کد خبر 349868
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵

در بررسی ترکیب عناصر داعش مشخص می شود که برخی شهروندان غربی تازه مسلمان به این گروه ها پیوسته اند که دلیل این همراهی مسلمانان غربی با گروه خشن داعش زمینه بحث های فراوانی را فراهم کرده است.

به گزارش مشرق، مهدی فرمانیان، رییس دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در بیان دلیل گرایش مسلمانان غرب به سوی تفکرات داعشی، دو عامل را مورد بررسی قرار می دهد و در گفت وگو با شفقنا به انتقال اسلام به غرب از طریف مراکز اسلامی وهابی و عقده حقارت اغلب این افراد اشاره می کند.

فرمانیان به منظور جلوگیری از گرایش بیشتر مسلمانان غرب به سوی افکار افراطی، راهکاری را ارایه می دهد و می گوید: اگر می‌خواهیم این مساله حل شود، ابتدا باید در کنار مراکزی که وهابی ها ساخته اند، مراکز اسلام اعتدالی تأسیس کنیم.

مسلمانان غرب اسلام را با قرائت وهابی شناختند

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان، در گفت و گو با شفقنا درباره دلیل گرایش شهروندان غربی تازه مسلمان به افکار افراطیون و داعش اظهار کرد: مشکل ما در بحث مسلمانان غرب مربوط به دو مساله می شود؛ یکی اینکه در 50 سال گذشته وهابیت تمام مراکز اسلامی شناسی غرب را تأسیس کرده است لذا بسیاری از مسلمانانی که دوست داشتند اسلام را بشناسند، اسلام را با قرائت وهابی شناختند و امروز بسیاری از آنها جذب گروه داعش و القاعده شده اند.

عقده حقارت نسبت به فرهنگ و رفتار غرب، عامل جذب مسلمانان به داعش

او ادامه داد: عامل دیگر مربوط به عقده حقارت است. در کشورهای اروپایی و آمریکایی مسلمانان مورد اذیت و آزار قرار می گیرند، بسیاری از کسانی که از اروپا و آمریکا جذب القاعده و داعش شده اند، فرزندان مسلمانانی بوده اند که سال ها پیش به آمریکا و اروپا مهاجرت کرده اند؛ درونی شدن عقده حقارت از دوران کودکی در میان این افراد، باعث ایجاد چنین فضایی شده است به طوری که وقتی بحث خشونت مطرح می شود، آنها جذب می شوند تا عقده حقارت که نسبت به فرهنگ غرب و رفتار آنان دارند، گشایش یابد.

در کنار مراکز وهابی، مراکز اسلام اعتدالی تأسیس شود

رییس دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، به منظور جلوگیری از گرایش بیشتر مسلمانان غرب به سوی افکار افراطی، راهکاری را ارایه داد و گفت: اگر می خواهیم این مساله حل شود، ابتدا باید در کنار مراکزی که وهابی ها ساخته اند، مراکز اسلام اعتدالی تأسیس شود. اهل سنت می توانند این مؤسسه را تحت عنوان اسلام صوفیانه و شیعیان با عنوان، اسلام شیعی معتدل تأسیس کنند. شیعه و سنی باید دانشگاه، موسسه، شبکه های ماهواره ای و سایت های متعدد به زبان انگلیسی در مناطق اروپا و آمریکا تأسیس و اسلام و تشیع اعتدالی را معرفی کنند. در این صورت شاید تا حدودی بتوانیم فضاهای التهابی را کاهش دهیم.

او با وجود تأکید علمای ادیان مختلف به وحدت رویه، درباره اصرار سیاستمداران جهان به وجود اختلاف، گفت: از گذشته چنین تصوری رواج داشت که «تفرقه بینداز و حکومت کن» اگر امروز کشورها را مورد بررسی قرار دهید، متوجه خواهید شد که کشورهای اروپایی و آمریکایی از امثال داعش حمایت می کنند و پس از اینکه اختلاف اوج گرفت، خود را به عنوان منجی معرفی می کنند و می گویند تنها کسی که می تواند شما را نجات دهد ما هستیم.

سیاست پیش گرفته آمریکا و اروپا در برابر داعش، سیاست استعماری است

فرمانیان افزود: کشورهای اروپایی و آمریکایی ابتدا به داعش کمک کردند، پس از اینکه این گروه تروریستی به سوی کردها حرکت کردند، آمریکا در صحنه وارد و به عنوان یک نجات دهنده، ناجی کردها شد چرا که از قدیم کردها با آمریکا رابطه خوبی داشتند و ذخیره های نفتی بسیاری دارند. سیاست پیش گرفته آمریکا و اروپا در برابر داعش، همان سیاست استعماری است که از قدیم وجود داشته و هیچ گاه تمام نخواهد شد، مگر اینکه بزرگانی که چنین اهداف کوچکی را می بینند، مقداری به اهدف بلند اسلامی و جهان اسلام توجه داشته باشند.

رسانه ها با سوژه های خود به اختلافات دامن می زنند

او در پاسخ به اینکه چرا پیروان ادیان نمی توانند توصیه های دینی خود را عملی کنند و از اشتراکات دینی در رسیدن به صلح بهره ببرند؟ گفت: اساسی ترین مشکل این است که عده ای به ظاهر با استناد به برخی از آیات و روایات همیشه اختلافات را بزرگتر می کنند. دین اسلام با همه مذاهب 70 تا 80 درصد مشترکات دارد، اما بیشترین هزینه صرف مقدار کم اختلافات می شود حتی رسانه ها همیشه به دنبال سوژه های اختلافی هستند و سعی دارند با مطالب خود احساسات را تحریک و باعث ایجاد سر و صدا شوند.

رییس دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، افزود: امروز هم که افراط گرایی در جهان بیداد می کنند، رسانه ها به جای اینکه بر مشترکات ادیان تأکید کنند و برای اهداف بلند هزینه کنند، متاسفانه بر اختلافات دامن می زنند.

عقل گرایی نخبگان می تواند اختلافات را کاهش دهد

او به نقش علما و نخبگان در کاهش اختلاف افکنی اشاره و تصریح کرد: در فضا و شرایطی که امروز جهان به آن دچار شده است، عقل گرایی نخبگان تا حدی می تواند این اختلافات را کاهش دهد. در کشور ما بزرگان نظام و حوزه بسیار مراقب هستند که این اختلافات به سمت توده مردم نرود، چون اگر به سمت عوام مردم کشیده شود آنقدر فضا ملتهب می شود که دیگر نمی توان در مقابل بسیاری از حوادث ایستاد.

او ادامه داد: هدف استعمار این است که مسلمانان درگیر مشکلات و اختلافات میان خود شوند،

نمونه آن را در کشورهایی مانند عراق، سوریه، لیبی، پاکستان، افغانستان، یمن و بحرین شاهد هستیم، این کشورها چنان درگیر مشکلات، اختلافات و مسایل داخلی کشور خود هستند که حتی به تمدن اسلامی هم فکر نمی کنند.

تمدن غرب مایل به گفت وگو نیست

فرمانیان درباره دلیل عدم موفقیت گفت وگو میان کشورها در طی دهه گذشته و بالا رفتن میزان جنگ و خشونت اظهار کرد: به نظر می رسد که علت اصلی عدم موفقیت گفت وگو به نخواستن یا مردود دانستن این گفت وگو از سوی تمدن غالب برمی گردد، یعنی تمدن غرب به خاطر اینکه نمی خواهد تمدنی در کنار او قرار گیرد، اصلا مایل به گفت وگو نیست. اتفاقا به نوعی دنبال ستیزه جویی است، دنبال این است تمدن هایی که در حال رشد هستند را به هر نحوی که می تواند از بین ببرد یا حداقل روند آن را کُند کند. اروپا و آمریکا همیشه برای رسیدن به این هدف، به مسایل با عنوان دموکراسی و حقوق بشر ورود می کنند، اما هیچ گاه از این دو امر دفاع نمی کنند و تنها مردم را فریب می دهند، در حقیقت هدف اصلی آنها ضربه زدن به تمدن در حال رشد است.

رییس دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، ادامه داد: امروز تمدن اسلامی در حال رشد است و مسلمانان علاقه مند هستند برای خود تمدنی ایجاد کنند، به همین دلیل آمریکا و اروپا از هر گروه و دسته ای که باعث تفرقه و جنگ داخلی می‌شود، حمایت و فضا را آلوده می کنند تا هدف اصلی گم شود، مسلمانان به خودشان مشغول شوند و باز به تمدن غرب وابسته باشند.

فرمانیان به هدف گذاری غرب در چین به منظور نابودی تمدن این کشور اشاره و اظهار کرد: تحلیل هایی وجود دارد مبنی بر اینکه شاید آمریکا از گروه های تکفیری برای روسیه و چین هم استفاده کند تا بتواند از این طریق تمدن رقیب را از صحنه خارج کند. به همین دلیل در حدود چند سال گذشته دیدیدم که آمریکا برای تقابل با چین نسبت به جهان اسلام بسیار هزینه کرده است. به طور کلی ما معتقدیم که گفت وگوی تمدن ها برای اینکه تمدن غالب نمی خواهد، رقیبی پیدا کند همیشه به شکست خواهد انجامید.
منبع: شفقنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس