کد خبر 355306
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲

در حالی که سیاستمداران و قوای ما به فکر فیلتر، نظارت و یا آزاد گذاشتن، چند اپلیکیشن موبایلی هستند، اینکه سیاست مداران فنلاند اینقدر به صورت فکری و عملی به رقابت و توسعه صنایع تکنولوژیک خود میاندیشند، بسیار ستودنیست. اطلاعات نخست وزیر فنلاند، حکایت از تسلط او بر صنایع تکنولوژیک کشورش دارد.

گروه جنگ نرم مشرق- رصد تکنولوژی‌های روز و اتفاقات مهم و تأثیر گذار بر روی صنایع تکنولوژیک هر کشور یکی از مهم ترین امور هر دولتی می‌باشد. اینکه با دیدن هر گجت جدید و یا تکنولوژی نوین به جای شگفت زده شدن به این فکر باشیم که با آمدن این وسیله، کدام یک از تولیدات ما به خطر می‌افتد، باعث خواهد شد تا چاره‌ای بجوییم؛ تا اینکه منفعل باشیم و شگفت زده از چیزی که نه تولید آن توسط ماست و نه فکرش و نه قصد رقابت با آن داریم و نهایتاً سعی می‌کنیم به مونتاژ کردن آن برسیم. که این بدان معناست که ما از چند طرف در حال از دست دادن سرمایه هستیم، سرمایه فکری، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، هنری و قص علی هذا.

تقریباً سال‌ها پیش، فنلاند حکمران بی‌چون و چرای دو صنعت بزرگ موبایل و کاغذ بود. امّا با گذشت یک دهه، صنعت کاغذ دچار تنزل بی‌سابقه شد و شرکت نوکیا که پیشرو صنایع موبایل و ارتباطات مخابراتی دنیا بود، به تصرف مایکروسافت درآمد. حال نخست‌وزیر فنلاند عقیده دارد که اپل، باعث و بانی این جریان است.

نخست وزیر فنلاند در مصاحبه‌ی اخیر خود با سی‌ان‌بی‌سی اظهار داشت:

اپل با معرفی و عرضه‌ی آیفون، نوکیا را به نابودی کشید و از طرف دیگر، با ظهور آیپد، صنعت کاغذ فنلاند را تحت تاثیر قرار داد. اما ما بازخواهیم گشت، ما باید جایگاه قبلی خود را به دست بیاوریم.

حمله

اخیراً کشور فنلاند دچار تنزل رتبه‌ی اقتصادی و صنعتی در دنیا شده است و تعادل خاصی در اقتصاد این کشور دیده نمی‌شود. برخی مشکلات سیاسی و اقتصادی که فلاند با همسایه‌ی خود، روسیه داشته است، در افول اقتصادی این کشور بی‌تاثیر نبوده است. از طرفی، فروش بخش موبایل شرکت نوکیا به مایکروسافت به قیمت ۷.۲ میلیارد دلار، تکمیل شده است و از سال دیگر هیچ گوشی موبایلی با برند نوکیا به بازار عرضه نخواهد شد. در پی این خرید، مایکروسافت قصد دارد بیش از هزار شغل را در فنلاند که مرتبط به موبایل نوکیا است، از بین ببرد.

پیش از آنکه اندروید با سرویس قدرتمند نقشه و آیفون و آیپد با اپلیکیشن‌های قدرتمند و متنوع به قدرت‌نمایی بپردازند، نوکیا هر دو قابلیت را یکجا در تلفن‌های‌ خود در اختیار کاربران قرار می‌داد. اما عدم تصمیم‌گیری مناسب و تاخیر در تغییر سیاست نرم‌افزاری برای بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تلفن‌های‌ همراه جهان در سال‌های نه‌چندان دور گران تمام شد، بطوریکه نام این کمپانی نیز از روی تلفن‌های‌هوشمند حذف خواهد شد و تنها یاد نوکیا در یاد دوستداران دنیای گجت‌ها به‌عنوان خاطره‌ای شیرین باقی خواهد ماند.

در حالی که سیاستمداران و قوای ما به فکر فیلتر، نظارت و یا آزاد گذاشتن، چند اپلیکیشن موبایلی هستند، اینکه سیاست مداران فنلاند اینقدر به صورت فکری و عملی به رقابت و توسعه صنایع تکنولوژیک خود میاندیشند، بسیار ستودنیست. اطلاعات نخست وزیر فنلاند، حکایت از تسلط او بر صنایع تکنولوژیک کشورش دارد.

کشور فنلاند نظیر ما سرمایه‌ای به نام نفت ندارد و مجبور است به جای دل خوش کردن به افراد و میانبرهایی برای دور زدن تحریم نفت، به فکر راه اندازی و بازسازی صنایعش باشد و بدین منظور سعی دارد هر گونه مشکل و احیاناً مانعی را برطرف کند. از همین رو پس از سقوط نوکیا، علاوه بر موافقت با فروش آن به مایکروسافت، این کشور شرکت بازی سازی سوپر سل(Supercell) تولید کننده‌ی بازی Clash Of Clans و رویو(Rovio) خالق سری انگری بردز را به عنوان نماد ملّی خود انتخاب کرد. این دو شرکت بازیسازی هر دو به عنوان پردرآمدترین سازندگان بازی در جهان محسوب می‌شوند، که بازی‌های خودشان را بر بستر همین گوشی‌ها و تبلت‌های اپل ساخته و عرضه کرده‌اند. این یعنی همان تبدیل تهدید به فرصت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس