کد خبر 338394
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰

برخی تحلیلگران حفظ اربیل به عنوان پایتخت نهمین منطقه نفت خیز جهان را علت حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش در اقلیم کردستان می دانند.

به گزارش مشرق، باراک اوباما،رئیس جمهور آمریکا دو هفته پیش و به دنبال تصرف شهر شنگال به دست نیروهای داعش و پیشروی این نیروی افراطی تا 30 کیلومتری اربیل پایتخت اقلیم کردستان، دستور داد هواپیماهای این کشور مواضع داعش را بمباران کنند.

رئیس جمهور آمریکا هدف از عملیات هوایی علیه مواضع داعش را حمایت از آوارگان ایزدی و حفظ امنیت آمریکاییهای ساکن اربیل خواند اما به گفته برخی تحلیلگران باراک اوباما کلمه «نفت» را از قلم انداخته است زیرا به گفته آنها یکی از اهداف آمریکا از انجام حملات هوایی دفاع از کارکنان شرکتهای نفتی آمریکایی و جلوگیری از سقوط اربیل به عنوان نهمین پایتخت نفتی جهان بوده است.

برخی مقامات نظامی آمریکا هم اهداف اولیه از حمله هوایی به مواضع داعش را جلوگیری از پیشروی داعش به سمت اربیل عنوان کرده اند.جان کربی، سخنگوی پنتاگون پس از حمله هوایی آمریکا در صفحه تویتر خود نوشت:« هواپیماهای جنگنده یک واحد توپ خانه داعش را هدف قرار دادند. این واحد توپخانه مواضع نیروهای کرد را که از اربیل محافظت می کردند، توپ باران می کردند.»

ویلیام می ویل، رئیس بخش عملیات ستاد مشترک ارتش آمریکا هم در مصاحبه با میلیتاری تایمز هدف اولیه از بمباران مواضع داعش را جلوگیری از پیشروی این گروه به سمت شهر اربیل عنوان کرده است.

ستیو کول، رئیس دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه کلمبیای آمریکا در مقاله ای با عنوان« نفت و اربیل» که در آخرین شماره هفته نامه نیویورکر منتشر کرده است، یک دلیل اصلی را برای حمله هوایی آمریکا علیه مواضع داعش ذکر کرده است:« برای دفاع از اربیل.»

وی در مقاله خود باور دارد که :« دفاع اوباما از اربیل،پایتخت اقلیم کردستان عراق در واقع دفاع از پایتخت یک کشور نفت خیز «اعلام نشده» است.»

این تحلیلگر در مقاله خود درباره دلایل دفاع اوباما از کردها به سخنان باراک اوباما در مصاحبه با توماس فریدمن، در شبکه سی ان ان اشاره می کند. باراک اوباما در این مصاحبه گفته بود:« اقلیم کُردی در جهاتی که ما دوست داریم ببینیم، اقدام می کند.این منطقه اقلیتهای مذهبی و قومی را تحمل می کند. بنابر این مهم است که امنیت این منطقه حفظ شود.»

اما جان بی جودیس، در مقاله ای در نیو ریپابلیک از اقدام آمریکا برای حمله به مواضع داعش دفاع کرده و می نویسد:«اگر داعش اربیل را تصرف می کرد، تولید نفت در عراق به خطر می افتاد و در نهایت دسترسی جهان به منابع نفتی کم می شد.»

اولیور جاکوب یک تحلیلگر سویسی هم به رویترز گفت:« هر چند حملات هوایی آمریکا به داعش بازار سهام نفت را آشفته کرد اما در نهایت حدی را برای داعش تعیین و به ثبات عراق و اقلیم کردستان کمک کرد.»

سایت تحلیلی down.com حمله هوایی آمریکا و دخالت این کشور در درگیریهای در عراق را جنگ نفت نامیده و می نویسد:« تاریخ جهان جنگهای نفت زیادی را ثبت کرده است. آقای اوباما یکی دیگر از این جنگها را به آن اضافه کرده است.»

سایت واشنگتن بلاگ هم با اشاره به اینکه 29 شرکت نفتی خارجی از جمله 11 شرکت نفتی آمریکا مانند غولهای اکسون موبیل و شورورن در اقلیم کردستان فعالیت دارند، این منطقه را مرکز عمده فعالیتهای نفتی جدید جهان عنوان کرده است که کشورهای ذینفع حاضر نیستند منافع آنها در آن به خطر بیفتد.

موسسه بروکینز هم تاثیر منفی حمله داعش بر تولید نفت در عراق و اقتصاد آمریکا را مهم ترین دلیل حمله آمریکا به مواضع داعش در اقلیم کردستان و اربیل دانسته است.

بروکینز در این باره نوشت:« واضح است که مهم ترین نگرانی آمریکا از تصرف بخشهایی از عراق توسط داعش، تاثیر گذاری آن بر تولید نفت در عراق است. هر گونه کاهش تولید نفت در این کشور تاثیر منفی بر اقتصاد آمریکا می گذارد.»

منبع: کردپرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس