کد خبر 351440
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰

بانوان ایرانی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴، دو مدال بیشتر از دوره گذشته گرفتند و با ۱۶ مدال رنگارنگ به کار خود خاتمه دادند.

به گزارش مشرق، کمیته ملی المپیک با توجه به محدودیت بودجه تصمیم گرفت کاروانی کیفی به بازی‌های آسیایی اعزام کند. البته درباره بانوان این شرایط فرق می‌کرد و ورزشکاران مدال‌آور و ورزشکارانی که حتی شانس مدال نداشتند به این بازی‌ها اعزام شدند.

اگرچه تعداد ورزشکاران اعزامی زن نسبت به دوره قبلی کمتر بود، اما تعداد مدال‌آوران نسبت به دوره گذشته هم طلا و هم نقره افزایش یافت.

کاروان ایران در بازی‌های آسیایی 2014 با 58 ورزشکار زن در بازی‌های آسیایی شرکت کرد که توانست 2 طلا، 7 نقره و 7 برنز کسب کند. در دوره قبلی بازی‌های ایران 88 ورزشکار زن داشت که آنها توانستند یک طلا، 4 نقره و 7 برنز کسب کنند.

قایقرانی بانوان یکی از رشته‌هایی بود که توانست تعداد مدال‌هایش را نسبت به دوره قبل بیشتر کند. اگرچه در بین قایقرانان ورزشکار طلایی نبود، اما روئینگ، کایاک و اسلالوم عنوان دار شدند. در دوره قبلی در سال 2010 ایران در اسلالوم و آبهای آرام مقامی نداشت.

در رشته تیراندازی نیز بانوان رکورددار شدند و مدال طلا را به دست آوردند.

***

اولین مدال کاروان ایران که به رنگ طلا بود توسط نجمه خدمتی در تیراندازی کسب شد. مدال‌آوری بانوان به اینجا ختم نشد و در چند روز بعدی بانوان ایرانی در رشته‌های مختلف با کسب مدال‌های رنگارنگ از مردان پیشی گرفتند و همه ورزشکاران مدال‌آور براین باور بودند که توجه بیشتر به بانوان قطعا نتیجه بخش خواهد بود.

در ادامه بازی‌های آسیایی بار دیگر کاروان ایران توسط بانویی دیگر این بار در کاراته طلایی شد تا طلسم شکسته شود. حمیده عباسعلی توانست دومین طلای ایران را در بخش بانوان کسب کرده و خوشحالی را برای مردم ایران به ارمغان بیاورد. 

***

چین همچون دوره‌های قبلی در صدر جدول مدال‌آوران قرار گرفت و بازهم همچون گذشته تعداد مدال‌آوران زن بیشتر از مردان بود. در این دوره بانوان چینی 83 طلا، 62 نقره و 41 برنز کسب کردند. اگرچه در برخی از رشته‌هایی که چینی‌ها در آن شرکت می‌کنند ایرانی‌ها اجازه حضور ندارند، اما در قایقرانی، ماده‌های مختلف دوومیدانی و تیراندازی که مدال‌های زیادی در آن توزیع می‌شود می‌تواند به ارتقای رنکینگ ایران در میادین مختلف مانند بازی‌های آسیایی و یا المپیک کمک کند.

***

کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش با حمایتی که از بانوان ملی‌پوش کشورمان داشتند و اجازه حضور در میادین رسمی را دادند -با وجود اینکه می‌دانستند در برخی از رشته‌ها امکان کسب مدال نیست- نشان دادند سرمایه‌گذاری در این بخش نتیجه‌بخش خواهد بود. بازی‌های آسیایی اینچئون نشان داد توجه به بانوان می‌تواند به ارتقای جایگاه ایران کمک کند. قزاقستان یکی از رقیبان ایران در این دوره بود که از جمع 28 مدال طلایش، 9 مدال سهم بانوان بود.

بازی‌های آسیایی اینچئون تمام شد و دو سال دیگر المپیک در راه است. از همین حالا می‌توان با سرمایه‌گذاری مناسب به ویژه در بخش بانوان روی مدال طلای آنها حساب کرد.

تعداد ورزشکاران اعزامی در سال 2014:

تیراندازی با کمان: 4 نفر

دوومیدانی: 3 نفر

بدمینتون: یک نفر

اسلالوم: 2 نفر

کایاک: 3 نفر

کبدی: 12 نفر

کاراته: 4 نفر

روئینگ: 6 نفر

تیراندازی: 12 نفر

تنیس روی میز: یک نفر

تکواندو: 6 نفر

ووشو: 4 نفر

2010:

تیراندازی با کمان: 4 نفر

دوومیدانی: 4 نفر

شطرنج: 5 نفر

آبهای آرام: 3 نفر

دراگون‌بت: 24 نفر

جودو: 3 نفر

کبدی: 12 نفر

کاراته: 4 نفر

رولراسپرت: یک نفر

روئینگ: 6 نفر

بادبانی: 3 نفر

تیراندازی: 11 نفر

تکواندو: 6 نفر

ووشو: 2 نفر

اسامی مدال‌آوران 2014:

طلا: نجمه خدمتی، حمیده عباسعلی

نقره: لیلا رجبی، تیم ملی کبدی، نرجس امام‌قلی‌نژاد، تیم تفنگ بادی 10 متر بادی، فاطمه روحانی، اکرم خدابنده، الهه منصوریان

برنز: آرزو حکیمی، سونیا گماری، فاطمه چالاکی، نسرین دوستی، سولماز عباسی، روئینگ 4 نفره، سوسن حاجی‌پور

2010:

طلا: خدیجه آزادپور

نقره: الهه احمدی، تفنگ 10 متر بادی، راحله آسمانی، پریسا فرشیدی

برنز: تیم ملی کبدی، فاطمه چالاکی، سمیرا ملک‌پور، روئینگ 4 نفره، تفنگ 50 متر سه وضعیت، سارا خوش‌جمال فکری، سمانه شش‌پری، سوسن حاجی‌پور، الهه منصوریان

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس