سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در شبکه ۳ گفت دیدگاه‌های دو طرف در مذاکرات خیلی به هم نزدیک شده اما مسائلی باقی است.

به گزارش مشرق، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در برنامه «متن حاشیه» شبکه سوم سیما حضور یافت.

کمالوندی در ابتدای این برنامه گفت: الان آقای امیری و رحیمیان به عنوان نماینده سازمان انرژی اتمی در مذکرات ژنو هستند. راه طولانی را در مذاکرات رفتیم. در مقایسه با یک سال پیش خیلی جلو رفته‌ایم، اما هنوز مسائل باقی هستند. اگر چه دیدگاهها به هم نزدیک شده، اما مسائلی باقی هستند.

وی افزود: الان صحبت درباره این موضوع است که اگر مشکلی به لحاظ فنی وجود دارد، بتوانیم آن موضوع را رفع کنیم. الان درباره درصد غنی‌سازی و میزان آن بحث می شود. ما داوطلبانه پذیرفتیم که بالای 20 درصد را متوقف کنیم، چون به آن نیاز نداشتیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: ایران و 1+5 پذیرفتند که راستی‌آزمایی اقدامات ایران توسط طرف دیگری انجام شود و آن آژانس است. گزارش‌هایی که بیرون می‌آید همه دال بر این است که ایران همه تعهدات خود را انجام داده است.

کمالوندی همچنین گفت: قبل از اینکه ما 20 درصد را تولید کنیم، درخواست کرده بودیم که این سوخت را خریداری کنیم، اما وقتی دیدیم که آنها در این زمینه کاری نکردند و جدی نیستند، به سمت غنی‌سازی 20 درصد رفتیم. الان به غنی‌سازی 20 درصد نیاز نداریم، اما شاید طی 5 یا 6 سال آینده نیاز داشته باشیم.

وی در خصوص شایعات مطرح شده توسط آمریکایی‌ها درباره رآکتور اراک گفت: ما اعلام کردیم که اگر خریدی انجام شود، نقض توافقنامه نیست. توافقنامه گفته که ایران در دوره توافق از نصب تجهیزات امتناع کند. این کار را هم ما انجام داده ایم و این مورد تایید آژانس است.

کمالوندی افزود: ما تا به حال خرید خاصی را (برای رآکتور اراک) انجام نداده‌ایم ممکن است که سفارشی بوده باشد، اما اینکه عملیاتی شود یا نه، ربطی به توافق ندارد، توافق به نصب تجهیزات اصلی می‌پردازد.

وی در واکنش به گزارش خبرگزاری‌های غربی در خصوص برخی تعهدات ایران در دوره تمدید، گفت: در بحث بازرسی‌ها، ما از ابتدا گفتیم که با بازرسی‌های روزانه مشکلی نداریم. عدم نصب تجهیزات برای یک دوره هفت ماهه دیگر، عدم تولید 20 درصد، بازرسی‌ها به روش خود از جمله اقداماتی هستند که در دوره تمدید ایران انجام می دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص ادعاهای غربی ها درباره سایت مریوان گفت: یکی از مواردی که آنها مطرح کردند که یکی از 5 گام مطرح با آژانس بود، مربوط به مریوان است. ما به آنها گفتیم که مدارک و مستندات خود را برای ادعایشان به ما ارائه کنند. مدارکی که به ما ارائه کردند، جعلی بودند. ما یقین پیدا کردیم که این مدارک توسط اسرائیلی‌ها به آنها داده شده، چون یکی از اسامی خسین بود، در صورتی که ما در ایران نام "خُسین" نداریم.

وی افزود: آژانس هنوز به سوالات ما در خصوص مریوان جواب نداده، به نظرم آژانس در موقعیت بغرنجی گیر کرده است. البته این به مشکل ساختاری آژانس برمی‌گردد. اولین مورد این است که اصالت مدارک در این خصوص راستی‌آزمایی و تایید شوند، بعد سوالات مطرح شوند. یکی از اشکالات ما به آژانس این است که آژانس مسائلی را که حل و بسته شده را دوباره مطرح می کند.

کمالوندی ادامه داد: ما نمی خواهیم با آژانس وارد بگو مگو شویم. سایت پارچین قبلا دوبار بازدید شده و نمونه برداری هم شده و 6 نمونه برداشته شده است.

وی افزود: با وجود اینکه این اقدامات انجام شده، دوباره می‌شود ادعاهای جدیدی مثلا توسط صهیونیست‌ها مطرح کرد که مثلا در جای دیگری از این سایت فعالیتی انجام شده، و اژانس دوباه طبق روال می خواهد بازدید کند. این در اصل حقه‌ای برای فریب سیاسی افکار عمومی از طریق رسانه‌ها است.

کمالوندی تاکید کرد: آژانس الان فهمیده که آن را وارد بازی سیاسی کرده‌اند. باید ببینیم که منابع مالی آژانس از کجا تامین شوند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تست‌های سانتریفیوژها در حال انجام است، کاری که ما انجام نمی دهیم تزریق گاز به سانتریفیوژهای آی آر 8 است.

وی افزود: ما برای اینکه نشانه‌ای از حسن نیت نشان دهیم، موقتا تزریق گاز نمی کنیم. طرف مقابل ترس دارد، و ما نمی خواهیم بیخودی طرف مقابل را بترسانیم. هیچ اورانیومی از ایران خارج نمی شود، بالعکس انشالله در آینده ما اورانیوم هایی به ایران بیاوریم. طرف مقابل (به قرارداهای ما با روسیه در ساخت نیروگاههای جدید) اعتراضی نکرد. ما بر اساس 3 مدل نیازمند 8 تا 12 درصد تامین انرژی از طریق انرژی اتمی هستیم.

کمالوندی در پایان گفت: احتمال توافق بالا هست، اما ما بنا را بر عدم توافق گذاشته ایم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس