روزنامه شرق در شماره امروز خود، به بررسی سرانجام هدایای دریافتی احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری اش می پردازد، گویا در نامه‌ای که از سوی احمدی‌نژاد منتشر شده، قرار است این هدایا به موزه امام(ره) هدیه شود.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

****

«خروج بابک زنجانی از لیست تحریم‌ها » مهم‌ترین گزاره خبری روزنامه‌های اصلاح‌طلب در چهاردهم مهرماه 1393 بود؛ روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب بار دیگر «دلواپسی» خود را از وحدت اصولگرایان به نمایش گذاشتند و روزنامه اصلاح‌طلب آرمان روند وحدت یابی تشکل‌های اصولگرا را « وحدت کاریکاتوری» نامید که هدف آن حذف اصولگرایان معتدل از صحنه سیاست ورزی کشور است؛ از سوی دیگر رسانه‌های مکتوب جریان اصلاح‌طلب بر فعالیت‌های طیف حامی احمدی نژاد تمرکز ویژه ای داشتند به نحوی که نامه احمدی نژاد به حجت الاسلام حسن خمینی و برگزاری جشن تولد وی را زمزمه‌های تلاش رییس دولت دهم برای بازگشت به قدرت قلمداد کردند

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه مردم سالاری

ارگان رسمی حزب مردم سالاری دوشنبه را با تیتر «رفع تحریم 5 موسسه ایرانی» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است؛ این روزنامه در ادامه درباره حکم قطعی دادگاه اتحادیه اروپا مبنی بر لغو تحریم ها نوشت « پايگاه خبري وزارت دارايي انگليس افزود: شرکت ملي نفتکش ايران، شرکت بيمه معلم، شرکت سورينت و بانک سينا از جمله موسسه‌هايي هستند که از ليست تحريم‌هاي وزارت دارايي انگليس حذف شدند. اين وزارتخانه در اطلاعيه‌اي اعلام کرد که لغو تحريم عليه اين موسسات بر‌اساس حکم دادگاه اتحاديه اروپا مستقر در لوکزامبورگ صورت گرفته است. موسسه‌هايي که نامشان در اين اطلاعيه آمده، پيش‌تر براساس ادعاي کمک به دور زدن تحريم‌هاي ايران يا ارتباط با برنامه هسته‌اي و تسليحاتي تهران از سوي اتحاديه اروپا تحريم شده بودند.»

· تخریب‌ها جواب نمی‌دهد

احسان کیانی سرمقاله نویس روزنامه مردم سالاری در سرمقاله «مرغ همسایه » به حواشی سفر رئیس جمهور به نیویورک می پردازد؛ این روزنامه نگار حواشی این سفر را ملاقات دکتر روحاني با ديويد کامرون(نخست‌وزير بريتانيا) و سخنان نخست وزیر انگلیس ضد دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران و سخنان دکتر ظريف در نشستي در شوراي روابط خارجي آمريکا در پاسخ‌ هاله اسفندياري می داند و معتقد است که موج رسانه ای اصولگرایان نتیجه ای نخواهد داشت و نوشت « مهم‌ترين نمود اين مسئله در يازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري بود که برخي از اصولگرايان با برساختن دوگانه سازش- مقاومت قصد داشتند دستاوردهاي هسته‌اي را به نام خود نوشته و ديگري را خائن و يا حدّاقل نادان نشان دهند. امّا از قضا سرکنگبين صفرا فزود و همين مسئله پاشنه آشيل آن‌ها شد تا کُرسي رياست‌جمهوري را که در چند قدمي آن بودند؛ از دست بدهند. وقتي که اين تناقض‌ها در رفتار رسانه‌اي بعضي از دوستان نمايان مي‌شود به ياد اين ضرب‌المثل معروف مي‌افتيم که «مرغ همسايه غاز است!» بنابراين اگر در قبال مسائل مهمّي چون پرونده هسته‌اي قائل به نگاه ملّي و حاکميّتي هستيم، بايد ضوابط و قواعد اين رويکرد را نيز بپذيريم و وقتي که اوّلين شخص نظام يعني مقام معظّم رهبري که سخن‌شان براي همگي ما فصل‌الخطاب تلّقي مي‌شود نه‌تنها از اصل مذاکرات که حتّي از پايبندي به تعهّدات ناشي از اين مذاکرات نيز حمايت مي‌کنند مي‌بايست از وارد شدن به مباحث حاشيه‌اي و غيرضروري که تنها مصرف جناحي دارد بپرهيزيم.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ابتکار

«راز تغییر رفتار احمدی نژاد با سید حسن خمینی» تیتری است که روزنامه ابتکار در انعکاس به نامه رئیس جمهور دولت دهم به تولیت آستان حرم امام خمینی (ره) انتخاب کرده است؛ در همین راستا این روزنامه در ادامه نوشت« اين روزها محمود احمدي نژاد همچنان که در بسياري از موارد نشان داده، دراين باره رفتار تازه اي از خود نشان داده است. رفتاري دقيقا مخالف با آن چه که در هشت سال رياست جمهوري نشان داده بود. او در ماه گذشته در جريان « بازديد از پروژه توسعه حرم مطهر امام خميني» با سيد حسن خميني ديدار کرده و هم به او نامه اي نوشته و مجموعه هداياي دوران رياست‌جمهوري خود را به موزه و آستان امام خميني (ره)اهدا کرد. احمدي نژاد روز چهارشنبه 26 شهريور 1393 در حرم مطهر حضرت امام خميني(ره) حضور يافت و از روند توسعه بازديد کرد. احمدي نژاد که حميد بقايي نيز وي را همراهي مي‌کرد،با حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني ديدار کرد.

اما اين پايان اين ارتباط ناگهاني نبود، بلکه رئيس جمهور سابق روز گذشته در نامه‌اي به حجت‌الاسلام سيد حسن خميني توليت آستان امام راحل مجموعه هداياي دوران رياست‌جمهوري خود را به اين موزه و آستان اهدا کرد.

احمدي‌نژاد در بخشي از اين نامه با اشاره به اين که « امروز نيز همچنان در همه جاي جهان نام مبارک امام خميني(ره) گرماي حقيقت و شور زندگي و حرکت آرماني را بر دل و جان و انديشه و عمل همگان مي‌تاباند و روح آزادگي را در جوامع مي‌گستراند»؛ نوشته است: «مطمئنا مجموعه کم نظير مرقد منور امام راحل عظيم‌الشأن که با مساعي جنابعالي مراحل پاياني ساخت خود را مي‌گذراند براي هميشه ملجأ توده‌هاي مردم و ميعادگاه همه عاشقان حق و حقيقت بوده و انديشه‌هاي الهي و متعالي آن عزيز مشعل فروزاني فرا راه همه موحدان و عدالت‌طلبان و آزادي‌خواهان جهان خواهد بود».

· مانور دیپلماسی نو عثمانی گرایی در غرب آسیا

مهدی روزبهانی در سرمقاله روزنامه ابتکار تحت عنوان «پیش فعالی ترکیه در خطوط قرمز ایران! » به دیپلماسی دولت اردوغان در تحولات اخیر منطقه غرب آسیا به خصوص رفتار اخیر این دولت مبنی بر امکان حضور نظامی بر ضد داعش در سوریه و عراق می پردازد، نویسنده معتقد است که دستگاه دیپلماسی کشورمان باید در مقطع کنونی نسبت به کنش های سیاسی ترکیه بسیار هوشیار باشد و نوشت « بنابراين ترکيه امروز سعي دارد براي کسب جايگاه خود هرجايي که لازم باشد نقش آفريني کند هرچند که فعاليتش در جهت مخالف منافع تهران باشد. اين روايت از فعاليت هاي آنکارا نشان دهنده بيش فعالي سياسي ترک ها در زمين منطقه اي ايران است که اين همت خاص دستگاه سيات خارجه ايران را براي مهار آن مي‌طلبد. با اين حال فعاليت ديپلماتيک ايران براي حفظ منافع خود در مسائل منطقه بايد متوجه ترکيه اين بازيگر پرجنب و جوش نيز باشد. چرا که بعضا ايران با برنامه اي خاص براي تأمين منافع خود وارد بازي اي مي‌شود که حضور کشوري همچون آمريکا در آن زمين برايش هزينه ساز است.هرچند ممکن است اين ديپلماسي به موفقيت هايي منجر شود ولي حضور ناگهاني و پيش بيني نشده کشوري ماننده ترکيه همه چيز را تحت تأثير قرار مي‌دهد. جداي از اين تهران مي‌تواند با همراه کردن ترک ها با خود در مسائل منطقه به پيشبرد بهتر سياست هاي خارجي ايران کمک کند. به طور مثال آنکارا نيز نشان داده که در برخي موارد مي‌تواند در برابر عربستان اين رقيب منطقه اي ايران ايستادگي کند. بهرحال ابتکار عمل تهران و پيشي گرفتن در طراحي راه کارهايي براي حل مسائل، مهم ترين نکته اي است که مي‌تواند هم به سازش ميان تهران- آنکارا کمک کند و هم منافع ايران را در مقابل بيش فعالي ترک ها حفظ کند. »

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اعتماد

روزنامه اعتماد دوشنبه را به تیترهای « خروج بابک زنجانی از تحریم» و «نام احمدی نژاد دیگر جذابیت ندارد» اختصاص داد.

· ائتلاف هاشمي، خاتمي و ناطق شوخي است

روزنامه اعتماد در احزاب خود به روایت سخنان نماينده ادوار مجلس و از چهره‌هاي نزديك به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني پرداخت؛ وی درباره ائتلاف هاشمي، ناطق نوري و خاتمي گفت: «اين حرف‌ها شوخي است، شأن و جايگاه آقاي هاشمي اجل بر اين است كه در اين مسائل وارد شود. آقاي ناطق نوري هم در اين مسائل ورود پيدا نمي‌كند.» اين نماينده سابق مجلس همچنين درباره ائتلاف اصلاح طلب‌ها با يكديگر گفت: «خود به خود ائتلاف بين جريان‌هاي اصلاح طلب شكل مي‌گيرد. نيازي به افراد و چهره‌هاي بزرگ نيست. شأن اين افراد خيلي بالا‌تر از اين است كه بخواهند جرياني را هدايت كنند يا پشت ليست كانديدا‌ها بايستند.»

· وحدت حداکثری حتی با جبهه پایداری

روزنامه اعتماد در صفحه سیاسی خود به گفت و گو با محمد رضا باهنر نايب‌رييس اصولگراي مجلس و جبهه پيروان خط امام و رهبري پیرامون وحدت اصولگرایان، فتنه 88 و استیضاح فرجی دانا پرداخته است؛ محمد رضا باهنر درباره وحدت میان اصولگرایان و فرقي بين رقابت با جبهه پايداري و رقابت با اصلاح‌طلبان براي شما وجود ندارد؟ گفت « ما كه علاقه‌مند هستيم حتما اصولگرايان به حداكثر وحدت برسند و حتي در اين وحدت جبهه پايداري هم باشد. من هم هيشه به دوستان اصولگرايمان گفته‌ام كه اگر اصلاح‌طلبان مقابل ما نباشند خيلي ساده‌انگاري است كه ما بدون سد و مانع اصلاح‌طلبان بتوانيم راي بياوريم. اصولا اينكه دو تا رقيب جدي و با موضع مشخص در عالم سياست روبه‌روي هم باشند در بسياري از جاها سازنده هم هست. من هميشه اين را گفته‌ام و از دو طرف هم مورد نقد قرار گرفته‌ام. اما تاكيد كرده‌ام كه از حضور اصلاح‌طلبان استقبال مي‌كنيم. نه اينكه ما براي اصلاح‌طلبان شرط بگذاريم، اما بالاخره نظام و قوانين موضوعه كشور و قانون اساسي شرط مي‌گذارند. همان‌طور كه براي ما هم اين نشرط را مي‌گذارند كه رقابت بايد در چارچوب قانون اساسي و قوانين موضوعه كشور باشد. اين‌طور نيست كه آدم بيايد و اگر در انتخابات نبرد زير ميز بزند. خب بله، ضوابط را داشته باشند و رعايت قوانين موضوعه كشور را بكنند و ما هم ترجيح مي‌دهيم كه يك رقيب خوب و قدرتمند در مقابل‌مان باشد. اين به اصلاح خود ما و تقويت اصولگرايي هم منجر مي‌شود. يعني وقتي يك رقيب قدرتمند جلوي كسي باشد مرتب مواظبت مي‌كند كه خودش را اصلاح‌ كند و تاثير مثبتي بر زندگي مردم داشته باشد و بتواند حوزه نفوذ راي خود را افزايش دهد. » نایب رییس مجلس پیرامون آینده سیاسی احمدی نژاد اظهار داشت « من بسيار بعيد مي‌دانم كه آقاي احمدي‌نژاد بتواند يك بار ديگر به قدرت برگردد. » نماینده مردم تهران در مجلس درباره نظرش در روز استیضاح وزیر علوم گفت « من آن روز به استيضاح راي مثبت دادم، يعني راي به بركناري آقاي فرجي دانا دادم. قبلا هم گفته بودم اگر اين توافقات انجام نشود من اين گونه راي خواهم داد. روز قبل از استيضاح هم برخي آقايان مي‌پرسيدند كه فضاي استيضاح چگونه است، من هم مي‌گفتم كه بسيار روشن است. اگر اين توافقات انجام شود استيضاح راي نمي‌آورد و اگر نشود استيضاح راي خواهد آورد. مي‌گفتم ترديد هم نكنيد. »

· از جشن تولد احمدی نژاد چه خبر؟

هواداران رئیس جمهور دولت دهم با محوریت مجمع رسانه ای هما ( هواداران محمود احمدی نژاد ) قرار است برای رییس جمهور سابق جشن تولد بگیرند؛ آنان این جشن را «رييس‌جمهور قلب‌ها» نامیدند و از حضور حامیان تفکر بهار در میدان نارمک خبر دادند؛ روزنامه اعتماد در صفحه سیاسی خود در گفت و گو با عبدالرضا داوری، رییس مجمع رسانه ای هما به دلایل برگزاری این جشن پرداخت؛ عبدالرضا داوری در پاسخ به سوال آيا چنين برنامه‌هايي زمينه‌سازي براي حضور دوباره احمدي‌نژاد و جريان منسوب به او در انتخابات و رقابت سياسي نيست، گفت « درخواست از آقاي احمدي‌نژاد براي بازگشت بسيار زياد است. اصلا چنين جشن تولدي در مقابل سيل درخواست‌ها چيز كوچكي است. اگر قصدي براي بازگشت وجود داشت بي‌شك از آن اشتياق استفاده و تلاش مي‌شد تا آن اشتياقي كه براي بازگشت ايشان وجود دارد يك‌جوري نمايش داده شود. همين الان اگر مراجعه كنيد به دوستان ما در سايت دولت بهار و كامنت‌هايي كه آنها منتشر نمي‌كنند و ايميل‌هايي كه براي آقاي احمدي‌نژاد از اقصي‌نقاط كشور زده‌اند، متوجه مي‌شويد كه درخواست براي بازگشت ايشان خيلي بالاست. منتها خود ايشان هنوز نظر مثبتي به بازگشت ندارند. » و سپس رییس مجمع رسانه ای هما پیرامون محبوبیت احمدی نژاد اظهار داشت « الان دلايلي داريم كه نشان مي‌دهد محبوبيت آقاي احمدي‌نژاد در اين يك سال گذشته افزايش داشته و فضا به سود ايشان است.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه شرق

روزنامه شرق، چهاردهم مهر 1393 را به تیترهای «هدایای دریافتی احمدی نژاد پیدا شد» و «لغو تحریم بابک زنجانی » اختصاص داده است.

· خروج زنجانی از زندان «تحریم»

مهدی قدیمی خبرنگار روزنامه شرق به ارزیابی خروج بابک زنجانی از لیست تحریم ها پرداخت؛ این روزنامه نگار درباره این موضوع نوشت « وزارت خزانه‌داری انگلستان با انتشار خبری اعلام کرد که تحریم بابک زنجانی و شرکت او یعنی «سورینت» لغو شده تا به این ترتیب پس از اعلام خبر فعال‌بودن شرکت‌های زنجانی و گردش میلیاردی حساب او، حالا رفع تحریم شرکت و شخص زنجانی نیز بر اتفاق‌های خوبی که این‌روزها برای این متهم بزرگ اقتصادی، به وقوع می‌پیوندد اضافه شود؛ چهره‌ای که این‌روزها در ایران همه از زمان پرداخت بدهی‌های بزرگش به دولت می‌پرسند و همچنان این سوال مطرح است که دارایی‌هایش کجاست، اما در انگلستان وزارت خزانه‌داری این کشور او را از فهرست تحریم‌ها خارج می‌کند تا بار دیگر سخنان چندماه قبل یکی از اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس درباره بابک زنجانی در خاطره‌ها زنده شود. غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده رشت، چندماه قبل به خبرگزاری «خانه ملت» گفته بود: « دولت گذشته به کسی اعتماد کرده که من فسادش را به بیرون از مرزها مرتبط می‌دانم، فکر می‌کنم یک قدرت بین‌المللی او را حمایت می‌کند و محال است اقداماتی که انجام داده و نفت‌هایی که خارج کرده کار یک‌نفر، چندنفر و یک گروه باشد. پرونده بابک زنجانی برای یک فرد نیست و یک فرد نمی‌تواند این‌همه هوش و ذکاوت داشته باشد، اگر روزی مشخص شود که این پرونده عقبه صهیونیستی یا انگلیسی و آمریکایی داشته است تعجب نمی‌کنم.»

· هدایای ریاست‌جمهوری نهم و دهم در موزه یا ولنجک؟

مهسا جزینی، خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق به بررسی سرانجام هدایای دریافتی احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری اش می پردازد، گویا در نامه‌ای که از سوی احمدی‌نژاد منتشر شده، قرار است این هدایا به موزه امام(ره) هدیه شود؛این روزنامه نگار سوالات جدیدی از فرجام این هدایا مطرح می کند و نوشت « موزه‌ای داخل حرم که هنوز ساخت آن تکمیل نشده ‌است. خبر را البته موزه امام(ره) هنوز تایید نکرده و تنها منبع آن، نامه رسانه‌ای‌شده خود احمدی‌نژاد است. اما در صورت صحت این خبر هم کسی نمی‌داند که هدایای بخشیده‌شده چه مقدار از آن دوهزار و 283 قطعه‌ای را شامل می‌شود که اوایل تابستان92 به ساختمان «لادن» و بعدا به «ولنجک» منتقل شده‌‌اند، چرا که برخی اخبار از امحای آمار، اسناد و مشخصات هدایا حکایت دارند. آنگونه که «فارس» در گزارش شهریور 92 خود آورده بود، این اموال در چهار کامیون جاسازی و با پنج ماشین زرهی اسکورت از نهاد ریاست‌جمهوری خارج شده بودند. در کتاب «از نیاوران تا پاستور» نوشته «امیر‌رضا پرحلم» که به‌روایت روزهای انتخابات92  می‌پردازد‌، نیز آمده ‌است: «یکی از افراد نزدیک به دولت دهم بعدها به یک خبرنگار گفت اسنادی که مشخصات این اموال را ثبت کرده ‌بودند، امحا شده ‌است. همچنین از طرف عواملی در دفتر رییس‌جمهوری سابق به برخی افراد و کارکنان موزه هدایایی داده‌ شده تا همه اطلاعات مربوط به هدایا شامل، پرونده‌ها، فهرست و عکس هدایا منهدم شده و از بین بروند.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آرمان

این روزنامه اصلاح طلب با تیترهای اصلی «سنگ اندازی نتیجه هراس دلواپسان است» و «انگلیس تحریم بابک زنجانی را لغو کرد» رهسپار کیوسک مطبوعات کشور شد.

· سنگ‌اندازی نتیجه هراس دلواپسان است

روزنامه آرمان در صفحه سیاسی خود با محسن صفایی فراهانی از اعضای حزب منحله مشارکت به گفت و گو پیرامون مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم پرداخت؛ این روزنامه محسن صفایی فراهانی را «ژنرال دولت خاتمی » نامیده است و درباره انگیزه مخالفت برخی از افراد به روند مذاکرات از وی پرسش می نامید؛ این مدیر اصلاحات در جواب گفت « گل‌آلودکردن آب و مانع‌تراشی در راه مذاکرات تنها از سوی افرادی انجام می‌شود که در تحریم‌ها منافعی برای خود داشتند که در تضاد با منافع مردم ایران بود. اینها اینقدر سنگ می‌اندازند تا آب گل آلود شود. اینها اینقدر سنگ می‌اندازند تا آب گل‌آلود شفاف نشود چون اگر شفاف بشود، بسیاری رانت‌ها اتفاق نمی‌افتد. آنهایی که خود را دلواپس می‌نامند، هر روز جلسه برگزار می‌کنند و بیانیه می‌دهند، دلواپس آینده خود هستند و نگران بسته شدن راه‌ها و رانت‌هایی هستند که در آب گل‌آلود در دستان آنها بود اما با شفافیت فضا از دستان آنها خارج خواهد شد. فرض کنید پالایشگاهی که سالانه به ایران 3میلیارد دلار بنزین می‌فروخته است، اصلا دوست ندارد که شرایط در کشور عادی شود. کسی هم که دلال این خرید بوده به هیچ عنوان راضی به بازگشت آرامش به اقتصاد ایران نیست. تجاری که به ایران سالانه 5 میلیون تن گندم می‌فروخته‌اند و دلال‌های داخلی به هیچ عنوان راضی به تغییر این شرایط نیستند. این دو گروه تمامی تلاش خود را به این معطوف می‌دارند که چگونه می‌توانند جلوی توافق‌های جدید دولت سنگ بیندازند. همین الان هم این گروه از توافقات صورت‌گرفته زیان خواهند دید. اگر شرایط به سمت تعادل برود به ‌صورتی که قانون در جامعه حاکم شود، رانت از بین می‌رود و عمل به قانون در جامعه حاکم می‌شود. »

· وحدت کاریکاتوری علیه اعتدالیون

روزنامه اصلاح طلب آرمان بار دیگر نگران خود را از روند وحدت یابی جریان رقیب آشکارا بیان کرد ؛ این روزنامه در یادداشت «وحدت کاریکاتوری علیه اعتدالیون » با قلم رضا رئیسی این گونه از وحدت میان اصولگرایان یاد می کند « طی چند صباح اخیر با پیروزی اصولگرایان در انتخابات هیات‌رئیسه شورای شهر و بروز و ظهور طیفی تازه در میان اصلاح‌طلبان که اعتراضات و واکنش‌هایی را در اردوگاه رقیب در پی داشت، به‌زعم خود فرصت را مغتنم شمرده و امیدوارتر از قبل به سمت و سوی واقعیت بخشی به رویای همیشگی گام برداشتند. از یک طرف پایداری‌ها بر حجم تحرکات و فعالیت‌های خود افزوده‌اند و عنوان می‌شود که همایش اصولگرایان با حضور آیت‌ا... مصباح‌یزدی در شرف اجراست و از طرف دیگر طیف حامیان احمدی‌نژاد نیز برخلاف خودش سکوت پیشه نکرده و حتی برای وحدت جبهه اصولگرایی حول محور وی نسخه می‌پیچند. نکته جالب توجه در این میانه آن است که اکنون کسانی منادی وحدت در اردوگاه اصولگرایی شده‌اند که خود پایه و اساس انشقاق‌ها و اختلاف‌ها بوده‌اند و از پذیرش دیگر اضلاع اصولگرایی سر باز می‌زدند اما اکنون از وحدت سخن می‌گویند. حال باید پرسید که این وحدت‌طلبی اصالت و وجاهت لازم را دارد و می‌تواند راهگشا و معطوف به نتیجه باشد؟ مرور سخنان وحدت‌گرایان تازه نشان می‌دهد، وحدتی که آنان به دنبالش بوده و از آن داد سخن می‌دهند، وحدت از جنس «همه با ما» و نه وحدت در عین تکثر و از جنس «همه برای هم» است. » و سپس نویسنده در راستای همین خط تحلیلی نتیجه وحدت میان اصولگرایان را حذف اصولگرایان معتدل می داند و نوشت « سخنان اعضای پایداری و حامیان محمود احمدی‌نژاد به‌خوبی نشان می‌دهد که وحدت مورد تاکید و اشاره آنان وحدتی حذفی و تاکتیکی در برابر طیف میانه‌رو جریان اصولگراست که هر کدام از این نحله‌ها به دلایل مختلف دل خوشی از آنها نداشته و بدنبال کنارگذاری‌شان در جریان اصولگرا هستند. نکته آنکه هر دوی این جریان‌ها نیز دارای اختلاف سلیقه‌های بسیار بوده و بعید است که محوریت طرف مقابل را پذیرا باشند و مخالفت با دولت یا اصولگرایان معتدل بتواند آنان را گرد یک محور جمع کند. »

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران با تیترهای اصلی «5 هزار میلیارد تومان برای رونق تولید» و «دیپلماسی دولت روی ریل اقتدار و تدبیر» میهمان نگاه خوانندگانش بود.

· دیپلماسی دولت روی ریل اقتدار و تدبیر

حجت الاسلام پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت یازدهم طی گفت‌و‌گویی با روزنامه دولتی ایران به تشریح مهمترین مسائل قضایی کشور و نیز دستاوردهای دیپلماتیک دولت بخصوص سفر اخیر رئیس جمهوری به نیویورک پرداخت؛ وزیر دادگستری در بخشی از پاسخ به سوال ارزیابی سفر دیپلماتیک رئیس جمهور به نیویورک آن را دیپلماسی روی ریل اقتدار و تدبیر توصیف نمود و سپس از منتقدان رفتارهای تیم دیپلماسی کشورمان این گونه یاد کرد « دولت اعلام کرده نه تنها با نقد مشکل نداریم بلکه استقبال هم می‌کنیم ولی یک ملاحظاتی هم مطرح شده. کسانی که فراتر از نقد رفته‌اند. آقای رئیس جمهوری در کنفرانس مطبوعاتی شان اعلام کرده‌اند برخی از اتاق فکر به اتاق عملیات رفته‌اند. این جریان در بعضی جاها می‌خواهند از رهبری خرج کنند. » حجت الاسلام پورمحمدی در ادامه درباره چگونگی راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از مفاسد اقتصادی کلان اظهار داشت « توسعه دولت الکترونیک به عنوان اصلی‌ترین ساز و کار پیشگیرانه در دستور کار است و با قوت ادامه می‌دهیم. در این رابطه جلسات شورای عالی اداری و دولت الکترونیک به صورت مرتب برگزار می‌شود، این‌ها حلقه‌های مشترکی دارند. زنجیره‌های خوبی در این راستا به وجود آمده است و امیدواریم دیگر با پرونده‌های بزرگ فساد رو به رو نشویم. »

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آفتاب یزد

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد با تیتر«ظریف؛ نخبه ملی» و «از سکوت مجلس تا فساد دولت قبل» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· قدرت پایداری را بپذیرید

روزنامه آفتاب یزد در صفحه سیاسی خود به بررسی آخرین تحرکات سیاسی جبهه پایداری در منازعات سیاسی کشور پرداخته است. آقا تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری به «اقلیت» نامیده شدن این گروه در مجلس واکنش نشان داد و از منتقدان این گروه خواست«قدرت» پایداری ها را بپذیرند. او همچنین اتهام«انتساب همه مخالفت ها با دولت به جبهه پایداری» را رد کرد؛ در همین راستا روزنامه آفتاب یزد به تحلیل این سخنان پرداخت و نوشت «خط و نشان های نمایندگان منتسب به جبهه پایداری برای یاران لاریجانی تاکنون به چند جنجال در مجلس منتهی شده و اکنون با ورود دبیرکل کم حرف این جبهه به ماجرای «اقلیت و اکثریت» وارد فاز تازه ای شده است. آقا تهرانی عملا از اکثریت خواسته یا در به کار بردن واژه اقلیت برای گروه او عقب نشینی کنند یا بپذیرند که قدرت پایداری ها در مجلس بیش از تصور آن ها است. اقدامی که می توان آن را ضربه زدن به اجماع لرزان فراکسیون اصولگرایان رهروان ارزیابی کرد. خط و نشانی که بی شک در روزهای آینده با واکنش یاران لاریجانی مواجه خواهد شد.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ناشناس ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    درود بر دکتر احمدی نژاد که همیشه در مسیر آرمانهای انقلاب و امام خمینی (ره) حرکت کرده اند و از رهروان راستین ایشان بوده اند.
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    بارک الله. آنچه که عیان است چه نیاز به تعاریف شما
  • شفق ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    با این اوصاف لابد فتحعلی شاه هم نخبه بود.
  • سلمان ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    نویسنده روزنامه اعتماد تیتر ( نام احمدی نژاد دیگر جذابیت ندارد) بسیار تفرقه افکنانه سخن کردند احتمالا احمدی نژاد پول یامفت نگذاشتند تو جیبش تا بره مغازه برا خودش شکلات بخره مطمعنا اگر جناب احمدی نژاد و هر کسی که برای مردم و کشور دلسوزی کند دوباره بخواهد به صحنه انتخابات برگردد من پشتیبان ایشان هستم هرچند که من قطره ای از دریای ملت ایران هستم و خواهم بود همانگونه که جناب آقای باهنر فرموده اند باید وحدت میان اصلاح طلبان با یکدیگر و اصولگرایان با یکدیگر باشد و در چارچوب قوانین وضع شده کشور با هم رقابت کنند که این رقابتها هر چه شدیدتر باشد قدرت اصلاح را بالا میبرد در پایان آرزوی توفیق برای همه مسئولین دلسوز و دولت اعتدال را دارم به شرطی که واقعا و خدایی نماینده و حافظ منافع ملت و مردم باشند
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    تو رو جدت، تو رو هر کی دوست داری بیخیال محمود شو. روحانی هم خراب کرد دنبال یکی دیگه باش نه محمود.با احترام به جایگاه ایشان میگن فراموش کردن اشتباهات گذشته یعنی تکرار آن در آینده
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    از ترس دادگاه این کارو کروه
  • اسماعیل ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    اخبارا برمبفرستید
  • جاوید ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    زنده باد احمدی نژاد .تمام فسادهایی که در اطراف احمدی نژاد شد توطئه ی دشمنان داخلی نظام بود و کار کسانی بود که سالها از قدرت دور شده بودن و به بیت المال دسترسی نداشتن.بزودی خداوند فاسدین و خواص فاسد رو رسوا خواهد کرد.
  • ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    عجب تمامش کار دشمنان بود پس توهم شماها کار کیه؟؟ همین پشت به ولابت کردنشم کار دشمنانش بود؟ بی عقلی بزرگترین دشمن انسان
  • ایرانیم ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    جاویدخیلیخیلیحلی اح م قیقیقیقی
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    هر چند که دوره احمدی نژاد تموم شده اما ظاهرا بدجوری دماغ یک عده رو سوزونده که هنوز جیزجیز کردنشون از مقالاتشون شنیده میشه!!!
  • علی ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    درود بر احمدی نژاد
  • شیرزاد ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    واقعا؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس