«ثریا» در برنامه هفته گذشته خود با موضوع تصویر اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران روی آنتن رفت.

به گزارش مشرق، برنامه این هفته ثریا با موضوع اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران با حضور سردار فدوی فرمانده نیروهای دریایی سپاه و فرزندان سرداران بزرگ رو در رویی با آمریکا، دختر شهید نادرمهدوی و پسر شهید بیژن گرد به روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

در ابتدای برنامه بخش هایی از مستند رو در رو با شیطان به نمایش درآمد و بعد از آن محسن مقصودی مجری برنامه ضمن اشاره به اینکه ویژه برنامه این هفته در ارتباط با مستند پخش شده است، گفت: به همت عوامل ثریا مستند سه گانه ای در هفته های گذشته پخش شد.

وی در توضیح این 3 گانه افزود: بخش اول شکار روباه بود که در مورد متجاوزین به آبهای ایران و دیتگیری نیروهای آمریکایی و انگلیسی ساخته شده بود. بخش دوم رو در رو با شیطان1 بود که دو هفته قبل پخش شد و باز پخشی هم داشت و بخش سوم این 3 گانه قسمت دوم مستند رو در رو باشیطان بود که بعد از ظهر امروز(چهارشنبه) به روی آنتن رفت و امشب قصد داریم تا در مورد حماسه بزرگ خلیج فارس و توانمندی های دریایی ایران در این منطقه گفتگویی داشته باشیم.

نزدیک به 200 عملیات مقابله با آمریکا در خلیج فارس ساماندهی شد

سردار سرتیپ پاسدار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه در مورد چرائی عملیاتی نشدن تهدیدهای نظامی آمریکا علیه ایران، یادآورشد: حضرت امام خمینی با انقلاب اسلامی روالی را باب کرده که با دوران قبل از پیروزی انقلاب بسیار متفاوت است.

سردار فدوی به حمله ایادی آمریکا دو روز پس از پیروزی انقلاب نیز اشاره کرد و افزود: وقتی کارشناسان نظامی آمریکائی با برآورد اوضاع به این نتیجه رسیدند که ایران پیروز نهائی جنگ است ناوهای خود را در منطقه خلیج فارس با تعداد زیاد آرایش دادند و در اوج عملیات کربلای 5 ناوهای آمریکا مستقیما در جنگ دخالت کردند.

وی در همین زمینه با بیان اینکه آمریکائی ها در آن زمان دست صدام را بازگذاشتند تا هرآنچه را که مربوط به ما بود از جزایر و سواحل ایرانی بمباران کند و شیطان بزرگ نیز دراین منطقه آرایش گرفته بود افرود: این برای آن بود تا اگر جمهوری اسلامی خواست به مقابله با حملات عراق در سواحل خلیج فارس بپردازد آمریکائی ها با آن مقابله کنند.

سردار فدوی همچنین با اشاره به اینکه ماجراهائی که درسالهای 66 و 67 در همه منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز پیش آمد بین ما و آمریکائی ها رخ داد، تاکید کرد: آمریکائی ها همچنان از آن سالها به عنوان دوران وحشت و سالهای نگران کننده یاد می کنند چرا که شاید نزدیک به 200 عملیات در درگیریهای بین ایران و آمریکا درآن سالها رخ داد.

با اطلاع از نظر امام، می خواستیم علیه آمریکا عملیات کنیم که از تهران کنسل کردند

فرمانده نیروی دریایی سپاه با تاکید بر این نکته که ماهیت دشمنی آمریکائی ها با جمهوری اسلامی بر سر مسائل اقتصادی،  نفوذ ایران در منطقه، مبحث انرژی و حتی فرهنگ نیست، عنوان کرد: چرا که اگر هر کدام از اینها  به تنهائی یا درکنار هم مطرح بود بعد از گذشت این همه سال از انقلاب حتما تعاملی بین دو کشور بوجود آمده بود.

وی در همین زمینه ضمن بیان این مطلب که ماهیت دعوا و جنگ بین ایران و آمریکا ماهیت بین حق و باطل است، تصریح کرد: دشمن مستکبر ما به سبب ماهیت ناحق خود اگر می توانست اقدامی علیه ما انجام دهد حتما انجام می داد بنابراین اینکه اقدامی از سوی آنها صورت نگرفته نه این است که میخواستند و انجام ندادند بلکه به خاطر این بوده که مطمئن بودند که نمیتوانند عملی را در مقابل جمهوری اسلامی ایران انجام دهند که این ناتوانی روال بازدارنده نامیده می شود.

سردار فدوی به جلسه با امام (ره) در خصوص لزوم مواجهه با ناوهای آمریکائی اشاره کرد و گفت: حضرت امام در آن جلسه عنوان کردند که" اگر من بودم می زدم ولی شما خودتان بروید جلسه بگذارید و مطابق با نتیجه جلسه تان اقدام کنید"؛ از این رو ما اقدام کردیم و در تنگه هرمز به مصاف آمریکائی ها رفتیم که 5 دقیقه قبل از پایان عملیات طی تماسی با تهران به ما اعلام شد که عملیات لغو شود.

در ادامه برنامه ثریا گزارشی از نظرات جمعی از مردم منطقه دربند تهران با محوریت چرائی عدم حمله آمریکا به ایران و میزان توان دفاعی جمهوری اسلامی پخش شد.

 شهدای خلیج فارس را در محله های شان هم کسی نمی شناسد

در بخش دوم برنامه ثریا فرزندان شهدای خلیج فارس، مهدی گرد پسر شهید بیژن گرد و زهرا مهدوی فرزند شهید نادر مهدوی به جمع مهمانان پیوستند.

زهرا مهدوی در این برنامه با اشاره به اینکه روز چهلم شهادت پدرش به دنیا آمده و هیچ خاطره‌ای از پدر شهیدش ندارد، گفت: ما در شهرستان دشتی زندگی می کنیم که بخاطر کوچک بودنش اکثر مردم پدرم را می شناختند ولی درمرکز استان به دلیل کم کاریهای فرهنگی حتی تا به الان هم مردم آشنائی چندانی با حماسه شهدای خلیج فارس ندارند.

وی همچنین به برگزاری 27 امین سالگرد شهدای خلیج فارس نیز اشاره کرد و گفت: البته بعد از پخش مستند برنامه ثریا در مورد شهدای خلیج فارس، سطح آگاهی مردم نسبت به این شهداء بیشتر شده است و این قضیه و تفاوت برخورد را در نوع رفتار همکارانم شاهد بودم به همین خاطر از دست اندرکاران آن مستند واقعا متشکرم.

مهدی گرد فرزند شهید گرد نیز با گلایه از اینکه شهدای خلیج فارس بسیار مظلوم اند و در منطقه زندگی خودشان هم شناخته شده نیستند، گفت: در بین شهدای خلیج فارس شاید صرفا شهید مهدوی در منطقه شناخته شده باشد و اسمی از هیچ یک از باقی شهدا وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه حماسه سازان خلیج فارس 11 نفر بودند که 7 نفرشان به شهادت رسیدند، اظهار کرد: خدا این یازده نفر را گلچین کرده بود تا چنین حماسه ای را رقم بزنند ولی متاسفانه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صحیح در مورد آنها صورت نگرفته است و مردم آنها را نمی شناسند.

درگیری با آمریکا در خلیج فارس ادامه دارد

سردار فدوی در بخش بعدی برنامه در پاسخ به چرائی مظلومیت و غربت حماسه سازان خلیج فارس، اظهار کرد: یک توضیح فراتری هم در این زمینه هست چرا که بین رویارویی ما با شیطان بزرگ در سالهای 66 و 67 در خلیج فارس تفاوت اساسی با جنگ 8 ساله ما با عراقی ها وجود دارد و جنگ ما با عراق فاقد طبقه بندی بوده و میتوان در خصوص تمام عملیاتهای آن صحبت کرد ولی مسائل ما با آمریکائی ها در خلیج فارس اواخر 65 آغاز شد ولی تمام نشده و همچنان ادامه دارد و همچنان محرمانه مانده است.

وی افزود: بعد از گذشت 27 سال هنوز هم بخاطر معذورات حفاظتی نمی توانیم در خصوص عملیات های رو در رویی با شیطان بزرگ درخلیج فارس صحبت کنیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه  اهمیت خلیج فارس در سال 93 در مقایسه با سال های 59 و 67 به لحاظ وابستگی های روز دنیا قابل مقایسه نیست، عنوان کرد: در مسأله تامین انرژی جهانی باید دقت شود که پس از پایان جنگ 9 میلیون بشکه نفت از خلیج فارس استخراج می شد حال آنکه امروز 20 میلیون بشکه نفت استخراج می شود و 6 سال دیگر یعنی در سال 2020 باید 40 میلیون بشکه نفت از خلیج فارس استخراج شود و این امر یعنی اهمیت خلیج فارس بالا رفته پس وقتی خباثت های شیطان بزرگ همچنان باقی است ما نمی توانیم از خیلی از مواردی که بین ما و آمریکائی ها و هم پیمانان آنها در منطقه بود حرف بزنیم که یکی از تبعات این امر سبب دلخوری فرزند شهدایی همچون شهیدان خلیج فارس در مورد مظلومیت پدرانشان شده است.

هر وقت به تهدید آمریکا فکر می کنم خنده‌ام می گیرد

دختر شهید مهدوی در ادامه در پاسخ به سوال مجری در خصوص نحوه مواجهه با تهدیدهای نظامی آمریکائی ها بعنوان فرزند قهرمانی که موحب تحقیر آمریکایی ها شده است گفت: من از حماسه ای که پدرم و همرزمان ایشان خلق کردند به خودم می بالم و این غرور علاوه بر من سهم تمام مردم کشورم است از این رو به آمریکا می گوئیم که از نظر ما اگر در دنیا اسمش ابرقدرت است از نظر ما ایرانیان یک قدرت پوشالی است.

وی با کنایه به تهدید در مورد گزینه های روی میز سردمداران آمریکائی گفت: اگر بخواهد عملی هم در این زمینه صورت بگیرد ما هچنان پایدار هستیم.

 پسر شهید گرد نیز در همین زمینه گفت: من هر وقت عنوان گرینه های روی میز را می شنوم از تهدیدهای نظامی آمریکا خنده ام می گیرد و معتقدم همانطور که امام راحل در آن دوران گفته بودند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند الان هم همین گونه است چرا که اگر میخواست کاری کند تاکنون اقدام کرده بود پس مطمئن باشید که نمی تواند هیچ کاری انجام دهد.

وی تاکید کرد: تازمانی که ما ولایت امام خامنه ای را داریم هیچ مشکلی نداریم و آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، آمریکا آن موقع که ما این تجهیزات را نداشتیم نتوانست کاری کند حال با این تجهیزات نظامی و آمادگی کامل نیروهای ارتشی و سپاهی که اصلا نمی تواند غلطی بکند.

فرزند شهید گرد، با تاکید بر اینکه آمریکائی ها با اعلام حمله نظامی به ایران صرفا خودشان را مضحکه کرده اند، افزود: آنها صرفا در حرف مدعی دفاع از حقوق بشر هستند و آنها چیزی به جز دروغ برای جهان ندارند.

در ادامه برنامه با درخواست مجری، سردار فدوی یکبار تمامی شهدای حماسه خلیج فارس را معرفی کرد و گفت: سردار شهید نصرالله شفیعی، سردار شهید مجید مبارکی، سردار شهید مهدی محمدی ها، سردار شهید اسحاق دارا، سردار شهید نادر مهدوی، سردار شهید خداداد آبسالان، سردار شهید اسدلله رئیسی، سردار شهید بیژن گرد و سردار شهید توسلی 9شهیدی هستند که در درگیری با آمریکائی ها به مقام شهادت نائل شدند.

70 درصد گاز دنیا توسط 3 کشور، تامین می شود

پس از پایان این بخش از برنامه ثریا با هدف ضعف انتقال دست آوردها به نسل های بعدی انقلاب، گزارشی از نظرات دانش آموزان دبیرستان علامه حلی2 با محوریت موضوع برنامه پخش شد.

در بخش پایانی برنامه سردار فدوی بر روی نقشه، شرحی از آرایش نیروهای دریایی ایران در آبهای خلیج فارس ارائه کرد و گفت: اگر بخواهیم از دید جغرافیایی نگاه کنیم منطقه خلیج فارس در مقایسه با کل جغرافیای جهان بسیار کوچک است ولی به لحاظ غنی بودن انرژی و جایگاه استراتژیک آن بعنوان قلب جهان از اهمیت بسزائی برخوردار است که این دو عامل اثرات راهبردی بسزائی را در دنیا داشته است.

وی در همین زمینه با بیان اینکه درکل 1300 میلیارد بشکه نفت در دنیا وجود دارد، یادآور شد: از این میزان 800 تا 850 میلیارد بشکه نفت در خلیج فارس است.

سردار فدوی همچنین با اشاره به اینکه خلیج فارس علاوه بر نفت معدن مهمی برای گاز نیز هست، تاکید کرد: دومین منبع تامین انرژی جهانی یعنی گاز محدودیت منطقه ای بیشتری نسبت به نفت دارد یعنی اگر 10، 15 کشور دنیا صاحب معادن نفت هستند گاز منحصر به کشور ایران، قطر و روسیه است و 70 درصد گاز دنیا توسط این سه کشور تامین می شود.

گلوی آمریکائی ها در خلیج فارس در اختیار ایران است

فرمانده نیروی دریایی سپاه در بخش پایانی سخنانش با اشاره به ضعف آمریکایی‌ها در حمله نظامی علیه ایران طی 35 سال گذشته، خاطرنشان کرد: آمریکائی ها خودشان برای اولین بار عنوان کرده بودند که نمی توانیم از عهده شناورهای تندروی ایران برآئیم.

وی عامل انسانی را مهم ترین نقطه قوت ایران در مقابله رو در روی با آمریکائی دانست و همچنین با اشاره به شکایت وزارت نفت از آمریکائی ها بخاطر نقض حریم ایران، گفت: وزارت نفت ما طی شکایتی به دادگاه لاهه اعلام کرده بود که آمریکائی ها طی پیمان نامه دو طرف قبل از سال 40 حق حمله به سکوهای نفتی ایران را نداشته اند و در این زمینه ادعای خسارت کرده بودیم.

سردار فدوی افزود: بعد از آن آمریکائی ها برای مقابله با این امر مدعی شده بودند که به تلافی عملیات های سپاه چنین نقض حقوقی را انجام داده است.

سردار فدوی با بیان اینکه این موارد ذکر شده مربوط به سالهای 66 و 67 است نه سال 93، تصریح کرد: با این اظهارات آمریکائی ها خوشان توجیه هستند که آنموقع از سپله سیلی می خوردند و می رفتند سکوهای نفتی را می زدند و الآن در سال 93 توانمندی سپاه و کل نیروی دریایی غیر قابل قیاس با سابق است.

وی افزود: بخاطر همین است که امروز حتی جرأت چپ نگاه کردن به شناورهای ایرانی در خلیج مکزیک را هم ندارند چرا که گلوی آمریکائی ها در خلیج فارس در اختیار ایران است.

ناوهای آمریکائی ها مستقر در خلیج فارس موظفند به زبان فارسی با ما صحبت کنند

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر امروز شلیکی در خلیج فارس از سوی آمریکائی ها شروع شود همه دنیا خواهند فهمید که این ایران و انقلاب اسلامی است که اراده تامین امنیت در خلیج فارس را خواهد داشت نه آمریکا و این دشمن ما است که در موضع انفعال قرار دارد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به اشراف کامل ایران در خلیج فارس، اظهارکرد: مدتهاست که به آمریکائی ها اعلام کرده ایم که اینجا خلیج فارس است و کسی که می خواهد در این منطقه حضور پیدا کند باید به زبان فارسی صحبت کند از این رو در حال حاضر در تمام ناوهای آمریکائی که در خلیج فارس مستقر است یک نفر مسلط به زبان فارسی حضور دارد.

سوال این قسمت برنامه ثریا این بود که به نظر شما علیرغم تهدیدهای مکرر آمریکا به حمله نظامی علیه ایران چرا این تهدیدها عملی نشده است؟

در پایان برنامه از مجموع 267 هزار پیامک واصله  95 و 36 صدم درصد به گزینه یک یعنی هراس از پاسخ کوبنده ایران و 4و 64 صدم درصد نیز به گزینه دو که ملاحظه قواعد دیپلماتیک و سازمان ملل بود رای دادند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 0
    اگر امریکا ملاحظه قواعددیپلماتیک وسازمان ملل را میکرد درمورذ بعضی از کشورهااینقدر خودسری نمیکرد
  • ذاکر ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    سلام:همینکه بفهمند تو خلیج فارس باید فارسی صحبت کرد خودش برای ما کلی افتخاره .احسنت برشما که مجبورشون کردین فارسی صحبت کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس