کد خبر 346360
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۲

مردم عراق با تاکید بر عدم اطمینان به سیاست‌های آمریکا در منطقه، از اهداف پشت پرده این کشور برای تشکیل ائتلاف علیه داعش سخن گفتند.

به گزارش مشرق، پایگاه سعودی ایلاف در گزارشی به قلم «عبدالجبار العتابی» خبرنگار خود در بغداد نوشت: عراقی ها از عواقب و پیامدهای حوادث در کشورشان و تشکیل ائتلافی بین المللی تحت رهبری آمریکا برای نبرد علیه داعش نگران هستند و تاکید می‌کنند که به سیاست آمریکا در جهان عرب اعتماد ندارند.

عراقی‌ها همچنین داعش را ساخته و پرداخته آمریکا دانسته و تاکید می‌کنند در پس پرده تشکیل این ائتلاف اهدافی نهفته است که درباره امتداد نبردها به مناطق آرام هشدار می‌دهد.

شهروندان عراقی نگرانی خود را از ماحصل و نتایج ائتلاف بین المللی که راهبرد آن را آمریکا تدوین کرده است، ابراز داشته و تاکید کردند همین آمریکا گروه داعش را ایجاد و بر آموزش و مسلح کردن آن نظارت کرد.

این شهروندان اشاره می‌کنند که آمریکا درجریان این ائتلاف، داعش جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

در همین حال، گروه دیگری از شهروندان عراقی معتقدند اقدام آمریکا در بسیج بین المللی برای مبارزه با داعش یک نفاق و دورویی واضح بین المللی است.

آمریکا در کنار یک ائتلاف بین المللی متشکل از بیش از 30 کشور از جمله چند کشور عربی خود را برای حمله نظامی علیه داعش در عراق و سوریه آماده می‌کند.

«حمدی طالب» از دانشجویان دانشکده ارتباطات در عراق معتقد است: ائتلاف بین المللی چیزی جز تلاش برای بازتولید نسخه جدیدی از داعش نیست.

طالب گفت: فکر نمی کنم که آمریکا اینقدر برای امنیت و ثبات عراق اهمیت قائل باشد که کنفرانس برگزار کند و ائتلاف ضد داعش تشکیل دهد. یقین دارم که همین آمریکا داعش را پایه گذاری کرد و به آن حیات و قدرت قتل و ویرانگری بخشید زیرا نقشه های آمریکا شناخته شده است و نمی تواند به نفع اعراب یا عراق باشد. آمریکا بعد از اینکه بازی برملا شده است، تلاش می کند که خود را از داعش مبرا کند.

وی افزود: به نظر من، کشورهای غربی بعد از اینکه نیاز به داعش پایان یافت، این گروه را از عراق اخراج و در مناطق محدودی در سوریه برای بازتولید نسخه جدیدی از آن محدود خواهند کرد.

طالب گفت: اگر حمایت سریع روسیه از عراق به محض ورود داعش به موصل نبود، فکر نمی‌کنم آمریکا این‌همه کار را انجام می داد. برگزاری این کنفرانس ها و سفرهای رفت و برگشتی که به ایجاد ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش منجر شد، تلاش آمریکا برای مقابله با روسیه به منظور برقراری روابطی راهبردی در داخل منطقه و به طور مشخص با عراق و سوریه و ایران است.


در همین حال، «نوری شهاب العبدلی» از کارمندان دولت عراق شک و تردید خود را در قبال اقدامات آمریکا ابراز داشت و هدف از تشکیل ائتلاف یاد شده را بازگشت آن به عراق دانست.

وی گفت: از اخباری که بر حمایت جهان از عراق برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تاکید می کند، خرسند هستم اما عجیب است که چگونه آمریکایی که دستگاههای اطلاعاتی و دوربین های آن زمین و آسمان را احاطه کرده اند، چیزی از داعش و کارهایی که در سوریه و عراق مرتکب می شود، نمی داند و چرا اینقدر دیرهنگام و بعد از قربانی شدن هزاران عراقی در موصل بدست داعش، از حمایت از عراق سخن می گوید!؟ با این وضعیت، من شک دارم که آمریکا با داعش ارتباط نداشته باشد.

طالب تصریح کرد: از این خطر نگران هستم که آمریکا اقدامات خباثت آمیزی در عراق مرتکب شده و به مناطق امن حمله کند و یا به ادعای وجود شبه نظامیان و لزوم مبارزه با آنها به این مناطق حمله کرده و در نتیجه دامنه نبردها را در خاک عراق گسترش دهد.

از سوی دیگر، «عبدالسلام حسن» از عناصر گروه عصائب اهل الحق عراق نیز نگرانی خود را از تشکیل ائتلاف بین المللی و عدم اطمینان از نتایج آن ابراز داشت و گفت: درباره اینگونه کنفرانس ها (کنفرانس جده) و ائتلاف ها مطمئن نیستم. فکر می‌کنم در پس پرده آن نیرنگ بزرگی نهفته است. می‌توانم بگویم نتایج این کنفرانس بر محاصره، زیر نظر داشتن و چه بسا حمله به مقرها و مراکز مقاومت اسلامی شیعیان تاکید می کند؛ خصوصا گردانهایی که همچنان قدرت روز افزون آن باعث نگرانی آمریکا و همدستانش شده است زیرا موفقیت مقاومت اسلامی در عراق و سوریه در ضربه زدن به نقشه غرب در منطقه باعث نگرانی رژیم اسرائیل و غرب و حاکمان عرب منطقه خلیج فارس شده است؛ چرا که این امر به معنای به شکست کشاندن طرح خاورمیانه بزرگ و نگرانی رژیم های دیکتاتوری عرب در منطقه است.

وی گفت: کشورهای عرب خلیج فارس از بهبود عملکرد ارتش عراق  درپی فتوای جهاد مرجعیت دینی در این کشور احساس خطر کرده اند و فکر نمی‌کنم که آمریکا از فتوای جهاد کفایی مرجعیت خشنود باشد بلکه انتظار آن را نداشت؛ چرا که آمریکا برای تشدید شعله طائفه گری بین عراقی ها در راستای تامین منافع خود و اسرائیل است.

عبدالسلام حسن تاکید کرد: آمریکا نقشه های جدیدی برای عراق دارد اما ما آماده و در کمین هستیم و به یاری خداوند، نخواهیم گذشت که به اهداف برسد.

اما «حیدر الربیعی» از نویسندگان عراقی تاکید کرد: آمریکا عملا شیطان بزرگ است و بعد از برملا شدن همکاریش با داعش، فقط برای مصرف رسانه ای و تبلیغاتی با این گرو می جنگد.

در همین حال، «سعید مجید» استاد علوم سیاسی دانشگاه المستنصریه عراق ابراز عقیده کرد: بسج بین المللی به سرکردگی آمریکا یک هیاهو است.

وی افزود: این یک نفاق و دورویی بین المللی است؛ زیرا آمریکا می گوید که نمی خواهد داعش را از بین ببرد بلکه می خواهد آن را تضعیف کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با وجود کثرت پروازهای هوایی آمریکا در شمال عراق، حملات هوایی اندکی انجام شده است. نه تنها شهر آمرلی و سد موصل را نیروهای آمریکایی آزاد نکردند بلکه این نیروها هیچ اقدام موثری در عرصه عراق انجام نداده اند. این یک حقیقت روشن است. فکر می کنم گروههای داعش و النصره یک گنج راهبردی برای آمریکا به منظور ایجاد هرج و مرج هدفمند است که یکی از ابزارهای اجرای آن، داعش و النصره در منطقه هستند.

وی اشاره به اینکه فتوای مفتی های تندرو برای "جذب جوانان در تونس، لیبی، عربستان، مغرب و حتی انگلیس و فرانسه و ورود فرد تروریست به ترکیه با عزت و احترام و آموزش دیدن او در میادین شناخته شده تحت فرماندهی شناخته شده ای به منظور ورود به سوریه و عراق تاکید کرد که مبارزه با تروریسم، باید ریشه ای و از طریق مبارزه با همه مجموعه ساختاری آن باشد.

این استاد دانشگاه افزود: فکر می کنم ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا یک هیاهوی واضح و تلاش برای متمرکز کردن انظار به تلاش آمریکا در عراق باشد که از نظر من، چیزی نیست.د

سعید مجید گفت: عراق بیش از 52 میلیارد دلار برای خرید سلاح به آمریکا داده است اما آنها سلاح ها را به ما نمی دهند. اما درمقابل، روسیه که هیچ سر و صدایی ندارد، درهای انبارهای سلاح خود را باز کرده و به عراق گفته است که هرچه می خواهید بردارید. جالب توجه این است که عراق و آمریکا توافقنامه با هم امضا کرده اند اما بین عراق و روسیه توافقنامه ای هم درکار نبوده است اما با این حال، به عراق کمک تسلیحاتی کرده است.

وی افزود: چه بسا در سخنان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درمقابل سخنان باراک اوباما همتای آمریکایی اش، شما حمایتی واقعی می بینید. سلاحی که اکنون عراق علیه داعش بکار می برد، سلاح های روسی است؛ نه آمریکایی. این مشکلی است که باید به آن توجه کنیم. تلاش بین المللی ما را نمی فریبد. خطرناکترین چیزی که در حال حاضر برای عراق در جریان است، از طریق سیاست آمریکا است.

در این میان، «شیخ جمال البطیخ» از دیگر شهروندان عراقی گفت: آنچه امروز در جریان است، حمله به داعش بعد از تَمَرُد و شورش آن است و این امر داعش جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: آمریکا و همپیمانانش درک کرده اند که عناصر داعش تمرد کرده و خط مشی ترسیم شده درچارچوب راهبرد مورد توافق را نقض کرده اند. چیزی که روی داده، این است که این غول کنترل خود را از دست داده و درنده خود شده و هرچیزی را که جلوی خودش ببیند، می بلعد و در همین راستا، به سمت منطقه کردستان در شمال عراق حرکت کرد تا آن را و همه کسانی که سر راهش می ایستند، تکهِ پاره کند. این وضعیت باعث شد تا آمریکایی درک کنند بلایی که ایجاد کرده اند، دامن خودشان را گرفته است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیر ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    داعش کسیفترین ادما را در خود دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس