کد خبر 345325
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵

مستند کوتاه «تکفیری‌ها-قسمت اول» که به تازگی یکی از شبکه‌های سیما منتشر کرده است، دارای دو اشکال در استنادات خود است.

گروه جنگ نرم مشرق- چندی پیش یکی از شبکه‌های سیما، مستندی کوتاه به نام «تکفیری‌ها-قسمت اول» روی آنتن برد که در آن به تاریخچه ظهور تکفیری‌های امروز پرداخته شده بود. سازنده مستند در ابتدا، با ماجرای برخورد هواپیما و فرو ریختن برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی در منهتن شروع می‌‌کند.

هرچند که اصل مطلب در این مستند 4 دقیقه‌ای، مرتبط است با شراکت‌های نفتی میان سران ایالات متحده و عربستان سعودی و همگی جزو مطالب موثق و تایید شده دهه اخیر است؛ اما در ابتدای کلیپ، دو نکته عجیب وجود دارد که به آن‌ها اشاره می‌شود:

نخست آنکه گفته می‌شود صبح روز یازدهم سپتامبر تعداد 15 نفر از اتباع سعودی به همراه چند نفر از اتباع چند کشور عربی دیگر، تعداد 4 هواپیمای تجاری را می‌ربایند و آن‌ها را به برج‌های دوقلو منهتن می‌کوبند. و دیگر آنکه تصاویری نشان داده می‌شود از شادی فلسطینی‌ها پس از فروریختن برج‌های دوقلوی منهتن.

بازتولید اطلاعات غلط در سیما + عکس // درحال ویرایش

بازتولید اطلاعات غلط در سیما + عکس // درحال ویرایش

در مورد نکته اول باید این سوال را مطرح کرد که سازنده مستند چرا برای پرداختن به چنین موضوع حساسی از اسناد جعلی منتشره از سوی سرویس‌های امنیتی آمریکایی استفاده کرده است. اینکه بر اساس کدام اسناد، این 15 نفر سعودی هواپیماها را ربوده‌اند؟ این یکی از سوالاتی است که در طول 13 سال گذشته افراد زیادی بارها و بارها در فیلم‌های مستند طولانی به آن پرداخته‌اند. تنها یک مورد از این مستندات را می‌توان در این لینک یافت. تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان داد که 9 نفر از کسانی که ادعا می‌شد در جریان ربایش هواپیماها حضور داشتند بعد از حادثه یازده سپتامبر همچنان زنده بودند. گلوبال ریسرچ هم در گزارشی که با عنوان «یازده سپتامبر؛ مادر همه دروغ‌های بزرگ» منتشر کرد این ادعا را تایید کرد.

بازتولید اطلاعات غلط در سیما + عکس // درحال ویرایش

نکته دومی که در این مستند، خدشه‌دار است تصویری است از شادی فلسطینی‌ها، پس از فروریختن برج‌های دوقلو که سند انتشار آن هم، خبرگزاری سی‌ان‌ان است. این در حالی است که چندی بعد از پخش شدن این ویدئو توسط خبرگزاری‌های غربی، اثبات شد که این ویدئو مربوط به 10 سال پیش از آن بوده و تنها برای کامل کردن عملیات روانی حمله به کشورهای مسلمان انجام شده بود؛ تا حدی که حتی فاکس‌نیوز هم به آن اشاره کرد.

بازتولید اطلاعات غلط در سیما + عکس // درحال ویرایش

با این توضیح، استناد به چنین تصاویری از سوی مستندی که داعیه‌دار معرفی ریشه تروریسم امروزی در منطقه است قدری غیرحرفه‌ای است.

وحید درمنکی فراهانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس