کد خبر 348469
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۸

«شکستن محاصره شهر آمرلی توسط شبه نظامیان شیعه متحد ایران، قدرت آنها را نشان داد و کمک به این شبه نظامیان سیاه‌ترین سناریو برای آمریکاست».

به گزارش مشرق، «شکستن محاصره شهر آمرلی توسط شبه نظامیان شیعه متحد ایران، قدرت آنها را نشان داد و کمک به این شبه نظامیان سیاه‌ترین سناریو برای آمریکاست».

هفته‌نامه فرانسوی لوپوئن در گزارشی مفصل که به شکست‌های اخیر داعش اختصاص دارد می‌نویسد: سعید عبد صوفی 52 ساله یکی از فرماندهان همین گروه‌هاست و از اینکه غربی‌ها آنها را شبه نظامی می‌نامند نفرت دارد. او می‌گوید یک روز غربی‌ها از این طرز نامیدن، از ما تقاضای پوزش خواهند کرد.

لوپوئن افزود: «سعید عبد صوفی» عضو سپاه بدر است؛ این سپاه سال 1982 در بحبوحه جنگ ایران و عراق توسط ایران ایجاد گردید و هم‌اکنون یکی از قدرتمندترین سازمان‌های عراق محسوب می‌گردد. از هنگام مداخله نظامی آمریکا در عراق در سال 2003 میلادی، سپاه بدر که بیش از 30 هزار نفر را در برمی‌گیرد و در هماهنگی کامل با سپاه قدس پاسداران ایران است، شروع به حملات علیه نیروهای آمریکایی، کرد.

لوپوئن می‌نویسد: سپاه بدر در این راه تنها نبود و گروه‌های شیعی دیگری نیز در کنار سپاه بدر به این اقدامات مبادرت کرده‌اند. گروه‌های «اصحاب اهل حق»، «کتایب حزب الله» و گروه‌های تحت فرمان مقتدا صدر، کوماندوهای مرگ خود را برای مبارزه با نیروهای آمریکایی گسیل می‌داشتند.

هفته‌نامه فرانسوی در گزارش خود نوشت: شکستن محاصره شهر «آمرلی» با ابتکار همین نیروهای شبه نظامی، قدرت آنان را به نمایش گذاشت. در مناطق شیعه‌نشین عراق که اکثریت خاک این کشور را تشکیل می‌دهد، این باور بیش از پیش تقویت شده که حملات هوایی آمریکا و متحدانش نمی‌تواند داعش را منهدم کند، بلکه بسیاری را از جمله سربازان فراری ارتش عراق باور بر این است که همین گروه‌های قدرتمند شیعی قادر خواهند بود که داعش را در خاک عراق ریشه‌کن کنند.

لوپوئن می‌نویسد: هنگامی که از «ژنرال ساعد»- سخنگوی ستاد ارتش عراق، درباره نحوه مبارزه علیه داعش پرسش می‌کنیم، او نقشه‌ای را نشان می‌دهد که در اطراف بغدادنیروهای شبه نظامی شیعه با داعش درگیر هستند؛ با تعجب می‌بینیم که هیچ واحد نظامی مربوط به ارتش رسمی عراق در این درگیری‌ها حضور ندارند.

لوپوئن گزارش می‌دهد، «عبدالواحد حسنی» 34 ساله که یک تیپ شبه نظامی شیعه وابسته به گروه کتایب حزب‌الله با بیش از 4500 شبه نظامی را فرماندهی می‌کند، اعلام کرد در برخورد با نیروهای داعش در 25 کیلومتری جنوب بغداد، 7 داعشی را کشته است. او می‌گوید که مدارک آنان نشان می‌دهند که همگی آنان اتباع عربستان سعودی هستند.

عبدالواحد حسنی، از دیدار خود با «سرلشگر قاسم سلیمانی»- فرمانده سپاه قدس پاسداران، سخن می‌گوید: « همین اواخر او در بغداد همه فرماندهان نیروهای شبه نظامی شیعه را فراخواند و از آنان خواست تا نسبت به دفاع و حفظ مناطق مقدس شیعیان در خاک عراق اقدام نمایند».

لوپوئن می‌نویسد؛ تمامی فرماندهان ارشد شبه نظامیان شیعه عراق، ایران را بزرگترین بازیگر صحنه سیاسی در عراق می‌دانند.

لوپوئن می‌نویسد: که هیچ سناریویی نمی‌تواند برای آمریکا از این سیاه‌تر باشد که ناچار باشد برای مبارزه علیه داعش از نیروهای شبه نظامی شیعه عراق حمایت هوایی کند؛ نیروهایی که سال‌ها با نیروهای آمریکایی در عراق جنگیده‌‌اند و بسیاری از نیروهای آمریکایی را به هلاکت رسانیده‌اند.

به نوشته لوپوئن ژنرال «دیوید پترائوس» - فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در عراق، به رهبران آمریکا هشدار می‌دهد: «ما نمی‌توانیم نیروهای شبه نظامی شیعه را حمایت هوایی کنیم».

لوپوئن نوشت: ژنرال پترائوس هنوز فراموش نکرده که در سال 2007، گروه شیعی «اصحاب اهل حق» چگونه 5 تفنگدار نیروی دریایی آمریکا در عراق را به هلاکت رساندند.

با وجود این واقعیت در صحنه سیاسی و نظامی عراق جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی مدعی شد «آمریکا نگذاشت داعش بغداد و اربیل را تصرف کند»! او همچنین گفته بود ایران نیز در مبارزه با داعش حضور داشته باشد.


*کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس