«خدا نمرده است» داستانی خیالی است که سازنده فیلم در آن به شکلی گل‌درشت و عجیب به دفاع از مسیحیت و تخریب اسلام می‌پردازد. اساس داستان فیلم برمبنای روزگار یک جوان مسیحی است که تلاش می‌کند ایمان مردم به خدا را حفظ کند و از سوی دیگر خرده‌روایتی از زندگی یک دختر مسلمان ایرانی که درگیر بی‌غیرتی پدرش شده است.

گروه جنگ نرم مشرق- فیلم خدا نمرده است، به کارگردانی هارولد کرونک ساخته سال 2014 آمریکا است و درونمایه‌ای دینی دارد. خط تعلیق اصلی فیلم زندگی دانشجویی را نشان می‌دهد که با استاد فلسفه خود دچار چالش شده و در همان جلسه نخست ابتدای ترم از سوی استاد آتئیست (انکارکننده خدا) خود مجبور می‌شود تا زنده بودن یا همان وجود خدا را اثبات کند. او باید 20 دقیقه انتهای هر جلسه کلاس درس را با توضیحات خود برای اثبات وجود خدا به دیگر دانشجویان بگذراند.

نقش اول این فیلم، جاش ویتون با بازی شین هارپر، دانشجوی سال اولی ساده و بی‌تکلف و یک مسیحی معتقد است. وی با درگیر شدن با مباحث فلسفی اثبات خدا و طی آشنایی با یک کشیش که او را به سمت آیات کتاب مقدس راهنمایی می‌کند در نخستین جلسه تدریسش در انتهای کلاس، به قول خودش، خدا را به دادگاه آورده، خودش را وکیل مدافع، استاد را شاکی و دانشجویان را هیئت منصفه می‌نامد.

دعوای بر سر حضور خدا در کلاس درس فلسفه + فیلم و تصاویر // در حال ویرایش
شین هارپر در نقش جاش

جاش ویتون، با استفاده نظریه انفجار بزرگ سعی می‌کند وجود هر موجودی را منتشا از وجودی بالاتر بگیرد و بر این اساس به گفته‌های دانشمندی به نام استیون وینبرگ که یک انکارکننده خدا بود استناد می‌کند تا بیگ بنگ را قائم به خداوند بداند. اما وقتی استاد نقل قولی را از استیون هاوکینگ که یک انکارکننده است درباره جهان خودپرداخته می‌آورد که جهان مانند جاذبه زمین می‌تواند از هیچ، نیرویی را پدید بیاورد، جاش ویتون از جواب دادن به او بازمی‌ماند. استاد وی را در حضور دانشجویان تحقیر می‌کند.

وقتی پدر ایرانی بی‌غیرت شد و دانشجوی مسیحی، منجی + تصاویر
استیون هاوکینگ

او در راه اثبات خدا به دانشجویان، از سوی استاد تهدید به بی‌نتیجه ماندن تحصیلاتش می‌شود و به همین ترتیب، دوست‌دختری که قصد ازدواج با او را دارد به دلیل به خطر افتادن آینده جاش، او را ترک می‌کند اما او پا پس نمی‌کشد.

از سویی استاد فلسفه جاش، دوست‌دختری به نام مینا دارد که یک مسیحی است و هرچند که به وی علاقمند است اما بارها به اعتقادات او حمله کرده و در حضور دوستان خانوادگی‌ای که همگی آتئیست هستند او را مسخره و تحقیر می‌کند و کار به جایی می‌رسد که دوست دخترش تحت تاثیر حرف‌های کشیش او را ترک می‌کند.

در جلسه بعدی کلاس، جاش ویتون در ادامه روند اثبات حضور خدا ضمن اشاره به شکست در برابر جمله استیون هاوکینگ می‌گوید: اما دکتر جان لنوکس که استاد ریاضیات و فلسفه است نشان داده که جمله هاوکینگ درباره جاذبه زمین دارای سه اشکال بوده و در واقع در یک چرخه معیوب می‌افتد.

کاملا واضح بود که استاد فلسفه جاش نه به استدلال هاوکینگ که به عظمت علمی وی تکیه کرده بود و جاش هم به همین صورت توسط یک استاد معروف دیگر او را سر جای خود می‌نشاند.

دعوای بر سر حضور خدا در کلاس درس فلسفه + فیلم و تصاویر // در حال ویرایش

جاش ویتون در ادامه روند اثبات خدا به تئوری تکامل داروین هم اشاره کرده و با نشان دادن کاستی‌های نظریه وی به نوعی لگدی دیگر به تئوری زنده نبودن خدا می‌زند و می‌گوید یک نیروی برتر از ابتدا تا اکنون مراقب خلقت بوده است.

در انتهای کلاس، جاش به صورت خصوصی از استادش می‌پرسد که چرا به جایی رسیده که خدا را باور ندارد و او در جواب جاش علت را مرگ مادرش عنوان می‌کند وقتی که او 12 ساله بوده و می‌گوید که هرچه دعا کرده خدا جوابش را نداده و بعد از آن به خودش قول داده که هرگز حضور خدا را باور نکند و ادامه می‌دهد که بزرگترین منکران تاریخ قبلا مسیحیان خوبی بوده‌اند.

در انتها جاش به استاد ثابت می‌کند که او فقط چون او از خدا متنفر است سعی دارد که نادیده‌اش بگیرد و در این امر دانشجویان کلاس او را تایید می‌کنند و می‌گویند که خدا نمرده است. پلان شکست خوردن استاد فلسفه در حضور دانشجویان آنقدر تاثیرگذار است که حتی تنها دانشجوی چینی کلاس هم تصمیم می‌گیرد به آیین مسیحیت روی بیاورد.

فیلم خدا نمرده است، فیلمی است بسیار تاثیرگذار که بیننده را حتما تا ساعتی بعد از پایان فیلم هم همراه خود می‌برد. درامی که در کنار خط تعلیق اصلی فیلم چندین خرده روایت دیگر را هم دور یکدیگر جمع کرده است:

داستان دختر خبرنگار معروف و ضدمسیحی که وقتی خبر سرطانی بودنش را می‌شنود تمام امیدش به دنیا را از دست می‌‌دهد و در جریان مصاحبه‌اش با یک گروه موسیقی که برای مسیح علیه‌السلام تبلیغ می‌کنند، ایمان می‌آورد. استاد فلسفه دانشگاه هم در پایان فیلم پس از آنکه در یک شب بارانی تصادف می‌کند و متوجه می‌شود که در لحظات پایانی زندگی‌اش به سر می‌برد ناگهان باز هم همان کشیش بالای سرش حاضر می‌شود و وی را متقاعد می‌کند که به مسیح علیه‌السلام ایمان بیاورد.

اما آنچه که در اینجا از همه مهمتر به نظر می‌رسد، روایتی است کوتاه از زندگی دختری مسلمان و ایرانی به نام عایشه. این دختر که با پدر و برادر کوچکتر خود زندگی می‌کند کم‌کم به تعلیمات مسیحیت علاقمند شده و دین خود را عوض می‌کند. کشیشی که به جاش کمک کرده بود تا از پس مناظره با استادش بربیاید به عایشه هم کمک می‌کند تا بتواند به آیین مسیحیت روی بیاورد.

هرچند که خرده روایت زندگی دختری ایرانی در این فیلم شاید مجموعا 8 دقیقه از فیلم را به خود اختصاص داده باشد اما در بخشی از فیلم کاملا مشخص است که هارولد کرونک کارگردان این فیلم، تمام سعی خود را برای اجرای یک نمایش خوب و تاثیرگذار در امر ایران‌هراسی به کار برده است.

دعوای بر سر حضور خدا در کلاس درس فلسفه + فیلم و تصاویر // در حال ویرایش

دعوای بر سر حضور خدا در کلاس درس فلسفه + فیلم و تصاویر // در حال ویرایش
عایشه و پدرش

پدر عایشه که در طول فیلم فقط یک جا و آن هم دو کلمه فارسی حرف می‌زند (سلام دخترم) تا نه تنها مسلمان بودن بلکه ایرانی بودنش را اثبات کند، مردی میانسال و بسیار غیرتی و متعصب است. وی دخترش عایشه را مجبور می‌کند تا علیرغم میل درونی‌اش با روسری به دانشگاه برود؛ هرچند که این پدر مثلا غیرتی و مسلمان فقط اصرار به پوشیده بودن موهای دخترش دارد و اجزای دیگر بدنش را زیاد مد نظر قرار نمی‌دهد که نشان‌دهنده رفتار اسلامی و ضد ایرانی او است. از همین‌جا معلوم است که سازنده فیلم در نظر داشته تا به شکلی اغراق‌آمیز فرهنگ یک ایرانی را احمقانه جلوه دهد.

از سوی دیگر وقتی پدر عایشه به روی آوردن او به آیین مسیحیت پی می‌برد، او را به شدت کتک می‌زند و از خانه بیرونش می‌کند. بدتر از همه اینجاست که کارگردان به مخاطب خود توضیح نمی‌دهد که چرا پدری که اینقدر غیرتی و اسلام‌دوست است بعد از آگاه شدن نسبت علاقه دخترش به آیین مسیحیت ناگهان بی‌غیرت می‌شود و او را بیرون می‌کند!.

در فیلم خدا نمرده است، کارگردان با مسیحی کردن عده‌ای کافر سعی دارد تا تفکر زنده بودن خدا و ایمان به او را در برابر تفکر مرده بودن خدا و کافر بودن به او قرار دهد که تا حدودی هم موفق می‌شود اما نکته قابل تامل اینجاست که سازنده فیلم در کنار نشان دادن این عده کافر مسیحی شده، یک مسلمان را هم جای داده است که این می‌تواند به دو جهت باشد: یکی آنکه سعی داشته مسلمان ایرانی را به مخاطب خود به عنوان یک کافر نشان دهد و یا اینکه خودش این اعتقاد را داشته که تنها دینی که ظرفیت لازم برای برتری نسبت به مسیحیت تحریف شده امروزی را دارد اسلام است و سعی کرده که عظمت دینی چون اسلام را در پیش چشم مخاطب خود خورد کند که البته به نظر نگارنده تا حدودی هم موفق شده است.

وحید درمنکی فراهانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    اسمی که واسه دختره انتخاب کردند عایشه(!) سطح شناخت رو از ایرانو نشون می ده. گمونم از این فیلم های تبلیغاتی تبشیری ها باشد.
    • محمد IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      0 0
      قشنگ گفتی
  • حامد رنجبر خنج ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    1 0
    هر کاری میخان بکنن مهم اینه که خد گفته در دین هیچ اجباری نیست هدایت از گمراهی مشخص است اسلام دین برتر و تشیع مذهب برتر وحق د دنیست و این را فقط مر مشخص خواهد کرد
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    2 0
    من 2 ماه از زندگیم رو صرف مطالعه و مناظره های مختلف بین ادیان کردم هر چند ناقص بود به دلیل زبان های مختلف و ترجمه دشوار ولی این رو فهمیدم که اسلام هیچ گاه رو در روی مسیحیت از لحاظ فلسفه و منطق و مناظره کم نمیاره تو همه مناظرات درست حسابی علمای مسلمون چه شیعه چه شنی دست بالا رو دارن البته هنوز در حال تحقیق بین ادیان مختلف اسلام هستم ولی تا به اینجا یک چیز برای من خیلی جالب بوده اینکه علمای شیعه که اکثر ما فکر میکنیم بی سواد هستند خیلی بیشتر از علمای منطق و فلسفه به این علوم تسلط دارن ، و دلیل پیروزیشون تو مناظرات این هست که با کتب اهل سنت باهاشون مناظره میکنن البته نظر شخصی ام تا به حال این هست که شیعه برخی عقاید خرافی در"" عامه مردم "" گسترش پیدا کرده
  • پسر ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    از اول تا آخر ضایع
  • میثم ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    1 0
    خیلی از مردم مثل شما میدونن که علمای شیعه منطقی ترین و باسوادترین علما هستند که دلیلش منطق تشیع هست و عقاید خرافی از نظر شما اگر مورد تایید عموم مراجع نباشه که به شیعه ربطی نداره اگه باشه میتونی از سایتها یا تلفن دفتر مراجع بپرسی با استدلال اونا متوجه میشی که خرافات نیست
  • ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    1 0
    معلومه این کارگردان با اشعارایرج میرزای بی غیرت ومرتد آشنائی داشته واین بخش پدر بی غیرت را با کمی تغییر از اشعار ایرج میرزا عاریه گرفته !!!
  • ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    اتفاقا این واقعیت بخش زیادی از جون های به بوچی و بن بست فکری رسیده این کشور هست که توی خیابون به خوبی ویراژها و بوقها و مانورها و داف ها و...شون رو می بینی که اصلا معلوم نیست دنبال چی هستن یعنی خودشون هم نمی دونن حتی بلد نیستن یک بند درباره خداوند بنویسند و اگر ازشون درباره خداوند دنیای پس از مرگ قیامت حضرت محمد(ص) و امامان سوال کنی مثل یک امل بهت نگاه می کنن و می خندندن در ظاهر شیعه هستن ولی در اصل غیر خداناباورها هستن.. ما امروز با نسلی طرفیم که فقط روی کاغذ و در شناسنامه شیعه هستن و از نظر فکری و سبک زندگی کاملا دین و نه فقط اسلام بلکه کلا خدا رو از زندگی گذاشتن کنار...... آیا شما در مسیحیت هم خیانت یک همسر به شوهرش که بچه هم داره رو می بینی؟ آیا شما در مسیحیت هم خانگی با دوست جنس مخالف آنهم موقتی هر بار با یک نفر یا چند نفر در خانه ای رو می بینی؟ ایا شما در یهودیان هم گسترش هم جنس گرایی حتی در دانش آموزان به این سطح می بینی متاسفانه جامعه ایرانی به صورت زیر پوستی داره به یکی از فاسدترین جامعه های کل دنیا تبدیل میشه که فقط سانسور روش های دستوری و پاک کردن صورت مسائله فقط جلوی نشان داده شدن آن رو برای خود مسئولین داخلی و دنیا گرفته در همین مسابقات ورزشی اخیر تنها کسی که به خاطر سوء رفتار جنسی در کره دستگیر شد یک ایرانی بود.... چرا سفر به چند کشوری که مهد توریسم س/ک/س و غیر اخلاقی هستن شده یکی از چند هدف گردشگری ایران چرا باید تایلند برای توریست های ایرانی تصحیلات ویژه بزاره از بس دارن زیاد میشن متاسفم که بگم الان ببیدین در همین مناطق توریستی داخل ایران چه کثافت کاری ها رو به اسم پول درآورن آزاد کردن.....
  • رضا ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    سلام اولا عنایت داشته باشید که دین از نظر خداوند یکی است در قرآن مجید واژه دین همواره به صورت مفرد بکار می رود و جمع بسته نمی شود یعنی واژه ادیان نداریم. ثانیا در قرآن صراحتا ذکر شده است (ان الدین عند الله اسلام) همانا دین نزد خداوند اسلام است. وجود مشترکان بین پیروان اموزه های دینی پیامبران (ع) ناشی از آن است که منشا تمامی آموزه های دینی یکی است. و اختلافهای موجود ناشی از عدم ایمان نزد پیروان است. کما اینکه در قرآن می خوانیم. ان الدین عند الله اسلام و ما اختلف الذین آمنوا اوتوالکتاب من بعد جاء هم العلم بینهم و اوتو الکتاب ان الله سریع الحساب. دشمن اسلام و مسیحیت همه از یک فرقه اند. ان الله بصیر بالعباد
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    1 0
    اینجاست که باید دوباره برگشت و یه نگاه عاقل اندر سفیه به فیلمسازان وطنی انداخت.
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    ماشاالله 2 ماه چشم نخوری این همه وقت گذاشتی
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    ای کاش به جای تحقیق بر روی ادیان دیگر ، عمق معارف دینی خودت را با مطالعه کتب شهید مطهری افزایش می دادی تا در مورد خرافی بودن بعضی عقاید شیعه به جای نظر شخصی از نظرات تخصصی استاد مطهری استفاده میکردی!
  • علي ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    دعا بفرماييد
  • ناشناس ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    یادم افتاد از کسی که تا لحظه آخر عمرش خدا و قرآن را انکار می کرد اما وقتی بهش خبر دادن که فردا صبح اعدام میشی تاصبح ختم امن یجیب گرفته بود . منظورم اینه که در ورای این همه انکار ، هیچ علم و منطقی نیست .خودشون هم می دانند که حرف باطل می زنند اما باز هم تکرار میکنند و تکرار می کنند .
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    چقدر برای اهداف باطلشان تلاش می کنند ولی ما چی؟
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    امام صادق ع می فرمایند " نحن ابناء الدلیل " ما فرزندان (پیرو) استدلال و منطق هستیم ! حال تینکه تو مذاهب دیگه عقل را بعنوان منبع فقهی اصلا قبول ندارند !! تو قرآن کریم هم حدود 300 آیه در خصوص تعقل و تدبر هست
  • علیرضا ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    این فیلم رو دیدم با خودم فکر کردم اگر سر کلاس بودم و از همین دانشجو در مورد تثلیث سوال میکردم و به چالش میکشیدمش فکر کنم استاد 20 رو بهم میداد. چون ظاهر این عقلانی و منطقی به نظر میرسه مثلا، ولی دین مسیحیتی که بهش اعتقاد دارن پرش حفره های استدلالی و منطقیه.
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    علمای شیعه که اکثر ما فکر میکنیم بی سواد هستند!!!!!!! شما بر چه اساسی چنین فکری داشتید؟ این همه عالم بی نظیرکه همه معروفند و همه میشناسند. از کتابای شهید مطهری دو صفحه اش را بخونی متوجه میشی چقدر تفکر بالایی داشتن. دو تا سخنرانی ازعلما گوش بدی میفهمی که اوضاع از چه قراره. همین سخنران هایی که تی وی پخش میکنه.
  • policy maker ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    گرایشات تئوئیستی فیلم قابل ستایشه. ضمن این که فیلم خوش ساختیه و صحنه های غیر اخلاقی هم نداره.
  • کیا ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    اول بر تفسیر المیزان را بخوان ودوم کتاب الحیات را بعدآ می فهمی که اختلاف اسلام با دیگر ادیان از منهای بینهایت تا مثبت بینهایت است وسایر کتابها پیشکش که برای فهمیدن اسلام مثل شما حتمآ 20سال مطالعه لازم است تا.................
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    جناب این حرفتون رو قبول ندارم ( دلیل پیروزیشون تو مناظرات این هست که با کتب اهل سنت باهاشون مناظره میکنن البته نظر شخصی ام تا به حال این هست که شیعه برخی عقاید خرافی در"" عامه مردم "" گسترش پیدا کرده) چون خود علمای شیعه در بحث با اهل سنت و سایر ادیان بسیار قوی بوده و جواب های صریح و قانع کننده ای دارند. چون مکتب ما مکتب اهل بیت و سخنان اهل بیت اتمام حجت است فقط کافی است 7مناظره امام رضا با علمای ادیان و پیروان مکاتب را مطالعه کنیم.
  • منوچهر ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    ادیان الهی همه لطف خداوندهستنددرحق انسان ولیکن مطالعات مختصری که من داشتم برام مبرهن میکنه که تکمیل این لطف درحق نوع بشربا بعثت حضرت رسول رحمه للعالمین انجام شده .تشیه هم به دلیل دراقلیت بودن از حیث جمعیتی والبته به اتکای خاستگاه جغرافیایی و فرهنگی شیعیان(ایران،یمن یاعربستان خوشبخت،لبنان وارث تمدن فنیقی ها،مصر دردوران فاطمیان و...)از حیث غنای استدلالی وعقلی خیلی بالاست والبته میدونیم که بالاترازهمه شرایط وبسترهای فرهنگی آماده،نقش آموزه های امامان معصوم از حضرت امیر گرفته تا فرزندان ایشان غیرقابل انکاره. کارگردان فیلم اگر کتاب علی صدای عدالت انسانی همکیش خودش رو خونده بود الان شیعه بود وفیلم رو باهمون تم خداپرستانه ولی با مقداری تفاوت ومتکی به ادله کلام شیعی میساخت .خدایا بازم ازت ممنونم به خاطر عشق مولا که قلبمو لایقش کردی.
  • علیرضا ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    خدایی گرایی که اینها تبلیغ میکنن به درد خودشون میخوره. وقتی نتونن جوابهای منطقی درباره توحیدشون رو بدن من از استاد تعجب کردم که مثلا استاد فلسفه است و انجیل رو از بر هستند اما در مورد گزاره های توحیدی مثل تثلیث هیچ فکر نکرده بودند و فقط سر لج بازی دست به انکار زدند
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    این جور قیافه های روشنفکرمآبانه انکار خدا، شنا خلاف جهت آب و بیشتر برای جلب توجه دیگرانه، کسی که تو زندگی نتونسته خودش رو در جهت مثبت مطرح کنه رو میاره به این مسایل تا شاید کسی بهش توجه کنه
  • jOOnOOb ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    منظورش ایران نبوده با اسم عایشه مطمئن باشید منظورش افغانستانه نه ایران.
  • محمود ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    مسلم که شما هیچ از ادیان نمیدونی و فقط از روی تعصب صحبت کردی و گرنه اون جلمه که گفتی در دین هیچ اجباری نیست فقط در قران و اسلام و شیعه و سنی قرار داره اسلام به معنی تسلیم شدن است و بعد از اسلام اوردن شما ایمان میاری و لی در ادیان دیگر همچین چیزی وجود نداره و تا ایمان نیاری نمیتونی مدعی اون باشی خواهش در مبحث که نمیدونید وارد نشید چون خودتون به سخره میگیرید
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    بحث وقتی جولب میده که دو طرف در جایگاههای برابر باشند، نه اینکه یکی بعد از بحث به جرم محاربه اعدام بشه. پی: هرچی تو بگی درسته!
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    1 0
    فیلم روایتش از اسلام اشتباه بود که پدر بعد از مسیحی شدن دختر از خونه بیرونش کرد؟ شما که حکم اعدام میدین برای همچین موردی
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    1 0
    مثبت دادم چون گفتی اسلام کم نمیاره اما من علمای خودمون رو بی سواد نمی دونم بلکه افراد فهیم عالم و توانایی هستن
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    فیلم روایتش از اسلام اشتباه بود که پدر بعد از مسیحی شدن دختر از خونه بیرونش کرد؟ شما که حکم اعدام میدین برای همچین موردی
  • Syed hassan Bujari zad ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    در ورای این همه انکار و تایید ، هیچ علم و منطقی نیست.
  • سید حسین ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    دوست عزیز این قدر تند نرو پیاده شو با هم بریم. شما از پشت کدام کوه آمده ای که ادعا می کنی فساد در بین مسلمان های ایرانی بیشتر از مسیحی های غربی رشد یافته؟ شما آمار فساد، خیانت، دزدی، قتل و غارت، تجاوز، مصرف مواد مخدر و غیره در غرب را اصلا دیده ای؟ اینکه یک بخش از ایرانی ها عیاش هستند بحثی ندارد. همین ها قبل تر هم بودند. پس این همه طرفداران منافقین و کسانی که در دوران جنگ از پشت خنجر می زدند را ندیده بودی؟ خوب اینها همانها هستند. اما همه اینها در مقابل فسادی که در کشورهای غربی جریان دارد چیزی نیست. شما اگر راست می گویی بگو چند درصد دختر های 18 ساله غربی باکره هستند؟ یا اینکه چند درصد بیماری مقاربتی نگرفته اند؟ بگو چند درصد ماریجوانا، اکستسی، و غیره مصرف نمی کنند؟ بگو چند درصد حد اقل یک بار اعمال جنسی با هم جنس خود انجام نداده اند؟ آمارهای رسمی خود کشورهای غربی هم این موارد را در سطح بسیار بالایی نشان می دهد.
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    بازهم نظرات مغرضانه...دوتا کتاب بخون لا اقل............
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    با این اطلاعات ایران هراسی هم می‌کنند! خداییش اینا نتونستن هیچ ضربه درست حسابی به ما بزنند, بیشتر خودمون به خودمون ضربه زدیم و گرنه ما ملت بسیار نیرومندی هستیم به لحاظ فکری و اعتقادی, حیف که با خودمون درگیریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس