هیئت
حسینیه مشرق - در پی پخش عزاداری‌های پرشور مردم دارالعباده یزد از شبکه‌های سراسری سیما، رهبر معظم انقلاب، این حرکت شورآفرین و شایسته را مورد تفقد و عنایت قرار دادند.
 
دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کرد که ایشان پس از مشاهده عزاداری هیئت باغ گندم یزد، فرمودند: برنامه شما را دیدم؛ خیلی خوب بود، هم از لحاظ سینه‌زنی، هم از لحاظ مداحی، هم از لحاظ دعاهایی که کردید، ان‌شاء‌الله موفق باشید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی سال‌های گذشته، همواره از دو منظر ایجابی و سلبی به عزاداری‌های حسینی در نقاط مختلف نگریسته و در صورت لزوم، آشکارا یا نهانی، نقاط قوت را تشویق و نقاط ضعف را نقد کرده‌اند که نمونه‌های سلبی آن در ماجرای فتوای ایشان در خصوص تحریم قمه‌زنی و توصیه به پرهیز از برهنه‌نشدن در عزاداری‌ها، قابل ردیابی است.

اقدام امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در تفقد و عنایت به عزاداری یکی از هیئات بزرگ و قدیمی دارالمؤمنین یزد، از جمله اقدامات ایجابی ایشان در تشویق عزاداری‌های صحیح و سنتی ایران اسلامی بود.

در این گزارش کوتاه، به معرفی هیئت باغ گندم یزد و علل پایداری یک سده‌ای این هیئت پرداخته شده است.


سنگ بنای هیئت باغ‌گندم چه زمانی نهاده شد؟

هیئت فداییان ابوالفضل(ع) محله "باغ گندم" یزد یکی از هیئت‌های پرجمعیت و صاحب‌سبک یزد است؛ زمان تأسیس این هیئت، بطور دقیق مشخص نیست ولی بنیان‌گذاری آن را به سال 1280 تخمین زده‌اند. قدمت محله باغ گندم برای اهل یزد بارز است ولی تاریخ دقیق تشکیل هیئت نامعلوم است.

آهنگ نوحه‌های این هیئت، روان است ولی یکنواخت نیست. در عین سادگی، بسیار زیباست و شاید بتوان از اصطلاح "سهل ممتنع" برای آن استفاده کرد.

هیئت

شعار نوحه‌ها، بسیار با آهنگ، همخوانی دارد و گویی از یک جنس است که می‌توان ویژگی‌های آن را در این موارد خلاصه کرد: روان‌بودن، شیوایی، پرداختن به حقایق و دقایق، دوری از تکلف، عاری از مظلوم‌نمایی، سرشار از لطافت، پر محتوا از حیث مضامین و گویای مفاهیم ارزشمند قیام حسینی هم از نظر فلسفه قیام و هم از نظر شور حماسی.

غیر از مبانی ارزشی و اعتقادی مثل عشق و اخلاص که لازمه تشکیل یک هیئت است و معیاری برای سنجش آن وجود ندارد، چهار عنصر اصلی دیگر، باعث کارکرد مؤثر در شاخه تبلیغی هیئت برای بیان شعائر و پیام‌های عاشورایی می‌شود که هیئت‌های صاحب‌سبک یزد مثل فهادان، باغ گندم، چهارمنار، بعثت، شیخداد، پنبه‌کاران و برخی از هیئات دیگر از این عنصر کمابیش بهره گرفته‌اند.


ویژگی‌های هیئت باغ‌گندم یزد چیست؟

1- نظم و ترتیب شگفت‌انگیز عزاداران در اجرای سینه‌زنی و نوحه‌خوانی دسته‌جمعی

2- انتخاب آهنگ مناسب برای ساختن نوحه‌ها (زیرا به اعتقاد مداحان این هیئت، هر نوع آهنگی لیاقت پوشیدن لباس شعر نوحه را ندارد.)

3- اشعار مناسب که شاعر آنها از استادان برجسته ادبیات فارسی و مسلط به زبان کهن و جدید است.

4- اجرای صحیح و زیبا (مداحان هیئت باغ گندم همواره معتقد بوده‌اند که نوحه‌خوان‌هایی که آهنگ نوحه را خودشان می‌سازند در ارائه و اجراء موفق‌ترند.)

5 - جمعیت قابل توجه عزاداران


سینه‌زنی در هیئت فداییان ابوالفضل(ع) محله باغ گندم
"دانلود"


شاعر اشعار نوحه‌های هیئت باغ گندم کیست؟

دکتر سيد محمود الهام‌بخش، مدرس دانشگاه و شاعر، متولد شهر يزد در بیستم بهمن 1333 دیده به جهان گشود. وی، فرزند سيد علي‌اكبر و متولد «ابرندآباد» يزد است و در اشعار خود از تخلص «الهام» استفاده می‌کند. الهام‌بخش پس از تحصيلات مقدماتي در يزد، ‌در سال 1358 مدرك كارشناسي زبان و ادبيات انگليسي را از دانشگاه تهران گرفت. آن گاه به مدت سه سال در تهران به تدريس زبان انگليسي پرداخت.

هیئت

دکتر الهام‌بخش در سال 1368، دورۀ كارشناسي ارشد زبان و ادبيات فارسي را با پايان‌نامه‌ای با عنوان زيبايي‌شناسي امثال فارسي در دانشگاه تهران گذراند. وي در 1376 ش درجۀ دكتري زبان و ادبيات فارسي را با رسالۀ تحقيق در واژگان قرآني كشف‌الاسرار ميبدي از دانشگاه تهران دريافت كرد. از استادان او مي توان به دکتر سيد جعفر شهيدي، دکتر محمدرضا شفيعي كدكني و دکتر جليل تجليل اشاره کرد. از دکتر الهام‌بخش سروده‌هايي در قالب‌هاي مختلف شعري به چاپ رسيده است.


مداح هیئت باغ گندم کیست؟

حاج "سعید میرزایی‌نسب" نوحه‌خوان فعلی هیئت باغ گندم است و برای مداحی‌های خود معمولا از اشعار دکتر سید محمود الهام‌بخش (متخلص به الهام) استفاده می‌کند.

هیئت
حاج سعید میرزایی‌نسب

او متولد 1350 و بیش از بیست سال است که نوحه‌خوان این هیئت است. حاج سعید میرزایی از دوم راهنمایی، نوحه‌هایی برای شهدا می‌خواند و از دوره دبیرستان با بهره‌گیری از اساتیدی چون آقایان اصحاب و آسیاچی با هیئت باغ گندم همراه شد. مهم‌ترین وسواس و دقت او در عزاداری، انتخاب شعر برای نوحه است. سبک نوحه‌ها و پیام‌رسانی در خصوص عاشورا از مهم‌ترین اولویت‌های اوست.

گفتگو با حاج سعید میرزایی، مداح هیئت باغ گندم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    2 0
    بی ریا
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    1 3
    مهد عزاداری قدیمی سنتی با بهترین مداحان و بهترین نوحه ها فقط فقط متعلق به خواستگاه شیعه آذربایجان است
  • مهدی ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 0
    آفرین بر مردم خدا جو و مومن و متقی و ولایتمدار یزد با این سینه زنی با نظم و با ادب ایشان. آفرین بر مردم دوستداشتنی و متقی زنجان و اردبیل. آفرین بر مردم ولایتمدار و متقی شیراز و کرمان و سیستان و خراسان و کردستان و ایلام و باختران... هر جای ایران را که نگاه می کنیم همه جا شور حسینی و عشق به حسین برپاست. این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست......
  • محمود ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 0
    سلام دوستان تو تهران یک جایی خوب معرفی کنید سخنرانی و سینه عالی باشه من جاهای متفاوت زیاد رفتم سمت باز ولی به دلم نشسته ؟! بصورت سنتی
  • یاسوجی ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    2 0
    واقعا جرو بهترین های ایرانند به این دلیل که تقلید نمی کنند و سبک خود را دارند ساده و روان می خوانند ضمن اینکه اشعارشان واقعا پر مغز است نظم و هماهنگی حاضرین فوق العاده است
  • مرتضی ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    1 0
    افتخار می کنم که شاگرد استاد الهام بخش بودم.
  • رزمنده سایبری ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 0
    چند کلمه با کلبیان و قمه زنان http://jang-cyberi.blogfa.com/post/1026
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    3 0
    یزد و یزدی حرف نداره غالبا همه کارشان خوب است و درست اگر کارها بیشتر دست یزدیها بود خوب بود
  • ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    1 0
    ماشاالله بچه های باغ گنذم یزد از طرف سرچشمه
  • صدرا ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    1 0
    این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست... بسیاربسیار زیبا ،دلنشین و در خور شان
  • مسعود ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 0
    نظر امسال اقا در مورد اینکه بهتر است عزاداران برهنه نشوند منو بیشتر شیفته این اقای دوست داشتنی کرد.خود من به شخصه همیشه برام سوال بود که چه لزومی داره سینه زنا برهنه بشن در حالیکه این کار میتونست دستمایه انتقاد ها وتخریب های زیادی علیه تشیع بشه.همیشه با خودم میگفتم اگه تریبونی داشتم حتما این موضوع رو مطرح میکردم که امسال رهبر عزیزم این موضوع و موضوعات دیگری رو درباره نحوه صحیح عزاداری بیان کردن.ای کاش دوستان یه کم تو عزاداری ها دقت کنن وشیوه هایی مثل این مورد تو یزد رو الگوی خودشون قرار بدن که هم زیباتره و هم عمق مذهبی بیشتری داره در عین این که بسیار پرشور وحال هم هستش.این رهبر واقعا یه دونه است وایشالا حالا حالا ها سایه اش بالای سر امت باشه.بخدا اگه همه مردم به صحبت های اقا در تمام زمینه ها عمل میکردن ایران الان گلستان بود.بیاید به خودمون بیاییم یه کم...
  • ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    1 0
    با توجه به تمجید رهبر انقلاب باید این نوع عزادارای هیات باغ گندم یزد به عنوان عزاداری معیار تبلیغ و گسترده شود. در مقابل انحرافاتی مانند قمه زنی، لخت شدن و ...
  • محمدرضا ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    1 0
    هنوز جا دارد هییت های یزد شناخته شود و حسینیه ایران یزد بیشتر معرفی گردد
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    2 5
    یه سر به هیت ما هم بیاد چیزی کمتر از باغ گندم نداره.
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    0 0
    می خوای عرب ها و لرا و ...هم ترکی بخوانند؟ هر زبانی خصوصیات خودش رو داره که نمیشه برخی از قابلیت هاش و گسترش داد چرا فقط و فقطش کردی قضایای صریح ریاضیات هم با این شجاعت از فقط و فقط استفاده نکردند ک تو کردی
  • یک باغ گندمی ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    2 1
    هیات ما به همه تعلق دارد من به عنوان یک باغ گندمی قدیمی این جمله رو میگم این به خاطر نظر لطف رهبر معظم است
  • مهدی ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    1 1
    دوست من حسینه همدانی ها تو خیابان ری با نفس گرم حاج شیخ حسین انصاریان و مداحی ساده و سنتی شروع مراسمش هم 8 شبه اگه اومدی و به دلت نشست مارو هم دعا کن
  • محمد ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    1 0
    متاسفانه صدا و سيما در سالهاي قبل براي نشان دادان عزاداريهاي پرشور به مراسماتي مي پرداخت كه طبل و سنج در آنها زياد بود.
  • کاپیتان ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    0 1
    این حرف های شما شان عزاداری رو پایین میاره تو دستگاه امام حسین این حرف ها معنی نداره نه تنها تمام ایران بلکه از ژاپن بگیر تا آمریکا محرم امام حسین حرمت داره. برو توبه کن استغفار کن برادر
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    0 1
    حسینیه امام خمینی (ره)، دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق (ع)
  • کاپیتان ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    0 1
    حرفت خیلی عجیبه یه تکیه ی کوچیک یا یه هیئت بزرگ برای ابی عبدالله فرقی نداره. آقا به این چیزا نگاه نمیکنه مهم دله آدمه. تو دستگاه امام حسین هیئت بد نداریم همه عالی اند.
  • ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    1 0
    ماشاء الله از سین سین گفتن هم خبری نیست امیدوارم هوشیاری خود را حفظ کنند
  • ابی ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    1 0
    این نظم و ارادت به آقا امام حسین ع با این مظامین عالی ستودنیست. بی دلیل نیست که امام خامنه ای از این هیئت آشکارا تقذیر کردند تا الگویی باشد برای دیگر ارادتمندان به امام مظلوم کربلا
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    0 0
    دوست عزيز محمود سينه خوب ميخواهي سمت بازار و سخنراني خوب سمت تجريش اميدوارم به مرادت برسي.
  • فرزان فر ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    2 0
    با عرض سلام و احترام برای تمام عزاداران حسینی سراسر ایران خوشحالم که اصالت و پختگیه عزاداری حسینی یزدی ها مورد توجه آقا قرار گرفته است .
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    0 0
    باز شروع شد این تعصبات بی جا آقا برادر دوست عزیز داداش به اصل موضوع برس تا این تعصبات بی جا
  • مهدی ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    1 1
    ماشاالله یزد خدا قبول کنه،التماس دعا
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    0 2
    از قومیت گرایی خوشم نمیاد ولی در کل آذربایجانی‌ها تو عزاداری واقعا کار درستن
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    0 1
    torki?????????????
  • كارگر ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    1 0
    من درمحرم به يزد رفتم .بايد بيايد ببينيد چقدرعزاداري هايشان دلنشين واشعارشام مهنا داراست برادران وخواهران تانبينيد نمي فهميد احسن براين مردم دارالعباده يزد احسن..اجرتان باسالارشهيدان حسين..
  • امیرحسین ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    0 0
    خیلی ممنون بابت خبرتون من یکی از اعضای این هیات هستم از مقام معظم رهبری هم تشکر می کنم که به من و هم محله ای هایم دلگرمی دادند... فکر نمی کردم یه روزی هیات محله مون اینقدر مورد توجه قرار بگیره
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    0 1
    بعضي ها خجالت بكشند و خود را از بالاي برج ميلاد به زمين پرتاب كنند كه به ثواب نزديكتر است
  • یزدی ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    2 0
    دوستان عزیز تمامی هیئت های عزاداری در یزد از چنین نظم و ترتیب و اشعار پر مفهوم برخوردار می باشند. پیر غلام امام حسین و معروف ترین مداح در استان یزد حاج حسین سعادتمند بودند که امسال و در صبح روز عید فطر به رحمت خدا رفتند. بنده به عنوان یک یزدی به تمامی هموطنان عزیز پیشنهاد میکنم تا شور حسینی را در نغمه های دلنشین استاد سعاوتمند پیدا کنن. در لینک زیر 43 نوحه از بهترین های استاد سعادتمند آمده است. در میان این نوحه ها؛ پیشنهاد بنده این است که حتما به نوحه های "نهاد پا در فرات"، "نیزه شکسته ها را"، "صبر و قرار"، "وقت جدایی"، "قامت گردون"، "دشت ستم ها"، "عمه نظر میکنی"، و "علم افتاد" گوش دهید. در حال حاضر و پس از در گذشت استاد سعادتمند مداحان بسیاری در یزد هستند که خط ایشان را ادامه می دهند. همچون استاد ابراهیمی در هیئت چهار منار ، استاد میرزایی در هیئت باغ گندم، استاد وطن خواه در هیئت پنبه کاران و دیگر اساتید در هیئت های دیگری مثل بعثت، شیخداد و ... . در آخر پیشنهاد می کنم حتما نوحه زیر را که متعلق به هیئت چهار منار یزد در سال 91 می باشد و با صدای گرم استاد ابراهیمی اجرا شده نگاه کنین.
  • یزدی ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    0 0
    با سلام هموطنان عزیز تمامی هیئت های مذهبی اباعبدا... در یزد دارای اشعاری پر مظمون و نظم و ترتیب مثال زدنی می باشند. پیر غلام امام حسین و معروف ترین مداح یزد حاج حسین سعادتمند (هیئت فهادان یزد) بودند که امسال در صبح روز عید فطر به رحمت خدا رفتند. هموطنان عزیز شور حسینی را در نغمه های روحانی استاد سعادتمند و اشعار پر مظمون ایشان پیدا می کنید.
  • رضایی ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    0 0
    اونایی که که از عزداری عربده زدن بلند گریه کردن ولخت شدن وحسین را سین صدا زدن را بلدند یاد بگیرن
  • مرجان ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    0 0
    امیدوارم این شور وخلوص همیشگی باشد یزدی ها همیشه حرف اول رو تو عزاداری میزنن خدا قوت دست علی یارتون
  • اردکانیم ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    1 0
    اقا ماهم از شهرای یزدیم ماهم خوبیم
  • هادی ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    0 0
    نوحه های یزدعجب بامفهوم وپرباراست.
  • مجيد ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    0 0
    همه جاي ايران عزاداري پرشور است, اجرهمه باسالار شهيدان. يزدهم حسينيه ايران است و مجالس روضه وسينه زني فراوان دارد که دستشون درد نکنه. خداعاقبت خير وعمل صالح وخالص عنايت کند
  • هادی ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    0 0
    پرهیز از برهنه نشدن ؟ این جمله یعنی برهنه شدن
  • احمدخواجوند ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    خيلي عاليست آدم لذت ميبرد از ان ان انسجام وهماهنگي .خدا كند پاي مداحان مشهور بانجانرسد.ضمنا اول حسينه ايران بود ناگهان تغيير كرد دليلش معلوم نبود
  • ابراهیم دارابی ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 3
    البته بیشتر مثل گروه سرود و یا پادگان هستش هیاتهای یزد . خیلی منظم و خشک و بی روح . روز عاشورا آسمان و زمین خون گریه کرد اما انگار اونجا تو یزد دنبال این هستن که جلو دوربین نمایش نظم و دیسپلین بدن . فاقد شور و گریه ! ما که قطره اشکی از عزادارانش ندیدیم ان شا الله ارباب از همه قبول کنن ... میدونم نظرم سانسور میشه و اصلا به نمایش در نمیاد ...
  • يزدي ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    جناب دکتر الهام بخش از مفاخر ادبيات يزد هستند و اشعار اين شاعر معاصر، کم نظير است. خداوند اين ذخيره ارزشمند را براي جامعه حفظ کند. آقاي ميرزايي هم با نواي گرمشان و سينه زنان هيئت باغ گندم هم با سينه زني مخلصانه کارهاي ماندگاري به ثبت رساندند. براي همه عزيزان آرزوي موفقيت داريم.
  • کرمانشاه ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    ایام محرم سال 93 زیباترین روزهای شور و شعور بود .از دیدن بعضی صحنه ها در برخی از عزاداریها واقعا متاسفم.عزاداری های دلنشین و تاثیرگذار شما،نظم و انضباط وافر،اشعار پرمعنی.کاش بقیه هم از شما یاد بگیرند.من تصمیم دارم اگر زنده باشم سال دیگه تاسوعا و عاشورا بیام یزد.باز هم سپاس فراوان از شما و اجرتان با سالار شهیدان
  • gol ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    دستگاه امام حسین ع متعلق به تمام فرهنگ ها و زبان ها و تمام قومها است
  • نسیم ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    واقعا که اجرکارعزداران عزیزروزیرسوال نبر
  • mina ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    السلام علیک یا اباعبدالله الحسین ع الحق که نام حسینه ی ایران بزارنده این شهرهست خیلی بی ریااجرامیکنن مراسم نخل بردای روزعاشورادرتفت که یکی ازشهرستان های یزد هست هم دیدم عاااااااااااااااالی بود.حتما ببینید
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    دوستان عزیز بنده قصد توهین و یا خدای نکرده بحث نژاد پرستی و این پیزا نبود قبول دارم یکمی تند رفتم فقط میخواستم بگم که تو آذربایجان با شکوهتر و شور و هیجانش بیشتر از لحاظ تاریخی هیتهای قدیمی و عزاداری های سنتی قدمتشون زیاده و مداحانه مخلص و عاشق اهل بیت زیاده و از دل نوحه میگن فقط همین.بنده به سایر هموطنان عزیز یزدی احترام میذارم
  • ايراني ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    1 0
    شوري که مد نظر جنابعالي است با سينه زني باشکوه و منظم و با اشعار زيبا و صداي گرم و عظيمي که با اين جمعيت عظيم ايجاد ميشود در دل و روح و جسم عزاداراني که در مجالس حضور ميابند و شاهد اين سينه زنيها هستند ايجاد ميشود. اگر دستگاه شورسنجتان را در دل همان عزاداران منظم ام خشک و بيروح به کار بيندازيد شايد به مقدار لازم شور را در دل آنها هم ببينيد.
  • یزدی ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    این عزاداری که در یزد به تصویر کشیده شد گوشه ای از عزاداری پر شور مردم یزد بود جا داره از همه بچه های یزدومداحان ونوحه خوان ها تشکر کنم.
  • مازندرانی ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    با عرض خسته نباشید به همه هیئتهای سراسر ایران. انصافا یزدی ها خیلییییییییییییییییییییییییییییییییی با حالن من دو سالیست که محرم فقط و فقط این شبکه مدنظر من هست واقعابانظم هست آدم لذت میبره . تجب میکنم این همه نظم چطور ممکنه واقها دسمریضا
  • رضا ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    سلام همه مردم ایران ازهرمذهبی که هستند عاشق امام حسین واهل بیت میباشند عزاداری عاشقان اباعبدالله حسین درسراسرجهان قبول حق
  • ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    کلاس تمرین دارن اینا پلاکارت میزنن کلاس تمرین هیئت ... ساعت ....
  • م ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    کلاس تمرین دارن
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    امسال از تهران رفته بودم یزد.فوق العاده بود.پیشنهاد میکنم حتما برن همه
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    گل گفتی و زیبا
  • حسین ازیزد ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    0 0
    هیآت باغ گندم از همه نظر عالیه اجرشون باسیدالشهدا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس