کد خبر 346479
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱

آنکار برای رسیدن به اهداف توسعه طلبانه خود در منطقه، تلاش کرد ایران، عراق و سوریه را با تروریست‌های وارداتی درگیر کند تا سران آنکارا با فراغ بال بیشتری به منطقه و طرح‌های توسعه‌ای خود بنگرند.

به گزارش مشرق، سه سال پیش کشورهای عربی منطقه و جبهه غرب با بیداری اسلامی در شوک فرو رفتن اما بعد از به خود آمدن، تلاش کردن با ایجاد انحراف در این جریان، آن را به سمت تغییر نظام سوریه هدایت کنند. با ایجاد اعتراض ساختگی در درعا، خیل عظیمی از مزدوران اجاره ای را هم با حمایت مالی عربستان و قطر و پشتیبانی ترکیه وارد سوریه کردند. هر چند با ورود حزب الله نظام دمشق خطر سقوط را رد کرد اما زیر ساخت های اقتصادی سوریه آسیب جدی دید. اما حوادثی در این میان افتاد که این ائتلاف دشمنان دمشق با تغییراتی مواجه شد.

 با روی کار آمدن اخوان در مصر،ترکیه خود را برنده اوضاع مصر  می دید اما با سقوط اخوان در مصر ائتلاف ضد دمشق هم ترک برداشت. ترکیه و قطر حامی اخوان خود را در مقابل عربستان که سیاست ضد اخوانی به خود گرفته بود، دیدند.

 شکاف میان ائتلاف ضد دمشق در صحنه میدانی سوریه هم خود را نشان داد تا جایی که ترکیه و قطر حمایت خود را از النصره کم و از داعش که در مقابل النصره بود، بیشتر حمایت کردند. اما حضور حزب الله عرصه را بر تروریست ها تنگ کرد بویژه بعد از نبرد القصیر که تلاش چند ساله تیم های اطلاعاتی غربی عربی را ده روزه بر باد داد.

در این میان عراق به دلیل وجود اختلافات میان گروه های سیاسی، فضای خوبی برای عرض اندام داعش بود. بخصوص با فضای دمکراسی ایجاد شده، شیعیان تسلط بیشتری بر دولت و نهادهای مدنی عراق داشتند. رویکرد ضد مالکی در میان گروهای کرد و سنی فضای خوبی برای ابراز اندام داعش به وجود آورده بود. با ورود داعش یکشبه 30 درصد خاک عراق به کنترل داعش و نیروهای ناراضی از رویکرد مالکی درآمد. اردوغان هم با دادن 45 تن از کارمندان کنسولگری ترکیه به داعش تلاش کرد با زیرکی تمام ردی از خود به جا نگذارد و اکنون هم این مسئله بهانه ای شده که با داعش خود، رو در رو نشود. هر چند با ورود مرجعیت، بغداد سقوط نکرد اما داعش باعث شد تا نوری مالکی دشمن خونی اردوغان، مجبور به کناره‌گیری از قدرت شود. آنها با رسیدن به دروازه بغداد این امر را سرعت بخشیدند و ترک‌ها انتظار داشتند که با تصرف بغداد نظام حاکم بر عراق که عملاً متحد ایران به شمار می‌رود از بین‌ برود و «متحدان تروریست» آنکارا در این کشور قدرت را به دست بگیرند و تهران در یک درگیری دامنه‌دار در منطقه بیفتد و حتی جنگ به مرزهای ایران نیز برسد.

به جز این نیز «ابوبکر البغدادی»و دولتش منافع زیادی برای ترکیه داشتند. تروریست‌های داعشی یکی از بغرنج‌ترین بحران‌های 40 سال اخیر ترکیه که همان «کُرد»ها باشند را به نوعی برای دولت اردوغان حل کرده‌اند. شبه نظامیان کرد این روزها بیش از آنکه به فکر حمله به ارتش ترکیه باشند، در فکر دفاع از شهرها و روستاهای خود در سوریه هستند تا مبادا دست وحشی‌های داعشی یا همان متحدان رییس جمهور ترکیه افتاده و جان و مال و ناموس آنها بر باد رود.

داعش همچنین باعث شده تا سه همسایه قدرتمند ترکیه یعنی ایران، عراق و سوریه با این تروریست‌ها درگیر شوند و سران آنکارا با فراغ بال بیشتری به منطقه و طرح‌های توسعه‌ای خود بنگرند. اردوغان در مذاکره خود با اوباما به صراحت به وی گفته بود که حمله به داعش باعث خواهد شد تا ایران و سوریه بار دیگر قدرت بگیرند و ما به هیچ عنوان خواستار یک ایران قدرتمند نیستیم.
 اردوغان داعش را سدی در برابر گسترش تشیع در منطقه می‌بیند و به نوعی با «ابوبکر البغدادی» در تفکر راهبردی و حتی عقیدتی برای مخالفت با شیعیان همراه است و مناطقی که اکنون در تصرف داعش است باعث شده تا عراق و سوریه به شکل عملی از هم جدا شوند. ترک‌ها دوست ندارند دولت تشکیل شده «البغدادی» از بین‌ برود و بین شیعیان ایران، عراق، سوریه و لبنان پیوندی سرزمینی وجود داشته باشد.

دلیل مهم دیگر برای ترکیه در ناامن کردن منطقه طرح گازی ایران به عراق، سوریه و سواحل مدیترانه است.  به نظر آنکارا در صورت امن شدن سوریه و عراق، ایران به سادگی به دریای مدیترانه دسترسی خواهد داشت و این کشور به عنوان یکی از سرپل‌های مهم دسترسی ایران و کشورهای شبه‌قاره و حتی آسیای مرکزی به اروپا جایگاه خود را از دست خواهد داشت. ناامنی این منطقه باعث می‌شود تا ترکیه همچنان به سرکیسه کردن ایران به شکل‌های مختلف ادامه دهد و ترکیه همچنان مسیر ترانزیت انرژی ایران به اروپا در بررسی ها باشد.

از طرفی ترکیه از طریق قاچاق نفت و آثار باستانی عراق و سوریه در حال یک تجارت کثیف همه جانبه است که بیشتر این تجارت نیز در کنترل هاکان فیدان رییس سازمان اطلاعات ترکیه و برخی از هم‌حزبی‌های نزدیک اردوغان است. این تجارت ثروت هنگفتی را برای اطرافیان رییس جمهور ترکیه به همراه داشته است و این افراد دوست ندارند که منبع چنین ثروت بادآورده‌ای را از دست بدهند.

اکنون که ائتلاف ضد داعش رویکرد امریکا شده ترکیه با بهانه هایی از این ائتلاف دور مانده است. تررویست‌‌های داعشی تاکنون منفعت راهبردی بسیاری برای ترکیه داشته‌اند و آنکارا دوست ندارد به «متحدان تروریست» خود حمله کند و این مساله را رجب طیب اردوغان در نشست با باراک اوباما همتای آمریکایی خود به صراحت گفته بود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    0 0
    پس کی نوبت به نابودی این ترکیه لعنتی می رسد امیدوارم این داعش به خود ترکیه هم حمله کرده وبا خاک یکسانشان کنند تا ببینند مردم سوریه وعراق چی کشیدند انشاالله
  • داود ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    0 0
    همین داعشی روزی خواهد امد که دشمن ترکیه و حکومت آنان شوند این حرامزاده های تکفیری و سیاسیون ترک انشااله به درک واصل شوند و نیروهای حزب اله تمامی ترفندها و امیدهای انان را به یاس مبدل خواهد کرد
  • کارگر ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    0 0
    وقتی داعش توسط شخص اردوغان مورد حمایت قرار دارند وروزانه چند ملیون دلار از این گروه تروریستی درامد کسب میکند وبزرگترین پایگاه اموزش این گروه در ترکیه قرار دارد و..این خیمه شب بازیهای اقای ارد وغان وعبداله گل برای ملتها رو شده است داعش ودولت ترکیه از دوستان یکدیگرند وادمکشان داعش همان سپاه یانچیری عثمانیها برای کشتار شیعیان است سپاهی که در بدو تاسیس عمده کشتار شیعیان را انجام داد ودر اخر دسته خودش را نابود کرد واین اینده اتراک است
  • محمد ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    0 0
    بنظر من این کشور یک کشور روباه صفت است اول نفت این حیوونارو خرید دوم پل ارتباطی برای این حیوونا شد بعدشم حامی بزرگی براشون شد و تو ائتلاف علیهشون هم شرکت کرد ایران باید روی این روباهو کم کنه واقعا برای آمریکا متاسفم که همچین روباههایی رو به ائتلاف دعوت کرد .
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    1 0
    بزودی
  • یاسر ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    0 0
    بار الهی گستاخی مرا ببخش،اگر ترکیه تاوان این همه جنایت و فتنه گریش را ندهد من در عدالتت شک میکنم
  • ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    0 0
    پس عربستان چی؟!
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    0 0
    این مقاله کاملا درسته این تروکها استاد کرفتن ماهی از اب گل الود هستند یاد تون میادتا چند سال بیش از اتوبوسهای ایرانی وکامیونهای ایرانی راهزنی میکردند حالا به یومن تجارت غیر علنی سکس در این کشور شدن مقصد کلی توریست از همه نوعش .توریست فرهنکی وتوریست بی بندوبار و توریست ترویست و...
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    بنده پولند از هر نوعش اسلام امریکایی مدلش ترکیه است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس