صدای آمریکا در گزارشی از افزایش مراودات میان مردم دو کشور ایران و آمریکا با پیشگامی ورزشکاران و علمای مذهبی خبر داده است.

گروه جنگ نرم مشرق- به نوشته صدای آمریکا، در حالی که دو کشور در حال مذاکره بر سر مسئله هسته‌ای هستند، موجی از دیدارها و تماس میان مردم دو کشور شروع شده که می‌توان آن را دیپلماسی مردم با مردم نامید.

گزارش صدای آمریکا از بهبود روابط مردم ایران و آمریکا

در این گزارش، با اشاره به سفر چندی پیش هیئت مذهبی آمریکا به ایران، از سفر یک گروه از زنان طلبه ایرانی به به آمریکا خبر داده شده که اولین سفر در نوع خود محسوب می‌شود.

گزارش صدای آمریکا از بهبود روابط مردم ایران و آمریکا

تصوير سفر بانوان طلبه ايراني به آمريكا

افزایش سفرهای ورزشی میان دو کشور نیز مصداق دیگر این ماجرا است که پیشگام آن، کشتی‌گیران آمریکایی بودند که در مسابقات جهانی ایران شرکت کردند و با استقبال بی‌سابقه ایرانیان مواجه شدند.

رابی اسمیت یکی از اعضای تیم کشتی آمریکا به صدای آمریکا گفته است که استقبال ایرانی‌ها از تیم کشتی آمریکا در هیچ کشور دیگری سابق نداشته است.گزارشگر صدای آمریکا مدعی است تماشاگران ایرانی با شور و هیجان بیشتری کشتی‌گیران آمریکایی را حتی نسبت به کشتی‌گیران ایرانی، تشویق می‌کردند.

صدای آمریکا از سفر تیم والیبال ایران به کالیفرینای جنوبی طی یک ماه آینده برای برگزاری 4 مسابقه با تیم والیبال آمریکا خبر داده و به نقل از برگزارکنندگان این دیدار نوشته است: چنین دیدارهایی می‌تواند دیدگاه مردم آمریکا نسبت به ایران را از یک کشور محور شرارت که به دنبال ساخت بمب هسته‌ای و مخالف رژیم صهیونیستی است، تغییر دهد.

صدای آمریکا موج اخیر را دومین موج دیپلماسی مردم با مردم بین ایران و آمریکا از زمان انقلاب اسلامی تاکنون خوانده است، موج اول آن زمان انتخاب محمد خاتمی به عنوان رئیس‌جمهور ایران رخ داده بود.

در آن زمان هم کشتی‌گیران آمریکایی پیشگام سفر به ایران بودند و در فوریه 2008 در مسابقات تهران شرکت کردند.

علاوه بر ورزشکاران، دو کشور در آن دوران تبادل کارشناسان و اساتید دانشگاهی، پزشکی، نجوم‌شناسی، فلسفه، اخلاق، محیط زیست و سینما را نیز شروع کردند اما در نهایت دوباره روابط دو کشور در دوره بوش به وخامت انجامید و با انتخاب احمدی‌نژاد اوضاع بدتر شد.

اما انتخاب روحانی در سال گذشته، اوضاع روابط دو کشور را دوباره به سمت بهبودی برده است. روحانی صراحتا اعلام کرده به دنبال بهبود روابط با آمریکا است.

صدای آمریکا در این گزارش گفتگوهای مذهبی میان علمای دو کشور را راهکار مناسبی برای بهبود روابط ایران و آمریکا دانسته است.

در همین راستا طی سال جاری تاکنون گروه‌های مختلفی مذهبی آمریکا به ایران سفر کرده‌اند و با بازگشت به آمریکا از دیدارهای مفید خود سخن می‌گویند.

گزارش صدای آمریکا از زيپ‌ديپلماسي مردم ایران و آمریکا

سفر تئودور مك كريك به ايران

تئودور مک کریک از اسقف‌های اعظم آمریکایی که اخیرا به ایران سفر کرده بود، در میزگردی در موسسه خاورمیانه واشنگتن درباره این سفر گفته است: در این سفر با علمای مذهبی ایران، اعلامیه‌ای علیه گسترش سلاح‌های کشتار جمعی امضا کردیم. در این سفر همچنین درباره فتوای رهبر عالی ایران علیه سلاح‌های هسته‌ای نیز تحقیق کردیم و فهمیدیم که این فتوا بسیار مهم و لازم‌التباع است و اهمیت آن همچون دستورات کلیسای کاتولیک رم است.

وی گفته است:‌ شرایط فعلی فرصت جدیدی برای بهبود روابط ایران و آمریکا است و اگر ما قدر آن را ندانیم، شاید چنین فرصتی هرگز تکرار نشود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    1 0
    گزارشگر صدای آمریکا مدعی است تماشاگران ایرانی با شور و هیجان بیشتری کشتی‌گیران آمریکایی را حتی نسبت به کشتی‌گیران ایرانی، تشویق می‌کردند. چقدر از خود راضین،احمقا
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    خوب بود
  • آرش ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    رابطه با شیطان بزرگ، تنها به معنی دور شدن ما از موضع حق است! امیدوارم خداوند فرصت ضایع کردن خون های شهدا را به بعضی افراد مشتاق مدرنیته ندهد.
  • علی دادا ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    بارک الله به بانوان طلبه ايراني پول سفر از کجا؟ الله اعلم
  • محسن ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    جالبه که بازهم در این گزارش یه توهین های خودشان ادامه داده و می گویند:«دیدگاه مردم آمریکا نسبت به ایران را از یک کشور محور شرارت که به دنبال ساخت بمب هسته‌ای و مخالف رژیم صهیونیستی است، تغییر دهد.» در اینکه ایران به دنبال ساخت بمب هسته ای نیست هیچ شکش وجود ندارد ولی در مورد مخالفت و دشمنی با رژیم صهیونیستی این یک آرمان و هدف غیر قابل انکار وافتخاری برای مردم ایران اسلامی است. در ضمن مقامات ایرانی در بسیاری از موارد به اینکه ما با سیاستهای استکباری امریکا مخلفیم و نه با مردم آن تأکید کرده اند.
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    فارسی بلد نبوده فک کرده مرگ بر امریکا تشویقه :)))))))))))))))))))))
  • ناشناس ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    ما عاشق امریکاییها بودیموخودمون نمیدونستیم!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس