چندی پیش بود که اخبار تلخ اسیدپاشی بار دیگر صفحات حوادث رسانه ها را پر کرد. پاشیدن اسید به صورت دختران جوان در اصفهان هر روز که می گذشت روایت تازه ای از علت این حوادث به گوش می رسید.

گروه اجتماعی مشرق- روزنامه ها و سایتهای خبری هر کدام به گونه خاص خودشان و منطبق با جهت گیری هایی که داشتند گمانه زنی می کردند و رسانه ملی نیز با انتشار خبرهایی کاملا سرپوشیده به نوعی قصد عدم پوشش کامل آن را داشت و تنها 20:30 بود که به روایت کوتاهی از این ماجرای بزرگ پرداخت. سکوت و کم کاری رسانه های داخلی همانا و قضاوتهای بی دریغ رسانه های معاند همان.


یک‌کلاغ چهل‌کلاغ در ماجرای اسیدپاشی و بازی رسانه‌های داخلی در زمین دشمن

اخبار اسیدپاشی به زنان و دختران جوان در اصفهان یکی پس از دیگری منتشر شد و به تبع آن شایعات زیادی پیرامون این موضوع مطرح شد. عده ای معتقد بودند که ممکن است گروههای افراطی که اخیرا در اصفهان شکل گرفته اند دست به چنین جنایات هولناکی زده باشند.

گمانه‌زنی دیگری که در این زمینه وجود دارد، دست بیگانگان در این ماجرا برای تخریب چهره جمهوری اسلامی و موضوع مهم امر به معروف و نهی از منکر است. شکی نیست که حتی اگر این اتفاق توسط گروههای افراطی داخل کشور هم رخ داده باشد، این گروهها نیز سر در آخور کسانی دارند که دشمنی دیرینه‌ای با نظام جمهوری اسلامی دارند.

رسانه های بیگانه و افراد منتسب به آنها این موضوع را مطرح کردند که عده ای برای مبارزه با بی حجابی به خانمهای بد حجاب اسید می پاشند؛ این گزافه گویی ها با انتشار خبر اسیدپاشی به یک خانم چادری در اصفهان کمتر شد.

احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در میان قربانیان اسید پاشی اصفهان یک خانم محجبه چادری وجود داشته است، گفت: این خانم با پوشش کامل در ماشین نشسته بوده است و با توجه به این موضوع به هیچ عنوان نمی توان گفت انگیزه اسیدپاش مبارزه با بد حجابی بوده است .

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: به نظر می رسد که توطئه ای پشت پرده این سوء قصدها قرار دارد که اصلی ترین انگیزه آن از بین بردن احساس امنیت و آرامش در اصفهان می باشد .

پس از این همهمه های رسانه ای درباره گروههای افراطی شایعات زیادی درباره تعداد این اسید پاشی مطرح شد که تعداد آن را تا 14 مورد بردند که به گفته احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی این تعداد تا کنون بین 7 یا 8 مورد بوده است.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان کشف سرنخ‌هایی از عاملان اسیدپاشی در اصفهان گفت: نیروی انتظامی با جدیت پیگیر شناسایی عاملان اسیدپاشی اصفهان بوده و دستگاه قضایی شدیدترین برخوردها را با عاملان این حادثه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در ماه‌های اخیر هفت یا هشت مورد اسیدپاشی در اصفهان رخ داده که طی صحبت‌هایی که با قربانیان این حادثه شده. سرنخ‌هایی به دست آمده و تعدادی فرد مظنون نیز شناسایی شدند، ولی هنوز انگیزه فرد یا افراد معلوم نیست.

همچنین موضوع دیگری که درشبکه های اجتماعی بسیار به آن پرداخته شد شروع اسیدپاشی در شهر تهران بود که باعث ترس و نگرانی مردم پایتخت شد. در نهایت این موضوع نیز بعد از اینکه بسط و گسترش زیادی در بین مردم پایتخت نشین پیدا کرد تکذیب شد.

نقطه مشترکی که در همه این حواشی وجود دارد عدم اطلاع رسانی صحیح توسط رسانه های داخلی است. انفعال رسانه های داخلی در این جریان دست رسانه های خارجی را برای گمانه زنی و در نهایت نتیجه گیری درباره امنیت داخلی ایران باز گذاشت.

سید رضا اسحاقی استاد دانشگاه اصفهان در این زمینه اظهار کرد: متأسفانه در ایران و به‌خصوص اصفهان ما، تصاعد هندسی در اطلاع‌رسانی و بزرگ شدن این‌گونه اخبار رسانه‌ای در صدر خروجی رسانه‌های مجازی و تیتر روزنامه‌ها و نشریات مکتوب باعث شده که برخی افراد این بستر را مکانی برای سو استفاده و فرصت‌طلبی برای مطرح کردن خود کنند.

وی تصریح کرد: این افراد خاطی و خلاف‌کار به‌خوبی می‌دانند که این حوادث به‌شدت در جامعه انتشار می‌یابد و می‌توانند سوار موج رسانه‌ای آن خود را ارضا کنند.

این استاد دانشگاه اصفهان افزود: در طرف دیگر سو استفاده هم افراد و یا گروه‌هایی هستند که از ایجاد تنش و التهاب در جامعه سود می‌برند، خواه بدخواه داخلی باشند یا دشمن خارجی و این طیف نیز در کنار آن بیماران روحی، از بزرگ‌نمایی و حرکت جامعه به سمت این حوادث و بزرگ‌نمایی و تکثیر شایعه برای منافع خود سود می‌برند.

وی ادامه داد: مردم متأسفانه غفلت می‌کنند و نمی‌دانند در پشت بسیاری از این حوادث افرادی با اهداف شوم و نقشه‌های ناصواب برای جامعه ایرانی نشستند و از این فقدان اطلاع‌رسانی و غفلت رسانه‌ای مردم نهایت بهره را می‌برند.

همچنین ابراهیم فیاض عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با انتقاد از عملکرد ضعیف رسانه‌ها در انتشار اخبار صحیح از حوادث گفت: متأسفانه انتشار اخبار‌ متعدد از زبان‌های متفاوت تنها به ناامنی در جامعه دامن می‌زند و رسانه‌‌ها را به یک ضدرسانه تبدیل می‌کند. حتی هم‌اکنون نیز با انتشار خبرهای متعدد هنوز مردم نمی‌دانند واقعیت چه بوده و تنها اضطراب حاصل از خبرهای ناقص نصیب مردم شده است.



مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرسshoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    یک کلاغ چهل کلاغ چیه؟ خوبه که شاهدش موجوده..
  • میثاق ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    سلام باید هر چه زودتر طرف پیدا کنند.داره شر می شه
  • میثاق ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    سلام باید هر چه زودتر طرف پیدا کنند.داره شر می شه
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    همه حتی دولت گفته ربطی به امر به معروف نداشته و موضوع شخصی بوده سالهای قبل هم چند مورد در تهران خودتون بود حتما برای حجاب بود اره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    واقعا طرز رفتار با خبر در ایران متفاوت است. اصلا چیزی به نام ابتکار عمل در دست گرفتن معنی ندارد. رسانه ها از رهبر معظم انقلاب یاد بگیرند که چگونه در قضیه عمل جراحی این کار را بخوبی انجام دادند یا مثلا بعد از توافق اولیه زنو رئیس جمهور نزدیک ظهر جلوی دوربینها آمد ولی اوباما بلافاصله بعد از امضا
  • ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    پاشید برید ببینید ملت در بی پولی و بدبختی چه میکشند همه چشبیده اید به قدرت و سیاست
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    انتخابات. بحران. خبرگان. مجلس بعدی. قدرت. سیاست. مجلس... ( اسسسسسسسید نپاشید لططططططططططفا )
  • علی ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    خود شما فک میکنی اطلاغ رسانیت خوب بوده مشرق؟؟؟؟؟؟
  • joonoob ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    ببخشید شما الان در فرانسه اید یا بریتانیا؟؟؟؟؟
  • ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    از دید مشرق نیوز هیچ خبری درباره فتنه 88 و دولت و هاشمی و خبرگان و انتخابات بعدی نباید منتشر شود
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    سلام. به اندازه گلوله ژ3 یک قلم را اندازه میدهید خیلی خوب است. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    هر چه هست بی ربط به حکومت نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس