کد خبر 351253
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷

تیم ملی وزنه‌برداری در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ یک بار دیگر در حسرت کسب بیشتر از یک مدال طلا باقی ماند.

به گزارش مشرق، تیم ملی وزنه‌برداری ایران در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون تقریباً عملکرد ناموفقی داشت و نتوانست طبق پیش‌بینی‌ها عمل کند.

قبل از اعزام تیم ملی وزنه‌برداری، مسئولان فدراسیون از هدف خود برای کسب ۲ مدال طلا در این بازی‌ها خبر داده بودند تا به این ترتیب رکورد کسب بیشترین مدال طلا در بازی‌های آسیایی پس از انقلاب اسلامی شکسته شود که این اتفاق رخ نداد و تیم ملی وزنه‌برداری با تک مدال طلای بهداد سلیمی به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد.

**در زیر طی گزارشی نتایج وزنه‌برداران در این رقابت‌ها را مرور می‌کنیم:

 

*مجید عسکری دور از انتظار

مجید عسکری با حدنصاب مجموع 270 کیلوگرم، اگرچه یک کیلوگرم رکورد یکضرب سبک وزن ایران را ارتقا بخشید اما در رقابت با دیگر مدعیان وزن 56 کیلوگرم در جایگاه ششم بازیهای آسیایی ایستاد.

عسکری در حرکت یکضرب پس از مهار وزنه 118، وزنه 123 کیلویی را انداخت اما در آخرین فرصت خود با موفقیت وزنه 124 کیلوگرمی را بالای سر برد. عسکری با مهار این وزنه بعد از 3 سال، یک کیلوگرم رکورد بزرگسالان ایران را که در اختیار خودش بود ارتقا داد. در حرکت یکضرب دسته 56 کیلوگرم کیم توان تاچ از ویتنام با حدنصاب 134 کیلوگرم اول شد و یان چول اوم از کره شمالی با 128 کیلوگرم در جایگاه دوم قرار گرفت.

عسکری در حرکت دوضرب دوبار در مهار وزنه 146 کیلوگرم ناموفق عمل کرد، اما در سومین فرصت خود این وزنه را بالای سر برد و با حدنصاب مجموع 270 کیلوگرم به کار خود پایان داد. عسکری با این رکورد در مجموع با 18 کیلوگرم اختلاف نسبت به نفر سوم بازیهای آسیایی در جایگاه ششم ایستاد.

مدال طلای این وزن به یان چول اوم از کره شمالی رسید. قهرمان سال 2013 جهان و دارنده مدال طلای المپیک 2012 با حدنصاب مجموع 298 کیلوگرم (128 یکضرب، 170 دوضرب) قهرمان شد. در این وزن کیم توان تاچ از ویتنام با رکورد مجموع 294 کیلوگرم (134 یکضرب، 160 دوضرب) به مدال نقره رسید و جینگبیائو وو از چین که در کارنامه خود دو عنوان قهرمانی جهان در سالهای 2010 و 2011 و یک مدال نقره المپیک 2012 را دارد هم با رکورد مجموع 288 کیلوگرم (133 یکضرب، 155 دوضرب) روی سکوی سوم ایستاد.

 

*مدال برنز به راحتی از دست بهروزی رفت

مسابقات وزنه‌برداری دسته 69 کیلوگرم بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون در حالی برگزار شد که جابر بهروزی در حرکت یکضرب با مهار وزنه 144 کیلوگرم بعد از نمایندگان کره شمالی، چین، عراق و اندونزی در جایگاه پنجم ایستاد. بهروزی که در حرکت اول خود وزنه 144 را انداخته بود پس از مهار این وزنه در فرصت دوم، در آخرین شانس خود نتوانست وزنه 149 کیلویی را بالای سر ببرد. 

در یکضرب میونگ هیوک کیم از کره شمالی با مهار وزنه 160 کیلوگرم رکورد بازیهای آسیایی را شکست. کینگ فنگ لین از چین با مهار وزنه 158 کیلوگرم دوم شد و کرار محمد از عراق با حدنصاب 148 کیلوگرم در جایگاه سوم ایستاد.

وزنه‌بردار دسته 69 کیلوگرم کشورمان، در حرکت دوضرب هم ابتدا وزنه 176 کیلوگرمی را انتخاب کرد که نتوانست این وزنه را بالای سر ببرد و برای بار دوم وزنه 181 را انتخاب کرد. بهروزی در بار دوم هم موفق به مهار وزنه انتخابی‌اش نشد. بهروزی در بار سوم نیز موفق به مهار وزنه 181 کیلوگرم در حرکت دوضرب نشد تا با این شرایط به کار خود در بازی‌های آسیایی پایان بدهد. بهرزوی با مهار این وزنه می توانست مدال برنز دسته 69 کیلوگرم را به دست بیاورد اما این مدال در نهایت به کرار محمد وزنه بردار 19 ساله عراقی‌ها رسید.

مدال طلای این وزن هم نصیب کینگ فنگ لین از چین شد. قهرمان المپیک 2012 لندن با مهار وزنه 184 کیلوگرم در همان اولین دفعه، به رکورد مجموع 342 کیلوگرم رسید و با اختلاف وزن بالاتر از میونگ هیوک کیم از کره شمالی ایستاد. این وزنه‌بردار چینی در ادامه ۲ بار با انتخاب وزنه 200 کیلویی به رکورد دنیا حمله کرد اما موفق به مهار این وزنه نشد.

 

*جادوگر چینی طلای رستمی را از چنگش درآورد

در ادامه رقابت‌های وزنه‌برداری بازی‌های آسیایی، در دسته 85 کیلو 8 وزنه‌بردار به رقابت پرداختند که کیانوش رستمی با ثبت حد نصاب 380 کیلوگرم در مجموع مدال نقره این دسته را از آن خود کرد.

کیانوش رستمی که با 172 کیلوگرم در یک‌ضرب به کار خود پایان داده بود در حرکت نخست دوضرب خود موفق به مهار وزنه 208 کیلوگرمی شد، اما در حرکت دوم وزنه 212 کیلوگرمی را انداخت. رستمی در حرکت سومش هم موفق به مهار وزنه 212 نشد.

وزنه‌بردار چین هم با مجموع 381 کیلوگرم قهرمان شد و نماینده ازبکستان با 369 کیلوگرم مدال برنز را کسب کرد. تائو تیان در آخرین حرکت خود وزنه بسیار سنگین 218 کیلویی را بالای سر برد تا ضمن شکستن رکوردهای دوضرب و مجموع دسته 85 کیلوگرم بازیهای آسیایی مدال طلا را از چنگ کیانوش رستمی خارج کند.

رسول تقیان، دیگر نماینده کشورمان در این دسته که با 163 کیلوگرم به کار خود در حرکات یک‌ضرب پایان داده بود در نخستین انتخاب خود در حرکت دوضرب وزنه 197 کیلویی را بالای سر بُرد. وی در دومین تلاش خود نیز وزنه 205 کیلوگرمی را مهار کرد، اما در بار سوم موفق به مهار وزنه 210 کیلوگرمی نشد تا با مجموع 368 کیلوگرم و کسب عنوان چهارم به کار خود در این مسابقات پایان بدهد.

در یکضرب رسول تقیان نیز در نخستین انتخاب خود وزنه 158 کیلویی را بالای سر برد. وی همچنین در دومین وزنه خود 163 کیلو را انتخاب کرد که موفق نشد آن را مهار کند، اما در بار سوم این وزنه را بالای سر برد. کیانوش رستمی در انتخاب اول خود وزنه 166 کیلو را نتوانست بالای سر ببرد. وی در وزنه دوم خود 166 کیلو را دوباره انتخاب کرد و موفق به مهار آن شد. وی همچنین در مهار وزنه سوم (172 کیلو) موفق عمل کرد تا در پایان حرکات یکضرب صدرنشین شود. تقیان نیز در رده چهارم حرکات یک ضرب قرار گرفت.

 

*نصیر شلال، ضعیف‌ترین وزنه‌بردار ایران!

رقابتهای دسته 105 کیلوگرم وزنه برداری بازیهای آسیایی برگزار شد که نواب نصیر شلال در حرکت دوضرب اوت کرد تا نتواند به مدالی در این رقابتها دست یابد.

در حرکت یک ضرب نصیر شلال با وزنه 176 کیلوگرم شروع کرد، سپس وزنه 181 کیلویی را بالای سر برد اما در حرکت سوم وزنه 184 کیلویی را انداخت تا وضعیت چندان خوبی در یک ضرب نداشته باشد چرا که وزنه بردار چینی رکورد 186 کیلوگرم را ثبت کرد. در دوضرب نصیر شلال شروع خوبی نداشت و وزنه 217 را انداخت اما وزنه بردار چینی این وزنه را مهار کرد.

نصیر شلال در حرکت دوم وزنه را دو کیلو بیشتر کرد اما 219 را باز هم انداخت تا در آستانه حذف از مسابقات قرار بگیرد. او در حرکت سوم هم این وزنه را انداخت تا حذف تلخی از مسابقات داشته باشد.

 

*غول با موفقیت بازگشت!

بهداد سلیمی رکورد دو ضرب بازی‌های آسیایی را به نام خود ثبت کرد طلا بازی های آسیایی را نیز بر گردن آویخت.

در آخرین روز رقابت‌های وزنه‌برداری بازی‌های آسیایی، بهداد سلیمی در حرکت یک ضرب وزنه 200 و 210 کیلوگرم را بالای سر برد و توانست رکورد یک ضرب بازی های آسیایی را بشکند. سلیمی پس از شکست رکورد یک ضرب بازی های آسیایی به دنبال این بود که در دوضرب نیز رکورد شکنی کند.

او در حرکت دو ضرب وزنه 241 کیلوگرم را بالای سر برد و توانست رکورد دو ضرب بازی‌ها را هم به نام خود ثبت کند. این رکورد پیش از این در اختیار حسین رضازاده در بازی‌های 2002 بوسان بود که وزنه 240 کیلوگرم را بالای سر برده بود. به این ترتیب سلیمی رکورد مجموع را نیز به 451 کیلوگرم افزایش داد.

پس از حرکت ناموفق وزنه‌بردار چینی برای مهار وزنه 245 کیلویی سلیمی بار دیگر روی تخته آمد تا وزنه 255 کیلوگرمی را بالای سر ببرد. بهداد که در حرکت اول زیر وزنه 245 کیلوگرم اندکی لرزیده بود، این بار بهتر کار کرد و این وزنه را هم زد تا رکورد را به 465 کیلوگرم افزایش دهد. سلیمی ار حرکت سوم انصراف داد.

بهادر مولایی نیز پس از کسب عنوان ششمی یکضرب در ادامه از حضور در رقابت‌های دوضرب انصراف داد.

با پایان رقابت‌های وزنه برداری، بهداد سلیمی تنها مدال طلای این رشته را به دست آورد تا تیم وزنه برداری ایران با یک طلا و یک نقره به کار خود پایان دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس