ايران در فناوري مهار اينترنتي مخالفان پيشرفت هاي بيشتري نسبت به چين و ديوار آتشين بزرگ اين کشور به دست آورده است.

به گزارش مشرق ، روزنامه ديلي تلگراف در گزارشي به قلم کريستوفر ويليامز (Christopher Williams) نوشت:
مقامات امنيتي ايران با مسدود کردن فناوري دولت آمريکا که به مخالفان دولتي اجازه مي دهد تا در امنيت کامل اعتراض خود را اعلام کنند، به صورت آنلاين مهار مخالفان دولت را آغاز کرده است.
فعالان آزادي اينترنت بر اين باورند که دولت ايران با مهارت بسيار کامل و بالا به اين فناوري اينترنتي نظارت دارد و بنابراين مبارزه اطلاعات در اينترنت هم‌اکنون اجتناب ناپذير است.
اين گزارش مي افزايد: اقدام دولت ايران عليه يک فناوري اينترنتي موسوم به "Tor" است که اين فناوري در واقع يک قطعه نرم افزار رايگان است که به همه اجازه مي دهد از طريق يک شبکه  خصوصي که شماره شناسايي کامپيوتر (IP address) را مخفي مي کند به اينترنت متصل شوند.


مقامات دولتي مي‌توانند از شماره شناسايي کامپيوتر براي شناسايي و تعيين محل مخالفان دولتي استفاده کنند.
اين فناوري همچنين محتواي ارتباطات اينترنتي کاربران را مخفي مي کند و همچنين جستجو و استراق سمع کردن در ايميل‌ها، فيس بوک، توييتر و ديگر برنامه ها را دشوار مي کند.
به طور ميانگين، حدود 250 هزار کامپيوتر در سراسر جهان در تمامي ساعات به شبکه "Tor" متصل هستند و به نوعي با فناوري جاسوسي آنلاين مقامات دولتي از کاربران اينترنتي مبارزه مي‌کنند.
اما در اواسط ماه ژانويه با ورود شور انقلاب به خاورميانه، شمار کامپيوترهايي که از طريق يکي از تأمين کننده هاي شبکه هاي پهن گستر ايران به شبکه "Tor" متصل شده بود در طول يک نيمه شب از بيش از 11 هزار به صفر کاهش پيدا کرد.
به دنبال اين رخداد، تحقيقاتي توسط پروژه "Tor" که اين سامانه را اداره مي کند صورت گرفت و مشخص شد که ترافيک‌هاي ديگر مخفي مثل بانکداري اينترنتي هنوز در حال فعاليت هستند و اين به اين مفهوم است که مقامات دولت ايران براي اولين بار توانسته اند روشي را براي شناسايي و مسدود کردن اتصالات "Tor" کشف کنند و بنابراين شيوه اي را براي شناسايي مخالفان پيدا کرده اند.
"اندرو لئومن" مدير اجرايي پروژه "Tor" اعلام کرد: آنچه که دولت ايران انجام داده است در واقع به روز کردن قابليت‌هايش بوده است.
اين فناوري که تهديد جديدي را براي پروژه "Tor" به وجود آورده است موسوم به "DPI" است که با استفاده از فناوري‍ هاي که داراي سرعت بسيار زياد است مي تواند ترافيک هاي اينترنتي در جريان را بخواند و شناسايي کند. مقامات ايراني با استفاده از اين فناوري براي کشف پارامترهايي که فناوري "Tor" براي اتصالات مخفيانه ايجاد مي کند، استفاده مي‌کنند.
لئومن در خصوص تلاش رقباي خود گفت: از نقطه نظر مهندسي اين اقدام ايران بسيار فوق العاده است.
وي افزود که پروژه "Tor" براي سالها مي دانست که ممکن است با چنين شيوه اي مورد حمله قرار گيرد اما سعي نکرد که اقدام پيش دستانه اي انجام دهد زيرا ما تلاش مي کنيم که مسابقه زور و بازو را به آرامي پيش ببريم. در هفته هاي اخير، طراحان در واقع اين نرم افزار را مجدداً طراحي کرده اند به طوريکه ترافيک آن به گونه اي است که زماني که اتصال مخفي به اينترنت صورت مي گيرد همانند ديگر شبکه ها عمل مي کند و شناسايي آن دشوار است.

هنوز مشخص نيست که چه کسي به ايران در مبارزه با اين فناوري کمک کرده است و ايران را در فناوري DPI ياري داده است اما شرکت هاي اندکي وجود دارند که قابليت شناسايي ترافيک هاي اينترنتي و خواندن آنها در مقياس و سرعت لازم را دارا هستند. سال گذشته،‌ نوکيا و زيمنس پس از آنکه اعتراف کردند که مرکز نظارت بر ارتباطات گسترده را به يک شبکه تلفن همراه ايران فروخته اند در جلسه استماع پارلمان اروپايي حاضر شدند.
لئومن گمان مي کند: چه کسي مي داند شايد برخي ايران را در اين زمينه ياري داده باشند.
لئومن ادامه داد: تأمين کننده فناوري DPI هرکس که باشد، مسدود کردن موقتي "Tor" نشان مي دهد که ايران هم اکنون در فناوري مهار اينترنتي مخالفان حتي پيشرفت هاي بيشتري نسبت به چين و ديوار آتشين بزرگ اين کشور به دست آورده است. دولت ايران خيلي سريع انتقادهاي وارده بر خود را، که به دنبال انتخابات رياست جمهوري 2009 تاکنون مطرح شد و شمار کاربران Tor ظرف مدت چند روز به طور تخميني از يکهزار و 200 نفر به 2 هزار و 800 نفر افزايش يافت، جبران کرد.
اين گزارش مي افزايد: ارزش فناوري "آزادي اينترنت" در سياست خارجي آمريکا در واشنگتن ناديده گرفته نشده است و مبارزه پروژه Tor با دولت ايران توسط وزارت دفاع و وزارت خارجه آمريکا تأمين بودجه مي شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس