یک روز هم دوام نیاورد و دوباره عازم جبهه شد. پس از چند روز با ارسال نامه‌ای حضور خود در جبهه و همسنگری مجدد با برادرش را اطلاع داد و در نهایت نیز این دو برادر در آغوش هم در عملیات رمضان به شهادت رسیدند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، شاید «ظفر خالدی»،کوچکترین رزمنده شهید دفاع مقدس کشور را خیلی‌ها نشناسند. نوجوانی با 11 سال و 7 ماه سن و اهل روستای «تنگ کلوره» از توابع شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری.

درددل‌های مادر کوچکترین‌ شهید دفاع‌مقدس

«گلی جان خالدی»، مادر شهید ظفر خالدی می‌گوید:ظفر با وجود سن و سال کم،ایمانی قوی داشت. خوش خلق و با همه دوست بود. با شوخی‌های بچه گانه‌اش دیگران را به دینداری توصیه می‎کرد.شجاعت از ویژگی‌های بارز فرزند شهیدم بود. بارها با اصرار از پدر و بردارش می‎خواست او را هم به جبهه ببرند اما آنها به دلیل سن کم ممانعت می‎کردند. در نهایت تسلیم خواست او شدند و ظفر توانست مسئولان اعزام لردگان را هم راضی کند و با پدر و بردار بزرگترش هم‎رزم شود.

مریم خالدی، خواهر شهید ظفر خالدی نیز خاطره اعزام ظفر به جنگ تحمیلی را یادآور شد و گفت: ما علاقه زیادی به برادران‌مان داشتیم،اما هرچه تلاش کردیم که حداقل ظفر که کوچکتر بود،به جبهه نرود، نتوانستیم در مقابل خواسته‌هایش ایستادگی کنیم و بالاخره عازم جنگ شد؛اما به دلیل بی‌تابی ما،پس از مدتی پدرم او را راضی به برگشت کرد. ظفر با چشم گریان از جبهه برگشت اما همه فکرش در جبهه بود. می‌گفت: همسنگران و برادرش تنها در جبهه مانده‌اند. به اندازه‌ای ناراحت بود که حتی شام هم نتوانست بخورد و فردای روزی که برگشته بود رفتن را بر ماندن ترجیح داد.گریه و بی‌تابی ما هم تأثیرگذار نبود.او تصمیم خود را گرفته بود. حتی یک روز هم دوام نیاورد و دوباره عازم جبهه شد و پس از چند روز نیز با ارسال نامه‌ای،حضور خود در جبهه و همسنگری مجدد با برادرش را اطلاع داد و در نهایت نیز این دو برادر در آغوش هم در عملیات رمضان به شهادت رسیدند.

قدرت‌الله رئیسی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری نیز گفت:کم‌سن و سال‎ترین رزمنده شهید کشور،شهید ظفر خالدی اهل روستای تنگ کلوره از توابع شهرستان لردگان و افتخاری برای استان چهارمحال و بختیاری است.

وی با اشاره به فعالیت‌های این شهید در طول دفاع مقدس، اظهارکرد: ظفر خالدی نخستین بار از طریق تیپ 14امام حسین(ع) به جبهه اعزام شد و در عملیات‌های آزادسازی خرمشهر(عملیات بیت‌المقدس) و «رمضان» به همراه پدر و تنها بردارش حضور پیدا کرد.خالدی در عملیات رمضان و در روز 23 ماه مبارک رمضان و حین عملیات،با بردارش در یک سنگر و در آغوش هم در حالی به شهادت رسید که کمتر از 12 سال داشت. پیکرهای این شهدا که مفقودالاثر شده بودند،پنجم مردادماه 1378در منطقه شلمچه کشف و به لردگان منتقل شدند.

وی ادامه داد: ظفر خالدی، کوچکترین رزمنده شهید کشور، فرزند خدابخش دوم مرداد 1349 در روستای «تنگ کلوره» از توابع شهرستان لردگان به دنیا آمد.خالدی در طول زندگی کوتاه خود،دوبار با امام خمینی(ره) دیدار داشت و عکس‌های امام خمینی (ره) را از بسیج به خانه می‎آورد و به دیوار نصب می‎کرد.لباس‌های بسیجی اندازه قامت ظفر نبود به همین خاطر لباس‌های برادرش را به خواهرش می‎داد تا برای او کوتاه و اندازه کند. سال 1360هنگامی که شهید خالدی 11 سال داشت، پدرش عازم جبهه شد و زمان مرخصی،اصرارهای مکرر شهید باعث شد او پس از بازگشت پدرش عازم جبهه شود. با کاروان بروجن عازم صحنه نبرد شد و هنگام حرکت مسئول کاروان به دلیل سن کم ظفر مانع رفتنش شد ولی ظفر با این بهانه که سن واقعی‎اش از سن شناسنامه‌ای بیشتر است و بالاخره با اصرار فراوان توانست با کاروان اعزامی بروجن راهی جبهه شود.

رئیسی اظهارکرد:ظفر خالدی در جریان عملیات رمضان( 23 مردادماه سال 1361 ) به شهادت رسید و پیکرش پس از گذشت 17سال از شهادت و مفقودی، تحویل خانواده‌اش شد.

پدر این دو برادر شهید هم که جانباز 25 درصد بود،در سال 1370 به فرزندان شهیدش پیوست.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس