کد خبر 352773
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷

جمیله بوپاشا كه به علت مبارزات شجاعانه اش و تحمل سختی های بسیار در مسیر پیروزی انقلاب و استقلال الجزایر در جهان شناخته شده میهمان رسانه ملی شده است . اما این بانوی مبارز كیست؟

به گزارش مشرق به نقل از رسانه ملی؛ خانم جمیله بوپاشا انقلابی اسطوره ای نهضت آزادیبخش الجزایر در برابر استعمار ظالمانه فرانسه ، چند روزی است كه به دعوت رئیس رسانه ملی مهمان ایران اسلامی است.

 خانم بوپاشا برای بسیاری از حركت های ضد استعماری و آزادیخواهانه نیم قرن گذشته جهان سمبل و الهام بخش مقاومت و تسلیم ناپذیری بوده است ، و درباره زندگی و مبارزات او به عنوان یك زن مسلمان انقلابی كتاب ها و مقالات بسیاری نوشته شده است ، اما از آنجا كه شاید ایشان برای نسل جدید ما كم تر شناخته شده است در مطلب زیر سعی داریم هر چند به اختصار به معرفی این شخصیت انقلابی و دیدگاه های او درباره انقلاب اسلامی ایران بپردازیم:
 
زندگینامه

در دامن خانواده ای كه اعضای آن در مبارزات رهایی بخش الجزایر فعال بودند بزرگ شد. جمیله با نام مستعار خلیدا در شرایطی به جنبش مقاومت پیوست كه تعداد فعالان زن در جبهه رهائی بخش الجزایر«اف ال ان» (FLN) بسیار اندك بود. وی كه به عنوان امدادگر كار می كرد در سال 1960 همراه پدر، خواهر و شوهر خواهرش در خانه دستگیر شد. به او نسبت بمب گذاری در دانشگاه را دادند ،اتهامی كه هرگز ثابت نشد. این نوع اتهامات توسط استعمارگران فرانسوی برای انتقامجویی از فعالین جنبش ملی مقاومت الجزایر امری رایج بود.  
 
زمانی‌كه در زندان حسین دی زندانی بود ، به وسیله آتش سیگار، شوك الكتریكی و ... شكنجه شد و وحشیانه مورد آزار قرار گرفت. لذا او و وكلایش ادعای حیثیت نمودند و دادگاه اعاده حیثیت جمیله به یكی از جنجالی‌ترین محاكمات فرانسه و الجزایر تبدیل شد. یك وكیل تونسی ‌الاصل فرانسوی به نام ژیزل حلیمی مسئولیت دفاع از جمیله را بعهده گرفت و توانست او را به زندان فرانسه منتقل نماید. چون در الجزایر این خطر وجود داشت كه او را در سلول زندان به قتل برسانند، زیرا شكنجه گران فرانسوی تلاش می كردند كه شواهد جنایاتشان را از بین ببرند تا اعمالشان افشاء نشود .  
 
پس از این ماجرا، فرانسوا ساگان (Francoise Sagan) در نشریه هفتگی اكسپرس(L´Express) مقاله ای با عنوان (زن جوان و بزرگوار) منتشر و اعلام كرد او از این كه فرانسوی است، احساس شرم می كند. نوشته های سیمون دوبوار و ساگان آغاز یك روند بسیار روشنگرانه بود. كمیته ای به ریاست سیمون دوبوار برای جمیله بوپاشا تاسیس شد. اعضای این كمیته متشكل بودند از : الزا تریولت (Elsa Triolet) نویسنده ، همكار و همسرش لویی آراگون(Louis Aragon) شاعر معروف فرانسه، امه سه زر(Aime´ Ce´saire) ، ژان – پل سارتر (Jean-Paul Startre) فیلسوف معروف فرانسوی و همسر دوبوار ، ژنوییه دوگل آنتونیو (Genevie´ve de Gaulle Anthonioz) وژرمن تیلون(Germaine Tillion) زنان مبارز جنبش مقاومت فرانسه علیه اشغال نازی كه در آن زمان به اردوگاه آلمان نازی در راونزبروك(Ravensbrück) تبعید شده بودند. ژیزل حلیمی(Gise´le Halimi) وكیل سرشناس همراه با سیمون دوبوار شرح حال مستندی در باره جمیله نوشتند كه در سال 1962تحت عنوان «جمیله بوپاشا» منتشر شد.
 
پیكاسو تصویری از این زن جوان مبارز كشید، آرشیتكت و هنرمند شیلیایی روبرتو ماتا(Roberto Matta) تصویری را به نام «دردهای جمیله «(Djamilas Qualen) به وی تقدیم كرد، آهنگساز ایتالیایی لویجی نونو (Luigi Nono) آهنگی به نام » آهنگ زندگی و عشق» برای جمیله سرائید.  
 
پس از قرارداد اوویان (Evian) در سال 1962كه به استعمار فرانسه پس از 130 سال پایان داد و فرانسه مجبور شد جنگ كثیف استعماری در الجزایر را متوقف سازد ، الجزایر استقلال خود را بازیافت و جمیله بوپاشا كه ابتدا به اعدام محكوم شده بود، از زندان آزاد شد. جمله معروف او در زندان فرانسوی ها این بود: « هنگامی كه خلق اراده زندگی میكند سرنوشت باید به او بگوید چشم . شبهای تاریك باید رخت بربندد و زنجیرها باید از هم بگسلد». 

جمیله ازدواج كرد، صاحب سه فرزند شد و به عنوان منشی مشغول به كار شد. در سال 1981،در تظاهرات اعتراضی به قانون خانواده در الجزایر شر كت كرد.
 
سرگذشت این بانوی مجاهد الجزایری در كتابی به نام خودش و به قلم سیمون دو بوار نویسنده و روشنفكر صاحب نام فرانسوی به رشته تحریر در آمده است. در این كتاب به تجاوزهای گروهی و تجاوزهای وحشیانه از جمله با بطری و انواع دیگر شكنجه های رایج در زندان های نیروهای فرانسوی اشاره شده است. او در این كتاب نوشته است: داستان حاضر، سرگذشت دختر بیست و سه ساله‌ی الجزایری است با نام "جمیله بوپاشا" كه به عنوان مامور ارتباط جبهه‌ی نجات ملی الجزایر، از طرف نظامیان فرانسوی مورد شكنجه‌های وحشیانه از جمله هتك حرمت قرار گرفت.
 
به تصریح نگارنده: «در ماجرای جمیله بوپاشا، آن‌چه خارق‌العاده و استثنایی می‌نماید، خود حقایق نیست بلكه پرده‌ای است كه روی آن‌ها كشیده می‌شود. سماجت و بردباری یك زن وكیل مدافع، غرور و علو روح دختری شنكجه دیده و شاكی، استفاده‌ی بهینه از فرصت و شهامت حرفه‌ای یك قاضی، دست به دست هم داده‌اند تا پرده‌ی سیاه شب ظلمانی و مه‌ آلودی را كه هفت سال بر جنایات فرانسه استعمارگر كه تحت عنوان مقابله با اعمال خرابكارانه انداخته شده بود، دریده شود.  در راه دریده شدن نقاب نفرت‌انگیز جلادان فرانسوی ، ژنرال آیره، فرمانده‌ی عالی نیروهای فرانسوی در الجزایرنیز می توانست شهادت اما ارتش فرانسه با دریده شدن نقاب چهره‌ی دژخیمانی كه جمیله را شكنجه كردند، مخالفت كرده است».
 
سیمون دوبوار در سال 1962 در نگاه به جنبش مقاومت الجزایر علیه استعمار فرانسه نوشت : كافی نیست كه فقط علیه جنایتی كه درحق جمیله صورت گرفته برخیزیم بلكه باید علیه برخوردهای به همان سان جنایتكارانه علیه همرزمان او سر به شورش برداریم.او از فرانسویان خواست كه در برابر جنایت كشورشان سكوت نكنند، خود را تنها به محكوم كردن این یا آن روش استعمارگرانه محدود نسازند بلكه توجه داشته باشند كه دولت در پی كسب حمایت و مشروعیت از آنها برای ادامه جنگ استعماری است . او از فرانسویان خواست تا جنگ و حكومت را محكوم كنند…. حكومتی را كه دربرابر ارتش زانو زده است.

او خطاب به فرانسویان گفت:هر كاری كه لازم باشد انجام دهید تا مردود شمردن جنگ توسط شما به اقداماتی بی خاصیت تنزل نكند ….شما دیگر نمی توانید بهانه آورده و بگوئید ما از جنایت هائی كه صورت می گیرد بی اطلاع بوده ایم.
 
پنجاه سال بعد از استقلال الجزایر در سال 2012 فیلم تلویزیونی « برای جمیله» به كارگردانی كارولین هوپرت خواهر هنرپیشه ایزابل هوپرت ، بار دیگر خاطره این زن مبارز را زنده كرد.اما جمیله از این فیلم تلویزیونی ابراز تاسف كرد، زیرا از نظر او این فیلم اساسا بر روی شخص وی متمركز شده و كمتر به جنبش رهایی بخش مردم الجزایر پرداخته است.
 
حضور زنان مبارز در انقلاب الجزایر بسیار مشهود بود. جمیله بوپاشا، صحیه، حسیبه بن بوعلی، بهیه و جمیله بوجرید، در تاریخ مبارزات انقلاب الجزایر جایی مخصوص دارند. این زنان یا در مبارزه نابرابر با رژیم استعمارگر فرانسه ، سلاح بر كف جان خود را از دست دادند، یا بعد از تحمل شكنجه های فراوان به شهادت رسیدند. نقش زن الجزایری در روند استعمارزدایی از الجزایر به قدری اهمیت داشت كه استمعارگران می گفتند: «اگر بر زنها پیروز شویم، باقی چیزها به دنبال آن درست خواهد شد».  
 
دیدار آقای ضرغامی با خانم بوپاشا 

رئیس سازمان صدا و سیمای ایران كه در سال 1388 به الجزایر سفر كرده بود ، با خانم جمیله بوپاشا انقلابی بزرگ الجزایر نیز دیدار و از مبارزات این بانوی مجاهد در برابر استعمار فرانسه تقدیر كرد. خانم بوپاشا كه به شدت تحت تأثیر هیئت ایرانی قرار گرفته بود احساسات عمیق خود را نسبت به ملت و رهبر ایران با سخنانی گرم و صمیمانه ابراز كرد. بوپاشا از ایستادگی و مقاومت غرور انگیز جمهوری اسلامی ایران در مقابل استكبار جهانی اظهار خوشحالی كرد .  
 
دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بوپاشا 

حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سابق نیز كه در سال 1390 به منظور شركت در مراسم اعلام تلمسان یكی از شهرهای الجزایر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به این كشور سفر كرده بود با جمیله بوپاشا مبارز معروف الجزایری و نیز جمعی از زنان و مردان مجاهد و مبارز الجزایری كه سالها با استعمار فرانسه مبارزه كرده اند دیدار و گفتگو كرد. در آن دیدار نیز جمیله بوپاشا از ایستادگی مردم ایران در برابرسلطه طلبی آمریكا تجلیل كرد . 

بوپاشا با ستایش ایستادگی و مقاومت مردم ایران در برابر زیاده خواهی قدرت های استكباری گفت :انقلاب اسلامی مردم ایران نقطه عطفی در تحولات جهانی بود و ایستادگی مردم ایران در برابر فشارهای غرب، باعث ایجاد اعتماد به نفس در سایر ملل اسلامی شده است.  
 
بازدیدبوپاشا ازپشت صحنه "آوازهای سرزمین من" 

خانم جمیله بوپاشا همچنین بعد از ظهر امروز در بازدید از پشت صحنه مجموعه "آوازهای سرزمین من" می گوید : داعش ساخته و پرداخته استعمارگران، یعنی آمریكا و رژیم صهیونیستی،است و در تلاش است به گونه‎ای افكار عمومی جهان را ضد مسلمانان تهییج كند،اما این رفتارها محكوم به شكست است .  
 
وی با مشاهده صحنه‎هایی از این فیلم كه جنوب لبنان را به تصویر می كشید،می افزاید :برای لحظاتی یاد اتفاقاتی افتادم كه در انقلاب الجزایر رخ می داد و ما با مبارزه مسلحانه در برابر اشغالگران ایستاده بودیم.  
 
دیدگاه ها 

از دیدگاه جمیله بوپاشا قدس شریف قبله اول مسلمین و مركز توجهات جهان اسلام است. باید مراسم روز قدس در تمامی كشورهای اسلامی و سراسر جهان با شكوه تمام برگزار شود. كشورهای اسلامی باید به مسئله قدس اهتمام و توجه بیشتری داشته باشند و پیام آن را به نسل های آینده منتقل كنند.  
وی جمهوری اسلامی ایران را كشوری بی نظیر در میان كشورهای اسلامی توصیف می كند و اظهار می كند: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته در فناوری های مختلف پیشرفت های بسیاری داشته است .

وی می افزاید: همواره پیگیر اخبار ایران به خصوص در اخبارمربوط به دستاوردهای علمی و فناوری های هسته ای آن هستم .

وی كه با ابراز شعف و خوشحالی فراوان درباره پیشرفت های كشورمان سخن می گوید، امیدوار است كه ایران اسلامی در آینده نزدیك به مراحل نهایی از فناوری های هسته ای دست یابد. این چهره نام آشنا همچنین آرزو دارد كه نخستین فردی باشد كه شلیك اولین موشك به سمت رژیم صهیونیستی را كلید بزند .  
 
جمیله بوپاشا در سفر اخیر به تهران كه به دعوت مهندس ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما صورت گرفته است با بیان اینكه استعمار فرانسه می‌خواست زنان الجزایری در جهل بمانند تاكید كرد: ما متوجه شدیم با فرهیختگی و كسب علم و دانش می‌توان با استعمار مقابله كرد.  
بانوی مقاومت الجزایر ادامه داد: ما همچنین در مقابل تروریسم ایستادگی كردیم چون تروریسم باعث فساد و تباهی می‌شود. 

بوپاشا با اشاره به اینكه استعمار فرانسه تلاش می‌كرد همه اركان زندگی الجزایری ها را بگیرد گفت: زنان مقاوم الجزایر در مقابل آن‌ها ایستادگی كردند و اجازه ندادند استعمار دین آن‌ها را بگیرد و به آن‌ها آسیب بزند.
 
وی با اظهار امیدواری به اینكه هر چه زودتر تحریم‌های سنگین از ایران برداشته شود می گوید: آرزو می‌كنیم تمام ملت‌هایی كه به مانند ایران دنبال صلح و دوستی هستند موفق شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    خداييش دوبوار رو اينجوري كه نوشتي قبول داري يا يه فمنيستِ .... . مشرق يه كم معرفت داشته باش .
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    2 0
    ضرغامی در تمام عمرش یک کار درست کرده باشه دعوت از این خانم انقلابی است؛ آفرین جناب مهندس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس