کد خبر 350562
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶

با وجود گذشت بیش از یک ماه از اعلام آتش‌بس در نوار غزه، تغییری در حقایق جاری در این منطقه رخ نداده، به گونه‌ای که گذرگاه‌های تجاری به جز گذرگاه «کرم ابو سالم» همچنان بسته است و هر روز بر محاصره نوار غزه افزوده می‌شود.

به گزارش مشرق، با وجود گذشت بیش از یک ماه از اعلام آتش‌بس در نوار غزه، هیچ تغییری در حقایق جاری در این منطقه رخ نداده، به گونه‌ای که گذرگاه‌های تجاری این منطقه به جز گذرگاه «کرم ابو سالم» همه همچنان بسته هستند و هر روز بر محاصره نوار غزه افزوده می‌شود.

در این ارتباط «عماد الباز» نماینده وزارت اقتصاد ملی فلسطین وقوع هرگونه تغییر و تحول در وضعیت فعالیت گذرگاه کرم ابوسالم از حیث ساعات کار و تعداد کامیون‌های وارد شده و نوع و کمیت کالاهای وارداتی به نوار را رد کرد.

الباز افزود: «اسرائیل» همچنان مانع ورود بسیاری از کالاها و محصولات و تجهیزات و ماشین‌آلات و مواد خام از جمله مواد ساختمان سازی به نوار غزه می‌شود.

نگاهی به کامیون‌های وارد شده از گذرگاه کرم ابو سالم از تاریخ 27/8 تا 29/9 نشان می‌دهد که ظرف این یک ماه 5031 کامیون وارد نوار غزه شده‌اند که 3764 کامیون متعلق به بخش خصوصی و 1267 کامیون شامل کمک‌های بشردوستانه موسسات و نهادهای بین‌المللی بوده که 25 درصد واردات به نوار غزه را تشکیل داده است.

به این ترتیب روزانه در این مدت 163 کامیون وارد غزه شده است. همچنین میزان سیمان وارداتی به نوار غزه در این یک ماه 2196 تُن بوده که تنها 25 درصد نیازهای نوار را تامین می‌کند و در مقایسه با دوره مشابه آن در سال قبل کاهش 3 درصدی را نشان می‌دهد.

«ماهر الطباع» کارشناس امور اقتصادی فلسطین در این‌باره می‌گوید: تصریحات رسانه‌ای رژیم صهیونیستی درباره وجود تسهیلات در گذرگاه‌ها ادعایی بیش نیست و با وجود توافقات صورت گرفته طی توافقنامه آتش‌بس مبنی بر پایان محاصره نوار غزه، اما در واقع تنها گذرگاه کرم ابو سالم فعال است و محصولات و کالاهای وارداتی تماما محصولات و کالاهای امدادی و مصرفی هستند.

در این خصوص «محمد مصطفی» وزیر اقتصاد فلسطین تاکید می‌کند که تلاش می‌شود، خدماتی که در گذرگاه‌های مرتبط با طرف اسرائیلی ارائه می‌شود، توسعه و افزایش یابد و این پس از تسلیم کنترل این گذرگاه‌ها به دولت توافق ملی امکان پذیر خواهد شد.

مصطفی گفت: در آینده شاهد فعال‌تر شدن گذرگاه‌ها در زمینه صادرات و واردات کالاها و تردد افراد برای بازسازی نوار غزه خواهیم بود و تشکیلات خود گردان در این خصوص با طرف اسرائیلی در تماس است تا گذرگاه کرم ابو سالم را توسعه دهد.

از سوی دیگر «معین رجب»، استاد اقتصاد دانشگاه الازهر غزه گفت: آنچه از گشودن گذرگاه‌ها مد نظر است، ورود کالاهای مورد نیاز فلسطینیان نوار غزه است، به ویژه آنکه نوار نیازمند محصولات و کالاهای بسیاری است.

رجب معتقد است که نوار غزه هم اکنون بیش از هر زمان دیگری به لغو محاصره این منطقه و مرتبط کردن اقتصاد آن به اقتصاد کرانه باختری و فعال کردن تجارت و بازرگانی‌اش نیاز دارد تا امکان خروج از رکود و فلج اقتصادی برایش فراهم گردد.

برآورد شده خسارات اقتصادی مستقیم و غیر مستقیم ناشی از تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه بالغ بر 5 میلیارد دلار باشد و طی آن 9 ایستگاه تصفیه آب، 18 ایستگاه تولید برق، 19 موسسه بانکی و مالی، 500 بنگاه اقتصادی، 55 کشتی ماهیگیری، 10 بیمارستان، 19 مرکز درمانی، 36 آمبولانس و 222 مدرسه دولتی و خصوصی هدف قرار گرفته شدند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس