قایقرانی ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون 9 مدال رنگارنگ گرفت که در بین آن فقط یک طلا وجود داشت.

به گزارش مشرق، مسابقات قایقرانی در روئینگ، آبهای آرام و اسلالوم در بازی‌های آسیایی به پایان رسید و ملی‌پوشان ایران توانستند 9 مدال رنگارنگ در این دوره کسب کنند. نگاهی کوتاه به بازی‌های آسیایی گوانگجو و همچنین اینچئون نشان می‌دهد ما در برخی از مواد خوب بودیم و پیشرفت کردیم و در موادی دیگر نسبت به دوره قبلی نتیجه خوبی کسب نکرده‌ایم. در دوره قبلی دو طلا داشتیم و در این دوره یک طلا. شادی طلایش را تکرار کرد و طالبیان طلایش را از دست داد.

قایقرانی به مدت 2 سال با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو بود. برکناری رئیس فدراسیون از یک طرف و تعلیق فدراسیون از طرف دیگر باعث شد تا ملی‌پوشان قایقرانی نتوانند در میادین مختلف شرکت کنند. این در حالی بود که رقبای ایران برای کسب مدال طلا در بازی‌های آسیایی در این مدت سخت کار می‌کردند. اگرچه بعد از مدتی ایران توانست از تعلیق نجات پیدا کند، اما فرصت زیادی برای قایقرانان از دست رفت. در حالی که ایران می‌توانست در این مدت مدال‌های طلایش را افزایش دهد، اما این اتفاق نیفتاد.

* "شادی" با کسب طلا شادی را به قایقرانی آورد

در ابتدا مسابقات روئینگ برگزار شد و محسن شادی در سنگین وزن به رقابت پرداخت. شادی اگرچه در 2 ماه اخیر در چین زیر نظر مربی چینی تمرین می‌کرد، اما قبل از آن حاشیه‌های زیادی داشت و به گفته خودش بین رفتن و نرفتن پا در هوا بود. برخی‌ها می‌گفتند او نتیجه نمی‌گیرد و برخی دیگر کاملا مخالف این حرف بودند، اما در نهایت وی توانست همانند دوره قبل مدال طلایش را تکرار کند.

در روئینگ هشت نفره بحث زیادی برای اعزام وجود داشت، اما با آمدن مربی خارجی وی قول مدال داد و کمیته ملی المپیک نیز تصمیم به اعزام گرفت، اما نتیجه لازم کسب نشد و این تیم از رسیدن به مدال بازماند. روئینگ 8 نفره در دوره قبل چهارم شد، اما در این دوره یک پله هم نزول کرد و پنجم شد. روئینگ 2 نفره مردان هم مدال برنز این بازی‌ها را کسب کرد.

اما در بخش بانوان این موضوع کاملا متفاوت بود. در روئینگ 4 نفره همان برنز سال 2010 تکرار شد، اما در تک نفره سولماز عباسی موفق شد در سبک وزن مدال برنز را کسب کند تا کار روئینگ با یک طلا و 3 برنز به پایان برسد.

* طالبیان طلا از دست داد، ناصری نقره

مسابقات آبهای آرام شرایط متفاوتی داشت. احمدرضا طالبیان در کایاک هزارمتر در دوره قبلی بازی‌ها طلا گرفت، اما در این دوره این طلا به نقره تبدیل شد.

شاهو ناصری در کانوی هزارمتر در گوانگجو نقره‌ای بود که در این دوره پنجم شد. البته در اینچئون ایران نماینده دیگری در کانو داشت که عادل مجللی مدال برنز را کسب کرد.

کایاک دو نفره هزارمتر مردان نیز در دوره قبلی پنجم شده بود که در گوانگجو به مدال نقره دست پیدا کرد.

در حالی که در بخش بانوان در دوره قبلی ایران نتیجه خوبی نداشت، اما در بازی‌های 2014 آرزو حکیمی در کایاک 200 متر مدال برنز را به دست آورد.

 

* نهمی بادبانی با یک نماینده

در بادبانی ایران امسال تنها یک نماینده داشت. احمد احمدی در لیزر در رقابت 12 دور با حریفان به عنوان نهمی رسید. در دوره قبلی تعداد نمایندگان ایران در ماده‌های مختلف در بخش بانوان و مردان زیاد بود، اما مدالی کسب نشد.

نتایج کامل به شرح زیر است:

2014:

روئینگ:

محسن شادی در روئینگ تک نفره سنگین وزن، طلا

روئینگ هشت نفره، 5

روئینگ دو نفره، برنز

عاقل حبیبیان در روئینگ سبک وزن، برنز

نازنین رحمانی در روئینگ بانوان، 4

روئینگ 4 نفره بانوان: 6

سولماز عباسی در روئینگ سبک وزن، برنز

روئینگ 4 نفره بانوان، برنز

آبهای آرام:

عادل مجللی در کانوی 200 متر، برنز

شاهو ناصری در کانوی هزارمتر، 5

علیرضا علیمحمدی در کایاک 200 متر، 4

احمدرضا طالبیان، در کایاک هزارمتر، نقره

سعید فضل اولی و علیرضا علیمحمدی در کایاک 200 متر ششم و در کایاک هزارمتر، نقره

کایاک 4 نفره مردان هزارمتر، 4

آرزو حکیمی در کایاک 200 متر برنز و در کایاک 500 متر چهارم

کایاک دو نفره بانوان 500 متر، 8

اسلالوم:

سونیا گماری در کانو، برنز

شقایق سیدیوسفی در کایاک، 4

بادبانی:

احمد احمدی، 9

2010:

روئینگ:

محسن شادی، سبک وزن، طلا

روئینگ 4 نفره بانوان، برنز

روئینگ 8 نفره مردان، 4

روئینگ دو نفره مردان، 5

روئینگ 4 نفره مردان، 6

روئینگ دو نفره سبک وزن مردان، 6

روئینگ تک نفره بانوان، 5

روئینگ دو نفره سبک وزن، 5

آبهای آرام:

شاهو ناصری در کانوی 200 متر پنجم و در هزارمتر نقره

امین بوداغی در کایاک 200 متر، 7

احمدرضا طالبیان در کایاک هزارمتر، طلا

کایاک دو نفره 200 متر مردان هشتم و هزارمتر 5

کایاک 4 نفره مردان، برنز

آرزو معتمدی در کایاک 200 متر ششم و در کایاک 500 متر 5

کایاک دو نفره 500 متر بانوان 6

قایقرانی یکی از رشته‌های پرمدال در بازی‌های آسیایی است که در آن 44 مدال طلا توزیع می‌شود. با توجه به اینکه کشورهای مدال‌آور همه توجهات‌شان به رشته‌های پرمدال مانند دوومیدانی، تیراندازی، قایقرانی و شنا است، اما ایران همیشه سهم کمی در مدال‌آوری این رشته‌ها داشته است. بازی‌های آسیایی 2014 با همه کمبودها و فراز و نشیب‌هایش برای قایقرانی به پایان رسید. اگر ایران می‌خواهد در این بازی‌ها جزو مدعیان باقی بماند توجه به چنین رشته‌هایی و سرمایه‌گذاری در آنها کمک زیادی خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس