کد خبر 354932
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰

این کمپانی‌ها با بزرگ و بزرگ‌تر شدن نقش وسیع‌تر و تأثیرگذارتری را هم در معادلات بین کشورها، نظیر تحریم، بالا بردن انتظارات، نارضایتی از زندگی، رواج راحت طلبی، جهت دهی فرهنگی، سیاسی، هنری و بسیاری مسائل کوچک و بزرگ دیگر ایفا خواهند کرد، نظیر تحریف نام خلیج فارس یا پشتیبانی نکردن ایران در App Store کمپانی اپل و بسیاری مسائل دیگر که تا به حال اتفاق افتاده است.

گروه جنگ نرم مشرق- در دنیای امروز که همه‌چیز با فناوری گره خورده، کمپانی‌های حوزه‌ی فناوری جزو پردرآمدترین تجارت‌ها به حساب می‌آیند. برخی از این کمپانی‌ها همچون گوگل که در واقع ارائه دهنده‌ سرویس است و محصول سخت‌افزاری آنچنانی ندارد، روز به روز بزرگ‌تر می‌شود و حالا برخی از تحلیل‌گران باور دارند که گوگل اولین کمپانی تریلیون دلاری دنیا خواهد بود.

هرچند پول تنها هدف کمپانی‌هایی همچون گوگل یا اپل نیست، اما آن‌ها سخت در تلاش هستند تا درآمد خود را افزایش دهند. چند سال پیش اکثر مردم تصور می‌کردند که اپل اولین شرکت تریلیون دلاری دنیا خواهد بود (البته هنوز هم بسیاری بر این باورند و احتمال چنین موضوعی نیز اصلا کم نیست). اما حالا برخی از تحلیل‌گران به این باور رسیده‌اند که گوگل شانس بیشتری برای رسیدن به این رقم باور نکردنی دارد.

رقابت گوگل و اپل و آسیب‌هایی برای دیگران

نیویورک پست طی گزارشی به نقل از کولین گیلیس، تحلیل‌گر دنیای فناوری، نوشته است که گوگل به شدت در حال افزایش ارزش سهام خود است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰، ارزش کل سهام این شرکت به یک تریلیون دلار برسد. گیلیس باور دارد که غول جستجوی اینترنتی دنیا طی ۶ سال آینده به این ارزش خواهد رسید و دلیل آن را در سرمایه‌گذاری گوگل در حوزه‌هایی همچون روباتیک و خودروهای بدون راننده می‌داند.

گوگل طی ۵ سال اخیر رشد خیره‌‌کننده‌ای داشته است و وارد حوزه‌های مختلف شده است. گیلیس به این موضوع اشاره می‌کند که گوگل در مقایسه با اپل در شاخه‌های به مراتب بیشتری وارد شده است و همین موضوع می‌تواند موفقیت این شرکت را تضمین کند. اپل نیز به ارائه محصولات خود در شاخه‌های مشخصِ کامپیوتر، موبایل، و اخیرا گجت‌های پوشیدنی ادامه خواهد داد. گوگل هم در شاخه‌های مشابه فعال است و علاوه بر آن در حوزه‌های دیگر مانند گجت‌های پوشیدنی مرتبط با واقعیت افزوده، خودروهای بدون راننده، روبوتیک و تکنولوژی‌های خاص مربوط با تامین اینترنت یا حتی تامین انرژی می‌پردازد. این پروژه‌ها اگر درست پیش‌ روند و با موفقیت همراه شوند، سرعت رشد گوگل را دو چندان خواهند کرد.

رقابت گوگل و اپل و آسیب‌هایی برای دیگران

براساس آمار و ارقام مربوط به سال مالی ۲۰۱۳، اپل با ارزش‌تر از گوگل است. این کمپانی ارزشی در حدود ۵۹۹ میلیارد دلار دارد و این در حالی است که گوگل ۳۷۲ میلیارد دلار ارزش دارد. اختلاف فعلی این دو شرکت بسیار زیاد است و حال باید دید که آیا پروژه‌های گوگل با موفقیت همراه خواهند بود و پیش‌بینی گیلیس به حقیقت خواهد پیوست یا اپل زودتر از گوگل تریلیون دلاری خواهد شد.

ورود کمپانی‌های فوق به دنیای تکنولوژی‌های نوین و سرمایه‌گذاری آنها در این حوزه‌ها، در بسیاری از مواقع باعث سود بسیاری زیاد و به نام خوردن آن تکنولوژی به نامشان شده است. از سوی دیگر این کمپانی‌ها مسیر پیشرفت تکنولوژی را هم تعیین می‌کنند و هر چه می‌گذرد تکنولوژی و زندگی مردم بیشتر و بیشتر از مسیر واقعی‌اش فاصله خواهد گرفت.

و اینکه این کمپانی‌ها با بزرگ و بزرگ‌تر شدن نقش وسیع‌تر و تأثیرگذارتری را هم در معادلات بین کشورها، نظیر تحریم، بالا بردن انتظارات، نارضایتی از زندگی، رواج راحت طلبی، جهت دهی فرهنگی، سیاسی، هنری و بسیاری مسائل کوچک و بزرگ دیگر ایفا خواهند کرد، نظیر تحریف نام خلیج فارس یا پشتیبانی نکردن ایران در App Store کمپانی اپل و بسیاری مسائل دیگر که تا به حال اتفاق افتاده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس