کد خبر 343863
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸

خبرهای خوش معاون رئیس جمهور برای محیط بانان، اعلام مجدد بیابان لوت به عنوان قطب گرمایی زمین، تخریب باغ پسیان در خیابان ولیعصر، تلف شدن خرس قهوه ای در برخورد با خودرو، اعلام آخرین وضعیت اعتبار برای درختان بلوط، انتقاد از مسئولان باغ وحش اصفهان و 700رها سازی هزار لیتر گازوئیل قاچاق در خلیج فارس از مهمترین اخبار محیط زیست در هفته جاری بود.

به گزارش مشرق، در این هفته شاهد رویداد های مختلفی بود که در صدر آنها بررسی آخرین وضعیت بلوط های زاگرس و محیط بانان قرار داشت، در ادامه مهمترین انها را مرور می کنیم.

خبرهای خوش معاون رئیس جمهور برای محیط بانان/ بهبود معیشت حافظان طبیعت

در اولین روز از هفته جاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه خبرهای خوشی برای حافظان عرصه های طبیعی داریم که همزمان با روز محیط بان اعلام می شود، گفت: درجه بندی محیط بانان نقش چشمگیری در بهبود حقوق و مزایای آنها خواهد داشت.

دکتر معصومه ابتکار افزود: محیط بانان به عنوان حافظان محیط زیست و ضابطین دادگستری، مسئولیت های دشوار و متعددی دارند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر برای حفاظت از 10.6 درصد از عرصه کشور، تنها 2700 محیط بان وجود دارد، اظهار داشت: اگرچه این تعداد محیط بان برای حفاظت از این وسعت منطقه ای بسیار کم است اما برای همین تعداد کم نیز نحوه استخدام از تنوع بسیاری برخوردار است، به گونه ای که 1900 محیط بان رسمی و پیمانی هستند و 900 محیط بان به صورت قراردادی خدمت می کنند.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به رویکرد دولت تدبیر و امید به حوزه محیط زیست،اظهار داشت: یکی از موارد مهمی که در این حوزه مورد توجه جدی رئیس جمهور یازدهم قرار دارد، رسیدگی به وضعیت محیط بانان است زیرا آن ها به دلیل مسئولیت های متعددی که بر عهده دارند در معرض خطرات زیادی قرار می گیرند  از این رو با گذشت کمتر از یکسال موضوع تبدیل وضعیت محیط بانان در دستور کار قرار گرفت.

گروه امداد و نجات حیات وحش در کشور تشکیل می شود
 
در این روز ، مدیرکل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به نقش پررنگ عوامل انسانی همچون سوانح جاده ای و شکار غیرمجاز در مرگ حیات وحش، از تشکیل گروه امداد و نجات حیات وحش در کشور خبر داد.

 سید مجید خرازیان مقدم مدیرکل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آمار تلفات گونه های جانوری در حیات وحش کشور که نشان دهنده مرگ بیش از 1000 حیوان در فاصله سال های 1385 تا 1391 است، گفت: عمده تلفات حیات وحش ایران مربوط به پستانداران عظیم الجثه است.

مقدم افزود: شناسایی عوامل موثر در بروز تلفات از قبیل تصادفات جاده ای، خشکسالی، تعارضات انسانی همچون شکار غیرمجاز، بیماری ها، کهولت سن و بسیاری موارد دیگر و انتخاب راه حل های مناسب برای رفع آن ها، همچنین برنامه ریزی برای انجام اقدامات پیشگیرانه، نقشی به سزا در کاهش تلفات خواهد داشت.

برنامه ملی و منطقه ای مقابله با پدیده گرد و غبار تدوین شد
 
روز شنبه همچنین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تدوین برنامه ملی و منطقه ای مقابله با پدیده گرد و غبار در ستاد ملی مقابله با این پدیده، گفت: بررسی و تصویب برنامه مقابله با پدیده گرد و غبار در دستور کار این جلشه شورای عالی حفاظت محیط زیست قرار دارد.

 نشست هماهنگی برنامه اقدام ملی و منطقه ای مقابله با پدیده گرد و غبار با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، ضیاء الدین شعاعی مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، سعید متصدی و احمدعلی کیخا معاونان سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه های دخیل برگزار شد.

ابتکار با اشاره به مصوبه سال گذشته شورای عالی حفاظت محیط زیست مبنی بر تشکیل ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در سازمان حفاظت محیط زیست و با همراهی سایر دستگاه ها، گفت: خوشبختانه در حال حاضر برنامه ملی و منطقه ای کوتاه، میان و بلند مدت برای مقابله با این پدیده، همچنین راه کارهایی برای کاهش آسیب های این پدیده بر سلامت مردم تهیه و تدوین شده است.

بیابان لوت قطب گرمایی زمین شد
 
روز یکشنبه اعلام شد بررسی های میدانی محققان کویر شناسی کشور در تابستان سال جاری بار دیگر اختصاص بالاترین دمای سطح زمین به بیابان لوت را اثبات و منجر به نامگذاری این بیابان منحصر به فرد به عنوان قطب گرمایی زمین شد .

 از اولین باری که استراتیل زاور دانشمند اتریشی در سال 1952 میلادی به وسیله هواپیما از ارتفاع 1050 متری تشخیص داد که در نقطه ای از بلند ریگ - یلان واقع درغرب نصرت آباد ، گرمترین سطح کره زمین قرار دارد 62 سال می گذرد . واز زمانی که تئودور مونو استاد بیابان شناسی دانشگاه سوربن فرانسه تحقیقات دما سنجی زاور در بیابان لوت را تائید کرد 45 سال می گذرد و ما هنوز در اقلیم فرا گرم و خشک بیابان لوت که دارای ارزشهای جهانی است ، فاقد ایستگاه هواشناسی هستیم.

با این حال بررسی های چند ماهه و بازدید میدانی محققان بار دیگر ثابت کرد که بیابان لوت قطب گرمایی زمین است.

تلف شدن خرس قهوه ای در برخورد با خودرو
 
در این روز مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران از تلف شدن یک خرس قهوه ای بر اثر برخورد با خودرو در منطقه حفاظت شده ارسباران خبر داد.

کیوان هوشمند افزود: در ساعات روز گذشته گشت سیار یگان محیط زیست آذربایجان شرقی حین پایش منطقه حفاظت شده ارسباران با لاشه یک خرس قهوه ای بالغ مواجه شد که متاسفانه بر اثر برخورد با خودروهای عبوری تلف شده بود.

به گفته وی، این حادثه در نیمه های شب رخ داده است و خودرویی که با این خرس برخورد کرده است توقف نکرده و از منطقه خارج شده است.

هوشمند اظهار داشت: لاشه این خرس به منظور بررسی دقیق تر به اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی منتقل شده است.

تخریب باغ پسیان در خیابان ولیعصر
 
روز دوشنبه یک فعال محیط زیست از فعالیت اره‌های موتوری برای قطع درختان و تخریب باغ زیبای پسیان در خیابان ولیعصر خبر داد.

صادق کاشانی  با بیان این مطلب افزود:  از حدود دو هفته قبل قطع درختان این باغ زیبا در خیابان ولیعصر آغاز شد.

وی با بیان اینکخه  این باغ چهارمین باغی است که در محدوده ایستگاه پسیان در خیابان ولیعصر تخریب می شود اظهار داشت:  باغ اول به طور کامل از بین رفت و در آن اسکلت برج آبی رنگی بالا رفت که فعلا به دلیل عدم پرداخت عوارض شهرداری متوقف شده است.

به گفته این فعال محیط زیست، در حال حاضر درختان باغات شماره دو و سه نیز از بین رفته اند و این باغات برای شروع گودبرداری برای ساخت برج های تجاری آماده می شوند.

کاشانی تصریح کرد: بخشی از باغ پسیان در روزهای گذشته از بین رفته است ولی بخش بیشتر باغ هنوز باقی مانده است. 

 کاشانی تأکید کرد:  قطع درختان در محدوده شهرها بر طبق قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب 1388 مجلس شورای اسلامی جرم است.

وی افزود: واقع شدن این باغات در جداره خیابان ولیعصر که در سال 1390 به ثبت ملی رسیده است بر عمق فاجعه می افزاید زیرا تخریب این باغ علاوه بر تخریب محیط زیست تجاوز به یک میراث ملی ثبت شده و تخریب زیباترین منظر یکی از زیباترین خیابان های جهان است.

این فعال محیط زیست یادآور شد: همانطور که در تصاویر مشاهده می شود تخریب باغ پسیان هنوز در تصاویر هوایی قابل رویت نیست چرا که چند هفته ای بیشتر از شروع تخریب نمی گذرد بنابراین ضروری است قبل از اینکه کل باغ و خانه تاریخی آن تخریب شود مسئولان سریعا اقدامات قانونی را انجام دهند.

آلودگی یک میلیون هکتار از جنگلهای زاگرس/ آخرین وضعیت درختان بلوط
 
روز سه شنبه رئیس سازمان جنگلها و مراتع از رایزنی و پیگیری برای اختصاص باقیمانده اعتبار 250 میلیارد تومانی مورد نیاز برای احیا جنگلهای زاگرس در سال جاری خبر داد.

خدا کرم جلالی افزود: در حال حاضر 75 میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان جنگلها و اعتبار ویژه رئیس جمهور برای احیای جنگلهای زاگرس در سال جاری اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه اما براي اجراي تمامي طرحها سالانه حدود 250 ميليارد تومان اعتبار نياز داريم، اظهار داشت: البته اولويت ما مهار کانونهاي بحران است و ما اميدواريم امسال اعتبار ويژه اي براي بازسازي مناطق آسيب ديده در نظر گرفته شود.

کرم جلالی تصریح کرد: رایزنی و پیگیریها در شورای عالی جنگلها و هیئت دولت برای اختصاص باقیمانده اعتبار مورد نیاز برای احیا جنگلها انجام شده و  چنانچه وضعیت مالی دولت در سال جاری خوب شود تأمین می شود.

رئیس سازمان جنگلها و مراتع با اشاره به خشکیدگی درختان بلوط زاگرس تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم و اساسی که در سطح وزارتخانه مطرح است بحث خشکیدگی بلوط های زاگرس است که البته نه تنها این موضوع از چالش های اساسی سازمان جنگلها و مراتع که تمام کشور است بنابراین پیگیری های مربوط به آن با اولویت در دولت انجام می شود.

ردیف اعتباری برای حفاظت از غارها اختصاص می یابد/ برگزاری مراسم روز غار پاک در غار نخجیر استان مرکزی
 
در این روز معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آیین نامه دولت در زمینه حفاظت از غارها ملاک عمل کارگروه غارشناسی ایران قرار می گیرد، اعلام کرد: سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص ردیف مستقل اعتباری برای حفاظت از غار ها را پیگیری می کند.

کارگروه غار شناسی ایران با حضور معاون سازمان حفاظت محیط زیست، مدیر کل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی ، نماینده سازمان انرژی اتمی ، نماینده سازمان جنگلها، مراتع و آبخیز داری، نماینده سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، نماینده سازمان جغرافیایی نیرو های مسلح، نماینده انجمن غار شناسی ایران پیش از ظهر امروز دوشنبه 17 شهریور ماه  در سالن اجتماعات معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

احمدعلی کیخا معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست با بیان اینکه آیین نامه هیات دولت در زمینه حفاظت از غارها ملاک عمل کارگروه غار شناسی ایران قرار می گیرد، اظهار داشت : سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال اختصاص ردیف مستقل اعتباری برای وظایف محوله حفاظت از غار ها است .

باغ وحش "صفه" مجوز محیط زیست ندارد/ ناتوانی حیوانات نباید عامل سرگرمی انسانها شود
 
روز چهارشنبه یک فعال محیط زیست با انتقاد از وضعیت بد نگهداری حیات وحش در باغ وحش "صفه" اصفهان و توجیهات غیر منطقی مسئولان این باغ وحش، گفت: حیات وحش کالایی برای سود و زیان و سرگرمی انسانها نیستند.

سپهر سلیمی  با بیان اینکه با بازی کلمات شرایط حیوانات بهتر نمی شود، گفت: گذاشتن عنوان «پارک وحش» برای محل نگهداری حیوانات در باغ وحش صفه تنها یک شوخی است.

به گفته وی، حدود 10 سنجاب و خارپشت را در یک فضای سه متری با کف سیمان و در قفس فلزی قرار داده اند، که در روزهای گرم تابستان شرایط برای این حیوانات آنقدر عذاب آور است  که گویی  آنها را برای کباب کردن در قفس گذاشته اند.

این فعال محیط زیست اظهار داشت: اما برخی از مسئولان شهرداری با تمسخر نسبت به انتقاد از شرایط حیوانات در محل نگهداری حیوانات در کوه صفه عنوان کرده اند: چطور است براي اين حيوانات كولر و فضاي سبز تعبيه شود، آیا فعالان محیط زیست نمی دانند حیات وحش در زيستگاه هاي طبیعی خود نيز بايد اين شرايط را متحمل مي شدند؟

سلیمی در پاسخ به این ادعای مسئولان باغ وحش صفه تصریح کرد: حیوانی مثل سنجاب در جنگل و در میان انبوهی از درختان زندگی می کند که هم سایه فراوان وجود دارد و هم از نظر آب و هوایی به مراتب خنک تر است، حال اگر به هر دلیلی این حیوان در خارج از شرایط طبیعی قرار گرفت باید الزامات زیستی این حیوانات رعایت شود، کما اینکه در باغ وحش های بزرگ دنیا استفاده از کولر و فضای سبز بسیار متداول است و اصلاً جای تعجب ندارد.

700 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در خلیج فارس رها شد/ نگرانی از وضعیت آبزیان و جنگل های حرا
 
 معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از رها سازی 700 هزار لیتر گازوئیل قاچاق توسط قاچاقچیان سوخت در آبهای خلیج فارس خبر داد.

در این روز  پروین فرشچی سه شنبه شب در حاشیه نشست کارگروه ویژه بررسی آلودگی نفتی در استان هرمزگان در جمع خبرنگاران از رها سازی سوخت قاچاق توسط قاچاقچیان در نزدیک بندرلافت جزیره قشم خبر داد و عنوان کرد: در روز 16 شهریور ماه سال جاری حدود 15 لنج دارای محموله گازوئیل قاچاق پس از اینکه نیروهای دریابانی برای متوقف کردن آنها اقدام می کنند، محموله سوخت خود را در نزدیکی لافت قشم در دریا رها می کنند.

وی ادامه داد: براساس برآورد ما و با توجه به ظرفیت این لنج ها تخمین زده می شود که حدود 700 تا 800 هزار لیتر گازوئیل در دریا رها شده باشد.

فرشچی خاطرنشان کرد: این اقدام شرایط آبزیان این منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و همچنین ضمن تاثیر بر روی اقلیم منطقه و تاثیر بر روی زندگی انسان ها، برای جنگل های حرا که در این منطقه وجود دارد نیز خطرناک خواهد بود.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس