روزنامه‌های اصلاح‌طلب اولین روزکاری را با تمرکز بر گزارش سازمان هواشناسی مبنی بر تاثیرگذاری پارازیت بر پیش بینی هوا آغاز نمودند. از سوی دیگر این روزنامه‌ها به بازتاب اظهارات عارف برای حضور اثرگذار در انتخابات مجلس دهم پرداختند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

****

روزنامه‌های اصلاح‌طلب اولین روزکاری را با تمرکز بر گزارش سازمان هواشناسی مبنی بر تاثیرگذاری پارازیت بر پیش بینی هوا آغاز نمودند. از سوی دیگر این روزنامه‌ها به بازتاب اظهارات عارف برای حضور اثرگذار در انتخابات مجلس دهم پرداختند؛ این روزنامه‌های زنجیره‌ای فعالیت معاون اول دولت اصلاحات را با دیده تردید نگریستند و عدم حضور او را در شورای مشورتی رهبر اصلاحات را اختلاف با بدنه این شورا از انتخابات 24 خرداد 1392 روایت نمودند، به نظر می‌رسد دلواسپی‌های جریان اصلاح‌طلب در مقطع کنونی دو چندان شده است، آن از یک سو دل‌نگران از وحدت تمام عیار اصولگرایان هستند و از سوی دیگر هراس از تک‌روی عارف در انتخابات مجلس دهم و ایجاد شکاف در بدنه اصلاح طلبان دارند

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ابتکار

«تلافی توفان و پارازیت» تیتری است که روزنامه ابتکار در انعکاس به گزارش سازمان هواشناسی مبنی بر تاثیرگذاری پارازیت بر پیش بینی هوا انتخاب کرده است؛ در همین راستا این روزنامه نوشت« رئيس سازمان هواشناسي کل کشور توضيحاتي را در خصوص ناخوانا بودن تصاوير رادار هواشناسي ارائه کرد که يکي از علل آن را تاثير امواج پارازيتي بود. داوود پرهيزکار در حاشيه تهرانگردي مسجدجامعي در پاسخ به سوالي مبني بر ضريب خطاي پيش بيني هوا، گفت: صحت پيش بيني هوا در فصل، حدود 60 تا 70 درصد است اما پيش بيني کوتاه مدت روزانه بيش از 80 درصد صحت دارد. به گفته پرهيزکار سازمان هواشناسي کشور از استانداردهاي سازمان هواشناسي جهان (WMO) پيروي مي‌کند. به گزارش ايسنا، وي همچنين با بيان اينکه متاسفانه يک سوم تصوير رادار تهران واقع در منطقه پرند ناخوانا است، گفت: احتمالا به دليل وجود پارازيت اين تصوير ناخوانا شده است که بايد سازمان تنظيم مقررات راديويي در مورد چرايي اين تصوير ناخوانا توضيح دهد. وي همچنين درباره گرد و خاک تهران نيز گفت: بادهايي که در تهران مي‌وزد نبايد موجب بروز گرد و خاک شود اما متاسفانه بنا به دلايلي خاک به قدري نرم شده که وزش بادهاي هرچند اندک و کم‌قدرت، سبب بروز پديده گرد و غبار مي‌شود.»

· رمز گشایی از موفقیت هسته ای

روزنامه ابتکار در سرمقاله خود به قلم محمد علی وکیلی به رمزگشایی از میزان موفقیت در مذاکرات هسته ای پرداخته است؛ این تحلیل گر سیاسی معتقد است که اين دوره از مذاکرات جزء موفقيت آميزترين گفت وگوهاي هسته اي بوده است و گام‌هاي توافق نهايي دراين دوره برداشته شده است؛ وی سپس در اثبات ادعایش نوشت « نشانه چهارم اين خوشبيني همان چيزي است که ديگران آن را دليل شکست قلمداد مي‌کنند: يعني عدم ملاقات روساي جمهور ايران و آمريکا. به عقيده بنده عدم ديدار براي به حاشيه نکشاندن اصل توافقات مي‌باشد. ديدارها رفتاري سمبليک است و جزئي از مقدمات به حساب نمي‌آيد. اگر قرار باشد توافقات با ديدارها مخدوش شود بهتر آن است که ديداري انجام نگيرد. قرينه پنجم عصبانيت نخست وزير پريشان گوي رژيم صهيونيستي در مجمع سازمان ملل مي‌باشد. اطلاع اين مقام از موفقيت مذاکرات او را به هذيان گويي واداشت. »

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اعتماد

روزنامه اعتماد ‌شنبه را به تیترهای « اشک های نقره یی- لبخندهای طلایی» و «اتحاد، فلسطین و اسلام ناب» اختصاص داد.

· شوراي مشورتي آقاي خاتمي براي انتخابات مجلس نیستم

فعالیت محمدرضا عارف از چند ماه قبل برای حضور در بهارستان با قدرت آغاز شده است؛ معاون اول دولت اصلاحات در نشست چالش‌هاي رفع خشونت از حوزه‌هاي محيط زيست انساني، حقوق داخلي، حقوق بين‌الملل و زنان علت عدم حضورش در شورای مشورتی خاتمی را این گونه بیان داشت « آن شوراي مشورتي آقاي خاتمي است و من نيز خودم شوراي مشورتي دارم، ما براي انتخابات مجلس بنا داريم كه ان‌شاءالله از جبهه اصلاحات يك ليست بيرون بيايد بنابراين با يكديگر بايد مشورت مي‌كنيم. توصيه من به خواهران و برادران اصولگرا اين است كه با ارايه يك ليست در انتخابات موجب پرشور شدن و افزايش مشاركت مردمي شوند.»

· اختلاف نظر میان وزارت خارجه و بهارستان

روزنامه اعتماد در صفحه سیاسی خود به اختلاف نظر وزارت خارجه با برخی از اعضای بهارستان در مورد روابط با انگلیس و عربستان پرداخته است؛ این روزنامه در بخشی از یادداشت خود نوشته است «وزير امور خارجه احتمالا روز سه شنبه ميهمان مجلسي‌هاست تا هم گزارشي از سفر نيويورك به آنها ارايه كند و هم اينكه درباره اختلافاتي كه منصور حقيقت‌پور به آن اشاره كرده، به تبادل نظر با اعضاي كميسيون امنيت ملي سياست خارجي بپردازد. پيش از اين طيف‌هاي مخالف دولت و نمايندگان نزديك به جبهه پايداري با موضعي سرسختانه‌تر قصد داشتند تا محمدجواد ظريف را به مجلس بكشانند. اين طيف از نمايندگان معتقد بودند كه اقدامات دولتي‌ها در سفر نيويورك «هيچ سودي» نداشته است. همچنين آنها نسبت به ديدار رييس‌جمهوري كشورمان با نخست وزير انگليس و سپس سخنان كامرون در مجمع عمومي سازمان ملل به‌شدت معترض بودند. تا آنجا كه حتي اسماعيل كوثري، يكي از منتقدان جدي سياست خارجي دولت از لزوم احضار ظريف به مجلس براي «پاسخگويي» به سوالاتي در همين رابطه سخن گفته بود. بعد از آن هم چهره‌هاي سياسي و رسانه‌هاي منتقد دولت رييس‌جمهوري و وزير امور خارجه را به «كم كاري» در سفر نيويورك متهم كردند. آنها معتقد بودند كه دولتي‌ها نتوانسته‌اند به درستي و در راستاي منافع ملي پاسخ اظهارات كامرون را بدهند. اين موضع اما قبل از بازگشت حسن روحاني به تهران با موضع‌گيري‌هايي كه اصولگرايان معتدل انجام دادند تا حدود زيادي تضعيف شد. هر چند همچنان هم بر حضور وزير امور خارجه در كميسيون امنيت ملي مجلس تاكيد جدي وجود دارد اما اين حضور ديگر حالت «احضار» ندارد.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه شرق

روزنامه شرق، دوازدهم مهر 1393 را به تیترهای « درخواست توقف ارسال پارازیت» و «شهرام جزایری آزاد شد» اختصاص داده است. این روزنامه در صفحه اول به تبیین درخواست توقف ارسال پارازیت از سوی مسئولان سازمان محیط زیست پرداخت و نوشت « معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست از زمانی که عضو شورای شهر تهران بود پیگیر ماجرای «پارازیت»ها و عوارض آن برای سلامتی انسان‌ها بود. حالا در آخرین‌روز هفته گذشته معاون محیط‌زیستی انسانی او پس از کش‌وقوس‌های بسیار اعلام کرد «پارازیت»‌ها سرطانزاست و خواستار توقف ارسال آنها شد. این خبر اگرچه روز نیمه‌تعطیل پنجشنبه منتشر شد اما آنقدر اهمیت داشت که بلافاصله به خبر اول بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی بدل شد. سعید متصدی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه «سازمان محیط‌زیست از کمیته رسیدگی به وضعیت «پارازیت»‌ها درخواست کرد، با توجه به سرطانزابودن «پارازیت»‌ها، تصمیم دیگری برای مقابله با تهاجم فرهنگی اتخاذ شود» گفت: «برای رسیدگی به وضعیت «پارازیت»‌ها کمیته مشترکی با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شده و تاکنون جلسات آن در سطح وزیر تشکیل شده و مصوباتی نیز داشته است. بر اساس این مصوبات قرار شد مبحث مربوط به «پارازیت»‌ها و تاثیر آن روی انسان با جدیت پیگیری شود زیرا بحث سرطانزابودن «پارازیت»‌ها بارها مورد بررسی قرار گرفته است و احتمال بروز این بیماری به‌علت تاثیر «پارازیت»‌ها در انسان وجود دارد.» متصدی اظهار کرد: «پیشنهاد سازمان محیط‌زیست بر حذف کامل «پارازیت»‌هاست اما اگر قرار است برای مقابله با بحث تهاجم فرهنگی و حفاظت از شأن و کیان کشور اقدامی انجام شود بهتر است راه‌های دیگری برای آن پیشنهاد شود.»

· بهبودی سخنگوی دولت موقت

روزنامه شرق در صفحه سیاسی خود به نقل از احمد خمینی، فرزند سید حسن خمینی از بهبودی نسبی دکتر صادق طباطبایی برادرخانم مرحوم حاج‌سیداحمدآقا خمینی خبر داد. صادق طباطبایی سپس در دولت مهدی بازرگان معاونت سیاسی نخست‌وزیر و سخنگویی دولت را بر عهده گرفته و به‌عنوان وزیر مشاور این دولت، انجام وظیفه می‌کرده. بعد از استعفای بازرگان و تا شروع نخست‌وزیری شهید رجایی؛ او با حکم شورای انقلاب، در سمت سرپرست نخست‌وزیری منصوب شد. بسیاری از هماهنگی‌ها و دیدارهای امام خمینی(ره) در زمان استقرار ایشان در دهکده نوفل لوشاتو فرانسه را صادق طباطبایی و بنی‌صدر، صادق قطب‌زاده، هاشمی‌رفسنجانی و آیت‌الله بهشتی بر عهده داشتند.

روزنامه آرمان

این روزنامه اصلاح طلب با تیترهای اصلی «نو اصلاح طلبی چرخ ارابه دیگران نشود» و « هوای پاستور تا بهارستان ابری است» رهسپار کیوسک مطبوعات کشور شد.

· بهارستان روی موج استیضاح

روزنامه آرمان در صفحه سیاسی خود به تلاش برخی از نمایندگان مجلس برای استیضاح وزرای آموزش و پروش و صنعت‌، معدن و تجارت خبر داد؛ فائزه عباسی خبرنگار روزنامه آرمان درباره این تکاپوی بهارستان نشین ها نوشت « روزی خبر از لغو استیضاح به گوش می‌رسد و بلافاصله روز دیگر طرح جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیری دیگر کلید می‌خورد. هرچند سوال، تذکر و استیضاح ابزاری است در دست نمایندگان برای نظارت بر عملکرد دولت اما گویی مجلس نهم در استفاده از این ابزارها در برابر دولت گوی سبقت را از مجالس گذشته ربوده و هر روز باب جدیدی برای دعوت از پاستورنشینان به بهارستان باز می‌شود، مساله‌ای که بارها منجر به گلایه دولتی‌ها شده و آن را برای دولت وقت‌گیر دانسته‌اند، البته تعداد بالای پرسش‌ها و طرح‌های استیضاح چندان هم به مذاق همه خوش نیامده و گاهی آنها را غیرلازم می‌دانند.»

· ائتلاف با اصولگرایان؛ آری یا خیر

مطهره شفیعی در صفحه سیاسی روزنامه آرمان به بازتاب اظهارات اخیر عارف درباره انتخابات مجلس دهم پرداخته است؛ خبرنگار روزنامه آرمان در یادداشت «عارف کلید ائتلاف با رقیب را زد؟» سخنان نامزد ناکام انتخابات ریاست جمهور درباره تعامل با اصولگرایان را «اظهارات واقعا قابل تامل» توصیف کرد و همچنین درباره عدم حضور عارف در شورای مشورتی خاتمی نوشت « بسیاری اطلاع داشتند که معاون اول خاتمی تمایلی به حضور در جلسات شورای مشورتی او ندارد که شاید دلیلش متفاوت بودن نظراتش با اعضای دیگر این شورا باشد یا حتی امکان دارد او خودش را هم‌رتبه شرکت‌کنندگان در این جلسات نمی‌داند که درنتیجه لزومی برای همفکری با آنها احساس نمی‌کند. اما دراین میان اظهارات رهامی در 3 مرداد سال‌جاری گمانه دیگری را هم به ذهن متبادر می‌کند. رهامی گفته بود: «شورای هماهنگی نیروهای اصلاح‌طلب با احزاب تابلودار فعالیت می‌کند و شورای مشورتی هم که زیر نظر آقای خاتمی کار می‌کند، قرار نیست کار حزبی داشته باشد؛ آقای دکتر عارف هم می‌خواهد با این مجموعه کار کند.» آنچه رهامی گفت خبر از تمایل عارف برای پیوستن به شورای مشاوران خاتمی می‌دهد پس اگر این تفسیر درست باشد باید حدس‌های قبلی مبنی بر بی‌میلی عارف برای شرکت در این جلسات را به عکس آنچه در ابتدا عنوان شد، مورد بررسی قرار داد یعنی بی‌میلی اعضای مشورتی خاتمی برای حضور عارف! درباره این بی‌میلی که مهم نیست از سوی کدام طرف است باید به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 بازگشت؛ همان انتخاباتی که گفته شد خاتمی مخالفتی با کاندیداتوری عارف نداشته است اما نظر شورای مشورتی بر حمایت از دکتر روحانی بوده است و همگان به خاطر دارند چه روندی طی شد که معاون اول دولت خاتمی حاضر به انصراف از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری شد.»

· ندای نقد بر ندای ایرانیان

روزنامه آرمان در گفت و گو احمد پورنجاتی از اعضای حزب منحله مشارکت به ارزیابی سفر حجت الاسلام روحانی و فعالیت انصار حزب ا... پرداخته است؛ این فعال سیاسی که سابقه حضور در حزب اصولگرایی دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی را نیز در کارنامه سیاسی خود دارد، بار دیگر به انتقاد از فعالیت سیاسی نسل دوم اصلاحات پرداخت و گفت « بنده در فضای مجازی و با حال و هوای مجازی و با شیوه ای که خودم دارم راجع به یک تشکل و محوریت یک شخص اظهار نظر کردم. به هر حال اصلاحات دارای شناسنامه مشخصی است. حرکت‌های اینچنینی که با محوریت برخی اشخاص که رویکرد متفاوتی در مقاطع مختلف و برخلاف تصمیم کلی جریان اصلاحات داشته اند شکل گرفته است جای بحث و بررسی و تأمل دارد. این گونه افراد به‌خصوص در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 92 که ما شاهد یک حرکت هماهنگ و مدیریت شده‌ای از سوی اصلاح‌طلبان بودیم به صورت آشکار و پنهان از یک کاندیدا دیگری حمایت می‌کردند. در نتیجه بنده معتقدم که چنین افرادی نمی توانند در شرایط فعلی جریان نسل دوم اصلاح‌طلبان را پوشش دهند. بحث من بیشتر دراین مورد بود. گرچه پاسخ‌هایی نیز داده شد اما بنده همچنان موضع‌ام همان است که اعلام کرده‌ام. البته موضوع آن قدر اهمیت ندارد و نداشت که بیشتر از این به آن پرداخته شود. اصولأ یکی از ویژگی‌های مهم اصلاح‌طلبی رواداری و تکثر در نگرش به فعالیت‌های سیاسی است. اصلاحات از فعالیت یک تشکل در درون جریان اصلاح‌طلبی استقبال می‌کند. اصلاحات متعلق به هیچ باندی نیست. اصلاحات که نام مستعار یک گروه سیاسی خاص نیست. اصلاحات یک فرایند و خواست اجتماعی است که البته مشخص است که چه کسانی در طی20سال اخیر و از اواسط دهه70 پیگیر آن بوده‌اند.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران با تیتر اصلی « اتحاد مسلمانان را وظیفه ملی بدانیم» و «چهره بی تقاب داعش» میهمان نگاه خوانندگانش بود.

· با اصولگرایان نیز در انتخابات مجلس دهم تعامل خواهیم کرد

روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود به جدیدترین اظهارات محمد رضا عارف رییس بنیاد امید ایرانیان نسبت به انتخابات مجلس دهم پرداخته است و درپاسخ به این سؤال که اگر در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای کمیته انتخابات از شما دعوت به عمل آید آیا می‌پذیرید یا خیر گفت: « قطعاً تعامل خواهیم داشت و الان به صورت غیررسمی تعامل خوبی با همه جریانات داریم. اگر دعوت کنند نه تنها با اصلاح‌طلبان، بلکه با اصولگرایان نیز در انتخابات مجلس دهم تعامل خواهیم کرد.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آفتاب یزد

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد با تیتر« ماجرای حضور 4 نماینده در کره» و « اینجا درد و بی درمانی غوغا می کند» که برگرفته از گزارش این روزنامه از شرایط اسفبار همراهان بیماران در بیمارستان های دولتی است، شماره 4157 خود را آغاز کرد.

· نمایندگان مجلس در کره جنوبی چکار می کنند؟

سید علیرضا کریمی در سرمقاله روزنامه آفتاب یزد به انتقاد از حضور چهار نماینده مجلس در کره جنوبی برای دیدن بازی های آسیاسی پرداخته است؛ این روزنامه معتقد است که میان رسایی و تابش برای حضور در سفرهای خارجی هیچ گونه فرقی وجود ندارد و سپس نوشت «دیروز یکی از نمایندگان مجلس در توضیح دلایل این سفر گفته بود:«آنها(یعنی این 4 نماینده مجلس) باید در این سفر مشکلات موجود در کاروان ورزشی را رصد کرده و گزارشی از کمبودها و مشکلات ارائه کنند، زیرا این کار سبب کمک مجلس و فراکسیون ورزش به وزارت ورزش و همین طور ورزش کشور می شود. «و خداوند توجیه را آفرید» بهترین جمله ای است که می توان درباره اظهارات این نماینده مجلس گفت. در کجای عالم برای بررسی کمبودهای ورزشی یک کشور به کشور دیگر می روند؟! آیا واقعا مضحک و خنده دار نیست؟ به نظرمی رسد این آقایان یا خود را خیلی زرنگ می دانند یا مردم را نادان! کمبودهای ورزشی در کشورمان آن قدر عیان است که حاجت به چنین سفرهایی و صرف هزینه های فراوان از بیت المال نیست.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • شاملو ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    اینها را بزرگ میکنید برای چی؟ اینها در میان مردم جایی ندارند.. اصلاحات فقط در بحران ها رای میاورد و خودنمایی میکند و الا هیچ کارنامه خوبی ندارند
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    اهلکی میگه
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    میخواستی یه حرفی بزنی عزیز. بر عکس باید همه چیز و دید و حقیقت و برگزید. اینکه همه بر میل کوک شما ساز بزنند که نشد کار
  • ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    خخخخخخخخ
  • شکارچی ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    درباره تاثیرامواج پارازیت برانسان،بایدوزارت بهداشت نظردهدیاشکاربانی؟چرااکثرکسانی که ازامواج پارازیت ناراحت هستند،خوددارای ماهواره هستند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس