کد خبر 462905
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵

مقامات امنیتی ازبکستاناعلام کردند داعش سعی می‌کند با استفاده از منابع مالی، افراد مختلفی از جمله پزشک، معلم و آشپز را جذب خود نموده و از آنها در عملیات‌های مختلف استفاده کند.

 به گزارش مشرق، مقامات امنیتی ازبکستان هشدار دادند، گروه تروریستی داعش تلاش می‌کند با تشویق خانواده‌ها و تطمیع مالی آنها، جوانان نخبه ازبکی را جذب کند.

در اطلاعیه کمیته امنیت ملی ازبکستان که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرنگار فارس قرار گرفت، آمده است: داعش سعی می‌کند با استفاده از منابع مالی، افراد مختلفی از جمله پزشک، معلم و آشپز را جذب خود نموده و از آنها در عملیات‌های مختلف استفاده کند.

«حسن ماموراف» یکی از مقامات کمیته امنیت ملی ازبکستان در همین حال معتقد است، برخلاف تصورات، داعش بدنبال جذب شبه نظامیان نیست بلکه بسیاری از نخبگان ازبکی که هدف داعش برای جذب در این گروه قرار می‌گیرند، غیرنظامی بوده و در رسته‌هایی غیر از نظامی گری تخصص دارند.

وی افزود: بر اساس اطلاعاتی که در دست داریم، امروز در صفوف گروه تروریستی داعش از 500 تا 600 نفر از شهروندان ازبکستان در این گروه حاضر و در حال جنگ هستند.

این تحلیلگر عضو کمیته امنیت ملی ازبکستان اظهار داشت: تعقیب شهروندان ازبکستان نه تنها از طریق ترکیه بلکه از طریق کشورهای دیگر به سوریه و عراق بسیار سخت است و بایستی از مبدا از خروج آنان جلوگیری کنیم.

ماموراف خاطرنشان کرد: حتی برخی اتباع ازبکستانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند نیز به جهت کارکرد خوب در رشته تخصصی خود، مورد توجه گروه داعش قرار گرفته‌اند.

در همین حال، «ویکتور میخایلیف» کارشناس مسائل سیاسی-امنیتی آسیای مرکزی گفت: استخدام کنندگان داعش برای شبه نظامیان جنبش اسلامی ترکستان تقریباً بیست هزار دلار پیشنهاد می‌کنند. چون در صفوف شبه نظامیان جنبش اسلامی ترکستان کسانی که تجربه عملیات مین‌گذاری و انفجار را دارند، زیاد است.

وی ادامه داد، به همین دلیل داعش هم اکنون علاقمند است به جای اینکه فعالیت‌های نظامی جنبش اسلامی ترکستان را در افغانستان تامین مالی کند، شبه نظامیان جنبش اسلامی ترکستان را به سوریه و عراق جلب نماید.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس