گوشی‌های اندروید این قابلیت را دارند که بدون آن که متوجه باشید به یک میکروفون مخفی تبدیل شوند و مکالمات شما را شنود کنند.

گروه جنگ نرم مشرق- محققان دانشگاه استنفورد در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که برنامه چرخش‌سنج (ژیروسکوپ) موجود در گوشی‌های هوشمند، ابزاری برای تبدیل گوشی‌ها به دستگاه شنود هستند.

محققان دانشگاه استنفورد با همکاری شرکت تجهیزات دفاعی رافائل یک برنامه کاربردی اندروید به نام Gyrophone را طراحی کرده‌اند که این برنامه نشان می‌دهد سیستم ارتعاشی مورد استفاده چرخش‌سنج‌ها می‌تواند به سادگی به عنوان ابزاری برای ضبط ارتعاش‌های صوتی در فرکانس‌های 80 تا 250 هرتز (فرکانس‌های پایه صدای انسان) مورد استفاده قرار گیرد.

محققان استنفورد درباره نتیجه تحقیقات خود نوشته‌اند: «ما به این نتیجه رسیدیم که سیستم چرخش‌سنج‌ میکرو الکترومکانیک MEMS gyroscope که در گوشی‌های هوشمند امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند علائم صوتی را در مجاورت گوشی، دریافت و محاسبه کنند. علائم دریافتی، اطلاعات فرکانسی بسیار پایینی یعنی کتمر از 200 هرتز دارند. با این حال بررسی‌های ما نشان داد حتی همین فرکانس‌های پایین نیز برای تشخیص صدای گوینده و سخنان وی، کافی است. از آنجا که سیستم عامل گوشی‌های هوشمند همچون اندروید و iOS برای دسترسی به چرخش‌سنج‌ها نیازی به اجازه کاربر ندارند، برنامه‌های کاربردی و محتواهای فعال اینترنتی که به میکروفون گوشی دسترسی ندارند، می‌توانند با سوءاستفاده از سیستم چرخش‌سنج‌ها اقدام به شنود اصوات در مجاورت گوشی کنند.»

امکان شنود از طریق گوشی‌های اندروید

محققان استنفورد در وبسایت خود همچنین لینکی را قرار داده‌اند که متقاضیان می‌توانند با وارد شدن به لینک مذکور از طریق گوشی هوشمند خود، بفهمند که آیا ترفند فوق در گوشی آنها کار می‌کند یا خیر؟

نتایج این مطالعه، نقص جدیدی از دنیای گوشی‌های هوشمند را افشا کرده است و البته شاید دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورها خیلی پیشتر از محققان دانشگاه استنفورد، به این حربه پی برده و از آن استفاده کرده باشند.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سها ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    سالها پیش نوشتم دقت کردید باتری های گوشی های آیفون جدا نمی شوند!؟
  • ابوذر منتظرالقائم ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    شرکت تجهیزات دفاعی رافائل یک شرکت نظامی صهیونیستی است. نمی دانید؟ اندروید خطرناکتر از آن است که شما نوشتید. آنچه شما نوشتید تاثیر ادعایی در مورد یکی از ابزارهاست لیکن اندروید اساس بواسطه اتصال به سرور گوگل ( چون متعلق به گوگل است ) و لااقل ثبت کلیه تحرکات شسما در قالب پروفایل گوگل پلاس، اصلوا یک ابزار جاسوسی است . شما با استفاده از گوشی های اندروید کلا به گوگل می گویید مرا جاسوسی کن و لذت ببر !
  • kambiz ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    اندروید در قبال ما ایرانی ها کاری از پیش نمیبره . چون زبانمون پر از اصصلاح و گوشه و کنایه و ضرب المثل و بدقولی هست . شنود ایرانی ها و ذرکش کار سختیه
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    3 1
    محققان دانشگاه استنفورد زحمت کشیدند!!!! دوستم اواخر سال گذشته یه اپلیکیشن جاسوسی برای گوشیهای اندروید نوشت که وقتی در گوشی هدف نصب میشه خودش رو پنهان میکنه و مکالماتو اس ام اس ها رو برای گوش جاسوس از طریق اینترنت میفرسته. این برنامه رو مدتی برای فروش در سایت بازار قرار داد, البته برای استفاده ی مثبت(برای کنترل همسران و یا فرزندان) که بعد از یک فروش 2-3 میلیونی پلیس فتا جلوشو گرفت و گفت که باید امکان مخفی شدنش رو لغو کنی, چون امکان نداره صاحب گوشی بتونه پیداش کنه! بعدا که این برنامه رو ارتقا داد(البته برای خودش و نه برای فروش) این امکان رو بهش اضافه کرد که با گوشی جاسوس هر زمان که اراده کنی به گوش هدف دستور میکروفون شدن و ضبط صدای اطراف رو به صورت پنهان بدی و همینطور از طریق GPS موقعیت مکانی صاحب گوشی رو لحظه به لحظه بهت اعلام میکنه! باز هم میگم: محققان دانشگاه استنفورد زحمت کشیدند!!!! سها جان هم در بالا به نکته ی بسیار مهمی اشاره کرد "دقت کردید باتری های گوشی های آیفون جدا نمی شوند!؟" اللهم عجل لولیک الفرج
    • س IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
      0 0
      سلام ببخشيد اسم اون برنامه چيه كه گفتين؟
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    واقعا باید حتما بعضی چیزها کاملا با جزئیات ثابت بشه تا متوجه اونها بشیم؟ آیا از شناختی که از امریکا و مجموع عملکردهای قبلی بدست آورده ایم نمیتونه ما رو به خیلی نتایج برسونه؟ واقعا چطور میشه که هنوز برخی براشون عجیبه که اینها بخوان از تکنولوژی هر جور سوء استفاده ای که از دستشون بر میاد انجام بدن؟
  • سید حسین ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    دوست عزیز شما اطلاعات کمی از نرم افزارهای هوش مصنوعی دارید. همه این کنایه ها و اصطلاحات که شما می فرمایید یک الگو دارند که به راحتی قابل شناسایی هستند.
  • احمد ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    چنان صحبت میکنید انگار که کشف جدیدی کردید! مثلا سیستم عامل مایکروسافت یا ios یا.... جاسوسی نیستن؟! بنظرتون چطور امکان داره شرکت عظیمی مثل مایکروسافت با بهترین دانشمندان سخت افزاری و نرم افزاری دنیا سیتسم عاملی مثل ویندوز رو تولید کنه بعد ما بایه نرم افزار چند کیلوبایتی کرکش کنیم یا با یه سریال به همین راحتی ازش مفتی استفاده کنیم؟!! من خودم با برنامه نویسی یه برنامه ساده برای جایی نوشتم چندتا سوراخ توش گذاشتم بعد چطور انتظار داشته باشیم مایکروسافت یا گولگل و... که همگی آمریکایی و وابسته به شبکه صهیونیست جهانی هستن ولی ظاهرا مستقل وکاملا درخدمت دستگاه جاسوسی ایالات متحدست تمیز به ما خدمات بده؟! اندروئید هم خودش کلا یه سیستم عامل جاسوسی هست مهم اینه که ما اطلاعات حساس داخل هارد اصلی یا مموری موبایل نداشته باشیم و به صورت اکسترنال استفاده کنیم. درمجموع تا موقعیکه ما فقط ادعا داریم و نتونیم از نظر دانش بهشون برسیم و خودمون تولید کنیم داریم تو زمین اونا بازی میکنیم و باید دقت کنیم .
  • ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    2 0
    لینک اون سایتو بزارید بریم چک کنیم
  • محمد ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    4 7
    سلام من این نرم افزار رو لازم دارم. بخاطر زندگیم. میشه کمکم کنید؟
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    1 2
    چطوری بفهممتو گوشیم شنود داره چطور حذفش کنم تروخدا کمکم کنید؟
  • پوران ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
    1 1
    سلام گوشی سامسونگ گفته شد در باطری اشان زیر روکش آن نصب شده شنود
  • مهدی ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
    2 0
    بسیارخوب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس