کد خبر 33769
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۹

رئيس دفتر رئيس جمهوري گفت: نوروز يکي از شعائر الهي و مظهر بيداري و هوشياري است و شيطان در نوروز دست بسته مي‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، اسفنديار رحيم مشائي در مراسم افتتاح جشنواره بزرگ آيين‌هاي نوروزي (اقوام ايران زمين) که امروز در فرهنگسراي خانات برگزار شد اظهار داشت: بهار فصل رسيدن و زندگي و فصل تجديد حيات است. بهار نمادي است در جريان زمان، در هر بهار انسان و طبيعت با هم به مدار اصلي زندگي برمي‌گردند و اگر غوغاي مسائل مختلف در مسير حرکت انسان خللي وارد مي‌کند بين انسان با حقيقت زندگي زاويه‌اي پديد مي‌آيد.

وي ادامه داد: همچنان که طبيعت بهار دارد انسان نيز بهار دارد؛‌ يکي از زيباترين جلوه‌هاي معنوي براي انسان حقيقت بهار آدمي است. انسان موجودي برتر است اما وقتي انسان تعالي مي‌يابد، به اوج خود مي‌رسد.

مشائي با بيان اينکه اوج حرکت انسان خداست، گفت: تفاوت بهره‌مندي انسان ميزان بهره‌مندي از آدميت است؛ انسان تا چه اندازه به مقام آدميت مي‌رسد؟ همچنين مقام آدميت مقام جانشيني خداوند است و انسان کامل در طيف وجودي انساني، بالاترين جلوه‌هاي خداست. جلوه خداوندي در انسان کامل متجلي است ضمن اينکه انبياء الهي در درجه بالاي انسانيت هستند و اوج نقش‌آفريني خدا در هستي انسان کامل است.

رئيس دفتر رئيس جمهوري بيان کرد: انسان کامل که امروز حضرت ولي عصر (عج) است مظهر تام و تمام انسانيت است و يکي از زيباترين نام‌هاي امام عصر اين است که مي‌گوييم سلام بر تو اي بهار آدميان ضمن اينکه انسان کامل بهار آدميان، ميزان، محور و قطب است همچنين بهار زندگي‌بخش است. انسان کامل به انسان‌ها حيات مي‌بخشد.

وي بيان کرد: در ادامه به حضرت ولي عصر (عج) مي‌گوييم سلام بر تو اي خرمي دوران و امام زمان را به نام خرمي دوران مي‌شناسيم و مظهر همه ظرافت‌ها، لطافت‌ها، گرمي‌ها و روشنايي‌ها بهار است همچنين نوروز پيش از هر چيزي مبتني بر بهار است و تمام ملت‌هاي دنيا سال نو دارند.

مشائي گفت: سال نو ما که در گستره فرهنگ قديمي ايراني زندگي مي‌کنيم و امروز با نام‌هاي مختلف در دنيا شناخته شده‌ايم، با سال نو ملت‌هاي ديگر فرق دارد چرا که تکيه سال نو مبتني بر بهار است ضمن اينکه سال نو ما دور شدن از مظاهر مردگي، روشن شدن از تاريکي، گرم شدن و تابيدن در تمام عرصه‌ها را به ما يادآوري مي‌کند.

وي اظهار داشت: لباس اگر تازه مي‌شود مظهري است از تازگي روح آدمي. حقيقت آدمي مهم است و نو کردن لباس مظهر نو شدن زندگي است همچنين نوروز روزي نو است که از نوروز حيات شکل مي‌گيرد و اين روز از شعائر الهي است.

وي ادامه داد: آنهايي که بين نوروز از مظاهر ديني تفاوت قائل مي‌شوند با مظاهر الهي آشنايي ندارند چرا که نوروز يک حقيقت است و مظهر لطف، صميميت و نوعدوستي، عشق، صفا، مهرباني و عينيت است و سرچشمه وفا است.

مشايي با بيان اينکه در نوروز خوبي‌ها ديده مي‌شود، بيان کرد: در نوروز بدي‌ها کنار مي‌رود و بزرگترها خزينه معرفت خود را در اختيار کوچکترها قرار مي‌دهند و کوچکترها نيز ارزشگذاري مي‌کنند همچنين در نوروز اتحاد به جامعه ارزاني مي‌شود و فرشتگان مهر الهي را از عرش به فرش مي‌آورند. رئيس دفتر رئيس جمهوري افزود: در نوروز شيطان دست بسته مي‌شود و ميل به نيکي کردن در انسان‌ها زنده شده ضمن اينکه ريشه نوروز بسيار بسيار قديمي است و در تاريخ و روايت‌هاي اسلامي ديده مي‌‌شود که نوروز عميق و ريشه‌دار است.

وي اظهار داشت: نوروز مظهر بيداري و هوشياري انسان است و همچنان که طبيعت سر از بالش خواب زمستاني برمي‌دارد انسان نيز در نوروز از خواب غفلت بيدار مي‌شود همچنين شکر نوروز نيز مي‌تواند زيبا باشد و علامت فکر و انديشه، رويش و سرزندگي و حيات در انسان است.

مشايي گفت: بنده افتخار مي‌کنم که يک ايراني هستم و در کشوري زندگي مي‌کنيم که نوروزش نماد عشق، محبت و معرفت است و پيشاپيش اين نوروز را به همه انسان‌هاي جهان تبريک مي‌گويم.

وي افزود: روزهايي در ايران گذشته که مظهر قاطع جهان بود و نقش مهمي در جهان ايفا کرد و ايران نه تنها در وسعت و مساحت بلکه در دانش و فهم پيش‌رو بوده است و ايران مظهر تعامل و همزيستي اقوام مختلف بوده است.

مشايي ادامه داد: خدا اراده کرده که آدميان را از يک مرد و زن اما در قالب فرهنگ‌هاي مختلف و شکل و قيافه‌هاي مختلف بيافريند تا زيبايي را عرضه کند اما در آستانه فصل جهاني شدن انسان بايد به دنيا، منطق و فرهنگ ناب اسلام و نوروز را عرضه کند. وي افزود: اين است که نوروز جهاني شده و ملت‌هاي دنيا نوروز را به عنوان يک روز جهاني قبول کرده‌اند همچنين بنده اميدوارم روحيه انساني و الهي جاي خودخواهي را بگيرد و نياز به صلح و آرامش به تمام جهان عرضه شود.

مشائي گفت: آينده از آن همه مردم دنياست و آنهايي که مي‌خواهند خود را تحميل کنند هر چه مي‌گذرد به انزوا مي‌روند و فردا روز شکست شيطان است و روز پيروزي انديشه خدايي است که در کليت جهان متجلي است.

وي افزود: همچنين اميد دارم هر چه زودتر جهانيان شاهد ظهور امام زمان باشند تا کينه و خشم از دنيا برود و گلستان مملو از محبت مهر و صفا دنيا را فرا گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس