این گروه، کمک‌های مالی دریافتی از یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ در بازار جهانی فلزات قیمتی به نام توماس کاپلان را نیز تاکنون پنهان نگاه داشته است.

گروه جنگ نرم مشرق- گروه صهیونیستی اتحاد علیه ایران هسته‌ای United Against Nuclear Iran (UANI) به‌طور پیوسته روابط تجاری شرکت‌های خارجی با ایران را رصد می‌کند و مرتباً گزارش‌هایی درباره چنین شرکت‌هایی منتشر می‌کند و خواستار اعمال تحریم آن‌ها می‌شود و غالباً هم با حمایت کنگره آمریکا و کاخ سفید موفق می‌شود به اهداف خود برسد.

اخیراً وزارت دادگستری آمریکا به دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده درخواست از گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای برای ارائه اطلاعات کامل درباره حامیان مالی‌اش، دستور داده رسیدگی به این پرونده را متوقف کند. استدلال وزارت دادگستری آمریکا این است که افشای این اطلاعات ممکن است مخل امنیت ملی آمریکا باشد.

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، شاکی این پرونده یکی از ثروتمندان یونانی به نام ویکتور رزیتس مالک یک شرکت کشتیرانی بزرگ بین‌المللی است. رزیتس این لابی صهیونیستی را به تلکه کردن خود متهم کرده است. شکوائیه رزیتس زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم چند ماه پیش اتحاد علیه ایران هسته‌ای در ادامه گزارش‌های خود علیه شرکت‌های تجاری طرف قرارداد با ایران، مدعی شد کشتی‌های رزیتس در سال‌های اخیر در حمل‌ونقل آبی به ایران کمک کرده‌اند.

ماجرای رزیتس، اهداف پشت پرده گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای را کمی آشکار ساخت. یعنی در حالی که تاکنون در داخل آمریکا تصور می‌شد که نگرانی این گروه، دستیابی ایران به بمب هسته‌ای است، اینک به نظر می‌رسد این گروه بیشتر به فکر کیسه دوختن از ماجرای برنامه هسته‌ای ایران است.

از سوی دیگر، طبق اخباری که رسانه‌های مستقل غربی منتشر کرده‌اند به نظر می‌رسد گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای کمک‌های مالی دریافتی از یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ در بازار جهانی فلزات قیمتی به نام توماس کاپلان را نیز تاکنون پنهان نگاه داشته است.

گفته می‌شود کاپلان طی 6 سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های مشترکی با مارک والاس رئیس گروه صهیونیستی اتحاد علیه ایران هسته‌ای در بازار فلزات قیمتی داشته است. این دو معتقدند که در فضای ناآرام سیاسی و اقتصادی جهان، سرمایه‌گذاری در بازار فلزات گران‌بها سودده ترین نوع سرمایه‌گذاری است. والاس و کاپلان شرکتی به نام گروه مالی تیگریس Tigris دارند که در بازار معاملات مواد معدنی فعال است.

کاسبی گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای از تنش در خاورمیانه

مهم‌ترین عامل درآمدزایی شرکت تیگریس، بی‌ثباتی سیاسی در خاورمیانه است که سبب افزایش قیمت مواد معدنی در بازارهای جهانی می‌شود. بنابراین تا زمانی که بحران ساختگی برنامه هسته‌ای ایران، وجود داشته باشد، روند درآمدزایی این شرکت نیز به بهانه تأثیر تنش‌های سیاسی بر اقتصاد جهانی، ادامه خواهد داشت.

یک مقام سابق در دولت اوباما که در حوزه سیاست خاورمیانه فعال بوده است، درباره این نوع گروه‌ها می‌گوید: به نظر می‌رسد این افراد واقعاً نگران دستیابی ایران به بمب هسته‌ای نیستند و تمایل دارند تنش‌های ناشی از این ماجرا همچنان ادامه داشته باشد.

اتحاد علیه ایران هسته‌ای در سال 2008 تأسیس شد و در آن، یک هیئت مشورتی شامل مقامات سیاسی و امنیتی سابق آمریکایی، آلمانی، انگلیسی و اسرائیلی حضور دارند. در رسانه‌های آمریکایی اخبار مربوط به این گروه معمولاً با ذکر نام والاس به عنوان رئیس آن پوشش داده می‌شود.

والاس در دوره بوش، سفیر آمریکا در سازمان ملل بود. طبق اسناد مالیاتی ارائه شده از سوی گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای، والاس از سال 2009 بدین سو از این گروه، حقوق دریافت نکرده است.

اما به نظر نمی‌رسد که والاس در راه خدا برای این گروه کار می‌کند؛ بلکه با توجه به مدیرعاملی وی در گروه مالی تیگریس می‌توان به درآمد غیرمستقیمی که وی از این گروه به دست می‌آورد دست یافت. والاس مدیرعامل و کاپلان مالک شرکت تیگریس هستند.

وقتی بدانیم که ترقی کاپلان به عنوان غول بازار فلزات قیمتی جهان به سبب پیش‌بینی‌های او درباره وقوع ناآرامی‌های ژئوپولتیک بوده است؛ شاید بهتر به نقش گروه لابی‌گر صهیونیستی اتحاد علیه ایران هسته‌ای پی ببریم.

کاپلان همواره سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در بازار طلا و نقره تشویق می‌کند زیرا معتقد است این بازارها بهترین مکان امن برای حفظ ارزش سرمایه در مواجهه با ناآرامی‌های جهانی است.

کاسبی گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای از تنش در خاورمیانه
توماس کاپلان

در سال 2010 وال استریت ژورنال میزان سرمایه‌گذاری کاپلان در بازار طلا را 2 میلیارد دلار اعلام کرده بود که از ذخایر طلای بانک مرکزی برزیل در آن زمان، بیشتر بود.

البته روابط میان گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای و کاپلان، فراتر از حضور هم‌زمان والاس این گروه و شرکت تیگریس است. حداقل دو تن از مقامات دیگر گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای نیز به طور هم‌زمان در شرکت‌های وابسته به کاپلان مشغول به کارند.

هرچند ارتباط کاپلان با گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای به طور رسمی در وب‌سایت این گروه ذکر نشده، اما کاپلان بر ارتباطاتش با این گروه ضدایرانی اذعان کرده است. وی در گفتگویی درباره نقشش در گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای در راستای به زانو درآوردن ایران، سخن گفته است.

بررسی گروه‌های تجاری وابسته به کاپلان و والاس نشان می‌دهد این دو در حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که بدون وجود تنش و ناآرامی در خاورمیانه، سودآوری بالایی نخواهد داشت.

از این رو بهتر می‌توان درک کرد که چرا گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای، از مذاکرات هسته‌ای اوباما با دولت ایران، خشمگین است، زیرا کاهش تنش‌ها در خاورمیانه سبب کاهش سودآوری حبابی آن‌ها خواهد شد.

گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای از لحاظ فعالیت‌های ضدایرانی هم‌پای بنیاد دفاع از دموکراسی FDD قلمداد می‌شود. مسئولان این دو نهاد، تقریباً در تمامی برنامه‌های حامی رژیم صهیونیستی حضور فعال دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ماندنی ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    0 0
    کاسبان تحریم اصطلاحی بود که موافقان خم شدن مقابل آمریکا ساختند و هر کس با آنان مخالفت کند متهم به این اصطلاح خواهد شد. هرکس هم با خم شدن موافقت کند از این اتهام مبرا خواهد شد
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    ماندنی آفرین. اصل مطلب را گفتی
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    همه تحریم ها کاسبهایی دارد اما باید ببینیم هدف مخالفان و موافقان سیاسی ار این عبارات چیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس