رييس سازمان پدافند غيرعامل با اشاره به اهميت دانش در قدرت ملي کشورها گفت: به دليل نقش و جايگاه توليد دانش در رشد و توسعه کشور، چرخه توليد علم در جنگ نرم مورد تهديد دشمنان قرار مي گيرد.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از ايرنا، سردار غلامرضا جلالي رييس سازمان پدافند غيرعامل با اشاره به پيوند مفهوم جنگ نرم با پدافند غيرعامل اظهار داشت: دشمنان ما مفهوم تهديد نرم را در قالب قدرت هوشمند مورد توجه قرار مي دهند به طوري که هيلاري کلينتون وزير امور خارجه آمريکا با ارايه تعريفي، قدرت هوشمند را شامل استفاده هوشمند و هدفمند از همه مولفه هاي قدرت يک کشور عليه مولفه هاي قدرت يک کشور ديگر مي داند.
رييس سازمان پدافند غيرعامل با بيان اينکه در قدرت نرم از همه ابزارها استفاده مي شود خاطر نشان کرد: در قدرت هوشمند يا قدرت نرم، هيچ گزينه اي حذف نمي شود و به همه حوزه ها به عنوان ابزار قدرت نگريسته مي شود.
وي همچنين با اشاره به پيامدهاي منفي توسل به جنگ براي رسيدن به اهداف اضافه کرد: در قدرت نرم تمايل به عدم استفاده از گزينه نظامي وجود دارد بنابراين تلاش مي شود ابزار نظامي به کار گرفته نشود.
رييس سازمان پدافند غيرعامل، قدرت نرم را شامل مجموعه ابزار قدرت ملي يک کشور مي داند که در آن، سلاح و تجهيزات نظامي و شيوه هاي خشونت آميز استفاد نمي شود.
جلالي با اشاره به گستردگي تهديدات نرم در حوزه هاي مختلف تصريح کرد: حوزه فرهنگي، حوزه اقتصادي، حوزه اطلاعات، حوزه سايبر و حوزه توليد علم و دانش کشورها در معرض تهديد نرم دشمنان قرار دارد.
وي با خاطر نشان کردن اهميت دانش در جنگ نرم اظهار داشت: به دليل نقش و جايگاه توليد دانش در رشد و توسعه کشورها، اين حوزه در جنگ نرم مورد تهديد قرار مي گيرد.
جلالي گام اول در اجراي چرخه پدافند غير عامل را شناسايي، آناليز، تعريف و مهندسي معکوس تهديدات دانست و لزوم نهادينه کردن اين مفهوم در جامعه را خاطرنشان کرد.
رييس سازمان پدافند غيرعامل با اشاره به مشکلات فراروي نهادينه کردن مفهوم پدافند غير عامل در کشور اظهار داشت: در ابتدا با نوعي عدم استقبال و عدم باور در بين مردم و مسوولين مواجه هستيم زيرا به حوزه هايي نظيراقتصاد و سايبر به عنوان ابزاري روزمره براي رفع نيازهاي جامعه و نه يک تهديد نگريسته مي شود.
وي افزود: براي مردم و مسوولين در ابتدا مشکل است که به حوزه فناوري اطلاعات به عنوان يک تهديد بنگرند اما اگر نوع نگاه تغيير کند مشخص مي شود که حوزه فناوري مي تواند هم ابزاري براي قدرت و هم وسيله اي براي تهديد به شمار برود.
رييس سازمان پدافند غيرعامل اضافه کرد: با وجود مشکلات موجود، گام اول پدافند غير عامل در برخي حوزه ها مانند اقتصاد، سايبر و توليد علم برداشته شده است.
جلالي گام بعدي در روند اجراي پدافند غيرعامل را آشنا کردن دستگاه هاي اجرايي کشور با پدافند غيرعامل عنوان کرد و گفت: در اين مرحله تلاش مي شود دستگاه هاي مرتبط با مفهوم پدافند غير عامل آشنا شوند و زمينه براي انجام اقدامات اجرايي فراهم شود.
وي در خصوص جنگ نرم در حوزه فرهنگي نيز اظهار داشت: در حوزه تهديدات فرهنگي، سه حوزه فني و زيرساختي، حوزه مديريتي و حوزه محتوايي قابل بررسي است.
جلالي با اشاره به حمايت سازمان پدافند غيرعامل از دستگاه هاي فرهنگي اضافه کرد: در حوزه مديريتي و فني، آيين نامه ها، دستورالعملها و الگوها تهيه شده و از دستگاه هاي ذيربط نيز با توجه به نقش و اهميت آنها در پايداري ملي پشتيباني مي شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس