سه دروغ بزرگ در تاریخ سر منشأ تمام مفسده‌ها بوده و جنگ‌هاي مذهبي و ظلم‌هاي بسياري را دامن زده است. این سه دروغ عبارتند از: اولاً تغيير و تبديل نام ذبيح از اسماعيل به اسحاق، ثانياً ماشيح (نبی خاتم) دانستن عيسي، و ثالثاً مصلوب دانستن آن حضرت.

گروه فرهنگی مشرق ـ عید خجسته قربان فرصت مناسبی است تا دربارۀ بزرگ‌ترین دروغ تاریخ که منشأ بسیاری از فتنه‌ها در سه هزار سال گذشته بوده سخن گفته شود.

******

همۀ پیامبران به آمدن آخرین پیامبر خدا که مقام والایی دارد بشارت داده‌اند. شأن این رسول خدا آنقدر عظیم است که همۀ اقوام جهان آرزو می‌کردند که آن نبی از میان آنها مبعوث شود. قوم یهود نیز این آرزو را داشتند و متأسفانه برای تحقق آن دست به جعل و تحریف تورات زدند. به طوری که نام ذبیح را از اسماعیل به اسحاق تغییر دادند تا این شرافت را به قوم خود مخصوص کنند. زیرا خداوند بعد از آنکه ابراهیم از ماجرای قربانی سربلند بیرون آمد به آن حضرت مژده داد که پیامبر خاتم را از نسل فرزند ذبیحِ او خواهد فرستاد (سفر پیدایش 22/ 18) و چون یهودیان از نسل اسحاق و فرزندش یعقوب هستند لذا نام ذبیح را نیز به اسحاق تغییر دادند. اما باید گفت که یهودیان با این تحریف، خود و نسلشان را گمراه کرده‌اند، و همچنین اقوام دیگری که در آینده به تورات استناد می‌کنند. زیرا حضرت ابراهيم(ع) جايگاه رفيعي در تاريخ بشريت دارد و پيروان سه دين يهود و مسيحيت و اسلام يكي از مهمّات دين خود را تقرّب به حضرت ابراهيم(ع) مي‌دانند (نگا. آل‌عمران/ 65 تا 68 ـ اشعیاء 51/ 2ـ انجیل لوقا 3/ 8ـ یوحنّا 8/ 39).

ماجرای بزرگ‌ترین دروغ های تاریخ


زندگانی ابراهیم و دو پسرش

حضرت ابراهیم(ع) در قوم کلدانی در حوالی شهر بابل (شهر حلّه امروزی در 90 کیلومتری جنوب بغداد) به دنیا آمده است. طبق نقل قرآن، پدرش آزر بت­‌ساز بود (انعام/ 74)[1] و ابراهيم بدون اینکه معلمی دیده باشد به عقل خود دانست که بت­ها نمی‌توانند خدا باشند. لذا در نوجوانی با بت‌پرستان قومش محاجّه کرد[2] و طبق نقل قرآن در سن جوانی بت‌­های قومش را شکست (انبیاء/ 60). نمرود خواست بدین سبب او را بسوزاند. اما خداوند وی را نجات داد و نه‌تنها او را پیامبر کرد بلکه به نقل قرآن و تورات، وی را از خانه پدرش به سمت زمین پربرکت فلسطین کوچ داد (قرآن: انبیاء/ 71 ـ عنکبوت/ 26 ــ تورات: سفر پیدایش 12/ 1) و به او بشارت فرمود که خاتم ­النبیین یعنی پیامبر موعود را از نسل وی خواهد فرستاد (قرآن: بقره/ 124 تا 133 ـ ابراهیم/ 35 تا 37 ـ حج/ 78 ــ تورات: پیدایش 12/ 3 ـ 13/ 16 ـ 22/ 18). حضرت لوط برادرزاده ابراهیم نیز با او کوچ کرد (قرآن: انبیاء/ 71 ـ عنکبوت/ 26 ـ تورات: پیدایش 12/ 5 ـ 13/ 1) و خداوند لوط را نیز به نبوت منصوب فرمود و وی را در قوم سَدوم مسکن داد.

طبق نقل تورات مدتی بعد معلوم شد که ساره همسر ابراهیم، نازا است (تورات: پیدایش 11/ 30 ـ 16/ 1) و لذا ایشان فرزندی نیافتند. سال‌ها گذشت و حضرت ابراهیم(ع) در سن 86 سالگی با خداوند مناجات کرد که من فرزند ندارم. خدای تعالی با او سخن کرد و طبق نقل تورات به آن حضرت فرمود که از خانه بیرون بیا و به ستارگان آسمان بنگر که نسل تو مثل آنها بی‌شمار خواهند شد (پیدایش 15/ 4 و 5). این سخن در تورات کنونی به درستی ضبط نشده است، لکن در تلمود ماجرا این است که حضرت ابراهیم که علم تنجیم (پیشگویی از روی ستارگان) می‌دانسته با مشاهده ستارگان به خداوند عرض می‌کند که در طالع من فرزندی نیست (شبات، 154 الف. به نقل از یزدان‌پرست لاریجانی، داستان پیامبران، انتشارات اطلاعات، 1380، ص 199). و واضح است که مقصود ابراهیم، فرزندی از همسرش ساره بوده است. در تلمود نیز نقل نشده که خداوند دقیقاً به او چه فرمود اما طبق نقل تورات، ساره بعد از این مکالمه کنیزی را که با خود از مصر آورده بود و «هاجر» نام داشت به ابراهیم بخشید (پیدایش 16/ 2) و آن حضرت با وی ازدواج کرد و بعد از مدتی، اسماعیل به دنیا آمد. و اینچنین ابراهیم(ع) چشمش به نخست‌­زاده خود روشن شد.

ماجرای بزرگ‌ترین دروغ های تاریخ


چرا خداوند به ذبح اسماعیل فرمان داد؟

حضرت اسماعیل(ع) هنوز دو سه ساله بود که حضرت ابراهیم مأمور شد تا هاجر و کودکش را در حجاز بگذارد و خودش به فلسطین بازگردد. این فرمان خداوند برای آن بود که از اسماعیل(ع) باید قوم عرب در آن سرزمین به وجود می‌آمد. لذا کنیۀ حضرت اسماعیل «ابو العرب» شد. پس حضرت ابراهیم(ع)، هاجر و اسماعیل را در آن بیابان گذاشت و به فلسطین بازگشت. در تورات کنوني دعاي ابراهيم(ع) خصوصاً براي فرزندش مذكور است كه از خداوند مي‌خواهد تا اسماعیل را در آن بيابان زنده نگه دارد (سفر پیدایش 17/ 18).[3] ماجراي هاجر و تشنگي اسماعيل در تورات با اندکي تفاوت از روایات اسلامی نقل شده است (پیدایش، باب 21).

ابراهيم(ع) مکرراً برای دیدار اسماعیل و هاجر به حجاز می‌­رفت، و از اينجا بود كه خداوند به او دستور داد که فرزندش را ذبح کند تا از این محبت که باعث اين مشقّات شده و به اين سبب نزدیک است تا او به خداوند مشرك شود، پاك گردد. و ابراهیم(ع) نیز چنین کرد ولی چاقو به امر خداوند، گلوی نازک اسماعیل را نبرید. خداوند، قرباني را از ابراهيم قبول کرد. بدین معنی که چون آن میل ناپسند که در درون ابراهیم(ع) بود با این عمل از میان رفت لذا دیگر به ذبح فرزند نیاز نیست. تورات کنونی نیز علت ذبح فرزند را به اشاره‌ای بیان کرده است: (خداوند) گفت اکنون پسر خود را که یگانۀ توست و او را دوست می‌داری...[4]

حضرت ابراهیم(ع)، فرزندش اسماعیل(ع) را از آن رو دوست داشت که می‌دانست منجی جهان یعنی خاتم پیامبران از نسل او خواهد آمد. لذا به او محبت وافری داشت. اما خداوند به او دستور داد که پسرش را ذبح کند تا بداند او نیست که اسماعیل را حفظ و نگهداری می‌کند بلکه خداوند است که محافظ اوست. چنانکه برای اسماعیل چشمه‌ای چون زمزم جوشاند که چهار هزار سال است خشک نمی‌شود.

ماجرای بزرگ‌ترین دروغ های تاریخ


تولد اسحاق

خداوند در پاداش کار بزرگ ابراهیم(ع) کاری عجیب کرد. طبق نقل قرآن و تورات، روزی سه مرد مؤمن، میهمان حضرت ابراهیم شدند و او برای آنها گوساله‌ای ذبح کرد. اما ابراهیم اندکی بعد فهمید که آنها سه فرشته مقرب خدا هستند (جبرائیل و میکائیل و اسرافیل) و به غذا احتیاج ندارند. آنها به ابراهیم مژده دادند که ساره اصلاح شده فرزندی خواهد آورد (قرآن: هود/ 71 ـ حجر/ 53 ـ عنکبوت/ 31 ـ الذاریات/ 28 ـ تورات: سفر پیدایش 18/ 10). ساره که طبق نقل تورات در آن وقت نزدیک به نود سال داشت، بر آن وعده خندید و سخن فرشتگان خدا را «مضحکه» کرد (سفر پیدایش 18/ 20). پس فرشتگان، ساره را ملامت کردند (قرآن: هود/ 73 ـ الذاریات/ 30 ـ تورات: سفر پیدایش 18/ 13 تا 15) و به این ترتیب آن پسر «اسحاق» نام گرفت، که معادل است با «إضحاک» و «مضحکه» در زبان عربی. این کلمه در تورات عبری به صورت «یصحاق» (יִצְחָֽק) ضبط شده است.

مطابق تورات كنوني، اسماعيل در 86 سالگیِ ابراهیم تولد شد و اسحاق در سن صد سالگی او. در قرآن آمده كه آن فرشتگان بشارت تولد اسحاق و فرزندش یعقوب را نیز به ابراهیم(ع) داده بودند (انبیاء/ 72). یعنی آن حضرت آنقدر عمر خواهد کرد تا نوه خود را نیز ببیند.


اهمیت ذبیح در چیست؟

شناخت ذبیح بسیار اهمیت دارد به طوریکه ریشۀ اختلاف اسلام و یهود به همین موضوع برمی‌گردد. یهودیان معتقدند که اسحاق ذبیح است لکن مسلمانان حضرت اسماعیل را ذبیح می‌دانند. جالب توجه این است که این دو برادر یعنی اسماعیل و اسحاق با هم اختلاف نداشتند ولی نسلشان با هم عداوت می‌ورزند. آنچه واضح است هر دو نمی‌توانند ذبیح باشند و لذا پیروانِ یکی از این دو دین، خطا می‌کنند. واضح است که این خطا، عمدی است وگرنه تا به حال به توسط انبیاء یا مجمع عقلا بر طرف شده بود. آیا ذبیح اسماعیل است یا اسحاق؟

اگر قول يهوديان و تورات امروزي را بپذيريم و ذبيح اسحاق باشد، پیامبر خاتم بايد از نسل اسحاق و پسرش يعقوب بیاید، يعني از ميان قوم بني‌اسرائيل. و چون چنین پیامبری تاکنون در میان يهوديان نیامده، لذا آنها معتقدند كه آخرین پیامبر كه آنها او را ماشيح Messiah)) مي‌نامند، در آینده ای نامعلوم خواهد آمد، و شاید که هنوز زاده نشده باشد. لذا یهودیان در دعاهای روزمره خود برای ظهور ماشیح دعا می‌کنند. در ميان اسباط دوازده‌گانه يعقوب، يهودیان بیشتر به نسل حضرت داوود (كه از سبط يهودا بود) اميد دارند تا خداوند آن نبي را در میان اين نسل برانگيزد. چه اینکه اکنون فقط سه سبط از اسباط یهود بر روی زمین زندگی می‌کنند یعنی سبط لاوی، یهودا و بنیامین. نُه سبط دیگر به سان قوم لوط و عاد و ثمود منقرض شده‌اند. البته حضرت اسحاق پسر ديگري نیز به نام «عيصو» داشت كه قوم اَدوم از نسل وي پديد آمدند، اما اين قوم در قرون بعد به سبب شرارتشان منقرض شدند (عهد عتیق: صحیفه عوبدیا 18 ـ ملاکی 1/ 3). لذا امیدی نیست که پیامبر موعود از قوم ادوم باشد.

اما اگر قول دين اسلام را صادق بدانيم و آن ذبيح اسماعيل باشد، آنگاه حضرت رسول‌الله(ص) همان پیامبری است كه انبياء وعده آمدنش داده‌اند. چنانكه از خود آن حضرت نيز منقول است كه فرمود: أنَا ٱبنُ ٱبذَّبيحَيْن. و آنچنان که از حضرت امام صادق(ع) منقول است مراد از اين دو ذبيح، حضرات اسماعيل و عبدالله (پدر رسول خدا) هستند كه هر دو در معرض ذبح بوده، به فضل خدا نجات يافته‌اند.[5] بنا بر اين نظر، يهوديان و مسيحيان بايست به حضرت رسول ‌الله(ص) ايمان مي‌آوردند. و به تبع مي‌توان گفت كه تمام ظلم‌ها و جنگ‌هايي كه در زمين رخ داده و مي‌دهد ريشه در همين عدم پذيرش دارد. به عبارت دیگر وقتی یهودیان نشانه‌های چهل‌گانه رسول الله را که در عهد عتیق موجود است را بر حضرت رسول الله(ص) منطبق یافتند بایست به جای دشمنی کردن با آن حضرت، به او ایمان می‌آوردند. به این ترتیب، هم خودشان در دنیا و آخرت رستگار می‌شدند و هم صلح و رحمت در جهان گسترش می‌یافت و مسیر تاریخ به سمتی دیگر می رفت.

یهودیان در صدر اول، به مشرکان مکه آموختند که چطور خلافت را از مسیر اصلی‌اش منحرف کنند و منصب پیامبر را غصب نمایند. اگر اینچنین نمی‌شد و مردم بلافاصله پس از رحلت پیامبر با حضرت علی(ع) بیعت می‌کردند دین اسلام، عالمگیر می‌شد و تمام اختلافات و گمراهی‌ها از میان می‌رفت، درست به همانطور که انبیاء وعده کرده بودند. اگر خلافت در جای خود قرار می‌گرفت، بعد از حضرت علی(ع) فرزندان او یک به یک هر کدام پنجاه، صد یا دویست سال حکومت می‌کردند تا انتهای جهان. در این صورت، دیگر امام حسن با منافق صلح نمی کرد و امام حسین به مقتل نمی رفت و غیبت امام زمان(عج) رخ نمی‌داد و مردم به همان نعمت و رحمت‌های زمان ظهور، در زمان خود حضرت علی(ع) نائل می‌شدند. حتی اگر کوفیان بیعت خود را با امام حسین(ع) نمی­‌شکستند باز هم حکومت عدل با کمی تأخیر برپا می‌شد و خلافت به جای خود باز می‌آمد و این فیض مستدام می‌گشت.

در اینجا باید متذکر شویم که غیبت امام دوازدهم یک مسئله ثانویه در دین اسلام است. یعنی چون خلافت جانشینان حقیقی پیامبر(ص) به منصّه ظهور نرسید لذا بداء صورت گرفت و آن وعده انبیاء بر یکی از فرزندان حضرت رسول الله(ص) یعنی بر امام دوازدهم منطبق شد و ماجرا به این صورت کنونی درآمد. اکنون نیز هرگاه که مردمان در هیئت جمعی خود به این نتیجه برسند که مشکلات بشر فقط از طریق خداوند و منجی او حل و فصل خواهد شد آنگاه حضرت مهدی(عج) خواهد آمد. برای توضیح بیشتر به مقاله مستقل راقم رجوع کنید: اگر امام علی(ع) خلیفه بلافصل بود...

پیامبر موعود کیست؟

دلایل بسیاری وجود دارد که آن نبی موعود همان حضرت رسول الله­(ص) است. در کتاب تلمود که نوشته علماي يهود است، زمان آمدن آن نبي به سال‌شمار و تقويم عبري پيشگويي شده است كه پس از تبديل به تواريخ رايج، بر اوائل قرن ششم ميلادي منطبق مي‌شود.[6] حتي در آنجا مكتوب است كه ماشيح از سرزمين عرب خواهد برخاست (نگا. دکتر ا. کهن، گنجينه‌اي از تلمود، تهران، 1350، فصل دوازدهم). لهذا از حدود دويست سال قبل از بعثت پيامبر، قبايلي از يهود با خودپسندي وافري كه در اين قوم بوده و هست، طبق نشانه‌ها به يثرب و اطراف آن كوچ كردند تا آن نبي موعود از ميان فرزندان ايشان متولد شود!

در حدود چهل خصوصيت از پيامبر خاتم در تورات و صحف انبياء مذكور گشته است و به همين سبب است كه قرآن مي‌فرمايد «ايشان محمد را همچون فرزندان خود مي‌شناسند» (انعام/ 20 ـ بقره­/ 146). تنها چيزي كه يهوديان انتظار نمي‌بردند اين بود كه حضرتش از قوم عرب باشد و نه از يهود. هرچند كه وفق تورات كنوني حضرت موسي(ع) وقتي كه بني‌اسرائيل را از مصر بيرون آورد، به ايشان بشارت داد كه خداوند آن نبي را از ميان «برادران شما» بر خواهد انگيخت (و نه نسل شما!) و در ادامه فرمود كه آن نبي سخن خدا را با گوش مي‌شنود و با دهان تكلم مي‌كند و از نزد خود چيزي نمي‌گويد و هر كس وي را نشنود خداوند از او مؤاخذه خواهد كرد.[7]

مسيحيان در اين ميانه اعتقاد دارند كه حضرت عيسي(ع) همان ماشيح موعود و آن نبي اعظم و رسول خاتم است. يهوديان نه‌تنها اين عقیده را نمي‌پذيرند بلكه به گزاف، حتي نبوت عيسي(ع) را قبول ندارند و نعوذاً بالله او را يك نبي كذبه و انساني دروغگو تلقي مي‌كنند. البته مواردي در همين اناجيل كنوني وجود دارد كه بر خلاف اين اعتقاد مسيحيان شهادت مي‌دهد. مثلاً وفق انتهاي باب 22 انجيل متي، حضرت عيسي(ع) با كاهنان و كاتبان يهود محاجّه كرده است كه چرا شما بر خلاف قول خداوند به مردم اينچنين تعليم مي‌دهيد كه آن نبي بايست از نسل داوود بيايد؟ آنگاه آن حضرت با استناد به عبارتی از مزامير داوود براي كاهنان يهود استدلال فرمود كه ماشيح از نسل داوود(ع) نخواهد آمد و آنها نتوانستند پاسخی به او بدهند. لهذا حضرت عيسي(ع) كه از نسل داوود است، به طريق اولي ماشيح نيست. چه اينكه آن حضرت خصوصيات متعدد ماشيح را که در عهد عتیق خصوصاً صحیفه اشعیاء آمده دارا نبوده است. مثلاً ماشيح يك نبيِ امّي و درس­‌ناخوانده از ذريه ابراهيم(ع) و از نسل ذبيح او است، صاحب شريعت (فقه) است، حكومت تشكيل مي‌دهد و براي استقرار دين خدا ‌جنگ مي‌كند، همسر دارد و فرزنداني كه پس از وي جانشينش مي‌شوند و غيره.

پولس كسي بود كه كمي پس از حضرت عيسي، وي را همان ماشيح موعود قلمداد كرد و اين موضوع در سفرهاي تبليغي او كه در كتاب اعمال رسولان (از مجموعه عهد جدید مسیحیان) آمده، به وضوح پيداست. او اول بار در دمشق اين ادعا را مطرح كرد (اعمال رسولان 9/ 20) و همچنین در يونان و روم بر اين امر صحه گذاشت و مكرراً اينچنين بشارت داد. پولس همچنين بر خلاف تعاليم حواريونِ صديقِ حضرت عيسي، وي را به دار آويخته و مصلوب قلمداد مي­‌كرد. در حاليكه اين دو قول با هم معارض هستند. يعني اگر عيسي ماشيح است، لزوماً بايست پيروز و مظفر باشد (و نه مصلوب و مقتول)، و اگر مصلوب و به دار آويخته باشد، وفق تورات چنين شخصي ملعون است (سفر تثنیه 27/ 26) و او نمي‌تواند ماشيح باشد. البته پولس در نامه خود به غلاطيان، به همين عبارت از تورات استناد كرده و عيسي را ملعون خوانده است (غلاطيان 3/ 13). لكن استدلال او اينچنين است كه «عيسي بر دار رفت و ملعون شد (!!) و لعنت ما را به خود گرفت، تا ما كه از اين پس مي‌خواهيم به شريعت موسي عمل نكنيم ملعون نشويم، چونكه موسي يهودياني كه به اعمال شريعت عمل نمي‌كنند را لعنت كرده است» (با استناد به سفر تثنيه 27/ 26). لهذا يكي از سخنان كليدي ما در خصوص مسيحيت اين است كه حساب عيسي(ع) را بايست از پولس که بنیانگذار مسحیت کنونی بوده است جدا كنيم و به تعاليم خود حضرت عيسي(ع) بپردازيم. برای شناخت بیشتر موضوع به مقاله دیگر راقم مراجعه کنید: چرا پولس فرستادۀ حضرت عیسی(ع) نیست؟

ماجرای بزرگ‌ترین دروغ های تاریخ

نقاشی رامبراند از ابراهیم(ع) و ذبیح


بزرگ‌ترین دروغ­‌ها در این جهان

بنا بر آنچه مذكور گشت، سه دروغ بزرگ در عالم سر منشأ تمام مفسده‌ها گشته و جنگ‌هاي مذهبي و ظلم‌هاي بسياري را دامن زده است. این سه دروغ عبارتند از: اولاً تغيير و تبديل نام ذبيح از اسماعيل به اسحاق، و ثانياً ماشيح (نبی خاتم) دانستن عيسي، و ثالثاً مصلوب دانستن آن حضرت. در خصوص دو مورد نخست به همین مقدار کفایت می‌کنیم. اما درباره مصلوب نشدن حضرت عیسی(ع) به مقاله پیشین راقم مراجعه کنید: نقدی بر مصائب خرافي مسیح(ع)

تورات کنونی، در این خصوص که چرا ابراهیم(ع) در نزد خداوند ارج و قرب دارد و چرا زمین فلسطین به او داده شده سخنی نمی‌گوید. لکن در سفر پنجم تورات از حضرت موسی(ع) نقل است که قومش را تحذیر می‌داد که در دل خود گمان مبرید که خداوند به سبب عدالت و نیکویی تو این زمین (فلسطین) را به شما بخشیده است بلکه این امر به دلیل نیکویی پدران تو یعنی ابراهیم و اسحاق و یعقوب (علیهم السلام) بوده است (سفر تثنیه 9/ 4 تا 6 ــ 10/ 15)

ارج و قرب ابراهیم در نزد خداوند متعال، به سبب بت‌شکنی او بوده است. در تورات کنونی بت‌­شکنی آن حضرت و جدل‌هاي او با نمرود و قصد آن حاکم ملعون برای سوزانیدن ابراهیم(ع)، مغفول است. هرچند که استنکاف ابراهیم(ع) از پرستش بتان و محاجّه‌اش با نمرود، در تلمود آمده است (برشیت ربا 38/ 18. به نقل از دكتر ا. كهن، گنجينه‌اي از تلمود،‌ ص 28). این مسئله، نشان می‌­دهد که علما و کاتبان ایشان، گرچه بت­شکنی حضرت ابراهیم(ع) را از تورات انداخته‌اند اما نمی‌­توانسته‌اند این حقیقت را بالکل دور انداخته و فراموش کنند. لهذا اقوال قرآن مجید در اين خصوص صادق آمده و بايد قدر دانسته شود.

وفق قرآن و تورات، خداوند ابراهيم(ع) را بعد از نبوت و آزمون‌هاي بسيار به «دوستي» خود برگزيد و او به مقام «خليل‌الله» بار يافت. در قرآن علاوه بر اينها، مذكور است كه خداوند وي را «امام» و الگوی تمام مردم جهان (بقره/ 124) و اسوه حسنه ايشان (ممتحنه/ 4) قرار داده، و بدين وسیله آن حضرت را در جهان شهرت بخشيد. نام مبارک حضرت ابراهیم(ع) 69 مرتبه در قرآن کریم مذکور آمده است و حتی حضرت رسول الله(ص) موظف شده است تا پیرو شریعتی باشد که خداوند به حضرت ابراهیم(ع) عطا کرده است (نحل/ 123 ـ آل‌عمران/ 95 ـ نساء/ 125. همچنین نگا. بقره/ 130 و 135 و 136 ـ آل‌عمران/ 65 و 67 و 68 و 84 ـ شوری/ 13).

امیر اهوارکی

پاورقی‌­ها:


[1]. اکثر مفسران شیعه بین «والد» و «أب» فرق گذاشته و متفق القول هستند که «آزر» که در این آیه به عنوان «أب» ابراهیم معرفی شده در واقع عموی آن حضرت بوده است و نه پدر او. چون وفق احادیث صحیح، والدِ (پدر صلبی) هیچ یک از انبیاء، مشرک نبوده است. استدلال آنها برای اینکه به «عمو» هم می‌شود «أب» اطلاق کرد آیه 133 سورة بقره است که فرزندان یعقوب، نام حضرت اسماعیل(ع) را در شمار آباء خود آورده‌اند: ﴿أمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ إذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إذْ قالَ لِبَنِيهِ ما تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِي قالُوا نَعْبُدُ إلهَكَ وَ إلهَ آبائِكَ إبْراهِيمَ وَ إسْماعِيلَ وَ إسْحاقَ إلهاً واحِداً وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُون‏

[2]. در کتاب شریف التوحيد در ضمن حدیثی از امام باقر(ع) به توحید حضرت ابراهیم(ع) در کودکی اشاره شده است: «قال‏ إبراهيم ع و هو صغير لقومه إنِّي بَرِي‏ءٌ مِمَّا تُشْرِكُون‏». یعنی ابراهيم(ع) در حالیکه کودک بود به قوم خود فرمود: به درستى كه من بيزارم از آنچه شما شريك خدا مى‏‌سازيد. شیخ صدوق، التوحيد، باب 15، حدیث 4

[3]. مشابه این عبارت، در قرآن نیز آمده است، نگا. بقره/ 125 تا 128 ـ ابراهیم/ 37

[4]. متن دو بند نخست از باب 22 سفر پیدایش اینچنین است:

۱ و واقع‌ شد بعد از این‌ وقایع‌، كه‌ خدا ابراهیم‌ را امتحان‌ كرده‌، بدو گفت‌: ای‌ ابراهیم‌! عرض‌ كرد: لبیك‌.  ۲گفت‌: اكنون‌ پسر خود را، كه‌ یگانۀ‌ توست‌ و او را دوست‌ می‌داری‌، یعنی‌ اسحاق‌ را بردار و به‌ زمین‌ موریا برو، و او را در آنجا، بر یكی‌ از كوه‌هایی‌ كه‌ به‌ تو نشان‌ می‌دهم‌، برای‌ قربانی‌ سوختنی‌ بگذران.

در این متن، تضاد وجود دارد. چون آن پسر، یگانه است و تورات تصریح دارد که اسحاق پسر دوم ابراهیم بود پس این حکم در وقتی نازل شده که ابراهیم فقط یک فرزند داشته است، یعنی اسماعیل(ع). لذا در متن فوق، عبارت «یعنی اسحاق را» از جعلیات کاهنان است که افزوده شده و متن را ناسازگار کرده است. دلایل دیگر نیز در تورات کنونی وجود دارد که ذبیح در واقع اسماعیل(ع) بوده است. علاقمندان را به مطالعه مقاله دو سال قبل دعوت می‌کنم: چرا خداوند به ذبح اسماعیل(ع) فرمان داد؟

[5]. ابن بابویه قمی (شیخ صدوق)، الخصال، باب اوصاف دوگانه، حدیث 78

[6]. در یک پیشگویی که در صفحه 356 کتاب گنجینه‌ای از تلمود درج است اینچنین آمده که ربی حانان برتحلیفا این محاسبه خود را برای ربی یوسف فرستاده است که وفق سال‌شمار عبرانی در سال 4291 از آفرینش (سال 531 میلادی) جهان به جنگ و نزاعاتی مبتلا می‌شود «و آن وقت ایام ماشیح پیش خواهد آمد» (سنهدرین، 97 ب). یعنی از سال 531 میلادی دوران ظهور ماشیح آغاز می‌شود و بسیار جالب توجه است اگر یادآور شویم که پیامبر اسلام در سال 570 میلادی به دنیا آمده و در سال 631 م. از دنیا رفته است. در یک پیشگویی دیگر در همان صفحه آمده است که حضرت ایلیای نبی (الیاس) به یکی از دانشمندان گفت: «دنیا دست کم هشتاد و پنج یوبیل (معادل 4250 سال، هر یوبیل پنجاه سال است) دوام خواهد داشت، و در یوبیل آخرین ماشیح خواهد آمد» (سنهدرین، 97 ب). در این پیشگویی آخرین زمان برای ماشیح، سال 540 میلادی است. پیامبر اسلام(ص) سی سال پس از این تاریخ به دنیا آمده است.

[7]. نگا. سفر تثنيه 18/ 18. این فراز از تورات همچنین در انجیل یوحنّا از قول حضرت عیسی(ع) منقول است: «چون او یعنی روح راستی آید، شما را به جمیع راستی هدایت خواهد کرد زیرا که از خود تکلم نمی‌کند بلکه به آنچه شنیده است سخن خواهد گفت» (انجیل یوحنّا 16/ 13). در کتاب اعمال رسولان (از ملحقات اناجیل) نیز درج است که پطرس بعد از عروج عیسی(ع) مردم اورشلیم را به ظهور آن نبی خاتم بشارت می­دهد (اعمال 3/ 19 و 20). این دو عبارت را با آیات ابتدایی سوره نجم مقایسه فرمایید: «ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏ * إنْ هُوَ إلاّ وَحْيٌ يُوحى *‏ عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوى‏» ـ برای برخی بشارات مهم انبیاء دیگر به حضرت رسول الله­(ص) نگا. سفر پيدايش 1/ 3 3/ 15 49/ 10 اعداد 6/ 25 و 26 تثنيه 18/ 18 - 33/ 2 مزمور 72 و 84 امثال سليمان باب 8 اِشَعياء باب‌هاي 40 تا 42 حبقوق 3/ 3 تا 6 ملاكي 3/ 1 و 2


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 116
  • در انتظار بررسی: 26
  • غیر قابل انتشار: 15
  • قربانی ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    6 4
    تا بحال قصه اسماعیل و اسحاق را از این زاویه ندیده بودم. آفرین بر مشرق.
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    10 7
    آذر پدر حضرت ابراهیم نبود با سواد ها ! تحقیقاتونو از ویکی پدیا جمع میکنید همین میشه !! آذر سرپرست ابراهیم ع و به نقلی عموی او بود . مسلمانان معتقدند والدین انبیا و به خصوص نبی اکرم که از نسل ابراهیم است همه موحد و پارسا بودند. نعوذ بالله از حکایت شما ...
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    3 4
    متن پر غلطی بود و ناآگاهی یک سایت مذهبی از حقایق دینی بسیار شگفت انگیز و مایه تعجبه ، مثلا نویسنده نمی داند منظور قرآن از «ابیه» پدر نیست بلکه سرپرست است. همچنین علت رها شدن هاجر و فرزندش در مکه بوجود آمدن قوم عرب نبود ، بلکه حسادت زنانه ساره به هاجر بود و سایر ماجراها ...
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    1 5
    ماشیح از نظر ما مسلمانان فکر کنم حضرت مهدی عج نه پیامبر!! اونا اعتقاد دارند ماشیح بن دیوید ظهور میکنه و همه جا رو پر از عدل و داد میکنه که از نظر ما مهدی عج است واز نظر اونا مسیح س است نه حضرت محمد
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 1
    بسیار عالی بسی لذت بردیم
  • محمد مهدی ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    15 6
    بزرگ ترین دروغ های تاریخ هم با پیشرفت علم از بین می روند . مثلا چرا دیگه کسی ادعای پیامبری و معجزه نمی کنه یا چرا کسی از وسط دریا دیگه رد نمی شه یا ...
    • ساسان IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      1 0
      از نظر اسلام اخرین پیامبر ۱۴۰۰ سال قبل اومد از نظر مسیحیت ۲۰۰۰ سال قبل از نظر یهودیت ۲۵۰۰ سال دوربین هم ۲۰۰ سال قبل اختراع شد حداقل فاصله از خاتم الانبیا تا کشف دوربین ۱۲۰۰ ساله پس اگه پیامبرها بخاطر تکنولوژی هست که نمیان تو ۱۲۰۰ سال باید هزاران پیامبر می امد
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    3 2
    افسانه های سامی خیلی قشنگ هستند.
  • امید ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    2 1
    با سپاس از نویسنده. مطلب ارزشمندی است. لطفا از این گونه مطالب در حهت آگاهی بیشتر خوانندگان بیشتر منتشر نمایید.
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 1
    متن محققانه ای بود، بسیار لذت بردم متشکر
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    9 12
    کاری به یهودی بازیهات ندارم ولی مگه اسماعیل ارث باباش بوده که می خواسته سرش را ببره.....خدا به همه انسان ها موهبت زندگی را می ده و اگه بخواد می گیره ....ابراهیم حق چاقو گذاشتن روی گلوش را نداشته(حالا چه اسحاق).....این نوعی نیاپرستی در اشکال اولیه اش است (مالکیت پدر)
  • امین ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    3 2
    بسیار مقاله خوبی بود از آقای اهوارکی بسیار متشکرم
  • ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 1
    سلام، خیلی ممنون از متن بسیار جالب شما. آیا ممکن است در مورد ریشه کلمه فارقلیطا بفرمایید؟
  • پیام ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    1 3
    در سایت PIECE OF MIND خوندم که نام محمد یعنی دقیقا همین کلمه محمد در تورات اومده اما یهود به معنی مورد ستایش و دوست داشتنی ترجمه کردند. و این متن با خط عبریش رو هم به عنوان سند آورده: Hikko Mamittakim we kullo " Muhammadim " Zehdoodeh wa Zehraee Bayna Jerusalem و در ترجمه های انگلیسی به صورت altogether lovely اومده.
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    2 0
    متاسفانه با خرج هنگفتی فیلمی درباره حضرت ابراهیم در ایران ساخته شد اما واقعا خجالت میکشم که بگم در یکی از سایتای خارجی دیدم که صحنه هایی از این فیلم و فیلم یوسف پیامبر رو گذاشته بود که در ایران حتی بازیگران نقش های تاریخی هم جای جراحی بینی روی صورتشون هستش. واقعا من شرمنده ام من بشخصه خجالت کشیدم
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 2
    سلام، خیلی ممنون از متن بسیار جالب شما. آیا ممکن است در مورد ریشه کلمه فارقلیطا بفرمایید؟
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    http://javidislam.blogfa.com/post-15.aspx
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    1 0
    https://www.youtube.com/watch?v=5yWxQRwdWZ4
  • سلام ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 4
    مارتواین از دیسرائیلی نقل ومی گوید سه نوع دروغ وجود دارد 1- دروغ 2-دروغ ملعون 3- اعداد و ارقام دروغیین - هر سه دروغ بالا عادت ناشایستی است که هالیوود بدون آن نمی تواند ادامه حیات بدهد/
  • محمد ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    2 2
    مثل هميشه عالي و پر مغز
  • samuel ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    10 10
    درود خداوند ما بر شما باد - یک سوال = چرا پیامبر موعودتان یهودیان را میکشت اموالشنان را غارت میکرد .چرا حچ ونماز و روه و اذان و.... از روی تورات ویهود کپی رایت کرد.ایا پیامبر موعود خدا غارتگر وخونریز و تضعیع کننده حقوق زنان وکودکان و تصرف اموال یهودیان بود فقط به این خاطر که یهودیان از کپی برداری پیامبر موعود شما از دین یهود میگفتنند و الحق که پیامبر موعودتان خوب کپی رایت کرد
    • gabriel ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
      1 0
      یهودیان که فسادگر بودند و فتنه و فساد راه می اندخنتد ؟ و الا امن ترین زمان و مکان برای یهودیان در زمان پیامبر بود. مگر خدای یهودیان و مسلمانان یکی نیست ؟ یهودیان دستور های حج نماز روزه و حج را از همان خدا گرفته که مسلمانان گرفته و هیچ جق منفسر به فرد نیست در این قضیه. اتفاقا زنان و دختران که فقط به جای معامله قومی استفاده میشدند و کودکان که زنده به گور میشدند در زمان پیامبر دارای حق و خقوق شدند.
  • علی ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    3 0
    شما حق ندارید به پیامبران خدا توهین کنید : لطفا این جمله را اصلاح کنید " بدین معنی که چون آن میل ناپسند که در درون ابراهیم(ع) بود با این عمل از میان رفت لذا دیگر به ذبح فرزند نیاز نیست."
  • همایون ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    1 1
    بالاخره آذر عموشه یا باباش؟ تا یادمون به ما میگفتن که عموشه
  • عمار ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    3 2
    البته مشكل شما با جواب من حل نمييشه اما در رابطه با تاريخ پيامبر صلى الله عليه وآله با يهوديان اين را بايد خدمت شما عرض كنم كه رسول اكرم صلى الله عليه وآله در ابتدا با يهوديان صلح كرده بود اما يهوديان بر خلاف آن عمل كردند ودرعهد خود خيانت كرده و در حالي كه بايد به مسلمانان كمك ميكردند بر عكس آن عمل كرده و به مشركين پيوستند واين كار آنها عملا نقض عهد بوده وآغاز كننده نزاع با مسلمانان بود. در اين باب سخن بسيار است كه از حوصله بحث خارج است.
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    توجه داشته باش که با رضایت خود فرزند و تسلیم خواست خدا بودن این عمل انجام شده. در ضمن آزادی انسانها اونجوری که در مکاتب غربی هست وجود نداره. مثال ساده: اگه من کاملا ازاد هستم میتونستم نخام که به دنیا بیام اما مسلمه که به خواست من نبوده که دنیا اومدم
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    2 3
    در تمام ان جنگها یهودیان آغازگر جنگ یا آغزگر فتنه بوده اند کپی در کار نبوده اما اگر شما به مطالب تورات اناجیل و قران توجه کنید این گونه مسائل دقیقا نشانه بر حق بودن پیامبران و منشا داشتن همگیشان از جانب یک خداوند عالم بوده. و در نتیجه اثبات این مسئله که یهود و مسیحیان میبایست به پیامبر ایمان می اوردن. شما مطالعات کمی داشته اید، فقط به این خاطر که یهودیان از کپی برداری پیامبر از دین یهود میگفتنند؟؟؟ فقط به خاطر همین بوده؟؟؟
    • یونس IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      0 0
      همش خرافاته
  • paydar ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 1
    اشتباه منفی دادم ولی راست میگه. اذر سر پرست ابراهیم بود.
  • محسن ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    1 1
    مشرق هولوکاست رو جا انداختی.
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    خوبی؟خوشی؟رو به رشدی؟
  • علی ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    2 1
    اول طبق اعتقاد ما مسلمانان همه پیامبران از ادم تاحضرت محمد همه یک رسالت داشتن و این شباهت نشان از یکی بودن منشا ان دارد یعنی یکی بودن رسالت همه پیامبران .دوم کسی که دست به قتل تهمت وتحریف سخنان پیامبران یهود زده خودیهود بوده تاریخ پر است از جنایات قوم یهود چه در حق پیامبران خود چه سایر اقوام جناب samuelکسی شروع به جنگ با مسلمان وعهد شکنی با مسلمان کرد قوم یهود بود هماه طور که الان در فلسطین جنایت میکند
  • م ل اراکی ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    1 0
    با سلام. بعنوان کسی که تورات، تلموت و انجیل را هم به زبان انگیسی و هم سوئدی مطالعه کرده ام و چندین بار با مسیحیان به بحث و تبادل نظر پرداخته ام این نوشتار را بسیار جالب میبینم. امید وارم که ای مطالب به زبانهای دیگر نیز ترجمه شود.
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    آقا پاورقی رو با دقت بخونی خودش گفته...
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    1 4
    ببند دهنتو جهود کودک کش
  • ادریس ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    3 1
    جالبیش اینه که کسانی که محقق نیستند و اطلاعی ندارند چون از متن خوششان آمده میگویند متن محققانه ای بود درحالی که نویسنده با حداقل معارف هم آشنایی لازم را ندارد.
  • سوسان ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    6 0
    اول حضرت ابراهیم از نسل سام و در آنادولی بود که به شهر آکادی بابالو مهاجرت کرد چون شاه آکاد پدر خوانده اش آزر را تکریم کرد و آنها مهاجرت کردند 2- آزر پدرخوانده ابراهیم بود اما قران از واژه ابیه (پدرش) استفاده کرده 3- آزر بت ساز بود و در دربار شاه آکاد(نمرود) و در بین سامیهای بابالو مقام داشت اما یافثی ها احترامی به وی قائل نبودند .4- بعضی از نوشته های اسلامی قربانی شدن اسحاق را تائید میکنند اما بیشتر منظور از قربانی اسماعیل است که فرقی نمی کند اسماعیل یا اسحاق باشد 5- ساره (ساری) نازا بود و برای همین خداوند اسحاق را با معجزه وعنایت متولد کرد و اینکه اسماعیل قربانی باشد یا اسحاق جای بحث دارد. 6- ماشیح در ادبیات سامی آرامی به معنای مسح شده است واولین ماشیح طالوت بود سپس داود وسلیمان ماشیح کسی است که سرش با روغن زیتون مسح شده و برگ زیتون بر سرش گذاشته اند (پادشاه) این همان نشانی است که نوح بابا از کبوتر گرفت وشاخه زیتون را برسر نهاد . 7- اطلاق کلمه ماشیح به یک نفر غلط است وچندین ماشیح داریم ونام حضرت محمد(ص) در تورات احمد(ستوده ) آمده است نه ماشیح ودر عهد جدید عیسی نام وی را احمد خوانده است 8- ادیان ابراهیمی با هم هیچ تفاوتی ندارند بلکه اسرائیلیان هستند که به کج راهه رفته اند یک یهودی متدین همان چیزهائی را میگوید که مسلمانان میگویند اما اسرائیلیان داود را زناکار میدانند و سلیمان را غاصب و قاتل پس کشور یهودا با اسرائیل یکی نیست اسرائل را سالمانسر نابود کرد اما یهودا را نبوکیدنصسر 8- کلمه کلده در تاریخ باستان به عدنانیها گفته شده نه به سرزمین قدیم سامیها کلده حداقل یک هزار سال بعداز ابراهیم به وجودآمده نام سرزمینهای سامی آکاد بود و دیگر هیچ و نام سرزمینهای یافثی باباائلی بود ودیگر هیچ
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    و اما دروغ و غصب چهارم ! که هر چی امت اسلام می کشه از این دروغ و غصبه
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    تو قشنگی
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 1
    ببینم آقای باسواد مطمئنی همه متن رو خواندی،ضمناً آزر نه - آذر - . تازه اینکه آزر پدر حضرت ابراهیم نبود تو پاورقی ذکر شده،چون حواست جمع نیست من عین کلمات رو برات از متن کپی میکنم : (اکثر مفسران شیعه بین «والد» و «أب» فرق گذاشته و متفق القول هستند که «آزر» که در این آیه به عنوان «أب» ابراهیم معرفی شده در واقع عموی آن حضرت بوده است و نه پدر او. چون وفق احادیث صحیح، والدِ (پدر صلبی) هیچ یک از انبیاء، مشرک نبوده است.)
  • سوسان ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    5 0
    پیامبر ما یهودیان را تکریم کرد و صلح کرد اما یهودیان یثرب با انداختن سنگ آسیاب سعی در قتل وی کردند و به جان ومال مسلمانان تعدی کردندو پیامبر ما آنهارا تبعید کرد .تورات اصیل کتاب اسمانی و مقدسی است که بسیاری از احکام خداوند در آن ذکر شده و حکم خداوند برای همه یکسان است .پیامبر ما با عدالت رفتار کرده و نه غارت کرده ونه حقی را ناحق کرده اینکه قران وتورات در احکام یکی هستند در خود قران نوشته شده که ما در تورات نوشته ایم زناکاران را سنگسار کنید یا ما در تورات و کتاب داود نوشته ایم که زمین برای صالحین ارثیه است .یا در تورات وانجیل نوشته شده که گوشت خوک حرام است وقران این احکام خدا را ذکر کرده وحکم خدا یکی است چون جهنم وبهشت و عدالت حق است
  • مهدی ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    1 0
    اگر در پاورقی 1 نگاهی بیندازید مطلب توضیح داده شده است
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    حیف از غذایی که بتو می دهند می خوری
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 3
    ای بیخرد خداوند مالک همه چیز هست و هرچه فرمان بدهد باید اجرا شود
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 1
    خدا جون قربونت برم ازهمون اولش مخالف داعش وسربریدن بودی
  • راقم ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    6 0
    شما جناب ساموئل! احتمالاً یهودی هستید. اما راقم، یک شیعه مسلمان هستم که قریب به بیست سال است که در حوزه ادیان تحقیق می‌کنم. در اینجا سعی دارم به اجمال به سؤالات شما پاسخ بدهم گرچه می‌دانم شما نخواهید پذیرفت. زیرا اجداد شما در زمان حضرت موسی(ع)، آن پیامبر خدا را نیز در خیلی از اوقات اطاعت نمی‌کردند و حتی چند نوبت می‌خواستند او را سنگسار کنند (خروج 17/ 4 ـ اعداد 14/ 10). پس چون حقیقت‌جویی در قوم یهود وجود ندارد لذا امیدی ندارم که پیامبر اسلام(ص) از سوی یک یهودی پذیرفته شود حتی اگر عقلش بر آن گواهی دهد. «سؤال 1: چرا پیامبر اسلام یهودیان را می‌کشت؟» جواب: موضوع از آنجا آغاز می‌شود که یهودیان، از سال‌ها قبل از ظهور اسلام به بیابان‌های اطراف یثرب (مدینه النبی) کوچ کرده و در آنجا قلعه‌هایی ساخته بودند و انتظار می‌کشیدند. آیا جز این است که آنها مطابق بشارت انبیاء پیشین، منتظر ظهور پیامبر موعود (ماشیح) بودند؟ محمدحسین هیکل نویسنده مصری، کتابی دارد به نام «حیاة محمد» که با عنوان «زندگانی محمد» به فارسی ترجمه شده است. در فصل 18 از این کتاب به یهودیان بنی‌قریظه می‌پردازد و از قول یک نویسنده یهودی به نام «اسرائیل ولفسون» یهودیان یثرب را تخطئه می‌کند که چرا دعوت صلح‌آمیز محمد را نپذیرفتند. شما اگر تاریخ اسلام یا حتی قرآن را خوانده باشید خواهید دانست که پیامبر اسلام با یهودیان، پیمان صلح بست اما هر سه قبیله آنها به سه نحو مختلف علیه پیامبر اسلام توطئه کردند و خواستند آن حضرت را بکشند. لذا پیامبر اکرم(ص) یهودیان بنی نضیر را کوچ داد (سوره حشر/ 2 تا 7) و یهودیان بنی‌قریظه را که هم‌پیمان ابوسفیان در جنگ احزاب شده بودند را به فرمان خداوند اسیر گرفت یا کشت (سوره احزاب/ 26). و حیرت‌انگیز است که رسول خدا قبل از اجرای هر حکمی از یهودیان می‌خواست تا اسلام را بپذیرند و توبه کنند و آنها قبول نمی‌کردند. در اینجا سه نمونه از عهد عتیق (یا به قول یهودیان، تنخ) می‌آورم که چرا رسول خدا باید یهودیان معاند را می‌کشت. الف. حضرت موسی و انبیاء بشارت‌های زیادی به پیامبر خاتم داده‌اند. مثلاً موسی(ع) در حضور تمام یهود بشارت داد که «آن نبی از میان برادران شما خواهد آمد» (تثنیه 18/ 18) و نه از نسل شما!! اینجانب در مقالۀ فوق به این حقیقت اشاره‌ای کردم و گذشتم. کدام قوم است که نسبت برادری (خویشاوندی) با بنی‌اسرائیل دارد و از نسل ابراهیم نیز هست؟ فقط قوم بنی‌اسماعیل. بعد از آنکه حضرت موسی(ع) ماشیح (پیامبر خاتم) را معرفی نمود سخن خداوند را اینچنین نقل کرد: «۱۸ نبی‌ای‌ را برای‌ ایشان‌ از میان‌ برادران‌ ایشان‌ مثل‌ تو مبعوث‌ خواهم‌ كرد، و كلام‌ خود را به‌ دهانش‌ خواهم‌ گذاشت‌ و هر آنچه‌ به‌ او امر فرمایم‌ به‌ ایشان‌ خواهد گفت‌. ۱۹ و هر كسی‌ كه‌ سخنان‌ مرا كه‌ او به‌ اسم‌ من‌ گوید نشنود، من‌ از او مطالبه‌ خواهم‌ كرد.» در این دو بند، چهار خصوصیت از ماشیح آمده است: 1. او از قوم برادرِ یهود است 2. آن نبی، مانند موسی است 3. (لکن وحی او مانند تورات موسی، مکتوب نیست). خداوند کلام خود را در دهان آن نبی خواهد گذاشت و او در این خصوص امین است 4. هر کسی که سخن آن نبی را نشنود خداوند از او مؤاخذه خواهد کرد. پس می‌بینید که یهودیان باید به پیامبر خاتم ایمان می‌آوردند چون خداوند دستور داده است. وگرنه به حکم همان خدا باید جانشان گرفته شود. چون مثل باکتری‌های خطرناک همه جا را آلوده می‌کنند. ب. موسی(ع) چون عناد قومش را می‌شناخت به آنها گفت که شریعت رسول خاتم برای شما همچون آتش خواهد بود. به این دو بند از انتهای تورات موسی توجه کنید: «۱ و این‌ است‌ بركتی‌ كه‌ موسی‌، مرد خدا، قبل‌ از وفاتش‌ به‌ بنی‌اسرائیل‌ بركت‌ داده‌، ۲ گفت یهُوَه‌ از سینا آمد، و از سعیر بر ایشان‌ طلوع‌ نمود و از جَبَل‌ فاران‌ درخشان‌ گردید و با كرورهای‌ مقدسین‌ آمد، و از دست‌ راست‌ او برای‌ ایشان‌ شریعت‌ آتشین‌ پدید آمد» (سفر تثنیه 33/ 1 و 2). کوه ساعیر و جبل فاران به ترتیب در مدینه و مکه هستند. در ضمن در ترجمه فارسی این متن که در سال 1895 در لندن صورت گرفته، به جای «ده هزار از مقدسین» نوشته است: «کرورهایی از مقدسین». چرا؟! چون پیامبر اسلام با ده هزار نفر از یاورانش شروع به فتح جهان کرد و به مکه وارد شد. همین یک مورد از حذف نشانه‌های پیامبر اسلام برای حقیقت‌جویان کافی است، تحریفاتی که تا زمان معاصر نیز ادامه دارد. (مورد دیگر در غزل غزل‌های سلیمان 5/ 16 است که جناب پیام در کامنت فوق نوشته است. در آنجا و همچنین در هوشع 9/ 6، نام «محمد» عیناً آمده ولی علمای مغرض یهود این اسم مبارک را به ترتیب به «محبوب» و «نفیس»، ترجمه کرده‌اند!! و همچنین است در انجیل یوحنا باب‌های 14 تا 16 که چهار نوبت کلمه «فارَقلیط» به معنای «پسندیده» آمده است که در ترجمه فارسی، به «تسلی دهنده» ترجمه شده است!! در حالیکه در متن باید «محمد» یا «احمد» می‌نوشت و اسم را ترجمه نمی‌کرد). ج. صحیفه اشعیاء در عهد عتیق حاوی بیشترین بشارت‌ها به پیامبر خاتم است، خصوصاً فصول 40 و 42. در آنجا یک پیشگویی از زمان‌های آینده در خطاب به یهودیان مکتوب است که هر چند تغییر یافته و بد ترجمه شده است ولیکن باز قابل فهم است. حضرت اشعیاء از کشته شدن یهودیان در حفره‌ها (قلعه‌ها) خبر می‌دهد چون «رسول خدا» را که «بنده او» و «مُسلمِ او» است، نمی‌شنوند. متن باب 42 اشعیاء، اینچنین است (ترجمه 1895 لندن): «18 ای‌ كران‌ بشنوید و ای‌ كوران‌ نظر كنید تا ببینید. 19 كیست‌ كه‌ مثل‌ بنده‌ من‌ كور باشد و كیست‌ كه‌ كر باشد مثل‌ رسول‌ من‌ كه‌ می‌فرستم‌؟ كیست‌ كه‌ كور باشد، مثل‌ مُسلِم‌ من‌ و كور مانند بنده‌ خداوند؟ 20 چیزهای‌ بسیار می‌بینی‌ امّا نگاه‌ نمی‌داری‌. گوش‌ها را می‌گشاید لیكن‌ خود نمی‌شنود. 21 خداوند را به‌ خاطر عدل‌ خود پسند آمد كه‌ شریعت‌ خویش‌ را تعظیم‌ و تكریم‌ نماید. 22 لیكن‌ اینان‌ قوم‌ غارت‌ و تاراج‌ شده‌اند و جمیع‌ ایشان‌ در حفره‌ها صید شده‌ و در زندان‌ها مخفی‌ گردیده‌اند. ایشان‌ غارت‌ شده‌ و رهاننده‌ای‌ نیست‌. تاراج‌ گشته‌ و كسی‌ نمی‌گوید كه‌ باز ده‌. 23 كیست‌ در میان‌ شما كه‌ به‌ این‌ گوش‌ دهد و توجه‌ نموده‌، برای‌ زمان‌ آینده‌ بشنود؟ 24 كیست‌ كه‌ یعقوب‌ را به‌ تاراج‌ و اسرائیل‌ را به‌ غارت‌ تسلیم‌ نمود؟ آیا خداوند نبود كه‌ به‌ او گناه‌ ورزیدیم‌ چونكه‌ ایشان‌ به‌ راه‌های‌ او نخواستند سلوك‌ نمایند و شریعت‌ او را اطاعت‌ ننمودند؟» (اشعیاء باب 42). باید دقت کرده که رسول خدا(ص) حقوق زنان و کودکان را تضییع نمی‌کرد. برای نمونه وقتی حکم اخراج یهودیان بنی‌نضیر از قلعه‌ها صادر شد مسلمانان قلعه آنها را محاصره کردند. اما یهودیان ماجرا را از آن بالا تماشا می‌کردند و تسلیم نمی‌شدند. بعد از چند روز، رسول خدا(ص) دستور داد تا چند درخت خرمای یهودیان را در کنار قلعه قطع کنند. این کار باعث می‌شد که آنها از باغ و درخت خود دل بکنند و مهاجرت کنند. همین موضوع، بهانه‌ای به دست یهود داد تا استدلال کنند که تو اگر پیامبر موعود هستی چرا به درختان آسیب می‌رسانی؟ یهودیان درست می‌گفتند. حضرت موسی(ع) به یهودیان دستور داده بود که در جنگ‌هایشان به درختان آسیب نزنند (تثنیه 20/ 19). در همین باب 40 اشعیاء در خصوص پیامبر خاتم آمده است که او حتی شاخه نی را نخواهد شکست: «1 اینك‌ بنده‌ من‌ كه‌ او را دستگیری‌ نمودم ‌و برگزیده‌ من‌ كه‌ جانم‌ از او خشنود است‌، من‌ روح‌ خود را بر او می‌نهم‌ تا انصاف‌ را برای‌ امّت‌ها صادر سازد. 2 او فریاد نخواهد زد و آواز خود را بلند نخواهد نمود و آن‌ را در كوچه‌ها نخواهد شنوانید. 3 نی‌ خرد شده‌ را نخواهد شكست‌ و فتیله‌ ضعیف‌ را خاموش‌ نخواهد ساخت‌ تا عدالت‌ را به‌ راستی‌ صادر گرداند. 4 او ضعیف‌ نخواهد گردید و منكسر نخواهد شد تا انصاف‌ را بر زمین‌ قرار دهد و جزیره‌ها منتظر شریعت‌ او باشند.» همین متن تغییر یافته به درستی به پیامبر اکرم شهادت می‌دهد: بنده خدا، برگزیده او (مصطفی)، خشنودی خدا (حبیب الله)، روح خدا (اولین مخلوق)، رسالت جهانی دارد، فریاد نمی‌زند و ظلم نمی‌کند، در جنگ‌ها حتی یک نی را نمی‌شکند، عدالت را به جهان صادر می‌کند، در جنگ‌ها شکست نمی‌خورد، حتی ساکنان جزیره‌های زمین منتظر ظهور او هستند. رسول الله(ص) چند درخت را قطع کرد تا مجبور نشود گردن یهودیان را قطع کند. لذا خداوند در قرآن جواب می‌دهد: هر درخت خرمايى را كه بريديد، يا آن را بر ريشه‏‌اش باقى گذارديد، به فرمان خدا بود تا فاسقان خوار گردند. «مَا قَطَعْتُم مِّن لِّينَةٍ أوْ تَرَكْتُمُوهَا قَائمَةً عَلىَ أصُولِهَا فَبِإِذْنِ اللهِ وَ لِيُخْزِىَ الْفَاسِقِين» (حشر/ 5). سؤال 2: چرا حج و نماز و روزه و اذان در اسلام از روی تورات کپی شده است؟» جواب: شما در وجود خود دارای تناقض هستید. زیرا از ابتدا حضرت رسول الله(ص) را پیامبر دروغین فرض کرده‌ای و بعد تعجب می‌کنی که چرا آن حضرت، پیامبران الهی و سنت‌های خدا را تأیید می‌کند؟!! اگر آن پیامبر موعود شما که مدعی هستید از نسل داوود است، به فرض محال بیاید مگر نماز و روزه و حج را باطل خواهد کرد؟ اگر کسی چنین کند حتماً پیامبر دروغین است و از جانب خداوند نیست (مانند پولس که فقه و شریعت یهود را لغو کرد). پس هم‌سخنی انبیاء نشان دهنده صدق گفتار آنها است چون فرستنده آنها ثابت است و تغییر نمی‌کند. به عبارت دیگر، چون خداوند واحد است پس دین هم واحد است. خداوند در قرآن خبر داده است که آنچه از دین، برای ما مسلمانان تشریع فرموده قبلاً همان را به نوح و ابراهیم و موسی و عیسی، وصیت کرده است. البته به موسی فرمان‌های بیشتری هم داده است مانند نگاه داشتن روز شنبه و حرام کردن بعضی حلال‌ها (مانند گوشت شتر و دنبه گوسفند). و این هم به دلیل مجازات یهود بود که در تمام اوقات به دنبال ثروت می‌رفتند. لذا خداوند شنبه را مخصوص خود کرد تا آنها به دین بپردازند. متأسفانه یهودیان قصد کردند که این حرام‌های تشریعی را تکوینی جلوه دهند و مثلاً بگویند خداوند نیز در روز هفتم آفرینش استراحت کرد (پیدایش 2/ 2) پس شنبه باید استراحت کرد! قرآن به ما خبر می‌دهد که این مقدار از شریعت برای تأدیب یهودیان بود که بعداً افزوده شد (نساء/ 160 ـ انعام/ 146 ـ نحل/ 118). قرآن این شریعت دوم را «إصر» (= فشار) می‌نامد. پولس یهودی نیز همین نظر را دارد و چیزی به این مضمون نوشته است که به سبب خطای پدران ما، بر شریعت افزوده شد تا وقتی که آن نبی موعود بیاید (غلاطیان 3/ 19). و اما اذان. اذان یکی از الطاف خاص خداوند برای ما مسلمانان است و لذا در ادیان سابق وجود نداشته است. اگر درست به یادم باشد در حدیثی از معصومین خوانده‌ام که چهار چیز به امت اسلام داده شده است که به اقوام قبل داده نشده بود: اذان، عید جمعه، نماز جمعه و شب قدر. سخن را با ذکر آیه‌ای از قرآن به پایان می‌برم که بشارت‌های پیامبر اسلام در تورات و انجیل را ذکر می‌کند: کسانی که تبعیت می‌کنند از رسولِ نبیِ درس‌ناخوانده که نام او را در تورات و انجیل‌ کنونی خود می‌یابند، او به آنچه که انبیاء قبلی معروف کرده‌اند امر می‌کند و از آنچه آنها نگفته‌اند نهی می‌فرماید، طعام‌های پاکیزه را برایشان حلال و پلیدی‌ها را بر آنها حرام می‌کند و «اصر» و زنجیرهای آنها را برمی‌دارد، پس کسانی که به او ایمان آوردند و او را ارجمند داشتند و یاریش کردند و از نوری که با او نازل شد نیز تبعیت کردند آنها رستگار هستند (اعراف/ 157). الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبىِ‏َّ الْأُمِّىَّ الَّذِى يجَدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فىِ التَّوْرَئةِ وَ الْانجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنهْئهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَ يحُلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَ يحُرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَئثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلَالَ الَّتىِ كاَنَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ ءَامَنُواْ بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِى أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئكَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏.
    • زینب IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      0 0
      با توجه به آیه 133 بقره، چرا یهودیان ادعا می کردند حضرت یعقوب، فرزندان خودش را به پیروی از دین یهود ( حضرت موسی (ع)) دعوت کرده‌ است؟ لطفاً بفرمایید مسائل مرتبط با این شبهه را کجا میتونم مطالعه کنم
  • حامد ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    1 2
    دوستان رو دعوت میکنم به سخنرانی استاد رائفی پور در این مورد که خیلی جامع و جالب تره
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    لطفا پاورقی را بخوانید
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    تو خوبی!!!!
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    1 0
    واقعا به راقم این سطور به خاطر این زحمات بزرگش تبریک و خسته نباشید میگویم
  • محمد ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    4 1
    بزرگترین دروغ تاریخ این است که عده ای گفتند امیرالمومنین علی (ع) شایسته جانشینی پیامبر نیست و کسان دیگری جانشین پیامبر شدند. بزرگترین دروغ تاریخ این که کشتی نجات و ستون دین حسین بن علی را خارج از دین دانستند.
  • aras ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    مشرق درمورد ذبح پسر بچه در شبه ادیان شیطانی هم مقاله چاپ کن بخصوص که از بچگی به ما هم گفتن حضرت ابراهیم 3 خواب دید که باید فرزندش رو قربانی کنه و هر دفعه فکر میکرد این خوابها شیطانی هست ، اینو از این نظر جالب میدونم که خون قربانی در ادیان شیطانی مورد استفاده در نان فطیر قرار میگیره به همین خاطر ابراهیم (ع) فکر میکرد مورد ذبح قرار دادن فرزندش شیطانی هست
  • aras ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    اینا تاریخ که متاسفانه تحریف شده ، یک چیز موهوم یا افسانه نیست
  • سعید ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 1
    آفرین ونیز آن فرزند فرزند حضرت نوح نبود بلکه از شوهر اول زن حضرت نوح بود که بعد از ازدواج آن زن با حضرت نوح به خانه ی حضرت نوح آمد ولذا ازین باب میگویند پسرنوح
  • ذبیح الله ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    داداش برو یکم مطالعه کن بد نیست امر پروردگار بوده و به خود حضرت اسماعیل هم ابلاغ شده بود وایشان هم بخاطر امر خداوند حاضر شدند.
  • آنتی صهیون ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    2 1
    آفرین آقا یا خانم راقم .خدامیداند همین الان هم حقیقت برای این قوم مشهود است ولی انکار خورشید میکنند
  • ّFT ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    حضرت ابراهیم ماجرای ذبح و خواب هایی که میدید رو با فرزندش اسماعیل درمیان گذاشت و اینجاست که میبینیم اسماعیل چقدر صبور و تسلیم در برابر امر خداست؛ابراهیم و اسماعیل(ع) هر دو تسلیم شدند و اجبار و اکراهی در کار نبود؛ فَلَمَّا أَسْلَما وَ تَلَّهُ لِلْجَبينِ (صافات/103) هنگامى كه هر دو تسليم شدند و ابراهيم جبين او را بر خاك نهاد... یه چیز دیگه، این ماجرا و ماجرای ذبح عبدالله پدر پیامبر(ص)،نشان می ده که خدا نمیخواست قربانی کردن فرزند که در آیین های شرک آلود مرسوم بود، برای موحدان هم سنت بشه وگرنه چرا باید دو ماجرای مشابه پیش بیاد و در هردو آنها سربریدن اتفاق نیفته!!(فارغ از این نگاه که اسماعیل و عبدالله(ع) پدران پیامبر(ص) و ائمه(ع) بودند).
  • سلمان ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    پاورقی شماره یک هم همین رو میگه شما اول کل مطلب رو بخون بعد نظر بده لطفا
  • سلمان ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    ابراهیم خلیل دستور الهی رو به اجرا گذاشت شما هم داری طبق نظر چند تا دانشمند بی خدا عمل می کنی خودت هم که از دین خارج شدی با توجه به اهانتی که به مقام شامخ یکی از انبیای الهی کردی پس همون بهتر که کفرت رو از اون کافران بگیری و با اونا محشور بشی
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    ابراهيم دستور خدا را انجام داد خودش كه هوس كشتن بچه اش را نكرده بود
  • سید حسین ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    2 0
    حضرت ابراهیم پیامبر خدا و جانشین خداست و ولایت و مالکیت خدا بر همه کس و همه چیز تمام است. خداوند مالک جان و مال و همه وجود است.
  • سید حسین ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    أب در عربی روزمره معنی پدر می دهد. بسیاری از تشکیک کنندگان ادعا می کنند که پدر حضرت ابراهیم علی نبینا و علیه السلام مشرک بوده اند و سعی در تخریب ایشان می نمایند. این متن به درستی پاسخ آنها را داده است. قرار گرفتن حضرت اسماعیل علی نبینا و علیه السلام و مادر بزرگوارش در مکه نه به خاطر ساره بلکه دستور مستقیم خداوند متعال است. این تصمیم شخصی انسانی نیست. مأموریت ایشان برای خدمت به اولین خانه خدا در زمین به واسطه لیاقت خاصی است که خداوند در این مادر و فرزند دیده است. والله علی کل شئ علیم.
  • حسین ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    چه فرق می کرد فرض کنیم همه یهود و مسیحیان الان مسلمان باشند افراطی گری و جنگ فذقه ائی را چکار میکنید به قول امام باید ادم بشیم
  • ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    خوب تا آخر متن را می خواندی بعد کامنت می گذاشتی
  • samuel ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 1
    شما خودتان کلا پیامبر موعودتان را نفی کرده ای = نی‌ خرد شده‌ را نخواهد شكست‌ و فتیله‌ ضعیف‌ را خاموش‌ نخواهد ساخت‌ تا عدالت‌ را به‌ راستی‌ صادر گرداند تا انصاف‌ را بر زمین‌ قرار دهد -- ایا پیامبر شما با کشتن یهودیان نی ها رانشکست و فتیله ها را خاموش نکرد .واذان در یهود بوده اقای محقق اذان شما از روی کرنا نوازی کپی رایت شده
  • ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    متن را کامل بخوان بعد کامنت بنویس! عین همین مطالب آمده است
  • ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    در باره ابیه در متن توضیح داده شده. مغرضانه و عجولانه نخوان
  • بیژن ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    به نام حق۰ بنده هو چند مطلب عرض کنم۰۱خدمت اقای سامویل عرض کنم اینکه گفتید محمد یهودیان را قتل عام کرد، کودکان را کشت و۰۰۰ مشابه این اعمال توسط یهودیان موقعیکه وارد فلسطین شدند توسط یوشع انجام گرفته است۰۲خدمت راقم محترم عرض کنم اولا تشکر۰ دوما ان تورات اصلی که در ان اسماعیل قربانی می شود کجاست که شما می فرمایید تورات تحریف شده?۰-درمورد قضیه پیامبر اسلام و یهود، ماجرا را مسلمانان نقل کرده اند۰شاید خیانتی از سوی یهود در کار نبوده است۰ بحث قطع درختان را گفتید،قضیه بنی قریضه را هم بفرمایید۰ ?پیامبر اسلام در محاصره طایف هم درختان را قطع کرد!۰
  • ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    فرق پیامبر با منو تو همینه. به او وحی شده به من و تو نمیشه.
  • ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    1 0
    مشرق‌دمت گرم بازم بجای اخبار سطحی که خوندنش خیلی سودی نداره بازم ازهمین مطالب بزار ولی متنوع وجذاب تر
  • علی ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 1
    انصافا لذت بردم. خیلی وقت بود همچین متنی رو نخونده بودم که هر پاراگرافش چندین نکته ی ناب و تازه برام داشته باشه. اجرت با شهدا امیر آقا اهوارکی. خیلی تشکر
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    متن خوبی بود در باره فارقلیط در انجیل یوحنا
  • دارانی ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    1 0
    من با دو مثال از علم پزشکی جوابت را می دهم. پیامبر ما با کشتن یهودیان معاند که مفسد فی الارض بودند در واقع میکروب ها را از جامعه پاک کرد. این گندزدایی باعث شد تا سلامت به مردم بازگردد. این مقدار یهودی هم که الان در جهان باقی مانده اند حساب و کتاب دارد. آنها برای سایر مردم، مانند واکسن عمل می کنند. یعنی مقداری اندکی از میکروب اگر به بدن داخل شود بدن برای آن پادزهر درست می کند. قرآن می فرماید اکثر یهودیان فاسقند. اکنون می بینیم که اغلب این چهارده میلیون یهودی مقام های حساس جهان را تصرف کرده و خون هفت میلیارد را می مکند. اما این شب سیاه حاکمیت آنها هم به زودی سحر خواهد شد إن شاء الله.
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    می بینم که سایت مشرق حسابی مخاطب یهودی و مسیحی داشته که رو نمی کردن؛ اتفاقا این بحث خیلی زیبا نشان میدهد که دین خدا از اول تا آخر یکی ست. و اگر نبود آن میل خود برتربینی قوم بنی اسرائیل تاریخ بشر بسیار زیبا تر از چیزی بود که الان می بینیم
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 1
    کتاب قصص القرآن آیت الله مکارم شیرازی در فصل مربوط به حضرت عیسی (ع) توضیحات مهمی داده شده است و در ادامه ماجرای جالب دانشمندی به نام فخر الاسلام ذکر شده. مختصر اینکه در انجیل یوحنا ''فارقلیط" به معنای تسلی دهنده که مفسران انجیل منظور از آنرا به روح القدس گرفته اند تعبیر مفهوم آن از جمله تحریفات انجیل است و در متن سریانی انجیل ''پارقلیطا'' آمده به معنی بسیار ستوده که معادل احمد است. طبق نص صریح آیات قرآن، اهل کتاب همان گونه كه پسران خود را مى‏شناسد پيامبر را مى‏شناسند(سوره انعام،آیه 20؛ سورہ صف،آیه 6 و...)
  • ناشناس ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    حالم بهم ميخوره اينقدر ميگن اين تحريف شده اون تحريف شده ديگه به اعتقادات خودمون بيشتر شك مي كنم تا يهودي ها ...
  • ناشناس ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    ماجرای ذبح نشدن حضرت اسمائیل و پدر پیامبر می تونه تلنگری برای داعش باشه که مردم بی گناه را ذبح نکنند که این خلاف سنّت دینی است. و اصل این ماجراها برای امتحان انسان است نه آموزش سربریدن یعنی داعشی ها بجای اینکه سر انسان دیگر را ببرید سر نفس خودشان را ببرید.
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    1 0
    در قران نوشته که : ابراهیم به پدرش ازر گفت : اذ قال ابراهیم لا بیه ازر . حالا شما بهتر می دانید یا قران ؟
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 1
    مشرق فقط حرف های این مثلا استاد راعفی پور رو میزنید که معلوم نیست از کجا اومده
  • موسی ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    یکی از خوبی های این مقاله اینه که نه تورات را تماما رد کرده و نه آن را کاملا قبول کرده. بلکه از موارد صحیحش استفاده کرده و جاهای تحریفش رو هم گفته. مخصوصا که رد کردنش هم با استدلاله.
  • موسی امیری ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    جنس با جنس فرق می کنه برادر. سخنان جناب رائفی جنجالی است و مقالات جناب اهوارکی محققانه و عمیق.
  • موسی ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    اگه متن رو خونده بودی این حرف رو نمی زدی. چون مقالات این نویسنده عمیق و مستدل هستند.
  • دکتر فریبرز ملک نصری ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    مربوط>< انوقت جریان هولو کاست چی ی؟ چنانچه میدانید یا نمیدانید المان یکی از شکست خوردگان جنگ جهانی دوم میبا شد. تنها فاتح ان جنگ همانا شیطنک مشهور است که تا قبل از انقلاب اسلامی شیطان بزرگ خطابش میکردند. این دو با هم یک قرار داد اتش بس دارند. طبق این قرار داد هر المانی باید هر نوع سر کوفتی را که به خاطر جنایات دوران 1933 تا 1945 میلادی میشنود قبول کند. به همین علت است شاید که جناب علی ماژدی سفیر ما در برلن اول از هر چیز جریان هولو را تصدیق کرده و از ان به عنوان یک واقعیت تاریخی یاد برد. اگر هو لو نبود سر کوفتی هم بنود ولی هولو قرار دادی ثبت شده است. حق کتمان موجود نیست. شیوه قرار داد اتش بسی در سال 1966 هم به عربها تحمیل شد و لی در مورد ایران اسلامی کور خوندندنه . چون ایرونی جماعت رهبری همچون >>او
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    نمی بینی اسناد رو در اخر صفحه!!!!
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    بابا خيلي باحالي!!! حيفم آمد كامنت نذارم!!!
  • نرگس ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    سلام.ساموئل عزیز در ابتدا باید بگویم پیامبر عظیم الشان اسلام همان کسی است که وقتی به یهودی بدهکار بودند و آن مرد یهودی گفتند که من پولم را می خواهم و پیامبر پول آن فرد را نداشتند و گفتند من امروز همینجا در کنار خانه این مرد مینشینم چون امروز در بند اویم.و همچنین به کسانی که با یک نادانی این سخنان را بیان می دارند شروع به فحاشی می کنند باید بگویم که سیره ائمه اطهار علیهم السلام آن است که همیشه حتی با مخالفان سرسختشان به نرمی سخن می گفتند.
  • محسن ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    1 0
    اولا کپی نیست بلکه می رساند حقیقت دین یکی است ثانیا عهدشکنی و خیانتهای یهود باعث جنگها شده است و در تمام موارد پیامبر اکرم بهتر از حکم توراتتان عمل کرده است 1- بنی قینقاع فقط تبعید از مدینه 2-بنی نضیر تبعید وفقط بردن بار یک شتر 3-خیبر پس از فتح ؛اجازه ماندن خیبریان وقرارداد مساقات با آنها 4-فدک وتیما و..مانند قراردادخیبریان فقط بنی قریظه اعدام مردان واسارت زنان وکودکان مگر کسی که مسلمان شود چرا؟ زیرا بنی قریظه راضی به حکم پیامبر و قرآن نشدند وراضی به حکم سعدبن معاذشدند و او هم طبق تورات حکم کرد ولی زمانی که خیبریان تسلیم شدند از آنان خواسته شد بر طبق تورات یا بر طبق قرآن آنان که می دانستند حکم هر کدام چیست فریاد برآوردند که ما راضی به حکم محمد هستیم حکم قرآن در سوره محمد آیه4 می فرماید: فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداء پس یا برآنان منت گذار و آزادشان کن یا از آنان فدیه بگیر که پیامبر اکرم در همه موارد این گونه رفتار کرد. اما تورات درسفر تثنیه باب بیستم بند 10 می گوید: "چون به شهری نزدیک آیی تا با آن جنگ نمایی آنرا برای صلح ندابکن واگر تورا جواب صلح بدهد ودروازه ها برای تو بگشابد آنگاه تمامی قومی که در آن یافت شود باید بتو جزیه دهند وتورا خدمت نمایند. واگر با تو صلح نکرد با تو جنگ نماید پس آن را محاصره کن و چون یهوه خدایت آن را به دست تو بسپارد جمیع مردان شان را بدم شمشیر بکش لیکن زنان و اطفال و بهایم و آنچه در شهر باشد یعنی تمامی غنیمتش را برای خود به تاراج ببر" و ازهمه وحشتناکتر حکمی است که در بند 16 درخصوص بعضی اقوام من جمله کنعانیان (فلسطینیان) می گوید: "اما از شهرهای این امتهایی که یهوه خدایت ترا به ملکیت می دهد هیچ صاحب نفسی را زنده نگذار بلکه ایشان را یعنی حتّیان و اموریان و کنعانیان و فرزیان و حوّیان و یبوسیان را چنانکه یهوه خدایت امر فرموده است بالکل هلاک ساز"
  • سید حسین ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    یک ماشیح داریم یک ماشیَح. این ها دو کلمه متفاوت اند. آنچه حضرت عالی فرمودید ماشیح است نه ماشیَح. در قرآن کریم هم حضرت عیسی مسیح نام برده شده اند. ماشیَح یا Messiah به معنای نجات دهنده است.
  • سید حسین ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    تورات اصلی به همراه کلیه کتب دیگر پیامبران نزد امام زمان عج است و ایشان پس از ظهور نهایی ان شاءالله به وسیله همین ها بر اهل ادیان احتجاج خواهند نمود. تشکیک در تاریخ زمانی مورد قبول است که در همان زمان یا نزدیک به آن زمان کسی دیگر حرف متناقضی زده باشد. یا اینکه از جانب خداوند و یا منبع مطمئنی دلیلی بر این شک موجود باشد. در غیر این صورت احتمال چنین اتفاقی از نظر عقلا غیر فابل قبول می شود.
  • سورنا ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    محمد مهدی عزیز علم تنها کشف می کند چیزی تولید نمی کند.تمام این شبکه های پیشرفته تکنولوژی همه به وسیله امواج موجود در فضا ایجاد می شود که شما حتی نمی بینی اما اونا کارخودشون بلدن عقل وشعور واعضای بدن ندارند اما ما چی؟تازه علمو انسان خلق می کنه اما توحتی نمیدونی که این موجود دو پا همه این پیچیدگی چطوری ساخته شده؟ بزرگترین فلاسفه غرب که سالها مطالعه کردند وگاهی گمراه شدند این جور مثل شما که به راحت انکار می کنید اظهار نظر نکردند که حتی یه دونه کتاب هم نخوندی. گوش به حرف این مجری های ماهواره نکن اخه اینها اگر راست بگن پولی گیرشون نمیاد تازه ادمها همیشه از تحریف وانکار لذت می برند چون درک واقعیتها برایشان سخته.
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    فارقلیطا یا فاراقلیط در لغت به معنای چراغ روغن سوزی است که روشنی هدایت گونه داره مثل فانوس دریایی اشاره غیر مستقیم به آیه مثل نوره كمشكاة فيها مصباح المصباح في زجاجة الزجاجة كأنها كوكب دري يوقد من شجرة مباركة زيتونة لا شرقية ولا غربية يكاد زيتها يضيء ولو لم تمسسه نار نور على نور هست که اشاره مستقیم به پیامبر و خاندان مکرمشان دارد یه معنای دیگه فارقلیط در واقع این کلمه معرب پرکلیتوس هست که معناش ستوده است یعنی محمد
  • سورنا ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    محمد مهدی عزیز علم تنها کشف می کند چیزی تولید نمی کند. تمام این شبکه های پیشرفته تکنولوژی همه به وسیله امواج موجود در فضا ایجاد می شود که شما حتی نمی بینی اما اونا کارخودشون بلدن عقل وشعور و اعضای بدن ندارند اما ما چی؟ تازه علمو انسان خلق می کنه اما تو حتی نمیدونی که این موجود دو پا همه این پیچیدگی چطوری ساخته شده؟ بزرگترین فلاسفه غرب که سالها مطالعه کردند و گاهی گمراه شدند این جور مثل شما که به راحت انکار می کنید اظهار نظر نکردند که حتی یه دونه کتاب هم نخوندی. گوش به حرف این مجری های ماهواره نکن اخه اینها اگر راست بگن پولی گیرشون نمیاد تازه ادمها همیشه از تحریف وانکار لذت می برند چون درک واقعیتها برایشان سخته.
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    دقیقا چون آذر موحد نبود ولی پدران پیامبر ما و حضرت ابراهیم (علیهما السلام) همه موحد بودن. دقت کن مشرق
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    اتفاقا الان آدم های خیلی معمولی تر از پیامبرها هم از این کارها می کنن. شیخ نخودکی ،مجتهدی، طباطبایی ، و....................................................................................................................
  • بیژن ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    به نام حق۰ جناب اقای سید حسن، پس باید صبر کرد هر موقع امام زمان امد نگاه می کنیم اسماعیل بوده و یا اسحاق؟۰اگر کتابی از یهودیان ان زمان موجود بود و در مورد این واقعه خلاف روایت مسلمانان را ننوشته بودند، فرمایش شما متین بود۰جناب اقای محسن، بقول شما ایا پیامبر اسلام باید طبق همان چیزهای وحشتناکی که در تورات بوده، عمل می کرد؟۰ایا اعمال خلافی که دیگران گفته اند حجت است؟۰اگر گروهی بگویند ما دشمنانمان را می خوریم ، باید همانکونه عمل کرد؟۰اگر بگویند ما قبل از کشتن به دشمنانمان تجاوز می کنیم؟باید همانگونه عمل کرد و بعد هم گفت خودشان خواستند؟۰و۰۰۰
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    1 0
    " ابراهيم بدون اینکه معلمی دیده باشد به عقل خود دانست که بت­ها نمی‌توانند خدا باشند " خدا در قرآن می فرماید که ابراهیم شیعه نوح بود
  • موسی امیری ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    1 0
    به زحمت دیدمش. یه فیلم مستند یک ربعه بود درباره حذف نام «محمد» از کتاب غزلهای سلیمان. جالب بود. ولی نفهمیدم چطور اجازه داده اند در یوتیوب بماند. لعنت خدا بر دشمنان و انکار کنندگان حق.
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    بعداً شیعۀ نوح شد. حضرت ابراهیم معلم نداشته است.
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    3 0
    بزرگترین دروغ تاریخ اینه که اینها بنی اسراییل نیستن جهود گوساله پرستن و حاخامهاشون حاخیم یا حکیم نیستن بلکه کاهن آدمخوارن - که در بابل میخواستن فرزند ابراهیم را بخورن ولی ابراهیم زرنگتر از اینا بود و گفت فرشته ای بمن گفت که یک بره نه / قوچ! را بجای پسرت قربانی کن و آن شروع دوران قوچ بود عصر رم - آریایی ها RAM . که نام ابراهیم از آن پس شد اب رام - پدر رام یا قوچ (علامت عصر آریاییها و مادها و هخامنشیان و فروپاشی بابل) ولی کاهنان با حرمسراها در دربارهای روم و اروپا و عربستان و ایران نفوذ کردند و معابد و لژها را به تسخیر درآوردند و اینک جهانخوار شده اند... و این جنگها که می بینید بخاطر خشم کاهنان و خلفای جاهلیته و جهود طماع و نوکر صفت همیشه آماده روسپیگری برای خلفا و کاهنان برده دارست که بر بشریت فرو می بارد. کلونیالیسم کاهنان آدمخوار را جهانی کرد. یعنی اروپاییها حسابی خر اینها شدند و آمریکاییها مشتی گلادیاتور! دروغ دیگر: جنگهای صلیبی بود - صلیب اصلا نشانه مسیحیت نیست بلکه نشانه کاهنان و فراعنه است و در جنگهای صلیبی دو طرف دست > کاهنان! < بود مسلمان و مسیحی را به جان هم انداختند ولی این دو با هم پیمانی نانوشته امضا کردند که همه ثروت و قدرت کاهنان کلیسا را تهدید میکرد و کاهنان بابیلون شوالیه های اروپا را قلع و قمع کردند. دیگر کاهنان دربارهای خلفای جاهلیت برده داری و کودک آزاران آدمخوار به گلادیاتورهایشان طلا ندادند! بلکه وعده یک مشت روسپی را دادند و جالب اینکه همان کافی بود. چونکه فرزندان یهود و اعراب خیلی شیک توسط بهترین جادوگران کاهن مغزشویی شدند و امثال تکفیریها و داعش جاهلیت بابیلون را دوباره بنام دین و پیامبران احیا کردند! که همه اروپا و آمریکا را بلعیده. امروز دروغ بزرگی که می بایست افشا شود اینست که خاخامها قرار بوده حاخیم یا حکیم یا خردمند باشند!! نه اینکه فتوای جهاد نکاح به دختران یهود بدهند و آنانرا بعنوان روسپی به حرمسراهای خلفای جاهلیت آدمخوار سفیانی بفرستند ... که اینان همان دشمنان تاریخی یهودند! همدستان کاهنان بابیلون در نقاب حاخام و کشیش و استاد اعظم و ... برده داران تاریخ.
  • بیانی ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    اذان و کرنانوازی؟!! ماست و دروازه؟!!
  • راقم ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    ماشیح در تورات، یک «نبی» است. پس نمی تواند امام مهدی عج باشد. لطفاً بخش «اهمیت ذبیح در چیست؟» را بخوانید مخصوصاً پارگراف آخرش.
  • ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    2 1
    سوپر وایز بیمارستان بودی ومی دانی ازر پدر ابراهیم نبود یا تو ثبت احوال کار می گردی دکتر؟
  • ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    وخداوند هر که را بخواهد هدایت می کند پسر نوح که بود وچه شد؟
  • ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    5 2
    چرا ؟ چرا؟ تو از دین حرف نزن که حالم از شما بهم می خوره حضرت موسی هم پشیمان شده شماها را نجات داده . فکر کردین چی؟ میخواهی دقیقا" عین خودتان چرت پرت بگم ؟ حالتو جابیارم جوجه جهود تو که نه به پیامبر خودتان اعتقاد داری و نه اصلا ایمان داری در ضمن درود خداوند شما بر ننه های.... شما تمام پیامبرانیکه شما مدعی هستید پیرو انهایید از شما شرم می کنند و به خداوند پناه می برند . پیامبران شما با خدا کشتی می گرفتن ! این دقیقا" تو کتابهای شما هست ضمنا" ربا در دین کاهنان شما هست و رواج دهنده ان شماها بودید اهل جهود که بانک داری نوین را در رم و ایتالیا درست کردید ! خیانت در امانت را هم شما به وجود اوردید شرم دارم از بهتانی که به پیامبر خداوند داوود نبی وارد کردید. معاذ الله ! چقدر پیمان با مسلمین داشتین و نارو زدین؟ اخه اون کتابی را هم که می خوانی قلابیه جوجه جهود ! به ساحت مریم مقدس چه تهمتها نزدید؟ پروتکلهای صهیونیسم را مگه عمه ات ننوشته؟ قربان امیر المومنین بروم که فقط اقایم مولا حریف شما بود و ترس شما دقیقا" همینه و از شیعیان واقعی می ترسید برو بذار باد بیاد رفتی جلوی باد کرج دراز کشیدی
  • ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 4
    بیچاره جهودهای بدبخت نوکرصفت حقه باز الانم ادم نشدن خیلی کثیف هستند پوست سگ پاک میشه اینها نه پینوکیو ادم میشه اینها نه کلاه قرمزی بزرگ شد اینها نه
  • بیژن ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 2
    به نام حق۰ اقای ناشناس، این دست ادمها در همه ادیان،گروهها یافت می شود۰
  • سوسان ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    بی سواد ماشیح یعنی مسح شده عربی ماشیح همون مسیح است که سرش رو با روغن زیتون مسح کرده اند کجای این کلمه آرامی یعنی نجات دهنده در فرهنگ سامی آکادی ماشیح یعنی کسی که با روغن زیتون مسح شده است یعنی پادشاه یهودا البته برای این کلمه میتوان یک مقاله چندین ده صفحه ای نوشت ولی معنای نجات دهنده نمیدهد بی سواد
  • راقم ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    1 1
    جناب سوسان! اصلِ کلمه ماشیح، «ماشیاه» است به معنی «منجی خدایی». اما یهودیان این کلمه را تغییر داده و به صورت «ماشیح» درآوردند (با تبدیل هی به حت). بر عکس این کار، در خصوص «شیلوح» رخ داد که با تبدیل حت به هی عملاً کلمه مهمل و بی‌معنی شد و لذا در پیدایش 49/ 10 به صورت «شیلوه» یا «شیلو» درج شده است. در حالیکه این کلمه در انجیل یوحنا 9/ 7 به شکل «سیلوحا» آمده و همانجا نوشته است که به معنی «مرسل» می‌باشد (اشاره دارد به حضرت رسول الله). لهذا «المسیح» که در قرآن، صفت حضرت عیسی دانسته شده به معنای «ماشیاه» نیست. بلکه مسیح به فرموده برخی مفسران مانند آیت الله طالقانی به معنای «ماسحاً فی الارض» است (و نیز نگا. قاموس فیروزآبادی). زیرا حضرت عیسی همیشه پیاده می‌رفت و بجز نوبت آخر ورود به اورشلیم، نقل نشده است که بر مرکب سوار شده باشد. البته برخی نیز مسیح را از ریشه «سیح» بر وزن مفعِل گرفته‌اند که به معنی سیاّح می‌شود. هر دو معنی، به شکل خاص رسالت حضرت عیسی(ع) که مدام به شهرها و روستاها سفر می‌کرد و مردم را موعظه می‌نمود اشاره دارند. در ضمن مسح کردن با روغن مقدس برای افرادی صورت می‌گرفته که به مقامی منصوب می‌شوند. به این ترتیب پیامبر قوم، آن شخص ناشناس را مسح می‌کرد تا مردم او را بشناسند و برای خود او هم قوّت قلب باشد. مانند مسح پسران هارون به مقام کهانت توسط موسی(ع)، یا مسح شائول و داوود توسط سموئیل(ع). اما ماشیاه نیازی به مسح ندارد. زیرا او رئیس این جهان است (یوحنا 16/ 11 تا 14). از ابتدا تا انتهای جهان چه کسی بزرگتر و معروفتر از او هست که بتواند او را مسح کند؟ او برای معرفی خود به دنیا معجزات بزرگی دارد.
  • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    1 2
    حیف وقت که برای تو صرف بشه کودن! چطور پیامبر شما بشارت حضرت رسول الله را دادند؟ اما شما باور ندارید؟ نماز وعبادت برای بندگیست ونه اینکه همه در برابر خداوند یکسان هستیم. اصلا" به خداوند ایمان داری ؟! منشا همه انبیا از وحی الهی سرچشمه می گیرد خودت فهمیدی چی می گی؟ بینوا ادم شو حیف زغال جهنم بشی هرچند تواین چند سال نشدی ولی من به حال دلت دعا می کنم خدا تو ومرا هدایت کند
  • ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    2 1
    اگر انومقع دادگاه خانواده بود وحمایت از کودکان بد سرپرست الان ابراهیم سابقه دار بود ودر زندان حالا سارا وهاجر هم مهریه شون اجرا میگذاشتن چی میشود! فکرشو بکن یه فیلم در موردش بسازیم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • هرمزچرم شیر ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    با تشکر از سایت محترم مشرق اما ایکاش اشتباهات کمتری داشته باشید . زیرا آذر عموی ابراهیم خلیل (ع) و بت ساز بود نه پدر ایشان و پدر حضرت ابراهیم آنطورکه مرحوم منوچهر مطیعی عقاب نویسنده داستان های پیامبران در سالهای 1330 تا 1343 نوشته اند ، تارخ بوده است
  • salar ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    3 0
    بزرگترین وآشکارترین واقعیت تاریخ........
  • رویا IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    4 1
    به یزدان که گر ما خرد داشتیم کجا این سرانجام بد داشتیم
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    3 1
    واقعیت برهمه شما پوشیده است بیهوده جدال نکنید میدانم ولی به خاطر مسائلی نمیتوانم بیان کنم
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    0 0
    چگونه ممکن است مکتبی از پشتوانه قدرتی بی منتها و لایزال برخوردار باشد اما برای دستیابی به اهداف اجتماعی خود به رفتارهای ضد انسانی دروغ و فریب نیازمند باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس