"آبایومی آزیکیوه" با اشاره به این‌که مرگ مایکل براون ماهیت نژادپرستانه نیروهای پلیس را افشا کرده، تأکید کرد که نظام اقتصادی و سیاسی آمریکا بر پایه ظلم به سیاه‌پوستان بنا شده است.

گروه بین‌الملل مشرق- قتل یک نوجوان سیاه‏‌پوست در آمریکا توسط پلیس، آتش اعتراضات گسترده‏‌ای را در آمریکا شعله‏‌ور کرده که به سایر ایالات این کشور و بیش از ۱۰۰ شهر کشیده شده است. اگرچه گارد ملی پس از چند روز سرکوب مردم با انواع تجهیزات جنگی، بالاخره از منطقه عقب‌نشینی کرد، اما اوضاع هنوز آرام نشده و اعتراضات برای پایان نسل‌کشی سیاه‌پوست‌ها همچنان ادامه دارد.

خبرنگار بین‌الملل مشرق در همین راستا مصاحبه‌ای با "آبایومی آزیکیوه" سردبیر پایگاه خبری "پان-افریکن نیوزوایر" کرده و درباره علت بدرفتاری پلیس با سیاه‌پوست‌ها، اتفاقات مشابه با مرگ مایکل براون در گذشته، و هدف از اعتراضات مردمی در فرگوسن پرسیده است.

طرح

لطفاً توضیح دهید در ایالت میسوری چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

جامعه سیاه‌پوست‌ها در فرگوسن علیه قتل ناعادلانه یک نوجوان سیاه‌پوست تظاهرات می‌کنند که بی‌هیچ جرمی به دست پلیس محلی کشته شده است. پس از قتل "مایکل بروان" نوجوان 18 ساله، تظاهراتی در منطقه فرگوسن شروع شد که واکنش پلیس را به همراه داشت. پلیس با یگان‌های تاکتیکی و تجهیزات نظامی خود وارد صحنه شد و تظاهرات مردم علیه این جنایت را سرکوب کرد.

آیا در جاهای دیگر آمریکا هم چنین تظاهراتی شکل گرفته است؟

بله مردم در همه جای آمریکا تظاهرات کرده و حمایت قوی خود را از مردم فرگوسن نشان داده‌اند. جامعه سیاه‌پوستان و سایر گروه‌های آمریکایی معتقدند که این تظاهرات می‌تواند در همه نقاط کشور شکل بگیرد و در حقیقت الآن هم همین‌گونه شده است. مردم با تمام توان خود به خیابان‌ها ریخته‌اند تا به این کشتار دسته‌جمعی سیاه‌پوستان اعتراض کنند و این کار موجب شده تا بار دیگر ماهیت نژادپرستانه و خشونت‌طلب نیروهای پلیس آمریکا افشا شود، نه تنها علیه سیاه‌پوست‌ها، بلکه علیه لاتینوها و سایر اقلیت‌های مظلوم در جامعه.

در ایران وقتی مردم در تصاویر می‌بینند که پلیس با خشونت شدیدی مردم عادی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد، شاید باور نکنند که برخورد پلیس آمریکا با مردم این‌گونه است. به نظر شما دلیل این‌گونه رفتارهای پلیس با مردم چیست؟

آمریکا هنوز هم یک کشور به شدت قائل به تبعیض نژادی است. سیاه‌پوستان این‌جا هنوز هم مورد ظلم دولت هستند. قدرت اقتصادی و سیاسی در کشور به دست نظامی است که از پلیس، آژانس‌های فدرال و سایر نهادها مثل دادگاه‌ها و محکمه‌های مختلف برای ادامه ظلم به سیاه‌پوستان استفاده می‌کند. به نظر من این به بخشی از سیاست‌‌های رسمی دولت در داخل کشور تبدیل شده است.

طرح

لطفاً آخرین تحولات را درباره پرونده "مایکل براون" برایمان توضیح بدهید.

درباره پرونده مایکل باید بگویم که اکنون سازمان‌های گوناگونی در فرگوسن هستند و به انواع مختلف عصبانیت خود را از وضعیت برخوردهای پلیس نشان می‌دهند. اتفاقی که افتاده این است که پلیس ویدیویی را منتشر کرد که ظاهراً مایکل را در حالی نشان می‌داد که از یک مغازه کوچک دزدی می‌کرد. این اتفاق موجب شد تا عصبانیت مردم باز هم مردم بشود. اما همچنان از سرکوب علیه جوانان سیاه‌پوست و نهادهایی در فرگوسن استفاده می‌شود که تلاش می‌کنند به مردم سیاه‌پوست منطقه کمک کنند.

قبلاً هم شاهد اتفاقات مشابهی بوده‌ایم، نظر آن‌چه برای "تروی دیویس" اتفاق افتاد. به نظر شما این تظاهرات‌ها تا چه اندازه می‌تواند منجر به اصلاح شرایط موجود شود؟

این اتفاق موجب تظاهرات در حداقل صد شهر آمریکایی شده است. روز پنج‌شنبه 14 آگوست (23 مرداد) تظاهرات‌های زیادی در همه جای آمریکا برگزار شد که هزاران نفر در آن‌ها شرکت داشتند. به نظر من این تظاهرات‌ها اعتراض مردم را به جنایت‌ها نشان می‌دهد که هر روز در آمریکا و علیه سیاه‌پوست‌ها انجام می‌شود.

آن‌چه این تظاهرات‌های اخیر را از سایر تظاهرات‌های قبلی متمایز می‌کند، حضور گسترده مردم در خیابان‌ها و برخورد مستقیم آن‌ها با نیروهای پلیس، شهردار، فرماندار و حتی کل دولت اوباماست که به این پرونده توجه لازم را نکرده‌اند. بنابراین مردم روز پنج‌شنبه به خیابان‌ها آمدند و اعتراض خود را نسبت به "جی نیکسون" فرماندار ایالت میسوری نشان دادند. البته پلیس ضدشورش و تجهیزات نظامی امنیتی از صحنه تظاهرات فاصله گرفته، اما وقتی ویدیوی سرقت از مغازه را همراه با نام افسر قاتل منتشر کردند، دوباره خشم مردم اوج گرفت.

همیشه همین‌گونه است: وقتی کسی به دست پلیس کشته می‌شود، تلاش می‌کنند تا قتل را مشروع جلوه دهند و راهش هم این است که مقتول را مجرم نشان دهند. به این شکل، دیگر کسی نمی‌تواند در حمایت از قربانی شهادت دهد. مثلاً شاهدین ماجرا می‌گویند مایکل مسلح نبوده است، اما پلیس به سمت او آمده و بدون هیچ دلیلی، و چندین بار پشت سر هم، به سمت او شلیک کرده و این جنایت سنگدلانه را مرتکب شده است.

تنها 13 درصد از آمریکایی‌ها سیاه‌پوست هستند، اما وقتی به جمعیت زندانیان نگاه می‌کنید، 40 درصد آن‌ها سیاه‌پوست هستند. آیا دلیل خاصی برای این آمار عجیب وجود دارد؟

بله. این هم نمود دیگری است از نژادپرستی و فشار ملی درون آمریکا علیه سیاه‌پوستان است. حتی پیش از تأسیس آمریکا هم آفریقایی‌ها به آمریکا آورده می‌شدند تا برای سفیدپوست‌ها کار کنند. حتی پس از لغو رسمی قانون برده‌داری هم نژادپرستی همچنان ادامه دارد.

طرح

سیاه‌پوستان در جامعه آمریکا پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌اند، اما همه این پیشرفت‌ها صرفاً به خاطر تلاش‌های خود آن‌ها در زمینه‌های اجتماعی و سیاسی بوده است. ضمناً به محض آن‌که توانسته‌اند امتیازی از جامعه بگیرند، عوامل مختلفی در جامعه تلاش می‌کنند تا این امتیازها را دوباره از سیاه‌پوستان بگیرند، مثل همین اتفاقات اخیر که می‌بینید چگونه نیروهای پلیس از سیاه‌پوستان انتقام می‌گیرند. "تریون مارتین" هم در سال 2012 به دست افسری به نام "جورج زیمرمن" کشته شد که این افسر عضوی از "برنامه پاکسازی محله" از سیاه‌پوست‌ها بود. پرونده‌های دیگری هم به همین ترتیب وجود داشته است. بنابراین تلاش‌هایی صورت می‌گیرد برای آن‌که سیاه‌پوستان را عقب نگه دارند.

به نظر شما عامل اصلی این معضلات چیست؟

جامعه سیاه‌پوستان باید در سطح ملی نهادهایی را تأسیس، سازمان‌دهی و تقویت کند. موضوع فقط مایکل براون نیست. اریک جردن هم در شهر نیویورک به همین شکل کشته شد. این‌ها اتفاقات نادری نیستند. سیاه‌پوستان، لاتینوها و سایر گروه‌های مظلوم در جامعه آمریکا و حامیان آن‌ها در بین سفیدپوست‌ها باید با هم همراه شوند و بر دولت مرکزی فشار آورند تا اولاً انتقال تجهیزات و تاکتیک‌های نظامی از پنتاگون به پلیس متوقف شود. چرا باید هاموی‌های ارتش، خودروهای نظامی ضدنفر، لباس‌های ضدگلوله، رایفل‌های بسیار قدرتمند و سایر اسلحه‌های آدم‌کشی که در افغانستان و عراق و طی حمله‌های آمریکا به این کشورها از آن‌ها استفاده شده، در اختیار پلیس قرار بگیرد؟ چرا نیروهای اسرائیل باید از سلاح‌های ما استفاده کنند و فلسطینیان را در غزه و سایر سرزمین‌های اشغالی بکشند؟ چرا باید از خودروهای نظامی و فسفر سفید علیه مردم غزه استفاده کنند؟ و همین سلاح‌ها و تاکتیک‌ها در فرگوسن هم علیه شهروندان آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنابراین به نظر من مشکل اصلی در آمریکا حاکمان هستند که تلاش می‌کنند در عین انجام جنایت‌های خود، مردم دنیا و حتی کشور خود را سرکوب و آرام کنند. مردم آمریکا سال به سال بیش‌تر به حاشیه رانده می‌شوند و ثروتمندان این کشور تعدادشان کم‌تر و جیبشان پرپول‌تر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    احسنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس