کد خبر 352900
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۶

این تلاش مرموز انگلیسی ها در حالی است که مردم فلسطین هر ساله در سالروز یوم النکبه، انگلیس را مسبب اشغال سرزمین خود به دست صهیونیست‌ها اعلام می کنند و خواستار عذرخواهی لندن از فلسطینی ها می شوند.

به گزارش مشرق روزنامه انگلیسی گاردین در مطلبی به نقل از منابع آگاه نوشت: به احتمال زیاد مجلس عوام انگلیس از رای گیری تاریخی شناسایی یکجانبه دولت فلسطین حمایت خواهد کرد.

 قرار است در مجلس عوام انگلیس طرح پیش نهادی گراهام موریس از حزب مخالف کارگر را که مبتنی بر شناسایی دولت فلسطین توسط دولت انگلیس است را روز دوشنبه به رای گذاشته شود. این طرح از دولت انگلیس می خواهد بطور یکجانبه دولت فلسطین را شناسایی نماید.

به نقل از گاردین سیاستمدارانی از هر دو طیف معارض و موافق احتمال می دهند که با توجه به تعلیماتی که اد میلیبند رهبر حزب کارگر به هم حزبی هایش داده این طرح در مجلس عوام رای اورد.

این طرح پیشنهادی ظاهرا از سوی اکثریت نمایندگان مجلس عوام انگلیس از جمله حزب لیبرال دمکرات ، و حزب محافظه کار حمایت می شود اما انتظار می رود وزرای حکومت از تصویب ان ممانعت کنند.

تصویب طرح شناسایی فلسطین در مجلس عوام انگلستان سمبلیک خواهد بود و برای دولت این کشور موضوع الزام آوری نیست اما در صورت تصویب آثار بین المللی عمیقی خواهد داشت.

اگرچه شناسایی دولت ها از وظایف دولت انگلیس محسوب می شود نه پارلمان  اما در صورت تصویب این طرح  نشانگر آن است که پارلمان مایل به شناسایی فلسطین است و این موضوع دولت لندن را با چالش مواجه خواهد کرد.

بارونس وارسی وزیر مشاور در امور سیاست خارجی انگلیس  در سال جاری در اعتراض به سیاست های دولت لندن در قبال غزه از سمت خود استعفا داد. علاوه براین حزب کارگر انگلیس به عنوان حزب معارض دولت سابق براین حمایت خود را از شناسایی دولت فلسطین اعلام کرده بود.

این مواضع حزب کارگر نگرانی هایی را در اسراییل برانگیخت تا جاییکه یکی از وزرای کابینه صهیونیستی با اعمال فشار به این حزب خواسته بود که از طرح شناسایی دولت فلسطینی حمایت نکند.

نگرانی رژیم صهیونیستی از ان رو است که بیم آن دارند در صورت پیروزی حزب کارگر در انتخابات آتی و به دست گیری دولت آنها هم مانند سوئد به سمت شناسایی دولت فلسطین به صورت یکجانبه شوند.

دولت سوئد هفته جاری دولت فلسطین را رسما شناسایی کرد و به این ترتیب اولین دولت در اتحادیه اروپا بود که این تصمیم را گرفت. با شناسایی دولت فلسطین توسط سوئد شمار کشورهایی که در جهان چنین تصمیمی را گرفته اند به 130 کشور در جهان رسید.

پیش از این ویلیام هیگ وزیر سابق خارجه انگلیس هم شناسایی دولت فلسطین توسط انگلیس را حق این کشور دانسته و اعلام کرده بود که لندن در فرصت مناسب در این باره تصمیم خواهد گرفت. علاوه براین شماری از دیپلمات‌های بازنشسته انگلیسی از جمله سرکنسول های این کشور در قدس در نامه ای که در روزنامه ایندیپندنت به چاپ رسید حمایت خود را از این طرح اعلام کردند.

مخالفین این طرح معتقدند بهترین تصمیم ادامه مذاکرات برای تشکیل دو دولت در فلسطین است و باید از این طرح حمایت کرد.

این طرح پیشنهادی در شرایطی در مجلس عوام انگلیس به رای گذاشته می شود که تشکیلات خودگردان فلسطین نیز هفته گذشته پیش نویس قانونی را به اعضای 15 گانه شورای امنیت تقدیم کرد که در آن خواستار پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی (البته پایان اشغال سرزمین های 1967 م نه کل سرزمین فلسطین) در فلسطین تا پایان سال 2016 م شد. این اقدام تشکیلات خودگردان فلسطین  زمینه سازی برای طرح رسمی آن در شورای امنیت است.

علاوه براین مردم فلسطین هر بار در سالروز یوم النکبه فریاد می زنند که مسبب اصلی بدبختی های امروز ملت فلسطین دولت استعماری انگلیس است. چه اینکه با حضور دولت استعماری انگلیس بود که صهیونیستها وارد سرزمین فلسطین شدند و طی یک زد و بند پنهانی بخش عمده ای از خاک فلسطین به نام صهیونیست‌ها به ثبت قانونی رسید. امری که به درگیری میان فلسطینی ها و شبه نظامیان صهیونیستی منجر شد و طی ان انگلیس به پشتیبانی صهیونیست‌ها در آمد و زرادخانه سلاح خود را در اختیار آنان قرار داد. و در سال 1948 م زمانی که قیمومیت خود را (براساس مصوبه سال 1922 جامعه ملل) از فلسطین برداشت رژیم صهیونیستی موجودیت خود را اعلام کرد این درحالی بود که جهان به انتظار اعلام استقلال فلسطین از یوغ استعمار انگلیس بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس