کاروان دوومیدانی در بازی‌های آسیایی اینجئون عملکرد به مراتب ضعیف‌تری نسبت به بازی‌های آسیایی داشت.

به گزارش مشرق، کاروان دوومیدانی ایران که با کاروانی 20 نفره عازم بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون کره‌جنوبی شده بود، در پایان با کسب تنها یک مدال طلا و یک نقره به کار خود در این رقابت ها پایان داد.

مدال طلا را احسان حدادی همانند دوره گذشته در پرتاب دیسک کسب کرد و نقره کشورمان را هم لیلا رجبی ملی پوش پرتاب وزنه بانوان به نام خود ثبت کرد.

این در حالی در دوره گذشته این رقابت‌ها که سال 2010 در گوانگجو چین برگزار شد تیم ملی دوومیدانی کشورمان با 2 طلا و سه نقره به کار خود پایان داد که بعد از انقلاب بهترین عملکرد دوومیدانی ایران در بازی‌های آسیایی بود و آن نتیجه با نتیجه فعلی به هیچ قابل مقایسه نبوده و رضایت بخش نیست. فارس عملکرد این فدراسیون و این رشته را در اینچئون بررسی کرده که در زیر می خوانید:

*آغاز اردوهای اینچئون از آبان 92

ملی پوشان کشورمان از آبان سال 92 اردوهای خود را در آکادمی ملی المپیک آغاز کردند و در ادامه کار در شهرهای مختلف کشور از جمله قشم، کیش و اصفهان به تمرین پرداختند.

در سال جاری هم ملی پوشان مواد مختلف با تصمیم مسئولان فدراسیون در کشورهای مختلف اردوی برون مرزی خود را داشتند و هیچ اردویی هم لغو نشد.

احسان حدادی و امین نیکفر در روسیه و آلمان اردو زدند که حدادی در چندین مسابقه مختلف شرکت کرد. کاوه موسوی و لیلا رجبی چند ماه در بلاروس بودند و ملی پوشان دوی سرعت هم اردوی ترکیه را پیش رو برداشتند.

برادران صمیمی هم به مسابقات هال آلمان رفتند و حدود یک ماه در مجارستان به تمرین پرداختند.

در بخش پرش ارتفاع هم محمد ارزنده و کیوان قنبرزاده اردوی یک ماهه‌ای را در قرقیزستان سپری کردند.

طبق اعلام داوری، رئیس فدراسیون پیش از اعزام تیم به اینچئون هیچ اردویی لغو نشد و تمام برنامه‌ها به موقع برگزار شد.

* ملی پوشان با تجربه‌ای که انگار آماتور بودند

کاوه موسوی که در پرتاب چکش در دوره قبل مدال نقره گرفته بود، برای این دوره حدود یک ماه در اردوی قشم بود و 4 ماه هم در بلاروس حضور داشت و یکی از شانس‌های کسب مدال بود، اما نتیجه‌ای که او در اینچئون گرفت، همه را نا امید کرد.

او به همراه رضا مقدم در پرتاب چکش حضور داشتند و هرکدام با سه خطا از مسابقات کنار رفتند و این نشان می‌دهد که موسوی چهار ماه در اردوی بلاروس تمرینات بی هدفی را داشته است و این درحالی است که پیش از رقابت‌ها طبق اعلام مسئولان فدراسیون هیچ مشکلی هم نداشته‌اند.

در پرش ارتفاع کیوان قنبرزاده هم یکی از امیدهای مدال بود، اما او هم متاسفانه با انجام سه خطا حذف شد و وظیفه دوست هم در پرش 2 متر و 25 سانتی متر حذف شد.

مسئولان فدراسیون دوومیداین تاکید زیادی داشتند که تیم 4 در 400 متر ایران بسیار آماده است و شانس قطعی مدال محسوب می‌شود، اما در جریان مسابقه باید گفت اشتباه بچه گانه‌ای که صورت گرفت، باعث حذف تیم کشورمان شد.

*دوی سرعت باز هم با مدال همراه نبود

در دوی سرعت ایران 3 نماینده در بخش مردان یک ورزشکار در بخش بانوان داشت که تلاش هیچ یکی از آنها به مدال نرسید.

در دوی سرعت رضا قاسمی در نهایت پنجم شد و حسن تفتیان هم به فینال نرسید. در 200 متر هم ابارقی ششم شد و تفتیان هم در فینال در جمع 8 نفر، هشتم شد.

در بخش بانوان هم طوسی در 100 متر هفتم شد و در 200 متر با کسب مقام پنجم به کار خود پایان داد.

در دوی سرعت به دلیل حضور دوندگان آفریقایی الاصل و آمریکایی الاصل قطری کار را برای نمایندگان ایران سخت کرده است. هرچند در دوی 200 متر نتایج خوبی کسب نشد.

رضا قاسمی که در دوی 100 متر پنجم شد اعلام کرد در 200 متر رکورد خوبی نسبت به سایرین داشته، اما مسئولان فدراسیون صلاح دیدند او در این ماده شرکت نکند.

*احسان حدادی باز هم طلایی شد، صمیمی نقره را با چهارمی عوض کرد

احسان حدادی همان طور که پیش بینی شده بود، توانست از عنوان قهرمانی دوره گذشته خود در پرتاب دیسک دفاع کند، اما محمد صمیمی که در گوانگجو نقره گرفته بود، در اینچئون چهارم شد.

احسان حدادی با این قهرمانی نشان داد باز هم فراتر از آسیا است و محمد صمیمی هم باید روی نقاط ضعف خود بیشتر کار کند. ملی پوشی که دوره قبل نقره گرفته و در این دوره چهارم شود، قطعا نتیجه خوبی نخواهد بود.

* اصرارهای بی فایده سجاد مرادی برای حضور در اینچئون

سجاد مرادی پس از آنکه فدراسیون اعلام کرد چون ورودی کسب نکرده است، نمی‌تواند راهی اینچئون شود، اما او خودش بارها اعلام کرد با وجود مصدومیت می‌تواند در بازی‌های آسیایی بدود، اما در عمل اینچنین نبود و او پیش از آغاز دوی 800 متر از حضور در رقابت‌ها انصراف خود را به دلیل درد در آشیل پا اعلام کرد.

* نتایج قابل قبول بانوان/ سه شرکت کننده و یک مدال نقره

بانوان دوومیدانی کار عملکرد خوبی داشتند. لیلا رجبی مدال نقره گرفت و مریم طوسی و سپیده توکلی هم عملکرد خوبی در دوی سرعت و هفتگانه داشتند.

طوسی و توکلی در صورت داشتن مربیان خوب می‌توانند در آسیا افتخار آفرین باشند، اما تاکنون اینطور نبوده است و باید توجه فدراسیون بیشتر باشد.

سال گذشته نیز دوومیدانی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا نتیجه خوبی را کسب نکرد و بازی‌های آسیایی را هم باید به آن اضافه کنیم.

* اردوها باید هدفمند باشد

اینکه فدراسیون دوومیدانی عنوان می‌کند، اردوهای ملی پوشان برای بازی‌های آسیایی لغو نشده است، نمی‌تواند خود را از این نتایج ضعیف مبرا کند. اردوهایی که در نظر گرفته می‌شود، باید هدفمند بوده و دارای بازدهی باشد.

اینکه کاوه موسوی حدود 4 ماه در بلاروس اردو می‌زند و اینگونه حذف می‌شود، قطعا یک جای کار مشکل داشته است. امین نیکفر هم به همین شکل. او چند ماه با حدادی در روسیه و آلمان اردو داشت و در نهایت چهارم شد.

احسان حدادی بارها نشان داده است که یک ورزشکار کاملا حرفه‌ای بوده و تمام اردوهایش با برنامه بوده است. مدال نقره المپیک و طلای مجدد در بازی‌های آسیایی این موضوع را ثابت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس