کد خبر 359973
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱

الکساندر گروشکو نماینده دایم روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - در مصاحبه با یک روزنامه اعلام کرد مسکو با افزایش طرح های دفاعی خود به مقابله با حضور فزاینده ناتو در اروپا می پردازد.

به گزارش مشرق، الکساندر گروشکو در گفتگو با روزنامه کومرسانت روسیه اعلام کرد:« ناتو نمی تواند این حقیقت را نادیده بگیرد که کارشناسان مسائل راهبردی ارتش روسیه تقویت حضور نیروهای اتحاد را زیر نظر دارند. روسیه همه اقدامات لازم را برای افزایش توان دفاعی خود در مقابل همه تهدید های احتمالی اتخاذ خواهد کرد.»

نماینده دایم روسیه در ناتو همچنین هشدار داد تصمیم ناتو برای تقویت حضور خود در « شرق » و این حقیقت که ناتو در حال بازگشت به موضع خود در زمان جنگ سرد و مقابله با « دشمن شماره یک » خود است ، سبب بروز پیچیدگی هایی سیاسی خواهد شد.

از زمان آغاز بحران اوکراین، ناتو تلاش کرده است حضور خود را در شرق اروپا تقویت کند و روابط خود را با روسیه تیره کرد. در پی الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه ، ناتو حضور خود را در مرزهای غربی روسیه تقویت کرد و شمار پروازهای نظامی خود را در نزدیکی حریم هوایی روسیه افزایش داد.

الکساندر گروشکو همچنین گفت درست در زمانی که یک چالش بزرگ وجود ندارد که ناتو بتواند آن را بهانه ای برای افزایش حضور خود در شرق اروپا قرار دهد، این سازمان از بحران اوکراین به عنوان بهانه ای برای افزایش تدابیر نظامی و وارد شدن به چالش جدید استفاده کرده است.

او افزود:« در شرایطی که ناتو پس از پایان مأموریت خود در افغانستان نقش بزرگ و مهمی برای خود متصور نیست ، تلاش می کند مکانی دیگر در جهان برای ایفای نقش بیابد. مدت ها قبل از وقوع بحران اوکراین ، ناتو در تلاش برای جبران کاهش نقش خود در چارچوب ایساف، رزمایش های نظامی خود را افزایش داده بود.»

او همچنین هشدار داد متوقف شدن روند همکاری ها بین روسیه و ناتو تأثیراتی مخرب بر امنیت منطقه و جهان خواهد داشت.این مقام بلندپایه روس همچنین گفت:« ما از گفتگو خودداری نکرده ایم. تعلیق همکاری ها در چارچوب شورای روسیه - ناتو تصمیم مسکو نبوده است.»او تأکید کرد روسیه « صرفا نه به سبب ماهیت شراکت بلکه به سبب ایجاد امنیت در سطحی گسترده تر در منطقه اروپا و آتلانتیک » با ناتو وارد شراکت شد.

روابط بین روسیه و ناتو از زمانی تیره شد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، مسکو را به مداخله در امور داخلی اوکراین متهم کرد، ادعایی که روسیه بارها آن را رد کرده است. پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه ، ناتو حضور نظامی خود را در لهستان و شمار دیگری از کشورهای حوزره بالتیک - لتونی، لیتوانی و استونی - افزایش داد.در ماه آوریل، ناتو همکاری های خود را با روسیه به حالت تعلیق در آورد و تنها در سطح سفیر تماس های خود را با مسکو حفظ کرده است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس