دولت ترکیه در حال دو دوزه بازی‌کردن، از سویی در ائتلاف ضد داعش و از سوی دیگر در کمک به داعش علیه سوریه است؛ این گزاره‌ای است که مورد اتفاق بیشتر کارشناسان منطقه است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛گروه بین‌الملل مشرق- برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از سه زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «القلمون»، تحولات میدانی جبهه «دمشق و حاشیه آن»، بررسی روند پیوستن ترکیه به «ائتلاف علیه داعش» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

این گزارش حاوی تصاویری است که شاید مناسب برخی افراد نباشد.

تحولات میدانی جبهه القلمون (مناطق مرزی سوریه با لبنان)

کمتر از یک سال پیش درگیریهای وسیع در منطقه القلمون (مرز سوریه با لبنان) با حمله گروه تروریستی "جبهه النصره" به شهرک تاریخی "معلولا" و سپس عقب نشینی فوری از این منطقه آغاز شد. در روزهای اخیر و در پی بازگشت و تشدید فعالیتهای گروههای تروریستی مانند "داعش" و النصره" در مناطق مرزی سوریه با لبنان، زمزمه های فتح مجدد باب درگیریها میان ارتش سوریه و حزب الله با تروریستها به گوش می رسد.

زمستان سال گذشته ارتش سوریه با پشتیبانی رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان (حزب الله) عملیات وسیعی را برای پاکسازی مناطق مختلف "القلمون" به مورد اجرا گذاشت که منجر به پاکسازی بیش از 90 درصد این مناطق از حضور و فعالیتهای تروریستهای تکفیری لانه کرده در آن شد. طی این عملیات شهرها، دشتها و کوههای این منطقه یکی پس از دیگری به تصرف رزمندگان ارتش و حزب الله درآمده و صدها نفر از تروریستها در شهرهای یبرود، رنکوس، فلیطه، راس العین، راس المعره، جراجیر و معلولا به هلاکت رسیده و هزاران تن نیز مجروح و اسیر و باقیمانده آنها به مناطق زبدانی (نقطه صفر مرزی سوریه با لبنان)، شهرک لبنانی طفیل و شهرک لبنانی عرسال گریختند.

با فرار تروریستها از مناطق یادشده، ساکنان این مناطق که از خانه و کاشانه خود آواره شده بودند، به شهر و دیارشان بازگشته و آرامش نسبی در مناطق آزاد شده برقرار شد.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
نقشه کامل منطقه القلمون، مناطق تردد و استقرار پراکنده تروریستها در ماههای اخیر با رنگ قرمز مشخص شده است.

در سه ماه گذشته و همزمان با تشدید فشارهای عملیاتهای نظامی ارتش سوریه در مناطق مختلف شهر دمشق با نام "عملیات سپر پایتخت" که منجر به تلفات بسیار سنگینی به تروریستهای تکفیری در استان دمشق شده است بخشی از نیروهای این گروهها از مناطق مختلف دمشق و حاشیه دمشق به القلمون منتقل شده و به باقیمانده تروریستهایی که از معارک سال گذشته در همین منطقه جان به در برده بودند پیوسته اند. با تجمیع این نیروها و گسیل محموله های جدید تسلیحات از مرز لبنان که با هدایت و پشتیبانی مستقیم جریان مزدور غرب در لبنان (14 مارس) صورت پذیرفت طراحی عملیات برای شعله ورکردن آتش جنگ در این منطقه در دستور کار تروریستها و حامیان تروریسم تکفیری در منطقه قرار گرفت.

دراین راستا درگیریها پراکنده ای میان تروریستهای النصره و داعش با رزمندگان حزب الله و ارتش لبنان و سوریه به وقوع پیوست. تمرکز درگیریها در مناطق جرود عرسال، اطراف شهرک الطفیل، عسال الورد و فلیطه، واقع در امتداد طول مرزی لبنان و سوریه قرار داشته است.

در دو ماه اخیر تروریستهای جبهه النصره حملات زمینی، موشکی و خمپاره ای به روستاها و شهرکهای نوار مرزی لبنان با سوریه را تشدید کرده و در مقابل رزمندگان حزب الله با تشدید اقدامات امنیتی در مناطق مرزی با سوریه با نصب دهها کمین بسیار موفق بر سر راه کاروانهای تدارکاتی، انتقال نیرو و تجهیزات تروریستها صدها نفر از آنها را به هلاکت رسانده و تجهیزاتشان را منهدم کرد. اما اوج اقدامات نظامی گروههای تروریستی تکفیری در هفته های اخیر، حمله سراسری به شهرک لبنانی "عرسال"، اشغال آن، حمله به مراکز ارتش و پلیس لبنان و به گروگان بردن سربازان و افسران لبنانی بوده است.

در پی عملیات فوق الذکر نیروهای ارتش لبنان واکنش نشان داده و برای اخراج تروریستها از منطقه اقدام به اجرای عملیات نظامی کرده اند که در گزارشهای پیشین به تفصیل در مورد جزییات این موضوع و سرنوشت نظامیان بوده شده سخن گفته شد.


درگیریهای تن به تن در کوههای القلمون

با عنایت به تحولات میدانی این منطقه در ماههای گذشته سوال مطرح شده این است که با عنایت به تلفات بسیار سنگین تروریستها در عملیات گسترده زمستان گذشته در بخش شرقی القلمون علت بازگشت و تجدید سازمان تروریستها این بار دربخش غربی این منطقه (عسال الورد، فلیطه و جرود عرسال) چیست؟

در این رابطه یک منبع میدانی ارتش سوریه به خبرنگار مشرق گفت که پس از سلسله عملیاتهای سال گذشته برای پاکسازی منطقه، شهرها و روستاهای القلمون دارای دو وضعیت هستند. یا تحت سیطره ارتش هستند و یا تحت پوشش آتش توپخانه ای و موشکی و ادوات نیروهای ارتش و حزب الله.

وی افزود که هدف تروریستها و حامیان آنها از تحرکات اخیر در این منطقه بازگشایی شاهراه اصلی امداد، پشتیبانی و قاچاق تسلیحات و تجهیزات نظامی و نیروی انسانی برای گروههای مسلح به داخل سوریه (مشابه وضعیت سال گذشته و پیش از عملیات بازپس گیری مناطق توسط ارتش) و همچنین گشودن امداد رسانی به تروریستهای تکفیری مستقر در غوطه شرقیه دمشق است که بیش از یک و نیم سال از محاصره آنها توسط نیروهای ارتش، دفاع وطنی و حزب الله سوریه و لبنان می گذرد و اخیرا با افزایش فشارهای نظامی در جوبر، بازپس گیری ملیحه و عدرا، درگیریهای شدید در عین ترما و مصالحه در محلات ناآرام بخشهای شمالی و جنوبی شهر دمشق (خلع سلاح گروههای مسلح) اوضاع بسیار نامناسبی داشته و امیدی به نجات خود ندارند.

حقیقت این موضوع که تحولات میدانی و نظامی در یک سال گذشته در جبهات مختلف در استان دمشق نشان می دهد که با گذشت زمان موجودیت گروههای تروریستی از هر شاخه و دسته ای اعم از داعش، النصره، ارتش آزاد و احرار الشام به خطر جدی افتاده است، موجب تغییرات و تحولات در جبهه آنها شده است. این تغییرات شامل تشکیل اتاق عملیات مشترک، ترک مخاصمه و جنگ ولو به ظاهر و مقطعی میان گروههای مختلف تروریستی فعال در دمشق، انجام عملیاتهای شبه انتحاری مانند عملیات حمله به محلات امن دمشق مانند "دخانیه، الزاهریه و المیدان" (با هدف ناامن سازی پایتخت و تمرکز زدایی از عملیات های ارتش سوریه) در هفته های گذشته خود را نمایان کرده است.

با درنظر گرفتن تمامی مسایل ذکر شده در تحلیل فوق، به نظر می رسد که در روزهای آینده باید شاهد تحولات میدانی و نظامی جدیدی در منطقه القلمون و تاثیر گذاری بحران جدید بر فضای سیاسی و امنیتی کشور لبنان نیز باشیم. امری که با توجه به واقعیت این موضوع که در روزهای اخیر مناطق سنی نشین شمال لبنان مانند عکار و طرابلس و شهرک عرسال شاهد تظاهراتهای مکرر در حمایت از گروههای تروریستی داعش و النصره بوده چندان دور از ذهن بنظر نمی رسد.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
تظاهرات ساکنان و آوارگان سوری اطراف شهرک لبنانی عرسال در میدان مرکزی شهرک عرسال

شکست طرح حمله سراسری جبهه النصره به شیوه داعش

روز گذشته با هوشیاری رزمندگان حزب الله، طرح عملیات بزرگ تروریستهای تکفیری از گروه "جبهه النصره" برای حمله به مراکز ارتش سوریه و حزب الله در محور "عسال الورد"– "جبه" شکست سختی خورد.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

به گزارش یک منبع میدانی نزدیک به حزب الله، روز گذشته تروریستهای جبهه النصره به تقلید از شیوه عناصر گروه تروریستی داعش در حمله به مراکز ارتش در رقه، قصد حمله به یکی از مراکز مهم ارتش لبنان در منطقه عسال الورد را داشتند. به گفته یک منبع میدانی، نیروهای النصره برای رسیدن به این مرکز با ارسال یک دستگاه خودروی بمب گذاری شده قصد داشتند تا نقطه تفتیش و مراقبت نزدیک این مرکز را به شیوه حملات داعش منهدم کنند اما با هوشیاری رزمندگان حزب الله خودروی مذکور هدف یک فروند موشک کورنت قرار گرفته و پیش از رسیدن به هدف تعیین شده منهدم شد. همزمان، یگان توپخانه ای و موشکی حزب الله و نیروی هوایی ارتش سوریه موقعیت استقرار عناصر النصره در منطقه را بمباران کردند که به هلاکت بیش از 23 نفر از تروریستها از جمله "محمد مخلوف معروف به ابویعرب" فرمانده گروه "لواء الغرباء" وابسته به گروه تروریستی جبهه النصره در این عملیات به هلاکت رسیدند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تحولات میدانی جبهه دمشق و حاشیه آن

در ادامه عملیات نظامی ارتش سوریه در منطقه "عدرا"، روز گذشته منطقه "عدرا البلد" به تصرف نیروهای ارتش سوریه درآمد. این درحالی است که دو روز پیش ارتش سوریه بخش کارگری این منطقه با نام "عدرا العمالیه" را نیز طی یک عملیات هجومی سریع به تصرف خود درآورده بود.

همچنین روز گذشته منطقه استراتژیک "تل کردی" که مشرف به شهر دوما و مزارع اطراف آن است نیز به تصرف نیروهای ارتش سوریه در آمده است. هم اکنون درگیریها میان نیروهای گارد ریاست جمهوری ارتش سوریه و تروریستهای تکفیری گروه ارتش اسلام در مناطق نشابیه، بلالیه و قاسمیه با هدف سیطره بر این مناطق و بسط سیطره ارتش در آنها با هدف اجرای عملیات هجوم به دوما ادامه دارد.

با تصرف شهرک عدرا البلد ارتش سوریه عملا بخش شمالی و شرقی شهر دوما معروف به پایتخت تروریستهای تکفیری غوطه شرقیه را به محاصره خود درآورده است.

صدها نفر از عناصر گروه تروریستی جبهه النصره و ارتش اسلام از منطقه به سوی دوما عقب نشینی کرده اند. زنگ خطر محاصره و حمله نهایی به شهر دوما به صدا درآمده و فضای ترس و وحشت بر کل تروریستهای تکفیری فعال در منطقه غوطه شرقیه حاکم شده است.

گفتنی است که شهر عدرا واقع در 25 کیلومتری شمال شرق دمشق از شرق به منطقه "الضمیر" و کوههای "ابوالعتا" در منطقه القلمون (مرز سوریه با لبنان) و از غرب به شهر دوما (در عمق غوطه شرقیه و یکی از بزرگترین مراکز تروریستهای تکفیری در استان دمشق) مرتبط می شود. این شهر با جمعیت حدود یک صدهزار نفر است که ساکنان آن را علویها، دروزیها، مسیحیان و اهل سنت تشکیل می دهند و یکی از بزرگترین مناطق آزاد تجاری– صنعتی دمشق تا پیش از اشغال توسط تروریستهای تکفیری محسوب می شد.

 حدود 8 ماه پیش ترویستها شبانه از دوما به سمت این منطقه حرکت کرده و طی شبیخونی آن را به اشغال کامل خود درآورده بودند. طی این شبیخون، تروریستها با حمله به شهرک کارگری عدرا العمالیه که سه روز پیش به تصرف ارتش سوریه در آمد، جنایات فراوانی همچون ذبح و اعدام میدانی صدها نفر از کارگران و سکنه علوی مذهب این منطقه، تجاوز به زنان و دختران آنها، غارت منازل مردم و ربایش صدها نفر از ساکنان منطقه و انتقال آنها به شهر دوما کرده بودند.


تازه‌ترین تحولات سوریه؛
گروههای تروریستی تکفیری النصره و ارتش اسلام با اشغال عدرا در زمستان پارسال فجیع ترین جنایات را در حق مردم بی گناه ساکن در منطقه مرتکب شده و تصاویر آن را با افتخار در فضای رسانه ای منتشر کرده بودند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
آوارگی بیش از 5000 نفر از مردم بی گناه منطقه کارگری عدرا در پی حملات تروریستها،ارتش سوریه با حضور درمنطقه ضمن درگیری با تروریستهای تکفیری اقدام به تخلیه مردم از کوهها و بیابانهای منطقه کرد.

 منطقه عدرا با توجه به بافت خاص جغرافیایی و اجتماعی و صنعتی آن از چند نظر برای تروریستها حائز اهمیت فراوانی بود:

- اولا با توجه به موقعیت حساس جغرافیایی و نزدیکی اش به شهر دمشق از سمت شمال شرقی این شهر، امکان نفوذ و ناامن سازی و تکمیل حلقه محاصره پایتخت را به تروریستها از طریق حملات زمینی و یا حملات موشکی و توپخانه ای می داد.

- دوم اینکه با توجه به موقعیت و بافت صنعتی و وجود صدها کارخانه، ماشین آلات و انبارهای مملو از مواد اولیه مورد استفاده در صنایع خودروسازی، پتروشیمی و مصالح ساختمانی تروریستها با اشغال عدرا، آن را به یکی از بزرگترین مراکز تولید بمب، موشک، مین و مواد منفجره تبدیل کرده بودند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

- سوم اینکه این منطقه نقطه اتصال غوطه شرقیه به کوههای "الضمیر" واقع در سلسله جبال القلمون و مرز سوریه با لبنان که تا پیش از اجرای سلسله عملیاتهای ارتش، دفاع وطنی، حزب الله سوریه و حزب الله لبنان در زمستان سال گذشته، یکی از سه شاهراه اصلی قاچاق تسلیحات سبک و سنگین و نیروی انسانی برای تروریسم تکفیری فعال در دمشق و حاشیه آن خصوصا منطقه غوطه شرقیه بوده است.

با توجه به موضوعات ذکر شده، می توان تجدید فعالیتهای نظامی و تروریستی گروههای تکفیری بین المللی در منطقه مرزی لبنان با سوریه مانند شهرک های لبنانی "طفیل، عرسال، عسال الورد" و سایر مناطق کوهستانی اطراف آنها را باهدف گشایش مجدد این معبر بزرگ قاچاق تسلیحات و خط امدادی جدید برای تروریستهای تکفیری فعال در استان دمشق علی الخصوص حاشیه دمشق (جوبر، غوطه شرقیه و برخی محلات جنوبی دمشق)- که این روزها تحت فشارهای عملیات نظامی و محاصره ارتش مجبور به پذیرش خلع سلاح و طرح آشتی ملی شده اند یا در انتظار حملات ارتش به منظور پاکسازی مناطق مزبور هستند- دانست.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
مسیر حمله ارتش سوریه به تل کردی و شهر دوما بر روی نقشه با خط به رنگ قرمز مشخص شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
تصاویری از عملیات ارتش سوریه در منطقه عدر البلد واقع در شمال شرقی شهر دمشق


تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
نمونه شبکه تونلها و کانالهای بسیار وسیع و بزرگ که توسط تروریستهای تکفیری النصره و ارتش اسلام برای تردد در بخشهای مختلف عدرا حفر و مورد استفاده قرار داشته است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
بازدید محمد شعار، وزیر کشور سوریه از مناطق آزاد شده عدرا البلد



ویدئوی آزادسازی اداره آب و فاضلاب عدار البلد

آزادسازی مقام حجر بن عدی صحابه پیامبر و امیرالمؤمنین(ع)

در عملیات روز گذشته ارتش سوریه که منجر به آزادسازی منطقه عدراالبلد از لوث وجود تروریستهای تکفیری شد، مقام حجربن عدی صحابی پیامبر اسلام و امیر المومنین علی (ع) نیز آزاد شد. سال گذشته ترویستهای تکفیری با حمله به مزار این صحابی جلیل القدر مزار وی را نبش قبر نموده و پیکرش را به مکان نامعلومی انتقال داده اند. این جنایت تروریستها با محکومیت سراسر جهان اسلام مواجه شد.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
تصاویر مزار حجر بن عدی پس از آزادی از چنگال تروریست‌های تکفیری


گزارش المنار لبنان از مزار حجر بن عدی پس از آزادسازی عدراالبلد

تشدید درگیریها در دخانیه و انتشار اخباری از آزاد سازی آن بدست ارتش سوریه


درگیریهای خانه به خانه در منطقه دخانیه دمشق در دو روز اخیر وارد شدید ترین شکل خود شده است. ارتش سوریه با پشتیبانی نیروهای تیپ فاطمیون و رزمندگان حزب الله برای پاکسازی منطقه تلاش می کند. برخی منابع خبری از آزادسازی بخشهای بزرگ و مهمی از منطقه دخانیه توسط نیروهای جبهه خودی خبر داده اند. یک منبع نزدیک به ارتش سوریه صبح یکشنبه با تکذیب اخباری مبنی بر تصرف کامل این منطقه به خبرنگار ما گفت که پاکسازی منطقه از حضور تروریستها باتوجه به نصب صدها تله انفجاری و مین و بافت ویژه منطقه تا دو روز آینده ادامه خواهد داشت.
 

تحولات میدانی جبهه عین عرب یا کوبانی

چاقوی داعش نزدیک گردن کردهای سوریه

با گذشت زمان اوضاع میدانی در منطقه عین عرب (کوبانی) رو به وخامت هر چه تمامتر می رود. گروه تروریستی داعش در روزهای اخیر بر شدت حملات خود برای تصرف این شهر کردنشین نزدیک به مرز کشور ترکیه (حامی اصلی داعش) افزوده و طبق آخرین گزارشهای میدانی از شرق به 20 کیلومتری، از جنوب به 15 کیلومتری و از غرب به 15 کیلومتری شهر رسیده است.

صدای گلوله و خمپاره در برخی محلات جنوبی و شرقی و غربی شهر عین عرب (کوبانی) به گوش می رسد. کمیته دفاع مردمی کردهای سوریه موسوم به (وای پی جی) به سختی تلاش دارند تا از ورود داعش به شهر و سقوط آن جلوگیری کنند. در مقابل گروه داعش با تشدید حملات، تصرف و استقرار در تپه ها و ارتفاعات اطراف عین عرب، شهر را تحت آتش باری سلاحهای سنگین و خمپاره قرار داده است. روز گذشته داعش محله معروف به رادیو کردستان واقع در جنوب شهر را به تصرف خود درآورده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
نقشه عملیاتی و موقعیت استقرار واحدهای نظامی داعش و مدافعان کرد سوریه در شهر عین عرب

گروه تروریستی داعش با پشتیبانی دولت و ارتش ترکیه با اعزام بیش از 50 دستگاه تانک و واحدهای ادوات و توپخانه ای در حال شکستن آخرین مقاومتهای کردهای منطقه است. روز گذشته در درگیریها میان واحدهای مدافع منطقه و تروریستهای داعش در اطراف بزرگراه حلب– عین عرب، تعدادی از طرفین کشته شده و 3 دستگاه تانک داعش با آتش سلاح ضد تانک کردهای سوریه منهدم شد.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛تازه‌ترین تحولات سوریه؛
عبدالله نعمه و انور ادلبی دو تن از فرماندهان داعش که در درگیریها در اطراف عین هرب به هلاکت رسیده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛تازه‌ترین تحولات سوریه؛
خالد الروسی از فرماندهان داعش که در نبردهای فرودگاه نظامی طبقه در استان رقه نیز حضور داشت در درگیریهای اطراف عین عرب به هلاکت رسید.

نیروی هوایی ارتش سوریه به طور مداوم مراکز استقرار و مواضع نظامی داعش را هدف حملات پی در پی هوایی قرار می دهد و سعی دارد تا با بمباران شدید منطقه از پیشروی نیروهای داعش جلوگیری کند.

به موازات درگیریها میان داعش و کردهای سوری در شهر عین عرب (کوبانی)، نقطه صفر مرزی ترکیه با سوریه شاهد تجمع بیش از 3 هزار کرد آواره از شهر عین عرب و همچنین تجمع برخی جوانان کرد ترکیه برای پیوستن به نیروهای مدافع کرد بومی شهر عین عرب بود.

دولت و ارتش ترکیه که در روزهای اخیر گزارشات مستندی از ارسال کمکهای تسلیحاتی، انتقال توپ و تانک برای داعش توسط آنها در فضای رسانه ای منتشر شده است با افزایش نیروهای نظامی و پلیس ضد شورش با آوارگان کرد در مرز با سوریه به شدت درگیر شده و به سوی برخی از آنها که قصد داشتند با تخریب سیم خاردار مرزی از مرز عبور کرده و به ترکیه پناه ببرند گلوله جنگی شلیک کرد که در اثر آن یک پیرمرد کرد کشته و دو نفر دیگر به شدت زخمی شده اند. سازمانهای حقوق بشر و امداد رسان نسبت به وقوع فاجعه انسانی در این منطقه هشدار داده اند.


درگیریهای عین عرب میان کردهای سوریه و داعش

همچنین روز گذشته صالح مسلم رییس یکی از احزاب کرد سوریه رسما دولت ترکیه را به همکاری با داعش برای نسل کشی کردهای سوریه متهم کرد و از افزایش کمکهای تسلیحاتی و اطلاعاتی دولت وارتش ترکیه به داعش در روزهای اخیر خبر داده است.

بمباران مواضع داعش در اطراف عین عرب توسط جنگنده های ائتلاف

روز گذشته جنگنده های ائتلاف مبارزه با داعش به چند هدف نظامی گروه تروریستی داعش در اطراف شهر عین عرب واقع در شمال حلب حمله کردند. از تلفات و خسارات این حمله هیچ اطلاعات و آماری منتشر نشده است.

طرح منطقه پرواز ممنوع؛ آخرین تیر ترکش ترکیه برای سقوط دولت سوریه

همزمان با تشدید بحران در منطقه عین عرب، روز گذشته دولت آمریکا از بررسی پیش شرط ترکیه برای تعیین منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه خبر داد. گفتنی است دولت ترکیه در پی فشارهای بین المللی نسبت به نقش پررنگ این کشور در جنایات داعش در عراق و سوریه و لزوم همکاری و عضویت این کشور در ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا، دو پیش شرط تعیین منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه و تغییر هدف ائتلاف از مبارزه با تروریسم داعش و النصره به ساقط کردن دولت سوریه را برای دولت آمریکا تعیین کرده است.

در این رابطه روزنامه آمریکایی روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرد که در واکنش به تعیین پیش شرط های ترکیه، وزیر دفاع آمریکا و رییس ستاد مشترک این کشور روز جمعه گفتند دولت اوباما مسئله ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در شمال شرقی سوریه را برای محافظت غیر نظامیان از حملات هوایی دولت سوریه رد نمی کند. چاک هیگل گفت: «ما همه این احتمالات را بحث کرده ایم و به گفتگو درباره آنچه ترکیه باور دارد مورد نیاز است، ادامه می دهیم.»دمپسی، رییس ستاد مشترک آمریکا هم گفت:«ایجاد یک منطقه حفاظت شده یا پرواز ممنوع نیازمند از کار انداختن سیستم دفاع هوایی دولت سوریه از طریق بمباران هوایی آن خواهد بود.»

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

به گزارش شبکه یورو نیوز، اردوغان مسئله ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در داخل خاک سوریه و شمال شرق این کشور را مطرح کرده و گفته است: «سه اقدام مهم در این باره وجود دارد: اول ایجاد و حفاظت از یک منطقه پرواز ممنوع در داخل سوریه، دوم این که یک منطقه حفاظت شده در داخل سوریه ایجاد شود و سوم این که ما به برنامه ریزی برای آموزش و تهیه ملزومات با شرکایمان در این پروژه نیاز داریم.»

وی افزود می توان از نیروهای ترکیه برای کمک به ایجاد یک منطقه امن در سوریه استفاده کرد البته اگر جامعه بین الملل با آن موافقت کند.

ناظران سیاسی و نظامی معتقدند با توجه به نقش آشکار دولت ترکیه در آموزش و پشتیبانی تسلیحاتی و مالی و اعزام تروریستها به داخل سوریه و شکست کلیه طرحهای این کشور برای ساقط کردن دولت قانونی سوریه، پیشنهاد تعیین منطقه پرواز ممنوع و ترغیب ائتلاف مبارزه با داعش برای تغییر هدف به مبارزه با دولت قانونی ترکیه که خود بزرگترین دشمن و سد محکم در مقابل فعالیتهای گروه تروریستی داعش در سوریه به شمار می آید در واقع آخرین تیر ترکش ترکیه برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه گذاریهای کلان بر روی تروریستها در سوریه و پیگیری اهداف منطقه ای خود از جمله احیای مجدد طرح موهوم "احیای امپراطوری عثمانی" و تسلط بر خاورمیانه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رضا ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    ویدئوی آزادسازی اداره آب و فاضلاب عدار البلد!!!!!!!! بابا مشرق اين ديگه چي بود زدي . اب و فاضلاب!!!!!!!!! اين اداره خيلي وسيعه ؟ اره؟
  • ناشناس ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 1
    كثيف تر و پليدتر از اردوغان و تركيه پيدا نميشه.
  • سینا ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    با تشکر از مشرق برای این اخبار خوب.... تو رو خدا اخبار امید بخش بدهید من هر روز دعا می کنم برای نابودی تک تک این تروریست ها در کشور مذهبی سوریه و عراق آخه مردم بی گناه سوریه و عراق چه گناهی مرتکب شده اند که هم کشته شده اند ، خانه ها از بین رفته و شهر و روستا ویران شده مرگ و لعنت بر وهابی و تکفیری و داعشی و ...
  • علیرضا اهواز ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    ما تحت فشاریم ... اگر منطقه پرواز ممنوع ایجاد بشه دولت سوریه رو به ضعف و سقوط میره.به هر حال همه میدونیم که دست برتر ارتش سوریه نسبت به تروریستها نیروی هوایی کشور هستش و در زمینه تجهیزات زمینی اگر برابر نباشن حداقل اینه که برتری خیلی محسوسی ندارن و فقط با توپخانه و موشک باران قدرت پیشروی به سمت تروریستا رو دارن . اگر نیروی هوایی نتونه وارد منطقه ای بشه پس جنگ توی اون منطقه قفل میشه و اگر منطقه پرواز ممنوع توی شمال سوریه ایجاد بشه احتمال از دست رفتن حلب وجود داره / ایران از دوران باستان همیشه محتاط بوده.نمیدونم چه خصلتیه که ما داریم ، یعنی تا فشار خنجر دشمن رو گلومون حس نشه دست به حرکت تهاجمی نمیزنیم ...باباجون سوریه داره از دست میره یه کاری بکنید یه حرکتی یه چیزی یه تهدیدی ! چه میدونم چهارتا بمب توی اون خراب شده بی صاحاب ترکیه بترکونید ! هر کاری میشه باید انجام داد ، سوریه اگر از دست بره واویلاست و دوباره باید توی خرمشهر و آبادان و مهران مشغول باشیم ...اعصابم داره خراب میشه
  • سید حسن ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    دوست عزیز نگران نباش ایران هم بیکار ننشسته
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    بله این محوطه چندین هکتار هستش و موقعیت مهم جغرافیایی داره در منطقه
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    بنظرم این خوبه که مشرق اخبار دقیق و مستند میده و اینکه واقعیات رو بازتاب میده نه مث صداسیما چاخان پاخان!
  • yaser ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    سینا خان بیا برات یک بسته چاخان امیدبخش آماده کردم،پیروزی بزرگ بشار اسد در سوریه و نابودی تک تک داعشی ها طی یک عملیات غرورآفرین!!! و فرار اردوغان و ملک عبدالله به آمریکا از ترس تلافی اسد و نیز اشغال خاک امارات و قطر توسط سوریه و ضمیمه شدنشان به خاکش،حال کردی الان با این همه خبر امیدبخش؟!؟!؟!؟! ترسوهایی چون شما باعث شدین که صدا و سیما به این روز در بیاد و صبح تا شب چاخان پاخان میگه،مرد باش و واقعیت رو بپذیر نه اینکه مثل کبک سرتو زیر برف کنی و بگی همه چی آرومه من چقدر خوشبختم!!
  • deepblue ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    آقا از حماه چه خبر؟ نکنه ارتش سوریه عقب نشینی کرده دو روزه خبر نمیزنید؟
  • بی نام ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    اداره اطلاعات محترم حواسش به این راننده های ترانزیت ترکیه باشد احتمال اینکه کارهای داعشی یا دزدی اطلاعات داعشی یا خراب کاری داعشی در مملکت ما انجام بدهند خیلی زیاد است . خصوصا به خاطر این که ترکیه هم برای ما دیگر شاخ شده و علنا با نظام مشروع سوریه دراد میجنگد.
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    رهبران کرد که بعضی از بزرگان آن ها رفاقت نزدیک با صهیونیست ها دارند چندین دهه است که به دنبال تشکیل کشور کردستان شامل کردستان ایران ، عراق ، سوریه و ترکیه هستند اصلا نمی فهمند که حتی اگر فرض بگیریم رویای احمقانه به وقوع بپیوند ، کشورهای مذکور تمام مرزهای هوایی و زمینی خود را می بندند تا رهبران کرد به غلط کردن بی افتند ، تاوان این سیاست صهیونیستی رهبران کرد را مردم ساده دل کرد همیشه داده اند ، جالب است که هر گاه حکومت مرکزی یکی از این 4 کشور تضعیف شده ، حاکمان کرد ساز جدایی کوک کرده اند و همیشه فضاحت بار عقب نشسته اند ، شاید بد هم نباشد که بعضی مناطق کردنشین سوریه و عراق که ادعای جدایی طلبی دارند با امثال داعش آب بندی شوند تا بفهمند که هیچی نیستند .
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    چی میگی برای خودت؟ کردهای سوریه پارسال بیانیه دادن که دنبال کشور مستقل نیستن، دنبال خودگردانی هستن. سوادتو ببر بالا و بی اطلاع حرف نزن. این حرفها شاید در عراق مصداق داشته باشه، ولی در سوریه نه. در سوریه کردها از سه سال پیش گفتن بی طرف هستن.
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    البته بد نباشه بگی که اگه اون حکومتهای مرکزی هم به کردها توجه میکردن، شاید این مشکلات پیش نمیومد. تو میخوای که کردها مثلا با حکومتهایی مثل صدام کنار میومدن؟
  • مجید از ارومیه ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    لاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااایک
  • علي ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    لعنت خدا بر اردوغان خائن.
  • مجید از ارومیه ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    هه زکی این اردوغان پیش خودش چی فکر کرده که میخواد نظامیانشو بفرسته خاک سوریه؟ دونه دونه تروریست هارو آموزش نظامی میده ، تا دندان مسلح میکنه و زخمی ها رو هم مداوا میکنه و میفرسته خاک سوریه به خیال اینکه دولت بشار اسد رو بکشه پایین و سقوط بکنه اونوقت میاد در یک حرکت کاملا مضحک و خنده دار میخواد بره خاک سوریه خاک دولتی که چشم دیدنشو نداره بهش کمک بکنه و با تروریست ها مبارزه بکنه. هههههههههههخخخخخخخخخخخخ
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    سیاست ترکیه حذف کردها به روش سربریدن با پنبه قوم کرد که یکی از شاخه های اریایی ها است نفسای اخرشه میکشه توسط ترکیه خفه خواهند شد به دادما برسید
  • ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    هیچ حکومتی مثل سوریهو شخص دکتر اسد به کردها احترام نذاشته و بهشون ازادی عمل و سهم نداده نگاه کنید به ترکیه و امریکا و اسراییل که چه بلایی بر سر کردهای کشورهای مختلف اورده راه مبارزه با این مشکلات اتحاده لعنت بر هرچی تجزیه طلب
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    آمار کشته های سوریه یک ماه پیش بیش از190000
  • ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    به دعاهات ادامه بده داداش ما هم دعا می کنیم
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    وقتش رسیده یه حالی به این اردغان فلان فلان شده بیدم!
  • امیررضا ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    مشرق جان علامت +18 را فقط برای مطالبی که جنبه جنسی دارن درج میکنن. برای مطالبی که تاثیر روحی منفی از لحاظ ترسناک بودن دارن +13 یا +14 را بکار می برن.
  • امیررضا ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    مشرق جان علامت +18 را فقط برای مطالبی که جنبه جنسی دارن درج میکنن. برای مطالبی که تاثیر روحی منفی از لحاظ ترسناک بودن دارن +13 یا +14 را بکار می برن.
  • كرد آريايي ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    خدمت اون احمقي ك كرد هاي غيرو هيچ دونسته بايد بگم جدو آبادت هيچن يك در تاييد حرف دوستمون كرد هاي سوريه ادعاي كشور شدن ندارن دو از هركجا كرد است آنجا ايران است ملا مصطفي بارزاني حالا من به پسرش مسعود كار ندارم ولي دليل هم گرايي همين مسعود با اسرائيل امريكارو بايد ترس ايران از الحاق كردستان سني مذهب دونست وگرنه كردها هركجاااااا كه باشن خودشونو ايروني ميدنن و از تبار ماد ها قلبا دوست داشتند ب ايران الحاق پيدا كنن اما وقتي دولت ايران هييچ اقدامي انجام نداد مظلومانه پي استقلال رفتن و ازونجا كه واقعا تنهان دنبال ي يار قدرتمند ميگردن و متاسفانه رو به اسرائيلو امريكا كردن در ضمن من كرد خراسانم و شيعه آرزومم الحاق كردستانات همچنين آذربايجان شمالي بحرين شهر مرو در تركمنستان و هرات اريايي ب مام وطنشو ايرانه آريايي.
  • مجید از ارومیه ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    هه زکی این اردوغان پیش خودش چی فکر کرده که میخواد نظامیانشو بفرسته خاک سوریه؟ دونه دونه تروریست هارو آموزش نظامی میده ، تا دندان مسلح میکنه و زخمی ها رو هم مداوا میکنه و میفرسته خاک سوریه به خیال اینکه دولت بشار اسد رو بکشه پایین و سقوط بکنه اونوقت میاد در یک حرکت کاملا مضحک و خنده دار میخواد بره خاک سوریه خاک دولتی که چشم دیدنشو نداره بهش کمک بکنه و با تروریست ها مبارزه بکنه. هههههههههههخخخخخخخخخخخخ
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    گل گفتی
  • مجید از ارومیه ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    هه زکی این اردوغان پیش خودش چی فکر کرده که میخواد نظامیانشو بفرسته خاک سوریه؟ دونه دونه تروریست هارو آموزش نظامی میده ، تا دندان مسلح میکنه و زخمی ها رو هم مداوا میکنه و میفرسته خاک سوریه به خیال اینکه دولت بشار اسد رو بکشه پایین و سقوط بکنه اونوقت میاد در یک حرکت کاملا مضحک و خنده دار میخواد بره خاک سوریه خاک دولتی که چشم دیدنشو نداره بهش کمک بکنه و با تروریست ها مبارزه بکنه. هههههههههههخخخخخخخخخخخخ
  • حسن ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    ناشناس 18:27 که ادعای باسوادی داری بعضی جناح های کرد در سوریه هم مثل اخباری که از شمال شرق سوریه پخش شد ادعاهایی داشتند و فعلا تا حدی کنار گذاشته اند اما تاریخ نشان می دهد که این وضعیت پایدار نخواهد بود . فقط کافیه که اخبار روزانه رو مطالعه کنی . همین مشرق بهترین اخبارها و تحلیل هارو منتشر می کنه . در جواب ناشناس 18:29 هم بگم که در این 4 کشور قومیت های دیگر هم زندگی می کنند با همان حکومت های مرکزی ، هیچ وقت ادعای جدایی طلبی نکرده اند ، رابطه رهبران کرد با صهیونیست ها بعضا اثبات شده است ، مثلا بارزانی ، عکس های قدیمی بارزانی رو با صهیونیست ها منتشر شد ندیدی ؟ اصلا چه معنی داره که مثلا کردستان عراق پرچم جدا داشته باشد برای خود نفت بفروشد و برای خود قرارداد سلاح ببندد ؟ یعنی می خوام بگم که هیچ ربطی به دولت های مرکزی و وضعیت کردها نداره ، استقلال طلبی کردها یک طرح صددرصد صهیونیستی است تا کشورهایی که باید غده سرطانی رو از بین ببرند مشغول امورات خود شوند .
  • ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    دولت اسلامی که اردوغان به پا کرده در ظاهر دوست مسلمان ها و یاور فلسطینی هاست در باطن رفیق گرمابه و گلستان صهیونیست ها ، این مدل حرکات کاملا بوی اسراییل می ده ، با توجه به فنی که صهیونیست ها همیشه در تاریخ زده اند ، احتمال دارد اردوغان اصلا ترکیه ای نباشد یک یهودی مهاجر که با سرمایه گذاری و برنامه ریزی طولانی مدت صهیونیست ها به این جا رسیده . کشورمان ایران باید پیام سفت و سختی رو به دارودسته ی اردوغان برسونه ، یک ارگان غیردولتی یا چیزی شبیه دیپلمات سابق ، از حزب جمهوری خلق ترکیه (مخالف اردوغان) حمایت کنه و صحبت های تیزی انجام بده و مطبوعات داخلی اخبار رو بین المللی کنند ، روز بعد سخنگوی وزارت خارجه اعلام کنه که این دیدگاه ایران نیست و صرفا صحبت های شخصی انجام شده !!! این قضیه هر چند وقت یکبار انجام شود بعلاوه کمک های غیرعمومی که می شود به حزب خلق ترکیه کرد . اردوغان دیگه شمشیر رو از رو بسته و حسابی رو اعصابه .
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    واقعا این اردوغان عجب جانوری هست، فکر نمی کنم نظیری تو دنیا براش پیدا بشه، هم از اسلام دم میزنه و هم دم تکانیشو رو برا آمریکا مخفی نمیکنه، آدم یاد جناب ... می افته، خدا لعنتش کنه
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    حرکت پرنده ها هم طرح صهیونیستیه!
  • رفیعی ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    به نام خداوند درهم کوبنده ی ستمگران به امید روزی که سر تکفیری های کافر و سران آنها را بر سر دار مجازات ببینیم .الهی آمین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس