کد خبر 361467
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱

امامی در سال 1327 و متعاقب تقلب در انتخابات مجلس شانزدهم، عبدالحسین هژیر وزیر وقت دربار را مورد هدف قرارداد. اقدامی که به ابطال انتخابات انجامید و در پی تجدید آن، چهره‌هایی چون آیت الله کاشانی و دکتر مصدق به مجلس راه یافتند.

گروه تاریخ مشرق- شهید گرانمایه، سید حسین امامی، از پایه گذاران جمعیت فدائیان اسلام و یاران و حواریون شجاع و غیور آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی در دوران نهضت ملی ایران به شمار می‌رود. برای اولین بار، نام امامی آنگاه بر زبان‌ها افتاد که وی به فتوای مراجع وقت تقلید احمد کسروی تبریزی را مضروب ساخت و به زندان افتاد. او چندی بعد با درخواست قاطع علما و قاطبه جامعه مذهبی ایران و عراق آزاد شد و مورد استقبال گرم آنان قرار گرفت.
امامی در سال 1327 و متعاقب تقلب در انتخابات مجلس شانزدهم، عبدالحسین هژیر وزیر وقت دربار را مورد هدف قرارداد. اقدامی که به ابطال انتخابات انجامید و در پی تجدید آن، چهره‌هایی چون آیت الله کاشانی و دکتر مصدق به مجلس راه یافتند. شاه بلافاصله پس از میان برداشته شدن هژیر، دستور اعدام امامی را صادر کرد و نهایتا در سحرگاه 19آبان ماه 1327 در میدان توپخانه تهران به دار آویخته شد. در تمامی دوران نهضت ملی ایران و از سوی عمده جریانات سیاسی جامعه، نام امامی با احترام و به عنوان یکی از پیشکسوتان و جانبازان استقلال ایران برده می‌شد.

{$sepehr_album_19586}


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شهید قلب تاریخ است ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    1 1
    ترور شاید خوب یا بد باشد اما مبارزه با ظلم و ستم و یاری رساندن به مظلومین حتما ستوده است. یاد همه مجاهدان راه حق را گرامی میداریم.
  • علي احمدي فراهاني ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    1 1
    سلام بر اسوه خلوص وحق طلبي در روزگارما...يادش بلند باد
  • بیقرار ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    1 1
    و خدا می داند راه و رسم شهادت کور شدنی نیست یادش گرامی و راهش پایدار باد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس