فرمانده نیروی انتظامی گفت: گسترش تروریسم، ناامنی و جرایم فضای مجازی و سایبری همچنین گسترش روزافزون شبکه‌هایی که از بستر ماهواره و اینترنت استفاده می‌کنند، در منطقه پیرامون ما آثار ناگواری را گاه به گاه برای ما به دنبال دارد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، سردار احمدی‌‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی، در پنجمین نشست نیروی انتظامی با سفرا و کارداران مستقر در تهران ضمن خیر مقدم و خوشآمدگویی به سفرا و کارداران اظهار داشت: هفته ناجا ظرفیتی است که ما می ‌توانیم با افکار عمومی، نخبگان، سازمان‌ها و کشورهای خارجی ارتباط برقرار کرده و بخشی از توانمندی‌های خود را در عرصه حمایت قانونی و امنیتی از مردم کشورمان در مبارزه با مجرمان و تبهکاران عرضه کرده و مردم را در جریان توانمندی‌های خود قرار دهیم.

گسترش تروریسم، ناامنی و جرایم فضای مجازی آثار ناگواری در منطقه ایجاد کرده است

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: گسترش تروریسم، ناامنی و جرایم فضای مجازی و سایبری همچنین گسترش روزافزون شبکه‌هایی که از بستر ماهواره و اینترنت برای اغواگری و توسعه شکار و جرم استفاده می‌کنند، در کنار گسترش تروریسم در منطقه پیرامون ما آثار ناگواری را گاه به گاه برای ما به دنبال دارد.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: مشکلات ناشی از توسعه و شهرنشینی و رشد حاشیه‌نشینی و افزایش سفرها که جنبه جدید توسعه در زندگی مردم است، اگرچه رفاه می‌آورد اما همواره با مشکلاتی توأم است.

وی افزود: ناجا تلاش می‌کند با افزایش کارآمدی، افزایش بهره‌وری در حوزه پاسخگویی به نیازها و مطالبات امنیتی مردم اقتدار خود را افزایش دهد و این جز با بهره‌مندی از یک پلیس تخصصی و حرفه‌ای امکان‌پذیر نیست.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم اظهار داشت: طبیعتا با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی شاهد ظهور نو به نوی جرائم و تهدیدات امنیتی هستیم و خانواده‌ها در معرض تجاوز تبهکاران و مشکلات خواهند بود.

وی تصریح کرد: ناجا تلاش می‌کند با افزایش کارآمدی، بهره‌وری و پاسخگویی به نیازها و مطالبات امنیتی مردم، اقتدار خود را افزایش دهد.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: طرح جامع راهبردی، بهره‌مندی از پلیس حرفه‌ای و تخصصی، اشراف اطلاعاتی، توسعه و پیشرفت ابزار و سخت‌افزارها و نرم‌افزارها و همچنین توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و توسعه مشارکت اجتماعی می‌تواند در این حوزه کارساز باشد.

عوامل تهدید‌کننده در حال فزونی است اما امنیت در حال افزایش است

وی افزود: خوشبختانه باید بگوییم که همه ساله ضریب امنیتی در کشور ما در حال ارتقاء است؛ اگرچه عوامل تهدید‌کننده در حال فزونی است اما امنیت در حال افزایش است.

این مقام ارشد انتظامی اظهار داشت: دستگاه امنیتی، قانونی و دستگاه‌های حکومتی توانسته‌اند در برابر خطرات، چالش‌ها و تهدیدها مردم را به طور نسبی حمایت کنند.

وی با اشاره به حوادث تلخ ناگوار در مناطق پیرامونی گفت: امروز این حوادث و مناطق ناامن در عراق، سوریه، افغانستان و پاکستان در حال افزایش است.

وی افزود: گسترش روزافزون تولید مواد مخدر، گسترش روز‌‌افزون جریان تروریسم در مرزها و کشورهای همسایه ما عوامل تهدید‌کننده‌ای هستند که می‌توانند امنیت ما را با چالش مواجه کنند که جمهوری اسلامی تلاش می‌کند با تقویت یگان مرزبانی، اشراف اطلاعاتی و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهای همجوار خود را در برابر تهدید و ‌آسیب‌ها محافظت کند.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: ما در دهه اخیر توانسته‌ایم مرزهای خود را با استقرار یگان، پاسگاه، برجک، راه، تجهیزات اپتیکی و تقویت یگان مرزبانی و یگان‌های احتیاط مرزی و همکاری با بسیج، سپاه و وزارت اطلاعات ضریب امنیتی مرزهایمان را افزایش دهیم.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم به مقوله مواد مخدر پرداخت و گفت: در یک دهه قبل بر اساس آمار 62 درصد از مواد مخدر از افغانستان وارد ایران می‌شد و به بازار هدف می‌رفت که این آمار امروز به کمتر از 28 درصد کاهش یافته است.

فرمانده نیروی انتظامی انتظار داشت: مسیر ترانزیت از ایران تغییر کرده و همین مقدار موادی که وارد ایران می‌‌شود برای سوداگران خطراتی را به دنبال داشته است.

افزایش قیمت مواد مخدر به دلیل تبحر پلیس در کشف مواد است

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: سالانه بیش از 600 تن انواع مخدر کشف می‌شود و قیمت مواد مخدر در مبدأ ورودی تا نقاط مرزی در غرب کشور تا 5 برابر افزایش قیمت داشته که نشان از عملکرد ویژه پلیس در کشف این مواد است.

سردار احمدی‌مقدم ادامه داد: امروز اغلب مواد مخدر در مرز و جدار مرزها کشف می‌شود و امیدواریم بتوانیم تمام نقاط خلاء مرزی در مرزهای شرقی و در محدوده پاکستان را پوشش دهیم.

وی گفت: همسایه شرقی ما احساس مسئولیت لازم را ندارد یا توان برای پوشش ندارد و مرزبانی ما باید مراقبت دو جانبه‌ای داشته باشد.

وی در ادامه به حوزه‌‌های تخصصی و بحث‌های تخصصی پلیس اشاره داشت و گفت: ما تلاش می‌کنیم تا به نیازهای جدید امنیتی پاسخ دهیم.

وی به حوزه راهنمایی و رانندگی که یک حوزه فرهنگی و در کنترل رفتار شهروندان برای کاهش خطرات گام برمی‌دارد اشاره کرد و افزود: از سال 2005 تا 2013 آمار 28 هزار کشته تصادفات به کمتر از 18 هزار رسیده است در حالی که وسایل نقلیه، تعداد سفر و قیمت سوخت افزایش داشته اما تصادفات، کشته‌ها و معلولین حاصل از این تصادفات کاهش پیدا کرده‌اند.

این مقام ارشد انتظامی به جرائم جنایی از جمله قتل، تروریست، آدم‌ربایی و سرقت مسلحانه اشاره کرد و گفت: این جرائم در دهه گذشته رو به کاهش بوده است.

سردار احمدی‌مقدم افزود: قتل در حدود یک دهه قبل سالانه 2400 مورد ثبت شده بود که اکنون به 1800 کاهش پیدا کرده؛ همچنین در آدم‌ربایی و گروگانگیری نیز کاهش بالایی را شاهدیم.

۹۵ درصد جرائم جنایی توسط پلیس کشف می‌شود

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: در مجموع جرائم جنایی بیش از 95 درصد توسط پلیس کشف می‌شود که نرخ کشف در ایران نرخ مطلوبی است که نشانگر توسعه و پیشرفت مراکز تشخیص هویت، آزمایشگاه‌های جنایی و کارکنان متخصص پلیس است.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم به عملکرد پلیس فتا پرداخت و گفت: پلیس سایبری توانسته خطرات این حوزه را برای مردم کاهش دهد و قدرت کشف بیش از 80 درصد جرائم از کارآمدی حوزه پلیس فتا است.

وی به حقوق شهروندی پرداخت و گفت: دریافت خدمات الکترونیکی از جمله گواهینامه، گذرنامه، پلاک خودرو و ... بالغ بر 10ها میلیون خدمت می‌شوند که با استفاده از ظرفیت الکترونیکی و همکاری بخش خصوصی این خدمات ارائه می‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: در حوزه رسیدگی به جرائم چه با شاکی و چه با متهم رفتاری در خور شأن داشته‌ایم و طبق قانون عمل کرده‌ایم.

وی گفت: در بازداشتگاه‌ها و تحت نظرگاه‌ها از سال 2010 تاکنون که 4 سال می‌شود با تلاش پیگیر توانسته‌ایم 85 درصد از استانداردهای مطلوب را فراهم کنیم که تا پایان برنامه 5 ساله خود امیدواریم خلاء‌ها و ضعف‌های باقی مانده را نیز برطرف کنیم.

سردار احمدی‌مقدم ادامه داد: در جمهوری اسلامی با متهمان فراتر از آن چیزی که قانون بیان کرده رفتار نمی‌شود و ممانعت از ضرب و شتم داشته‌‌ایم، نظارت اپتیکی و تصویری بازداشتگاه‌ها و اماکن مورد بازجویی مؤید این مطلب است.

این مقام ارشد انتظامی افزود: پیشگیری از رفتار ناصحیح در کشف جرم با متهمان نه تنها موجب کاهش نسبت جرم نشده بلکه باعث ارتقاء هم شده است.

وی به استفاده از روش‌های فنی و علمی که موجب ارتقاء پلیس در کشف جرائم شده اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران حافظ حقوق مردم است و خود را متعهد می‌کند که امنیت را برقرار و پاسخگو باشد.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: واحدهای حرفه‌ای فتا، یگان‌ سگ‌های موادیاب، آزمایشگاه‌های کشف جرم، یگان ویژه، آزمایشگاه جنایی، یگان‌های هوایی و مرزی و ... از ابزارها، دانش و آموزش‌های لازم در حوزه خود بهره‌مند هستند و امکانات ما قابل رقابت در سطح منطقه و دنیاست.

امکانات پلیسی وارداتی نداریم

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: تمام ابزارهای پلیسی به دست خودمان ساخته می‌شود و اگر حتی خودرو وارد کنیم تجهیز خودرو توسط مراکز داخلی صورت می‌گیرد و هیچ امکانات پلیسی وارداتی در کشور نداریم.

احمدی‌مقدم به همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: کمیسیون‌های مشترک دو طرفه به طور منظم برگزار می‌شود.

وی در ادامه به کاهش جرائم ایرانیان اشاره کرد و تصریح کرد: همسایگان جنوبی اعتراض دارند که جرائم از سوی کشور ما به سوی مناطق آنها کاهش یافته و تحت کنترل است.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: کاهش جرائم ایرانیان در ترکیه و امارات به سرعت در سال‌های اخیر رو به کاهش گذاشته که نشان از همکاری‌های منظم و اطلاعاتی پلیس آن کشورها است.

وی افزود: در حوزه عراق، پاکستان و افغانسان مشکل داشتیم و همواره تلاش کردیم مرزها را امن کنیم.

سردار احمدی‌مقدم به دیپلماسی پلیس که در حال افزایش است اشاره کرد و گفت: پلیس ایران همواره در کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه‌های مختلف در کشورهای مختلف شرکت کرده و دعوت متقابل نیز کرده است.

این مقام ارشد انتظامی افزود: در جهت ارتقاء امنیت جهانی همه کشورها باید بسیج شوند و تلاش کنند چرا که تزویر و دورنگی آثار زیانبار و بلندمدتی را برای کشورهای مروج ناامنی به دنبال دارد.

حمایت از تروریسم در کوتاه مدت منافع دارد و در بلندمدت هزینه

وی به مقوله تروریسم پرداخت و گفت: حمایت از تروریسم در کوتاه مدت منافع را ایجاد می‌کند اما در بلند مدت هزینه‌های گزافی را باید پرداخت.

سردار احمدی‌مقدم تصریح کرد: تروریسم این موجود درنده وحشی فقط آزادکردنش به دست آنهایی است که آن را ایجاد کرده‌اند اما مهار کردنش از اختیار آنها هم خارج است.

فرمانده نیروی انتظامی به شهری مثل کوبان و عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: علیرغم بمباران‌ تروریست‌ها آنها باز هم پیشروی می‌کنند و این نشان‌دهنده آن است که عزم جدی در مبارزه با تروریسم وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: امنیت در سایه همکاری‌های صادقانه فراهم خواهد شد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس