کد خبر 343829
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا که دردوره وزارتش هسته ی اصلی گروه داعش متولد شد در کتاب خاطراتش به وضوح تاکید می کند که واشنگتن نقش عمده ای در تاسیس این گروهک و فراهم کردن زمینه قدرت‌یابی آن ایفا کرده است.

به گزارش مشرق- تروریسم و بر اساس تعبیری که رسانه های غربی از آن یاد می کنند ، تروریسم اسلامی این روزها به یکی از شاخصه ها و مشکلات محوری منطقه خاور میانه تبدیل شده است .

امروز کمتر کشور عربی است که از این معضل رنج نبرد ، در حالیکه به راحتی می توان حضور سازمان های اطلاعاتی کشورهای مسلمان و غیر مسلمان را در سامان دهی و ترسیم خطوط کلی فعالیت های این گروه ها را مشاهده و لمس کرد.

گرچه دیرینه این فعالیت ها به دهه  هفتاد از قرن گذشته میلادی باز می گردد اما برهه کنونی را باید نقطه اوج یا حداقل بالاترین اوج گیری این فعالیت ها از تاریخ شکل گیری گروه های سلفی تکفیری توصیف  کرد.

حجم اقدامات جنایتکارانه و شنیع گروه های سلفی و در راس آنها داعش به حدی است که  افیخای ادرعی سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی را بر آن می دارد تا با انتشار بیلانی از میزان  قربانیان مسلمان در منطقه خاورمیانه اعلام کند طی 10 سال گذشته سهم اسرائیل از این اقدامات کمتر از 10 درصد بوده وبقیه این کشتارها در قالب برادرکشی وبه دست مسلمانان سلفی مدعی پیروی بی چون و چرا از سنت پیامبر اسلام انجام گرفته است مسئله ای که خود جای حرف و حدیث بسیاری دارد.

گرچه طی 40 سال و اندی فعالیت گروه های سلفی ـ تکفیری شاهد شکل گیری ساختارها و سازمان  های مختلف مبارزاتی بودیم اما به اعتقاد اکثر قریب به اتفاق کارشناسان ، پدیده ای به نام داعش بدترین ، وحشی ترین و در عین حال سرسپرده ترین گروه از این دست است که تا کنون منطقه اسلامی به خود دیده است.

به گفته این کارشناسان  اگر اسامه بن لادن و حتی ایمن الظواهری واسلافشان که در دوره های متفاوت به عنوان سرکردگان القاعده معروف ترین گروه تکفیری  شناخته می شدند ، گاه گداری اشاره ای به صهیونیستها و یهودیان کرده و ادعای تلاش برای مبارزه با آنها را هم مطرح می کردند (گرچه  بر اساس اسناد موثق این گروه ها حتی یک گلوله هم به سوی رژیم صهیونیستی شلیک نکرده اند ) اما گروه داعش رسما و علنا اعلام می کند مشکلی با رژیم صهیونیستی نداشته و اصولا وظیفه اصلی خود را  پاکسازی اسلام از مسلمانانی اعلام می کند که با این گروه  از لحاظ فکری اختلاف نظر دارند.

با توجه به اقدام وقیحانه غرب در حمایت و سپس تعقیب این گروهک ضاله در نظر دارد در چند قسمت نگاهی هرچند کوتاه به این گروه،‌ جنایاتش،‌ آبشخورهای فکری ، حامیان پیدا و پنهان مالی،‌ سیاسی، ‌نظامی ، بازی های سیاسی منطقه ای و بین المللی برای به سطح آوردن این گروه،‌ و پارامترهای تاثیر پذیری و تاثیر گذاری اش در منطقه و جهان داشته باشد چرا که معتقد است پاسخ به این ابهام که چرا کشورهای غربی سه سال پیش با تصویب قوانینی در مجالس خود کمک به گروههای تروریستی در سوریه را مجاز و اینک قوانینی تصویب می کنند که نابودی آن را جایز می شمارند،  هنوز برای افکار عمومی جهان روشن نشده است.

به این امید که نظرات شما خوانندگان نیز بتواند در ارائه زوایای ناگفته و چهره روشن تری از این گروه تروریستی به ما کمک کند بخش پنجم این پژوهش را برای پاسخ به این سوال که « چرا همه سرنخ ها به آمریکا ختم می شوند ؟ و پروژه لانه زنبور چیست؟ » منتشر می شود.

چرا همه سرنخ ها به آمریکا ختم می شوند؟ / پروژه «لانه زنبور» برای خلق داعش چیست؟/ مرغ تخم طلای واشنگتن

گرچه سابقه تشکیل وفعالیت گروه های تکفیری به چند دهه پیش باز می گردد اما از  نکات قابل توجه همزمانی شکل گیری هسته ی اصلی تشکیل دهنده گروه داعش  (قاعده الجهاد فی بلاد الرافدین) با اشغال عراق توسط نیروهای  آمریکایی بود.

گرچه از همان ابتدای شکل گیری این گروه تروریستی در عراق برخی از سرنخ ها از ارتباط آنها با سازمان های اطلاعاتی آمریکا خبر می دادند اما هر بار به نحوی این تحقیقات که  اکثرا توسط رسانه های عراقی  انجام می گرفتند به شکلی به بن بست می رسیدند وحتی برخی از روزنامه نگاران پیگیر این مسئله در حوادث مختلفی جان خود را از دست می دادند تا به هر شکل ممکن از ادامه پیگیری های رسانه ای آن جلوگیری به عمل آید.

با این حال و با قدرت گرفتن هرچه بیشتر این گروه و تغییر نام به داعش وسپس خلافت اسلامی این احتمال وشک وتردید به حقیقتی غیر قابل انکار تبدیل شده است ، حقیقتی که حتی سربریدن چند آمریکایی هم نمی تواند بر آن سرپوش  بگذارد.

یکی از مهمترین وآخرین این اطلاعات در کتاب هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا منتشر شده است او که دردوره حضورش در وزارت امور خارجه آمریکا هسته ی اصلی گروه  داعش متولد شدند در کتاب خاطراتش  به وضوح تاکید می کند واشنگتن نقش عمده ای در تاسیس  گروه داعش وفراهم کردن زمینه قدرت گرفتن آن ایفا کرده است.

به اعتقاد کارشناسان هیچ طرفی در جهان بیشتر از آمریکا والبته به تبع آن رژیم صهیونیستی از حضور ، فعالیت وقدرت گرفتن گروه داعش در خاورمیانه سود نمی برد.

روزنامه مصری الاهرام در یکی ازشماره های اوایل شهریور ماه خود به نقل از شیخ نعیم قاسم جانشین دبیر کل حزب الله لبنان نوشت: اطلاعات ما تاکید می کنند عناصر داعش توسط نیروهای آمریکایی در افغانستان تعلیم دیده و برای جنگ به سوریه و عراق اعزام شده اند ودقیقا همان سناریوی القاعده و اسامه بن لادن (شخصیت عربستانی تباری که  بیش از آنکه درکشور متبوعش عربستان زندگی کند در آمریکا زندگی کرده بود)  در مورد داعش وسرکردگانش نیز تکرار می شود.

پیش از این هم روزنامه انگلیسی تایمز در دسامبر 2013 نوشته بود نیروهای آمریکایی نقش محوری واصلی را در شکل گیری داعش و اوج گرفتن نام ابو بکر البغدادی رهبر آن داشتند.

انتونی لوید خبرنگار این روزنامه انگلیسی در بغداد در مقاله ای در این رابطه نوشت: نیروهای آمریکایی به شکل غیر مستقیم و از طریق بازداشت  سه ماهه ابراهیم عوض علی البدری(هویت ابوبکر البغدادی از نگاه این خبرنگار انگلیسی)  که یک کشاورز 33 ساله عراقی بود در یکی از  زندان های خود باعث فراهم شدن زمینه ترقی  این فرد در هرم قدرت  گروه های سلفی فعال در عراق شدند.

با نگاهی به مقالاتی که طی چند ماه گذشته در رسانه های مختلف عراقی منتشر شده ، نوعی اتفاق نظر در میان کارشناسان عراقی در مورد  دست داشتن یا حداقل مماشات دولت آمریکا با  این گروه به دلیل منافع مشترک موجود فیما بین به چشم می خورد.

به هر شکل  آمریکایی ها از طریق گروه داعش و اشغال موصل و توابع آن به خواسته های سیاسی خود  در عراق رسیدند . همچنین در صورت تشکیل کابینه حیدر العبادی به این هدف به طور کامل جامه عمل پوشیده خواهد شد  در حالیکه تقسیم عراق نیز با توجه به آنچه کردها مطرح می کنند ونیز درخواست  اهل تسنن برای رسیدن به منطقه ای خودمختار همانند کردها در غرب ومرکز عراق به تدریج به سوی تحقق پیش می رود تا خاورمیانه جدید که کاندولیزا رایس در جریان جنگ 33 روزه خبر از آغاز تولد آن داده بود یک گام دیگر به سوی تحقق برداشته باشد.

این ها  برخی از نتیجه گیری های کارشناسان عراقی در رسانه های این کشور در رابطه با سرنوشت عراق بعد از سقوط موصل است.

یکی از این تحلیلگران  وفیق السامرائی است او که یک شخصیت امنیتی سابق و از سیاستمداران سرشناس اهل تسنن عراق محسوب می شود  ، در مقاله ای که روز 29 اوت گذشته در چند رسانه عراقی منتشر شد تاکید کرد : همزمانی موضع گیری های دولت آمریکا درحمایت از تقسیم عراق به سه منطقه با حملات گروه داعش و اشغال بخش هایی از عراق توسط این گروه تروریستی می تواند امری قابل تامل باشد.

وی با انتقاد از مواضع جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا که بعد از سقوط موصل به دست داعش رسما از تقسیم عراق به سه منطقه ،(سنی نشین ، شیعه نشین وکرد نشین ) حمایت کرد تاکید نمود که سخنان او در این برهه زمانی بیانگر بی تجربگی سیاسی اوست زیرا او اشتباهی را مرتکب می شود که قابل جبران نخواهد بود.

همچنین پایگاه اینترنتی  "انترسپیت"  نیز به نقل ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان اطلاعات آمریکا تاکید کرد: آژانس امنیت ملی  آمریکا به همراه سازمان اطلاعات خارجی انگلیس (ام آی 6) وموسسه اطلاعات وعملیات ویژه خارجی اسرائیل (موساد) زمینه شکل گیری داعش را فراهم کردند.

این پایگاه اینترنتی به نقل از اسنودن نوشت : فعالیت این سه سازمان در این رابطه به معنای حضور بالفعل ایالات متحده، انگلیس ورژیم صهیونیستی در فرایند خلق این سازمان تروریستی و جذب فعالان افراطی از اقصی نقاط جهان به سوی آن است.

بر اساس افشاگریهای اسنودن پروژه عملیات شکل گیری داعش که با نام رمز "لانه زنبور"بین این سه طرف کلید خورد با هدف حمایت از رژیم صهیونیستی انجام گرفت ومقرر شد ساختاری با شعارهای دینی بسیار افراطی در منطقه شکل گرفته وگسترش یابد.

اسناد افشا شده اسنودن که در این پایگاه منتشر شده نشان می دهند  کارشناسان این سه سازمان اطلاعاتی به این نتیجه رسیدند بهترین راهکار برای حمایت از اسرائیل  ، خلق دشمنی پشت مرزهای آن است که سلاح خود را برخلاف جهت وبه سوی کشورهای مخالف بقای این رژیم نشانه  بگیرد.

نظر اسنودن را هیلاری کلینتون به شکل دیگری در کتاب خود "گزینه های سخت" مورد تایید قرار داده است در حالیکه برژنسکی مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا هم سالها قبل از آن در کتاب خاطراتش به نحوه تشکیل گروه های افراطی سلفی پرداخته واز تلاش هایش  در شکل گیری القاعده وفراهم کردن زمینه مسلح شدن ، آموزش وتامین مالی آن جهت صف آرایی  در برابر دشمن اول  آن زمان آمریکا یعنی اتحاد جماهیر شوروی به تفصیل پرداخته  بود.

ظاهرا این سناریو در مورد داعش هم  اینبار توسط دولتمردان فعلی آمریکا در حال تکرار است در حالیکه دشمن و هدف اول آنها امروز  محور مقاومت وساختارهای حامی آن به ویژه شیعیان می باشند.

مایکل چاسودوفسکی استاد دانشگاه اتاوای  کانادا که به عنوان کارشناس امور سیاسی با موسسه  پژوهش های گلوبال ریسرچ هم همکاری می کند تاکید دارد آنچه که به عنوان فعالیت  گروه های سلفی تکفیری از سوریه و عراق تا افغانستان وبقیه کشورهای خاورمیانه شاهد آن هستیم، در واقع خدمات استراتژیکی است که گروه های زیر مجموعه القاعده به دولت آمریکا تقدیم می کنند .

این کارشناس غربی در پژوهشی در این زمینه با ارائه دلایل و مدارک بسیاری تاکید می کند: گروه های سلفی و به ویژه داعش در واقع بازو و مشت آهنین کاخ سفید برای تحقق اهداف سیاسی خود در منطقه است و به تعبیری واضحتر امروز  داعش مرغ تخم طلای آمریکا در منطقه خاور میانه محسوب می شود.

براستی اگر داعش نبود چه کسی می توانست وضعیت سوریه را به این شکل به سوی ویرانی هرچه بیشتر بکشاند ودولت عراق را هم مجبور کند بار دیگر قرارداد  تسلیحاتی چند میلیارد دلاری خود با آمریکا را بعد از فقط چند سال مجددا تجدید کرده و همان مبلغ و شاید مبلغ بیشتری را برای جایگزینی تجهیزات وتسلیحاتی پرداخت کند که خود بعد از خرید آن امروز مجبور به بمباران آن در موصل و چند شهر دیگر عراق شده یا شاهد استفاده از آن توسط هم پیمانان آمریکا در سوریه باشد تا علیه دولت مرکزی ومنتخب این کشور به کار گرفته  شوند؟

روزنامه اماراتی الخلیج هم در شماره روز 14 اوت خود با اشاره به رویکرد جدید آمریکا در مبارزه با گروه داعش آنهم بعد از چند سال فعالیت ویرانگر در منطقه نوشت : گرچه برخی ها اعلام می کنند علت آغاز حملات آمریکا به داعش خروج آنها از خطوط قرمز است اما با نگاهی به عملکرد ارتش آمریکا علیه داعش در اطراف اربیل شاهد آن هستیم که دولت آمریکا چندان  تمایلی به وارد کردن ضربات دردناک به این گروه از خود نشان نمی دهد بلکه اکثر این حملات برای رفع تکلیف صورت گرفته  و شاید هم بتوان آنرا تلاشی کوچک و رنگ و رو رفته برای عذر خواهی از ایجاد داعشی باشد که امروز تمام منطقه را تهدید به فنا می کند.

در پایان این سرمقاله هم تاکید شده است اگر ایالات متحده واقعا به دنبال ضربه زدن و از بین بردن داعش باشد به طور حتم اهرم ها وابزار بسیار زیادی در اختیار دارد که می تواند با استفاده از آن شریان های حیات بخش این گروه وحشی را به طور کامل قطع کند.

به گفته کارشناسان اقتصادی، داعش فقط با حمله به موصل و اشغال آن چند صد میلیون دلار برای شرکت های تسلیحاتی و بعد از آن شرکت های پیمانکار آمریکایی در آمدزایی  کرده است .

حال این سئوال مطرح می شود که آیا آمریکا حاضر خواهد شد مرغ تخم طلای خود را به این آسانی از دست بدهد؟؟

یا آنکه بازیگران دیگری همچون رژیم صهیونیستی  به عنوان پدرخوانده های کوچکتر و فرعی در ادامه بقا وحیات این بازوی توحش نقش آفرینی خواهند کرد ؟

در قسمت بعد به تفصیل نقش رژیم صهیونیستی را در تعامل با این گروه وبده بستان های خونین حاکم بر روابط تل آویو داعش را بررسی می کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مسعود ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    "ژنرال وفیق السامرائی" از افسران سابق رژیم بعث عراق است. در دوران جنگ هرگز باهیچ اسیر ایرانی روبرو نشد... مگر آنکه گلوله سلاح کمری اش را به سینه اسیر شلیک کرد. این ژنرال اسبق اکنون در لندن زندگی می کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس