کد خبر 353164
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵

فردا کنفرانس کمک به غزه در قاهره برگزار می‌شود. مردم جنگ‌زده غزه منتظر وعده‌های مالی بیش از ۵۰ کشور و سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی هستند. وعده‌هایی که برخی کارشناسان آن را «توخالی» پیش‌بینی کرده‌اند.

به گزارش مشرق، قرار است «کنفرانس بازسازی غزه» با مشارکت نروژ، فلسطین و مصر  روز یکشنبه (فردا) در قاهره برگزار شود. هدف از این کنفرانس کاستن از مشکلات و رنج ملت فلسطین و جبران هر چه زودتر خسارت‌هایی است که در طول 50 روز جنگ اخیر رژیم صهیونیستی به غزه وارد شده است اما این که چه نتیجه‌ای از این کنفرانس دست مردم غزه را بگیرد، روشن نیست.

در حالی که گفته می‌شود دولت وحدت ملی فلسطین فردا کنترل دو گذرگاه «کرم ابو سالم» و «ایرز» را بر عهده می‌گیرد، گفته می‌شود هدف از این کنفرانس، آتش‌بس دائمی در نوار غزه و بازگرداندن غز به حالت قبل از جنگ است. همچنین این کنفرانس قرار است با تقویت اساس آتش‌بس و بهسازی افق سیاسی در فلسطین زمینه حضور بیشتر دولت توافق ملی فلسطین در نوار غزه را فراهم کند و با برداشتن قید و بندهای اسرائیلی، ورود و خروج کالا از نوار غزه را فراهم کند و پشتیبانی مالی ویژه بازسازی غزه را مهیا کند.

دولت توافق ملی در این کنفرانس با هماهنگی بانک بین‌الملل نیازهای بازسازی غزه در طول 5 سال آینده را تشریح خواهد کرد و در مقابل دولت‌های شرکت کننده میزان کمک‌هایی را که می‌توانند ارائه دهند اعلام خواهند کرد.

این کنفرانس از ساعت 9 صبح تا 7 عصر یکشنبه به وقت محلی قاهره ادامه خواهد داشت و کشورها و سازمان‌های شرکت‌کننده در آن عبارتند از:

اعضای کمیته هماهنگی کمک‌های فلسطینی: استرالیا، کانادا، کویت، هلند، روسیه، عربستان، اسپانیا، سوئد، تونس، ترکیه، امارات، آمریکا.

اعضای اتحادیه اروپا: اتریش، بلژیک، کرواسی،قبرص، جمهوری چک، استونی، فنلاند، یونان، ایرلند، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی و اسلوونی.

اعضای اتحادیه عرب: قطر، عمان، الجزائر، جزایر کومور، عراق، لبنان، لیبی، موریتانی، مراکش، سومالی، سودان، یمن.

سازمان‌ها وصندوق‌های بین‌المللی: صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، دبیر کل معاون سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه (والری آموس)، دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور انسان دوستانه OCHA، سازمان ملل متحد علم و فرهنگ UNESCO، برنامه توسعه عمران سازمان ملل متحد ، آژانس امداد و کار برای آوارگان فلسطین UNRWA، سازمان همکاری اسلامی و صندوق اوپک برای توسعه بین المللی ، صندوق عربستانی توسعه، صندوق کویت برای توسعه اقتصادی عرب، صندوق ابوظبی برای توسعه، بانک توسعه اسلامی ، صندوق سازمان ملل متحد برای کودکان و مادران ، بانک سرمایه گذاری اروپا، فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و سازمان بهداشت جهانی.

اما با تمام جزئیات گفته شده، دست‌اندازهای بسیاری در مقابل این کنفرانس و چگونگی اجرایی شدن تصمیمات آن وجود دارد مثلا مشخص نیست چه کسی باید کشورهای شرکت‌کننده را ملزم کند وعده‌های مالی که در آن می‌دهند به مرحله عمل برسانند، آن هم در زمانی که با رژیمی غیر قابل اعتماد مانند رژیم صهیونیستی روبه‌رو هستند و هر لحظه امکان جنگ جدید دیگری میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها وجود دارد.

بر اساس اعلام آژانس امدادرسان سازمان ملل در فلسطین (آنروا) حدود 80 هزار منزل به صورت جزئی و کلی در نوار غزه تخریب شده‌ و زیرساخت‌های اساسی در نوار غزه آسیب جدی دیده است. دولت توافق ملی کمک‌های اولیه برای بازسازی غزه را 4 میلیارد دلار اعلام کرده است.

«استین لاو یورگنسن» بالاترین مقام بانک جهانی در منطقه ضمن اشاره به مبلغ پیشنهادی دولت توافق ملی اعلام کرده است که غزه به مبالغ بسیار بیشتری نیاز دارد. «جان گات روتر» نماینده اتحادیه اروپا در کرانه باختری نیز درباره این کنفرانس گفت که رژیم صهیونیستی از دور کنفرانس بازسازی غزه را دنبال می‌کند و فعلا سکوت کرده است.

اما تعدادی از سیاستمداران آگاه به مسائل فلسطین در این مورد هشدار داده‌اند که این کنفرانس به محلی برای وعده‌های تو خالی تبدیل شود و فقط برای موفق نشان دادن مصر و نروژ به عنوان عاملان یک کنفرانس موفق مبالغ بالایی از سوی کشورهای اعلام شود و به مرحله عمل نرسد زیرا بسیاری از پرداخت مبالغ مالی در سایه نبود یک راه‌حل سیاسی مطمئن، پرداخت نمی‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس