کد خبر 525778
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۳

در قرآن، هر جا سخن از شخصیت یا قومیتی رفته است، پای یک نکته اخلاقی در میان است.

به گزارش مشرق، اگر قرآن از گذشتگان، سرگذشتی می آورد، برای تنبّه است و درس آموزی و نه تفنّن و بازی. با این نگاه اگر بروید سراغ قرآن، آن وقت دیگر در گیر و دار زندگی، گیر نمی کنید و در مشق های روزگار، بدون سرمشق نخواهید ماند

قوم لوط

بزرگی می گفت: عالم، کتاب تکوین خداست و قرآن کتاب تدوین او. خِرد خُرد من از این جمله این را می فهمد که قرآن، آئینه تمام نمای حقایق هستی است. هر چه در عالم خلقت، رنگ وجود به خود بگیرد می شود "شیء". و قرآن، "تبیانا لکل شیء" است. این حرف البته نباید تو را به سوی این انگاره باطل بکشاند که تصور کنی قرآن یک کتاب صرفا علمی است! نه که نیست، هست اما آنقدر که اخلاقیات در قرآن موضوعیت دارند علوم ندارند.

درست است که قرآن از جنبه علمی، هم برای عرب بادیه نشین دیروز حرف داشته است برای گفتن و هم برای بشر امروز هزاره سوم. اما فروزان ترین بعد اعجازآمیز قرآن، آموزه های اخلاقی این کتاب وحیانی است که به تعبیر علامه طباطبایی،[1] این سبک اخلاقی، در هیچ آئینی مسبوق به سابقه نبوده و نیست. با این همه، اما قرآن امروز نیز چون قرآن دیروز، همچنان غریب است و مهجور.

مهجوریت قرآن در بلاد کفر، البته عجیب نیست؛ شگفتی اینجاست که قرآن در ام القرای جهان اسلام نیز، آنگونه که باید در متن زندگی ها ساری و جاری نیست. مسلمانیم و در کسوت اسلام اما سلوکمان بر مسلک قرآن نیست. این نقشه تمام گنج های بزرگ دنیا است که حالا در پستوی خانه ها و روی طاقچه روزمرگی و عادت، به دست فراموشی اش سپرده ایم.

بگذارید یک متر و مقیاس به دستتان بدهم. هر جا در قرآن، سخن از شخصیت یا قومیتی رفته است، بدانید پای یک نکته اخلاقی در میان است. اگر از گذشتگان، سرگذشتی می آورد، صرفا برای تنبّه است و درس آموزی و نه تفنّن و بازی. با این نگاه اگر بروید سراغ قرآن، آن وقت دیگر در گیر و دار زندگی، گیر نمی کنید و در مشق های روزگار، بدون سرمشق نخواهید بود.

گفتیم در قرآن اگر از عاد و ثمود و لوط و تُبَّع، نقل حکایت می کند برای تذکار یک نکته اخلاقی است مثلا قوم عاد را کبر و استکبارشان به زمین زد که « فَأَمَّا عادٌ فَاسْتَکْبَرُوا فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَق »[2]. و قوم شعیب(اصحاب أیکه)، را کم فروشی. اما تعبیری که قرآن برای قوم لوط می آورد، وصف "فاحشه" است.

اصل این کلمه از ماده ف ح ش یه معنای ظهور یا زیادی است هر دو. وقتی می گویند: فلان با بهمان اختلاف فاحش دارد. (از این حسن تا آن حسن، صد گز رسن) منظور این است که اختلاف بین این دو، بسیار زیاد است؛ آنقدر که اظهر من الشمس است و بی نیاز از بیان. روی همین حساب، به سخن زشتی که با سایر سخنان عادی، زیاد فاصله دارد می گویند: فحش. در قرآن هم از عملی که دایره قبحش فراگیر است و در سرشت و سرنوشت جامعه، موج و اثر منفی ایجاد می کند، تعبیر به «فحشاء» می شود.

جالب است بدانید قوم لوط، مردمی بودند که در غایت رفاه و برخورداری زندگی می کردند. با این حال، به رذیله اخلاقی بخل و خست مبتلا بودند. آنها در چند شهر ساحلی که قرآن از آن تعبیر به "مؤتفکات" می کند سکنی داشتند. شهرهاىی در نواحی فلسطین شمالی و شام، به اسم سدوم ، عامورا، دوما و صبواءیم که سدوم بزرگ تر از همه بود و لوط هم در آن شهر زندگى مى کرد.

آنها در برخی گناهان پیشکسوت بودند و جلودار. قرآن می فرماید: وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَکُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمین [3] اینها گذشته از عمل شنیع همجنس بازی که متاسفانه غرب متمدن امروز نیز بدین بلیه خانمانسوز گرفتار است، تفریحاتی دیگری هم داشتند که با اغراضی خاص، در محافل اجتماعی و معابر عمومی انجام می دادند.

قرآن در این باره می فرماید: أَإِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ وَ تَقْطَعُونَ السَّبیلَ وَ تَأْتُونَ فی نادیکُمُ الْمُنْکَر...[4]

«نادی» یعنی مجلس عمومی و به اصطلاح امروز یعنی همان پارتی های شبانه و میهمانی های گناه آلود. اگر الف و لامی که بر سر کلمه "المنکر" آمده است را " عهد" بگیریم، معنا این می شود که آنها، عمل شنیع لواط را در انظار عموم مرتکب می شدند. اما اگر الف و لام را " جنس" بگیریم، یعنی همه منکراتی که تا آن روز بلد بودند را در جلوی چشم اغیار مرتکب می شدند. از لواط که بدعت ابتکاری خودشان بود، گرفته تا تفریحاتی همچون سنگ ریزه پراندن، سوت زدن، تیله بازی، یقه باز گذاشتن، سقز(آدامس) جویدن و الخ.

طبرسی، در مجمع البیان می گوید: « مراد این است که مجالس آنان از افعال ناشایسته و قبیح پر بود، از بدگوئیها، پستیها، کتک کاریها با دست و دستار، قماربازیها، سنگ پرانى بطرف عابرین، سازندگى و نوازندگیها، کشف عورت و انجام کارهاى زشت- و خلاصه آنچه افعال ناشایسته و منافى با مقام انسانیت بود در انجمنهاى خویش انجام میدادند-»[5]

در تایید سخن مرحوم طبرسی، از پیشوایان پاک، روایات عدیده رسیده است که از باب نمونه، به نقل یک روایت، کفایت می شود.

مرحوم حر عاملی در وسایل الشیعه، (ره ) از امیرمؤ منان(علیه السلام) روایت کرده که شش عمل میان این امت، از اخلاق قوم لوط است: مهره بازى (تیله بازى)، تلنگر زدن، جویدن سقز (آدامس)، سوت زدن، دامن بر زمین کشیدن، و باز گذاشتن دگمه هاى قبا و پیراهن. [6]

این حدیث، شاید دلیلی باشد بر اینکه الف و لام "المنکر"، عهد ذکری نیست بلکه جنس است. با این پیش فرض، باید گفت حضرت در مقام بیان نیستند بلکه تنها پاره ای از مصادیق را از باب نمونه، ذکر کرده اند.

هرچند گناه عظیم اکتفاء مردان به مردان و زنان به زنان، علت العلل نابودی این قوم عنود و هوسباز بود اما تعبیر «المنکر» نشان می دهد که آنها در منظر و مرآی عمومی، عادات سخیف دیگری هم داشتند که ای بسا، در گرایش شان به آن عمل شنیع بی تاثیر نبوده است. عاداتی که بعضا قلم حیا می کند از بیانش. مع الاسف پاره ای از این عادات ناپسند، امروزه روز، کم و بیش، به صورت یک خرده فرهنگ ناهنجار در جامعه قابل مشاهده است همچون؛ سوت زدن، یقه باز گذاشتن و آدامس جویدن.

پیش از بعثت حضرت خاتم، عادت نکوهیده سوت زدن، رسم مشرکان عصر جاهلی بود که در کنار خانه خدا، سوت می کشیدند و کف می زدند: « وَ ما کانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَیتِ إِلاَّ مُکاءً وَ تَصْدِیةً فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما کُنْتُمْ تَکْفُرُونَ....»؛[7]

در روایتی، راوی از صادق آل محمد(علیهم السلام) می پرسد: قوم لوط از کجا با خبر شدند که گروهی از مردم نزد لوط آمدند؟ و حضرت می فرمایند توسط همسر لوط که از منزل بیرون آمد و سوتی زد، وقتی صدای سوت را شنیدند وارد شدند؛ از این رو سوت زدن مکروه شده است.[8].

درباره آدامس جویدن اما مساله اندکی متفاوت است. جویدن سقز (آدامس) به تنهایی ایرادی نداشته و حتی روایاتی را می توان یافت که پیشوایان دینی نیز برای استحکام لثه به این کار مبادرت می کردند. دانش دنیای امروز هم در کنار اندکی عوارض، ده ها فایده پزشکی برای آن اثبات کرده است. جویدن آدامس به طور مطلق مورد نهی شارع مقدس نیست بلکه این کار، اخلاقا زمانی مورد مذمت است که در حضور جمع باشد و یا مانند افراد هوس باز برای تحریک شهوت، صورت پذیرد.

حال بیایید با این اِشل قیاس کنید بقیه موارد را رو بگذارید روی جامعه، تا ببینید فاصله سبک زیست مسلمانی ما با آنچه قرآن می گوید، از کجاست تا به کجا؟

=======================

پی نوشت ها:

1. المیزان، ج1، ص593

2. فصلت/15؛ امّا قوم عاد بناحق در زمین تکبّر ورزیدند

3. اعراف/28: و لوط را فرستادیم هنگامى که به قوم خود گفت: «شما عمل بسیار زشتى انجام مى دهید که هیچ یک از مردم جهان پیش از شما آن را انجام نداده است

4. عنکبوت/29؛ آیا شما به سراغ مردان مى روید و راه (تداوم نسل انسان) را قطع مى کنید و در مجلستان اعمال ناپسند انجام مى دهید؟!

5. ترجمه تفسیر مجمع البیان، ج 19، ص: 47

6. حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 5، ص 45، مؤسسه آل البیت، قم، چاپ اول، 1409ق. و نیز : خصال، ج 1،ص 160 و 161؛ «... أَبِی الْقَاسِمِ بْنِ قُولَوَیهِ عَنِ الْأَصْبَغِ قَالَ سَمِعْتُ عَلِیاً(ع) یقُولُ سِتَّةٌ مِنْ أَخْلَاقِ قَوْمِ لُوطٍ الْجُلَاهِقُ وَ هُوَ الْبُنْدُقُ وَ الْخَذْفُ وَ مَضْغُ الْعِلْکِ وَ الصَّفِیرُ وَ إِرْخَاءُ الْإِزَارِ خُیلَاءَ وَ حَلُّ الْأَزْرَارِ»

7. انفال/35؛ آنها( که مدّعى هستند ما هم نماز داریم،) نمازشان نزد خانه (خدا)، چیزى جز «سوت کشیدن» و «کف زدن» نبود، پس بچشید عذاب (الاهى) را به خاطر کفرتان.

8 . وسائل الشیعة، ج 11، ص 507

منبع: تبیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    2 0
    ٱدامس جویدن در جمع خیلی زشته اما وقتی خانه تنهایی یا می خواهی مطالعه کنی تمرکزت را بیشتر میکنه و نیز باعث می شه هی نری یخچال ناخنک بزنی و اگر نعنایی باشد دهن را تازه می کند.
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    2 6
    باباولمون کنیدیه مشت چرندیات لابداگه فوتبال وبسکتبال تنیس هم دردوران جاهلیت بودمیگفتن حرام بودمثل داعش که حالا میگه موبایل حرامه زیادبه این حرفاگوش ندین لعن الله اجمعین ال ادامس خورین
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      0 0
      میشه مسائل رو باهم قاطی نکنید؟
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    4 1
    بسیار متن زیبا و آموزنده ای بود- باتشکر
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    5 0
    من فشار خون دارم ،اکثرا هم خیلی گرمم میشه ، یه دکمه لباسم را باز می کنم ، بعد ها فهمیدم چقدر پشت سرم غیبتم را کردند وچه واژه های که به من نسبت ندادن ، الان که این مصالب خوندم متوجه شدم که با این اصلاعات ناقص وقضاوتهای ناعادلانه مرا مورد غیبت قرار دادن ، بهر حال این قیاسها در مورد کسانیست که ایمان به خداوند ندارد نه اینکه وسیله برای آزار واذیت بندگان خداوند بشه یکبار صبح یکی از دوستانم در حال جویدن آدامس بود تا بوی دهانش را از بین ببره ،آنجاهم شاهد بودم که افرادیکه خود را جز فامیل خداوند می دانستند چقدر از او غیبت کردند واورا مسخره ، واقعا حرفهای که گفته میشود خطرناک است هرکس برداشته از دین واحکام الهی اندازه فهم وشعور یا بهتر بگم جهت برآوردن منافع خودش است. هرچند این مطالب را باید معلم اخلاق توضیح بدهد نه هرکسی بگوید
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    4 0
    منکراتی که تا آن روز بلد بودند: "سنگ ریزه پراندن، سوت زدن، تیله بازی، یقه باز گذاشتن، سقز(آدامس) جویدن و الخ" خـــــــــــــــــــــــــدا فقط خودت دینت رو بر ما جاری کن! آقا جان نمی خواهی بیایی؟ برخی ما را به وحشت می اندازند.. آقا بیا .. اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
  • اباذر ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    1 0
    خطاب به باباولمون .... . راحت باش تو ول هستی ، به یه نفرگفتن درازکش آب نخور فهمت کم میشه ، گفت فهم چیه ؟ گفتن هیچی تو آبتو بخور . حالا با لفظ خودت بخودت میگم ، حتما تو توی دوره جاهلیت زن بودی حالا مرد شدی و دنبال ول بودن برای گرایشهات هستی ! راحت باش آخرش خودت باید بری جراحی کنی ....
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    1 0
    البته من تو ترجمه ها باز گذاشتن دکمه های جامه ها را دیده بودم. کتاب هم مال سالها پیشه نه پس از بروز و ظهور نسلشون تو خیابانهای خودمون بعد از فرمایش سفارتها و فرقه های بهایی و منافقین و ....
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    2 0
    احمق! همش با روایات و احادیث و آیات قرآن اثبات شده ذره ای شعور اگر داشتی تو هم با حرف منطقی اثبات میکردی !
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    1 0
    آره قرآن راست میگه. اگر یک دختری تو تاکسی کنار مردها آدامس بجود و پوف کند مردم چه میگویند.میگن مشکلی دارد و به همین خاطر آدامس جویدن مشکل اجتماعی دارد
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    هرکس اندازه فهم درکش حتی شما من و او
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 1
    اینهم کفر ستم ظلم قتل بخاطر ادمس بیاید؟!
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 1
    برجام مبارک انرزی هسته حق مسلم ما است رسیدیم به ادمس خوردن
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      0 0
      هرجیزی جای خودش
  • احسان ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    1 0
    خدا هممون رو دریت کنه و به راه راست هدایت کنه
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    1 1
    من روی جوامع به اصطلاح مدرن غربی خیلی تحقیق می کنم علی الخصوص روی جامعه شناسی اروپایی ها --اینا که گفتید همش عادات اروپایی هاست جالبه بدونید تو خیلی از مسائل روی قوم لوط رو هم سفید کردن-پس چرا غضب نمیشن؟؟؟؟؟؟ بابا قانون هست که عمل جنسی با هر کسی که شما فکرش رو کنید .که من اینجا شرمم میاد اسم ببرم.در صورت رضایت طرفین مشکلی نداره حتی فیلم برداری می کنن و بعد از فروشش توی مراکز خاص عجب پول خوبی هم به جیب می زنن
  • حاج مهدی ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    1 1
    نظر بنده به شما(اباذر) اینه که شما خیلی با ادب تشریف داری..تو یه خونواده ی بی ادب گمونم بزرگ شدی ... در ضمن خیلی خوشمزه هستی ..چی توز
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    3 0
    با تشکر از مشرق مطلب درس آموز و مهمی بود.
  • حاج مهدی ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 2
    فکر کنم شما هم از شعور کافی عقب موندید
  • ناشناس ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    2 0
    حرف تو که ادعات میشه بنظرت تو هین نیست؟
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 0
    آدامس جویدن یا رباخواری؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس