اندیشکده SREO (سازمان تحقیق و بررسی سوریه) در گزارشی به ارزیابی نحوه پوشش رسانه‌ای جنگ در سوریه توسط رسانه‌های ایرانی پرداخته است. در این مطالعه، 219 مطلب بالغ بر 40 سایت، خبرگزاری، روزنامه و مجله ایرانی درباره سوریه مورد بررسی قرار گرفته است.

گروه جنگ نرم مشرق- اندیشکده SREO (سازمان تحقیق و بررسی سوریه) در گزارشی به ارزیابی نحوه پوشش رسانه‌ای جنگ در سوریه توسط رسانه‌های ایرانی پرداخته است.

سازمان تحقیق و بررسی سوریه، در ترکیه واقع است و هر هفته مطالب مهم رسانه‌های روسی و ایرانی درباره تحولات سوریه را به انگلیسی ترجمه و منتشر می‌کند تا فعالان سیاسی غربی نسبت به نوع نگاه ایرانیان و روس‌ها به منازعات سوریه، آگاه شوند.

سازمان تحقیق و بررسی سوریه با اشاره به اثرگذاری بالای ایران در تحولات سوریه، نحوه انعکاس اخبار سوریه در رسانه‌های خبری ایرانی را برای غربی‌ها مهم دانسته است. به همین دلیل گزارشی از نحوه پوشش اخبار سوریه در رسانه‌های خبری ایران در بازه زمانی 6 ماهه اکتبر 2013 (مهر 1392) تا مارس 2014 (اسفند 1392) منتشر کرده است.

در این مطالعه، 219 مطلب بالغ بر 40 سایت، خبرگزاری، روزنامه و مجله ایرانی درباره سوریه مورد بررسی قرار گرفته است.

نحوه انعکاس جنگ سوریه در رسانه‌های ایرانی

فراوانی موضوعات

این مطالعه نشان می‌دهد در بازه 6 ماهه فوق، بیشترین مطالب منتشرشده در رسانه‌های ایرانی درباره سوریه به ترتیب مواضع مربوط به دولت سوریه، کنفرانس مخالفان دولت سوریه موسوم به ژنو 2 و اخبار مربوط به معارضان سوری بوده است.

نحوه انعکاس جنگ سوریه در رسانه‌های ایرانی

توصیف نقش ایران در سوریه

مطابق این بررسی، رسانه‌های ایرانی در پوشش اخبار مربوط به سوریه، ویژگی‌های خاصی برای نقش ایران در نظر می‌گیرند به طوری که ایران را پرقدرت و بانفوذ در سوریه و خواستار صلح و ثبات در منطقه معرفی می‌کنند.

سازمان تحقیق و بررسی سوریه بدین منظور با استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته محاسبه واژگان، صفاتی که برای واژه ایران در مطالب رسانه‌های ایرانی درباره جنگ سوریه درج شده را استخراج کرده است. این محاسبه هم صفات مستقیم و هم صفات غیرمستقیم برای ایران را به دست آورده است.

نحوه انعکاس جنگ سوریه در رسانه‌های ایرانی

دیدگاه رسانه‌های ایران به نقش خارجی‌ها در سوریه

بر اساس مطالعه فوق‌الذکر، رسانه‌های ایران به اتفاق، کشورهای عربی و غربی را در پشت پرده جنگ سوریه می‌دانند. طبق این گزارش، رسانه‌های ایران حامیان اصلی گروه‌های معارض و تروریستی در سوریه را به ترتیب عربستان، کشورهای غربی و سایر کشورهای عربی می‌دانند.

سازمان تحقیق و بررسی سوریه در پایان مطالعه خود، اجماع رسانه‌های ایرانی در حمایت از نظام سوریه را ناشی از نبود آزادی رسانه‌ها در ایران دانسته و مدعی شده که رسانه‌های ایرانی تحت فشار حکومت مجبور به حمایت از سوریه هستند.

این سازمان همچنین ادعا کرده که پوشش کامل رسانه‌ای از سوریه، اثر معکوسی بر افکار عمومی ایران گذاشته زیرا نظرسنجی‌ها از کاهش حمایت مردم ایران از سوریه حکایت دارد.

البته این سازمان برای اثبات دو ادعای پایانی خود، مستندی ارائه نکرده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    سازمان تحقیق و بررسی سوریه، در ترکیه واقع است!!!!!!! این گزارشات از همون گزارشاتی که ابدوغان کثیف به امریکا میده
  • احدحسین زاده ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    شماهم تحت فشار اردوغان این مزخرفات را نوشته اید حضرت زینت س قلب سوریه و سوریه در قلب ملت ایران است از این عصبانیت بمیرید
  • ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    سردمداران فعلی ترکیه آدمهای کثیفی هستند حتی پست تر از حاکمان عرب.
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    اول کار که کلا انکار میشد و حالا هم دوروغ .. اینه رسانه های ایران
  • medalan ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    پس معلومه خبر های مشرق را هم پیگیری می کنند:)))
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    مگر نتیجه گیری اشتباهی کرده است؟ مگر پزشکان ایرانی به بشار اسد نامه ننوشتند . اینکه ما در سوریه باید بجنگیم حرفی نیست منافع ملی ما ایجاب میکند....
  • مهدی اسدی ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    سلام علیکم : تحلیل و گزارش این سازمان به اصطلاح تحقیقاتی با واقعیت موجود در ایران تطابق ندارد . به اذعان خودشان با این دستگاهای پیشرفته رایانه ای هم نتوانسته اند حتی _ تاکید می کنم حتی بخشی از واقعیت های نگاه مثبت رسانه و مردم ایران را به تحولات سوریه منعکس نماید .
  • دارا ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    برای مردم سوریه تقاضای صبر و استقامت را در مقابل این سختی ها از خدای متعال خواستارم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس