کد خبر 341480
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹

معاون کل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: بر اساس گزارش سال 2008 بانک جهانی هر هکتار خاک ایران 20 برابر خاک کره زمین ارزش دارد.

به گزارش مشرق، ˈمحمد درویش ˈروز چهارشنبه در همایش تجلیل از محیط بانان نمونه منطقه چهار کشور و برگزیدگان سومین جشنواره ملی محیط زیست در آموزه های رضوی منطقه چهار، افزود: استان زنجان دارای مناطق منحصر به فرد و بکری در زمینه محیط زیست و انواع گونه های جانوری و گیاهی است.

وی یادآورشد: منطقه ماهنشان واقع در این استان دارای 120 گونه گیاهی است که 20 درصد این گونه ها مختص این منطقه بوده و در هیچ نقطه ای از کشور نظیر ندارد و این منطقه دارای 60 گونه جانوری اعم از پرنده و پستاندار است.

معاون کل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و رییس دبیرخانه سومین جشنواره ملی محیط زیست در آموزه های رضوی کشور گفت: در دین مبین اسلام تاکید ویژه ای در خصوص حفاظت از محیط زیست شده است و پیامبر گرامی اسلام(ص) در این خصوص بسیار سفارش کرده اند.

درویش اظهارکرد: دخالت نادرست انسان ها در محیط زیست موجب بروز تعارضاتی در حوزه محیط زیست طبیعی و انسانی شده است.

وی تاکید کرد: شکار حیوانات توسط بشر باعث برهم خوردن چرخه طبیعی زندگی حیوانات شده است.

معاون کل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و رییس دبیرخانه سومین جشنواره ملی محیط زیست در آموزه های رضوی کشور گفت: گرازها مسوولیت نفوذ عمودی آب در خاک را دارند و اگر سرزمینی دارای گراز باشد سیل های ویرانگر در آن منطقه به وقوع نمی پیوندد و متعاقب آن خسارت های جانی و مالی شدید به کشاورزان وارد نمی شود.

درویش خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از روی نا آگاهی اقدام به کشتن گرازها می کنند چرا که این حیوان به منافع اقتصادی کوتاه مدت آنها ضربه می زند.

وی با اشاره به حمله گرگ ها به اهالی مناطق شهرستان های خدابنده و ابهر استان زنجان طی سال های اخیر ادامه داد: متاسفانه برخی با شکار بی رویه منابع غذایی گرگ، این حیوان را وارد تغذیه از محیط زندگی انسانها کرده اند.

معاون کل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و رییس دبیرخانه سومین جشنواره ملی محیط زیست در آموزه های رضوی کشور با بیان اینکه در ایران مردم معترض به تخریب محیط زیست کم نیستند، گفت: رخداد غرور آفرین استان زنجان نسبت به آلاینده های زیست محیطی، باعث بالا رفتن توقع حفاظت از محیط زیست در این استان شده و این رخداد در کشور منحصر به فرد بود.

درویش تاکید کرد: مهمترین معیار رتبه بندی دولت ها از نظر دانشمندان، شاخص ˈسرزمین شادˈ است و بر اساس این شاخص مردمی شاد هستند که دارای آسمان آبی، آب گوارا و حیاتی در خور برای جامعه گیاهی و جانوری باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این شاخص ها آمریکا از بین 151 کشور در رتبه 105، روسیه 122 و کاستاریکا و ویتنام در راس قرار دارند و ایران در سال 2009 رتبه 66 را داشت که امروزه این رتبه به 77 کاهش یافته است، اما با این رتبه هم در وضعیت مناسبتری قرار دارد.



*مدارس جامع محیط زیستی در کشور راه اندازی می شود



معاون کل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران از تاسیس و راه اندازی مدارس جامع محیط زیستی خبرداد و گفت: باید آموزش های مربوط به حفاظت از محیط زیست از مقطع پیش دبستان شروع شود.

درویش افزود: در این خصوص تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش امضا شده است.

وی تاکید کرد: بر اساس این تفاهم نامه 56 هزار معلم به عنوان تحصیل گران محیط زیست از آموزش بهره مند می شوند و می توانند سواد محیطی زیستی را به دانش آموزان ابتدایی و متوسطه ارایه بدهند.

معاون کل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و رییس دبیرخانه سومین جشنواره ملی محیط زیست در آموزه های رضوی کشور گفت: در سال تحصیلی 94 – 95 این مدارس به صورت گسترده در کل کشور ابتدا به صورت آزمایشی و سپس فراگیر راه اندازی خواهد شد.

درویش افزود: این جشنواره هر سال در پنج منطقه برگزار می شود و امسال سومین دوره برگزاری با هدف برقراری پیوند بین آموزه های دینی و ملاحظات زیست محیطی است.

وی ادامه داد: در این راستا از ظرفیت های مذهبی ائمه جمعه، جماعات و خانواده ها استفاده می شود.

درویش خاطرنشان کرد: این گروه های هدف با وضعیت محیط زیست کشور که از نظر اکولوژیکی در وضعیت شکننده ای قرار دارد، آشنا شده و برای حفاظت از محیط زیست تلاش می کنند.

معاون کل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و رییس دبیرخانه سومین جشنواره ملی محیط زیست در آموزه های رضوی کشور گفت: هم اکنون سه هزار محیط بان در کشور در خدمت رسانی فعال هستند و تاکنون 116 نفر از این افراد در حین انجام وظیفه و هنگام برخورد با متخلفین به شهادت رسیده اند و بیش از 300 نفر مجروح و معلول شده اند.

درویش تاکید کرد: مردم باید با وظایف محیط بانان آشنا شده و بدانند این تلاشگران در برابر آنها قرار ندارند بلکه در راستای کمک به طبیعت تلاش می کنند.

وی افزود: محیط بانان از نظر مالی، از حداقل ها برخوردار هستند، مردم از وظایف آنها آگاه نیستند و نام کمتر مدرسه، خیابان و کوچه ای به نام شهیدان محیط بان است.

درویش آموزش محیط بانان را از چالش های فرا روی این سازمان ذکر و اظهارکرد: آموزش این قشر باید در چهار بعد آموزش های نظامی، دفاع شخصی و قدرت بدنی و وضعیت اکولوژِیکی انجام شود.

وی ادامه داد: محیط بان باید از وضعیت پوشش گیاهی و جانوری منطقه خود آگاه و از فهم اکولوژِیک برخوردار باشند و به فنون کنترل خشم و مذاکره آگاه شوند.

معاون کل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و رییس دبیرخانه سومین جشنواره ملی محیط زیست در آموزه های رضوی کشور گفت: در هفته پایانی شهریور دوره فراگیر و گسترده آموزش محیط بانی با حضور 700 محیط بان و 450 فرمانده یگان در کشور انجام خواهد شد.

درویش اظهارکرد: در حوزه محیط زیست بحران آب شیرین، نشست پدیده زمین و افزایش فروچاله ها، ریزگردها، افزایش کانون های فرسایش بادی، آلودگی منابع آبی، خاکی و آلودگی هوا و بحران تنوع زیستی از چالش های حوزه زیست محیطی است.



* سه هزار محیط بان از 17 میلیون هکتار اراضی تحت مدیریت محیط زیست کشور حفاظت می کنند



فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست کشور گفت: 17 میلیون هکتار اراضی تحت مدیریت این سازمان در کشور است که نزدیک سه هزار محیط بان حفاظت از این اراضی را بر عهده دارند.



ˈحمیدرضا خیلدارˈ روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران کمبود نیروی انسانی را از مهمترین دغدغه های فرا روی یگان حفاظت سازمان محیط زیست کشور خواند و افزود: هم اکنون در هر شش هزار هکتار یک محیط بان وجود دارد و در برخی از استان ها مثل فارس هر 40 هزار هکتار یک محیط بان دارد.

وی نبود اعتبارات مورد نیاز برای حفاظت نوین از مناطق را یکی دیگر از دغدغه ها ذکر کرد و یادآورشد: حفاظت از این مناطق نیازمند دوربین های هوشمند مداربسته و سیستم پایش آنلاین است بر اساس برآورد انجام شده در سال 1391 طرحی در خصوص مجهز شدن پارک ˈبموˈ به این سیستم در استان فارس ارایه شد که تامین سیستم، نیازمند 20 میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز بود که تامین نشد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست کشور گفت: نصب دوربین های هوشمند مدار بسته از تخلفات جلوگیری می کرد.

خیلدار با اشاره به چالش ایجاد پایگاه اطفا حریق خاطرنشان کرد: تجهیزات و امکانات مورد نیاز این پایگاه ها در جنگل های گلستان و مناطق زاگرس بسیار پایین و ابتدایی است.

وی تاکید کرد: در صورتی که طرح اطفای حریق در سال 91 اجرا می شد، اعتبار مورد نیاز آن چهار هزار میلیارد ریال بود و اگر این طرح امسال اجرا شود نیازمند شش هزار میلیارد ریال اعتبار است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست کشور گفت: بالگرد آتش نشانی در این سازمان وجود ندارد، در حالی که پایگاه های اصلی باید مجهز به این بالگرد باشند.

خیلدار کمک مردم و اهالی روستاها در اطفای حریق را بسیار چشمگیر بیان و اظهارکرد: تجهیز دهیاری ها به تجهیزات حفاظت از محیط زیست نیازمند تخصیص اعتبار است.

وی با تاکید بر اینکه باید از تخلفات و شکار غیر مجار در کشور پیشگیری کرد، یادآورشد: سازمان های مردم نهاد، اهالی روستاها و دهیاری ها، در کشور هر کدام محیط بانان فعالی در مناطق خود هستند.

خیلدار افزود: یگان حفاظت محیط زیست از سال 89 در کشور ایجاد شده و کسری نیرو در خصوص پیشگیری از تخلفات از نیروی انتظامی تامین می شود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست کشور گفت: در سه ماهه نخست سال جاری 20 هزار و 590 مورد صید غیر مجاز آبزیان، دو هزار و 619 مورد شکار غیر مجاز پرندگان، 251 فقره شکار غیر مجاز پستاندران،سه مورد صید غیر مجاز خزندگان و 105 قبضه سلاح غیر مجاز کشف شده است.

خلیدار تاکید کرد: استان زنجان در سطح کشور جزو یکی از استان های برتر در زمینه عدم تخلف و مقابله با شکارهای غیر مجاز بوده و از استان های سبز است.



*جامعه اسلامی باید بدون حضور مامور برای حفظ محیط زیست تلاش کنند



نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه اسلامی باید بدون حضور مامور و تذکر برای حفاظت از محیط زیست تلاش کنند.



ˈمحمد اسماعیلیˈ روز چهارشنبه در همایش تجلیل از محیط بانان نمونه منطقه چهار کشور و برگزیدگان سومین جشنواره ملی محیط زیست در آموزه های رضوی منطقه چهار کشور در زنجان افزود: محیط بانی مسوولیت و ماموریتی بسیار سخت و دشوار است.

وی یادآورشد: جامعه اسلامی باید بدون حضور مامور و تذکر برای حفاظت از محیط زیست و میراث طبیعی و خدادادی در تلاش باشند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: به منظور استفاده بهینه و مطلوب دیگران از محیط زیست باید از حق خود گذشت کرد.

اسماعیلی تاکید کرد: در هشت سال دفاع مقدس جوانان ایران اسلامی از جان خود گذشتند تا دیگران با آرامش زندگی کنند و هیچ ادعایی هم در این خصوص نداشتند.

وی ادامه داد: زنجان در حفاظت از محیط زیست می تواند الگویی برای سایر استان های کشور باشد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: مناطق حیات وحش این استان نباید به گونه ای اداره شود که باعث رنجش و جابجایی اهالی روستاهای مناطق پیرامون شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار زنجان نیز در ادامه این همایش گفت: در دوران سازندگی غفلت هایی در محیط زیست شده است و هم اکنون تاوان عدم بی برنامه بودن در این زمینه پرداخت می شود.

ˈعادل علیپورˈ افزود: زنجان از جمله استان هایی است که با بحران مواجه نشده است، اما باید بیش از گذشته آگاهتر بود چرا که حادثه خبر نمی کند.

وی تاکید کرد: باید تفرجگاه های تفریحی تبدیل به مراکز تفریحی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در ادامه همایش تجلیل از محیط بانان نمونه منطقه چهار کشور و برگزیدگان سومین جشنواره ملی محیط زیست در آموزه های رضوی منطقه چهار افزود: 51 درصد از شرکت کنندگان این جشنواره از استان زنجان بودند.

ˈقربانعلی محمدپورˈ یادآورشد: 818 اثر در بخش های خاطره نویسی، عکس و پوستر توسط 210 نفر به این جشنواره فرستاده شده بود.

وی ادامه داد: در بخش عکس 758 قطعه توسط 176 نفر، در بخش پوستر 47 اثر از 22 نفر و در بخش خاطره نویسی نیز 13 اثر توسط 12 نفر به جشنواره ارسال شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: آثار ارسال شده به سومین جشنواره ملی محیط زیست در آموزه های رضوی منطقه چهار از استان های کردستان، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و آذربایجان شرقی بود.

محمدپور خاطرنشان کرد: 51 درصد شرکت کنندگان در این جشنواره از استان زنجان با 50 اثر بودند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس