رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درمورد طرح یک‌فوریتی افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور مهمترین دستور کار امروز خانه ملت بود.

به گزارش مشرق، دویست‌‌وسی‌‌ویکمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به‌‌ریاست علی لاریجانی با حضور 211 تن از وکلای ملت برگزار شد.

پیش از قرائت قرآن کریم، محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه دستور کار امروز مجلس را بدین شرح اعلام کرد: گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد لایحه تعیین حریم حفاظتی - امنیتی اماکن و تاسیسات کشور، انتخاب دو نفر از اعضای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه و محاسبات (هرکدام یک نفر) به عنوان ناظر در شورای پول واعتبار، انتخاب یک‌ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در هیات نظارت بر امر مسافرت‌ها و ماموریت‌های غیرثابت کارکنان دولت، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درمورد طرح یک‌فوریتی افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور، ادامه رسیدگی به گزارش شوردوم کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درمورد طرح انتقال پایتخت، گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه اجازه مشارکت جمهوری اسلامی ایران در افزایش سرمایه دور پنجم بانک توسعه اسلامی و گزارش شور دوم کمیسیون انرژی درمورد طرح حمایت از صنعت برق کشور.

در ادامه آیاتی از قرآن کریم تلاوت و ترجمه آن قرائت شد.


قطعی شدن استیضاح وزیر علوم/ جلوگیری از تحدید نسل

**اعزام چند هواپیمای کمک‌رسانی خون مردم عراق را از دستان خون‌آلود آمریکا پاک نمی‌کند

ابتدای جلسه علنی امروز علی لاریجانی رئیس مجلس نطقی ایراد کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در آغاز جلسه علنی مجلس بعد از تعطیلات تابستانی نمایندگان، در سخنانی گفت: در شرایط امروز سیاست‌های ضد مردمی و ضد اسلامی غرب بویژه آمریکا به همراه رفتارهای گروه‌های نادان و تندرو، جهان اسلام را دچار بحران و هرج و مرج کرده است.

وی افزود: امروز از لیبی تا یمن شاهد فضایی آشفته و پر از شقاوت و خونریزی هستیم. آنچه بی‌ارزش شده است جان مسلمانان، امنیت و آسایش و آینده آنان است. سیاست‌های شیطانی آمریکا به همراه عملکرد گروه‌هایی جاهل که به نام اسلام تیغ بر اسلام و مسلمانی می‌کشند، مانند دو لبه قیچی حیات سیاسی، فرهنگی واجتماعی مسلمانان را پاره پاره می‌کند.

لاریجانی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی فرصت را غنیمت شمرده و وحشیانه‌ترین رفتار را علیه ملت عزیز فلسطین روا می‌دارد، خاطر نشان کرد: جالبترین بخش این تراژدی موضع‌گیری‌ها و رفتار دولت آمریکاست که در میان تلخ‌ترین حوادث روزگار، طنزترین است.

رئیس مجلس تصریح کرد: بیش از 40 ماه است که ملت سوریه اعم از سنی، علوی، مسیحی، شیعی و دروزی تحت فشار و کشتار تروریست‌ها از جمله داعش شرایط بسیار سختی را تحمل می‌کنند. در این مدت دولت آمریکا یکسره از تروریست‌ها حمایت کرده است. نه آوارگی مسیحیان و نه تخریب مراکز آنان و سایرین برایش اهمیت داشته و نه شقاوت و خونریزی تروریست‌ها عواطف آقای اوباما را جریحه‌دار کرده است.

وی با بیان اینکه اوباما باید پاسخی برای رفتارها و سیاست‌های متناقض دولت‌ آمریکا داشته باشد، تاکید کرد: اگر شما طرفدار مسلمانان هستید چرا وقتی تروریست‌ها به سامرا، موصل، انبار، تکریت حمله کردند و هزاران نفر را آواره کردند و مراکز دینی شیعه و سنی را تخریب نمودند، واکنشی نشان ندادید؟ اگر حامی کردها هستید، چرا آوارگی هزاران نفر از آنان را که پس از اشغال موصل انجام شد تحمل کردید؟ اگر پشتیبان مسیحیان هستید چرا در واکنش به بلایی که تروریست‌ها بر زنان و مردان مسیحی در موصل و سایر شهرها آوردند هواپیما نفرستادید؟

لاریجانی در همین زمینه با طرح این سوال افزود: اگر طرفدار حقوق بشر هستید چرا در مقابل 70 سال جنایت اسرائیل علیه ملت فلسطین و 40 ماه فجایعی که تروریست‌ها بر مردم سوریه وارد کردند، چند ماه کشتار و آوارگی مردم غرب و شمال عراق چشم‌ها را بسته و ساکت هستید که غالبا هم از آنها حمایت می‌کنید؟

وی ادامه داد: واقعیت این است که دولت آمریکا طرفدار شیعه یا سنی، مسیحی، ایزدی، کرد یا عرب و یا به طور کلی حقوق انسان یا بشر نیست. پرونده این دولت سیاه‌تر از این حرف‌هاست. آن روز که صدام حسین بمب‌های شیمیایی بر سر مردم حلبچه و سردشت ریخت و هزاران نفر را قتل عام و مجروح کرد، دولت آمریکا نه تنها مانع نشد و محکوم نکرد بلکه حمایت هم کرد و به نحوی از این جریان ضد بشری حمایت کرد.

رئیس مجلس با طرح این سوال که آیا مردم حلبچه و سردشت کرد و سنی نبودند؟ گفت: هنگامی که در سال 1369 صدام حسین با حمایت آمریکا دست به کشتار شیعیان زد و گورهای دسته‌جمعی فراوانی را از اجساد زنان، مردان و کودکان شیعه عراق پر کرد، دولت آمریکا نگاهی همراه با رضایت بر چهره داشت و پس از اشغال عراق، هزاران جوان سنی و شیعه را به بهانه‌های واهی در زندان‌های ابوغریب و بوکا تحت سخت‌ترین شکنجه‌ها به زنجیر کشید.

منافع آمریکا در حمایت از تروریست‌هاست

لاریجانی با بیان اینکه منافع آمریکا در حمایت از تروریست‌هاست، گفت: این دولت چشم‌ها را بر فجایعی که بر مسیحیان سوریه به دست تروریست‌ها گذشت بست چون منافعش این‌طور اقتضاء می‌کند.

وی ادامه داد: این در  حالی بود که دولت و ملت ایران در حلبچه، سردشت در جنوب و مرکز عراق، در سوریه، لبنان و فلسطین و افغانستان به کمک مظلومین اعم از سنی، شیعه، مسیحی، کرد، عرب و دروز شتافت. آمریکا با اعزام چند هواپیما به بهانه کمک‌رسانی یا زدن تروریست‌ها می‌خواهد دست‌های خون‌آلود خود را از فجایع ضد بشری در فلسطین، سوریه، عراق، لبنان و ایران بشوید که این خوابی است که تعبیر نخواهد شد.

رئیس مجلس با بیان اینکه اکنون عصر بیداری ملت‌هاست، تاکید کرد: نقاب از چهره غرب بویژه آمریکا فرو افتاده است. دولت و ملت ایران همواره در کنار مظلومین بوده است و در عراق نیز همانگونه که رهبر معظم انقلاب و مراجع عظیم‌الشان نجف فرمودند حامی حقوق همه آحاد ملت عراق بوده و هست. روابط صمیمانه ما با اکراد، اهل تسنن، شیعیان و مسیحیان اعم از آشوری، کلدانی و یا مردم ایزدی مسلک، اظهر من الشمس است.

قطعی شدن استیضاح وزیر علوم/ جلوگیری از تحدید نسل

آمریکا با همه توان مخالف انتخابات و ایجاد دموکراسی در عراق بود

لاریجانی با طرح سوالی اضافه کرد: آیا جز ایران از ابتدا تا کنون از دولت اقلیمی در اربیل حمایت کرده است؟ روزی که آن همه مخالف داشتند تنها ایران کنار آنها ایستاد. آیا جز ایران و مرجعیت نجف، کس دیگری از تدوین قانون اساسی توسط نمایندگان برگزیده مردم عراق حمایت کرد؟ آیا دولت آمریکا با همه توان مخالف برگزاری انتخابات و برقراری دموکراسی در عراق نبود؟ این ایستادگی ما بود که سیاست آمریکا را با شکست مواجه کرد و امروز در عراق دموکراسی حاکم شده است.

وی با تاکید بر اینکه همیشه به دوستان خود در عراق، چه در بغداد و چه در اربیل توصیه‌های برادرانه مبنی بر حفظ وحدت و رعایت حقوق همه آحاد ملت داشته‌ایم، گفت: سیاست ایران عدم مداخله در امور همسایگان است، اما از آنجا که روابط بسیار عمیقی میان ملت ایران و عراق وجود دارد از سر صمیمیت و برادری و خیرخواهی دیدگاه‌های خود را با آنها درمیان گذاشتیم.

رئیس مجلس در پایان گفت: به اوباما توصیه می‌کنم که برای پرت کردن حواس ملت‌های منطقه و جهان از جنایاتی که در فلسطین به دست صهیونیست‌ها مرتکب می‌شوید، راه دیگری را بجویید. شاید هالیوود بتواند کمک بیشتری به شما در بمباران اربیل بکند تا چند هواپیمای نظامی ارتش آمریکا.

**لاریجانی درگذشت پدر نماینده آستانه را تسلیت گفت

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز خانه ملت، درگذشت پدر محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس را به وی و خانواده‌اش تسلیت گفت و برای آن مرحوم علو درجات را از خداوند خواستار شد.

**اسکان اشخاص در اماکن و تاسیسات فاقد طبقه‌بندی بلامانع است

ابتدای جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، جزئیات لایحه تعیین حریم حفاظتی- امنیتی اماکن و تاسیسات کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان، این لایحه اعاده شده را با اصلاحاتی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند پس از تعیین و تصویب حریم، برای برقراری امنیت با توجه به وضعیت املاک مجاور، پس از تامین حقوق شرعی و قانونی مالکان به صورت نقدی حسب موازین قانونی اقدام کنند.

طبق تبصره این ماده مقرر شد اسکان و اشتغال اشخاص حقیقی و حقوقی و اتباع بیگانه که اقامت آنان در حریم امنیتی، ناقض امنیت اماکن و تاسیسات طبقه‌بندی شده، نباشد با رعایت الزامات قانونی بلامانع است.

وکلای ملت با 180 رای موافق، 7 رای مخالف و 10 رای ممتنع از 226 نماینده حاضر در جلسه، این ماده را به تصویب رساندند.

**پور ابراهیمی و قوامی ناظرین مجلس در شورای پول و اعتبار شدند

انتخاب دو نفر از اعضای کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه محاسبات به عنوان عضو ناظر در شورای پول و اعتبار در دستور کار امروز صحن علنی قرار داشت.

بر همین اساس، محمد حسن‌نژاد و حمیدرضا پور ابراهیمی از سوی کمیسیون اقتصادی و احمد توکلی و هادی قوامی از سوی کمیسیون برنامه و بودجه به صحن علنی معرفی شده بودند که وکلای ملت از 200 رای ماخوذه با 121 رای به حمیدرضا پور ابراهیمی به عنوان نماینده کمیسیون اقتصادی و 117 رای به هادی قوامی به عنوان نماینده کمیسیون بودجه رای دادند.

به گزارش تسنیم بر اساس ماده 89 قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه، دو نفر از نمایندگان به عنوان عضو ناظر در شورای پول و اعتبار انتخاب می‌شوند.

**حسن کامران ناظر مجلس در هیئت نظارت بر مسافرت‌های کارکنان دولت شد

در ادامه انتخاب یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در هیئت نظارت بر امر مسافرت‌ها و ماموریت‌های غیرثابت کارکنان دولت در دستور کار امروز پارلمان قرار گرفت.

وکلای ملت از 192 رای اخذ شده با 116 رای حسن کامران را به عنوان عضو ناظر در این هیئت انتخاب کردند.

به گزارش تسنیم، ابراهیم آقامحمدی دیگر فرد معرفی شده از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود.

**طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح یک فوریتی افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت از مجموع 233 نماینده حاضر در جلسه با 156 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع به اصل ماده 4 این طرح رأی مثبت دادند.

براساس ماده 4 این طرح، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است مدیریت برنامه سلامت باروری و فرزندآوری را در راستای بند 4 سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری استمرار دهد و آنرا بهبود بخشد.3

همچنین از مجموع 232 نماینده حاضر در جلسه، نمایندگان مردم در خانه ملت با 169 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع با اصل ماده 5 طرح یک فوریتی افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش نرخ رشد جمعیت موافقت کردند.

در ماده 5 این طرح آمده است از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون عبارت، حداکثر تا سه فرزند در بند 2 و تبصره 3 ماده 9 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 13/6/1370 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن و عبارت حداکثر سه فرزند در بند 4 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/86 حذف می‌شود و قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب 26/2/72 و قانون اصلاح قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب 22/2/88 تبصره ماده 7 قانون تأمین خدمات درمانی مستخدمین دولت مصوب 27/12/51 نسخ می‌گردد.

**تبلیغ پیشگیری از بارداری در رسانه‌ها ممنوع شد

پس از آن، نمایندگان مردم در خانه ملت در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور ماده 2 این طرح را با 138 رأی موافق، 41 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر تصویب کردند.

براساس ماده 2 این طرح، هرگونه تبلیغ در خصوص پیشیگیری از بارداری و کاهش فرزنداوری در کلیه رسانه‌ها ممنوع است و رسانه متخلف متناسب با عمل ارتکابی و تکرار آن به مجازات‌های مندرج در ماده 35 قانون مطبوعات مصوب 22/12/1364 محکوم می‌گردد.

**نطق 31 دقیقه‌ای ناطقان میان دستور

مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه اسامی ناطقان میان دستور امروز مجلس را قرائت کرد؛ براین اساس محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، سیدحسین ذوالانوار نماینده مردم شیراز، سیدشریف حسینی نماینده مردم اهواز،‌ محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و جواد سعدون زاده نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی به عنوان ناطقان امروز سخنرانی کردند.

**فرهنگی: شورای رقابت در نرخ‌گذاری خودرو آشکارا ناکارآمد عمل کرد

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز خانه ملت در نطق میان‌دستور خود ضمن تبریک به مناسبت روز خبرنگار، خواستار حمایت بیشتر از بخش فرهنگی و خبرنگاران در کشور شد و گفت: امروز جهان شاهد جنایات رژیم صهیونیستی است و بی‌تفاوتی نهادهای بین‌المللی به این جنایات وحشیانه جای تأسف دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف شاهد تبدیل توجیه ناکارآمدی‌ها به فرهنگ عمومی تقلیل‌گرایی هستیم، افزود: شناسایی مشکلات و نسبت دادن ناکارآمدی‌های اقتصادی به تحریم‌ها، تقلیل‌گرایی است که باید به این نکته توجه شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه نسبت دادن تمامی مشکلات به مسائل اقتصادی ناشی از تقلیل‌گرایی است، افزود: اگر رهبر معظم انقلاب کارشناسانه می‌گوید اقتصاد و فرهنگ در مدیریت جهادی، لازمه آن پرهیز از تقلیل‌گرایی است.

فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان فقط به وزارت ورزش تبدیل شده است، گفت: این وزارتخانه صرفا به مسائل ورزش می‌پردازد و  مسائل گروه‌های مختلف سنی را پیگیری نمی‌کند. ورزش باید برای همگان باشد و این در حالی است که ورزش میان‌سالان مورد غفلت واقع شده است.

وی تأکید کرد: افزایش سن ازدواج و بالا بودن نرخ طلاق از مشکلات و مسائل مهم در حوزه جوانان است. بار تکلف در ایران 3.7 نفر است یعنی هر یک نفر 3.7 نفر را اداره می‌کند. این در حالی است که در شرایط مناسب بار تکلف 2.6 نفر بوده، بنابراین حدود 30 درصد جمعیت کشور جزو سرباران جمعیتی محسوب می‌شوند که این موضوع به خانواده‌ها فشار اقتصادی و فرهنگی وارد می‌کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه در موضوعات اقتصادی، ناکارآمدی شورای رقابت در نرخ‌گذاری در حوزه‌های مختلف، از جمله خودرو،  آشکار است، افزود: این موضوع باعث نابسامانی‌های اقتصادی و اختصاصی‌سازی در اقتصاد کشور می‌شود که باید به روند خاتمه داده شود.

فرهنگی ادامه داد: در کنار اقدامات ارزشمند دولت مانند کنترل نقدینگی و تثبیت نرخ ارز، شاهد بی‌توجهی بانک‌ها به موضوع افزایش سپرده قرض‌الحسنه هستیم که این موضوع باعث شده نقدینگی مردم به سمت بهره‌خواری هدایت شود و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و تهیه منابع مالی وام ازدواج، تولید و کارآفرینی با مشکل روبرو شود.

وی همچنین،تقلیل‌گرایی را زمینه‌ساز تعادل ناقص بین سازمان‌ها و نهادهای مختلف دانست و تصریح کرد: باید به موضوعاتی مانند رانت‌خواری، پولشویی در اقتصاد و انتصابات رسیدگی شود. البته در حوزه امنیت ملی نیز باید به موضوعاتی مانند محدود کردن تهدیدها و مقابله با جنگ نرم نیز توجه شود.

نماینده مردم ارومیه دفاع از حقوق ملت ایران در برابر سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی را ضروری دانست و گفت: امام خمینی(ره) فرمودند که مردم در رأس امور هستند؛ آیا عملا چنین است؟ آیا مسئولان خدمتگزار مردم هستند یا خادمان دهک‌های بالای جمعیتی؟ نباید فراموش کرد که 70 درصد دارایی‌های کشور در اختیار دهک‌های ثروتمند قرار دارد.

فرهنگی با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) فرمودند که باید به محرومان، کوخ‌نشینان و طبقات متوسط توجه شود، گفت: آیا اطلاع دارید که افزایش آمار خانواده‌های ناقص به چه میزان است؟ به طور کلی غفلت از اولویت‌های جامعه از آثار تقلیل‌گرایی است.

وی با تأکید بر اینکه باید وزارت تعاون و وزارتخانه‌های تولیدی دیگر اجرای تبصره 21 قانون بودجه را پیگیری کنند، اظهار داشت: حمایت از تولید و بیکاران متقاضی کار دو رکن اصلی بودجه در این تبصره است، این درحالیست که دولت به موضوع اجرای توزیع سبد کالا از محل منابع قبلی توجه می‌کند.

نماینده مردم ارومیه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه قانون به صراحت تکیلف استخدام کارگزاران مخابراتی را روشن کرده است، گفت: دولت و وزارت ارتباطات اجازه تعلل بیش از اینکه پیش آمده را در اجرای این مهم را ندهند.

فرهنگی در ادامه افزود: دستگاه‌های اجرایی و بنیاد شهید و ایثارگران با تفسیرهای اشتباه از قانون برای درمان ایثارگران مشکل ایجاد کرده‌اند که دولت باید به این موضوع رسیدگی کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانع از اقدامات تفرقه‌افکنانه توسط گروه‌های مرتبط با وزارتخانه شود، افزود: اخیراً نمایش موهومی در تهران به اجرا درآمده که امیدوارم تاکنون متوقف شده باشد. نباید فراموش کرد تمامی توفیقات کشور مرهون تمامی اقوام این کشور است، بنابراین گروه‌های ذکر شده خودشان را مسخره کنند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس در پایان کار تبلیغاتی برای رفع مشکل دریاچه ارومیه را کافی ندانست و خاطر نشان کرد: باید به درخواست نمایندگان مبنی بر استفاده از ظرفیت اصل 137 قانون اساسی توجه شده و کارها برای احیای دریاچه آغاز و کارهای اجرایی با زمان‌بندی مشخص اعلام شود

**ماموریت مجلس به کمیسیون عمران برای بررسی حادثه سقوط هواپیما

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی پس از پایان نطق‌های میان دستور اظهار داشت: با کمال تاسف اطلاع حاصل شد که در حدود ساعت 9:20 صبح یک فروند هواپیمای مسافربری که از تهران عازم طبس بود با 40 سرنشین و خدمه پرواز در حوالی مهرآباد سقوط کرده و تعدادی از هموطنان ما به لقاء حق پیوستند و حدود 9 نفر از سرنشینان نیز به بیمارستان منتقل شدند.

وی ادامه داد: برای خانواده‌های دغدار و معزی، صبر و اجر جزیل و برای برادران و خواهران و تیم پروازی که دعوت حق را لبیک گفتند علو درجات را مسئلت می‌کنیم.

نایب رئیس مجلس در ادامه اظهار داشت: از ریاست و اعضای کمیسیون عمران می‌خواهیم به طور جدی بررسی این حادثه را در دستور کار خود قرار بدهند. البته خوشبختانه با پیگیری‌هایی که دولت و مجلس داشتند شاهد بهبود وضعیت خطوط پروازی و کاهش حوادث بودیم و امیدواریم با تلاش مسئولان خصوصا مسئولان پروازی دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

**نمایندگان با دو فوریت تشکیل سازمان توسعه و عمران دریا و ساحل مخالفت کردند

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طرح دو فوریتی تشکیل سازمان توسعه عمران دریا و ساحل مورد بررسی قرار گرفت که نمایندگان مردم در خانه ملت، با 93 رأی موافق، 71 رأی مخالف و 23 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر  در جلسه با آن مخالفت کردند.

همچنین یک فوریت این طرح نیز مورد بررسی بهارستان‌نشینان قرار گرفت که نمایندگان با 96 رأی موافق، 51 رأی مخالف و 15 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در جلسه با یک فورت این طرح نیز مخالفت کردند.

مقداد نجف‌نژاد نماینده بابلسر به عنوان یکی از طراحان این طرح دو فوریتی در سخنانی، گفت: در برنامه چهارم توسعه پیش‌بینی شده بود 60 متر حریم دریا در سراسر کشور که جزو انفال است آزاد شود و مردم از این موهبت خدادادی به درستی استفاده کنند. در برنامه پنجم توسعه هم تشکیل سازمان توسعه و عمران دریا و ساحل تصویب شد، اما عملا هیچ اتفاقی نیفتاد.

وی افزود: در دوره اول ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد حرکت‌های خوبی انجام شد، اما همان زمان کار حالت نیمه تعطیل پیدا کرد و دولت به صورت جدی پیگیر عقب‌نشینی دریا در سراسر کشور نشد.

نماینده مردم بابلسر در مجلس با بیان اینکه فقط 20 درصد سواحل در ایران و مازندران آزاد است، گفت: سالیانه بین 500 تا 700 تن در دریا غرق می‌شوند، اما اقدامی برای ساماندهی این وضع صورت نگرفته و حتی بعضا طرح‌های شنا دیرتر از زمان مراجعه مردم به سواحل اجرا می‌شود که لازم است سازمان‌های استانی توسعه و عمران دریا و ساحل در شهرهای ساحلی کشور مستقر شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس در مخالفت با دو فوریت این طرح، گفت: برای تشکیل سازمان توسعه و عمران دریا و ساحل نیاز به قانون‌گذاری نیست، زیرا این قانون در برنامه پنجم پیش‌بینی شده و ما آئین‌نامه و قوانین لازم را داریم.

وی با بیان اینکه این طرح جنبه فوریتی ندارد، افزود: 80 درصد از منابع کشور در سال‌های 91 و 92 صرف هزینه‌های جاری شده و گسترش سازمان‌ها نیز منجر به افزایش این هزینه‌ها خواهد شد.

همچنین مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود نیز در موافقت با دو فوریت این طرح به کشته شدن 26 نفر در استان‌های گیلان و مازندران در دو هفته گذشته اشاره کرد و گفت: دریا یک نعمت الهی است و با سرانه محلی قابل اداره نیست. نمی‌شود انتظار داشته باشیم با شهرداری، دهیاری و تفکر محلی دریا را مهیا کنیم تا همه ملت بتوانند از آن استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه سالیانه 300 تا 400 تن از مردم جان خود را در سواحل گیلان و مازندران از دست می‌دهند، گفت: تشکیل سازمان توسعه و عمران دریا و ساحل می‌تواند جلوی بروز این اتفاق را بگیرد.

در ادامه بررسی دو فوریت این طرح، محمدحسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان در مجلس نیز در مخالفت با دو فوریت این طرح، گفت: طرح‌های فوریتی باید به گونه‌ای باشند که از نظر آئین‌نامه‌ای خدشه‌ای به آن وارد نشود و واقعا فوریت داشته باشند.

وی ادامه داد: موضوع حمل و نقل، کشاورزی و اشتغال از مسائلی است که ضرورت و اولویت اصلی کشور است، ضمن اینکه طرح‌های فوریتی برای این است که از بروز خسارات احتمالی و فوت فرصت جلوگیری شود.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس با بیان اینکه کسانی که برای شنا و استفاده از سواحل به شهرهای ساحلی مراجعه می‌کنند باید از مکان‌هایی که برای شنا مجاز است استفاده کنند، اگر این روال ادامه داشته باشد حتی با وجود سازمان توسعه و عمران دریا و ساحل، باز هم شاهد غرق شدن تعدادی از مردم خواهیم بود و به نظر می‌رسد که نیازمند اقدامات فرهنگی در این زمینه هستیم.

همچنین قاسم احمدی‌ لاشکی نماینده مردم نوشهر در مجلس نیز در موافقت با دو فوریت این طرح به کشته شدن تعدادی از مردم در سواحل استان‌های شمالی کشور اشاره کرد و گفت: در چند روز اخیر دوستان نجات غریق تلاش کردند یک گردشگر خارجی را از آب نجات دهند. آیا اگر این فرد غرق می‌شد نمی‌گفتند که حتی دریای ایران امنیت لازم را ندارد؟

وی با انتقاد از ساخت و سازهای بی‌حساب و کتاب در دریا و عدم وجود امنیت برای شنای بانوان، گفت: با این شرایط ضرورت استقرار یک سازمان برای توسعه و عمران دریا و ساحل اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس که اداره جلسه را بر عهده داشت در جریان بررسی دوفوریت این طرح، گفت: مردم شریف استان‌های ساحلی استحضار داشته باشند که به دلیل مخالفت نمایندگان با فوریت این طرح، این طور است که در قانون برنامه پنجم دولت موظف به تشکیل سازمان توسعه و عمران دریا و ساحل شده، البته قرار بوده این کار در سال اول برنامه انجام شود، اما متأسفانه قدری در آن تأخیر شده است.

وی در پایان از دولت خواست نسبت به اجرای این اصل قانونی اقدامی جدی انجام دهد.

**پژمان‌فر: هیئت رئیسه در جریان انتخاب عضو هیئت نظارت بر مطبوعات تبعیض ناروا انجام داد

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پارلمان در تذکری به استناد ماده 218 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: این ماده به ناظران مجلس در مجامع و هیئت‌ها می‌پردازد و صراحت آیین‌نامه بر این است که مرجع تشخیص معرفی بیش از حداقل دو برابر نفرات برعهده کمیسیون‌هاست.

وی با اشاره به انتخابات اعضای هیئت ناظر دو هیئتی که صبح امروز صورت گرفت، گفت: برای انتخابات امروز کمیسیون‌های تخصصی دقیقا دو برابر افراد مورد نیاز معرفی کردند و کسی اعتراض نکرد که چرا بیش از دو برابر معرفی نکردند. اما وقتی کمیسیون فرهنگی همین اقدام را انجام می‌دهد، برخی افراد آن را خلاف آیین‌نامه معرفی می‌کنند که این یک برداشت سلیقه‌ای و تبعیض نارواست.

پژمان‌فر با اشاره به نامه حسین مظفر به رئیس کمیسیون فرهنگی گفت: آقای مظفر به رئیس کمیسیون فرهنگی نامه نوشته که در حال حاضر با توجه به پایان یافتن مدت زمان مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات و نظارت بر عملکرد صداوسیما عضوی ندارد، لذا 2 نفر را برای نظارت بر مطبوعات معرفی کنید تا در صحن از بین آن دو نفر یک نفر انتخاب شود و بر همین اساس کمیسیون فرهنگی 2 نفر را به صحن مجلس معرفی کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، اتفاقات صورت گرفته در صحن مجلس در ارتباط با معرفی 2 نفر از نمایندگان به منظور عضویت در هیئت نظارت بر مطبوعات که با جوسازی و اعتراضاتی روبه‌رو شد، تبعیضی ناروا در خصوص تصمیم این کمیسیون خواند و گفت از هیئت رئیسه می‌خواهم ضمن عذرخواهی از این تبعیض ناروا، انتخابات را طبق همان نظر کمیسیون فرهنگی برگزار کند.

محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی برای ساعاتی ریاست صحن علنی را برعهده داشت در پاسخ به تذکر پژمان‌فر گفت: با توجه به اینکه تعدادی از نمایندگان نسبت به این تصمیم کمیسیون فرهنگی نقد و اعتراض داشتند، ریاست مجلس موضوع را قابل بررسی در هیئت رئیسه تشخیص داد در حالی که در ارتباط با سایر کمیسیون‌ها چنین اعتراضی وجود نداشت.

وی ادامه داد: این موضوع در جلسه هیئت رئیسه بررسی خواهد شد و هفته آینده در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

**ابوترابی‌فرد: وزرای ارشاد و اطلاعات با توهین‌کنندگان به آذری‌زبانان برخورد کنند

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در تذکری آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: تذکر بنده به هیئت رئیسه است که در این هفته سوال از وزرا در دستور کار قرار ندادید که حق مسلم نمایندگان مجلس است و اعلام وصول سوالات و استیضاح‌ها نیز انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: از هیئت رئیسه می‌خواهم طرح استیضاح وزیر نیرو را اعلام وصول کند تا مشکلات حاد آب شرب کشاورزان مرتفع شود.

نماینده مردم ارومیه در تذکر دیگری گفت: به وزیر ارشاد تذکر می‌دهم که جلوی موارد اختلاف‌انگیز را بگیرد و رسانه‌هایی که قومیت‌ها را مورد تمسخر قرار می‌دهند، برخورد کنند یادمان نرفته روزنامه ایران که با یک کلمه باعث شد 8 جوان شهرستان نقده کشته شدند.

قاضی‌پور در تذکر دیگری با اشاره به خرید گندم از کشاورزان اظهار داشت: تذکر دیگر بنده در مورد پول خرید گندم کشاورزان است. دولت 3 روز پول خرید گندم‌ها را داد اما دیگر به کشاورزان پولی پرداخت نکرده است و در حال حاضر مردم گندم‌هایشان را به دولت تحویل نمی‌دهند و ما به مجلس آمده‌ایم که از مردم حمایت کنیم. آقای ابوترابی‌فرد شما به رئیس‌جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر اقتصاد و دارایی ابلاغ کنید که قبل از پرداخت یارانه‌ها پول خرید گندم‌ها را بدهند که اساس کشور است.

محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول مجلس پس از پایان اخطار قاضی‌پور گفت: بنده نیز لازم می‌دانم که به وزیر ارشاد به طور جدی تذکر بدهیم. ملت ایران امروز نماد وحدت ملی و انسجام اسلامی است که این وحدت و انسجام دستاورد سال‌ها تلاش نیروهای انقلاب و حضور دین در متن جامعه و علمای بزرگ و تاکیدات رهبر معظم انقلاب است.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد باید مراقب باشد تا افرادی که مغرض و یا نادان هستند، کلمات و واژگانی به کار نبرند که جمعی که بهترین فرزندان ملت ایران هستند مورد تمسخر قرار گیرند.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: ما اگر بخواهیم غیورترین مرزداران و چهره‌های وفادار به اسلام و انقلاب را نام ببریم، باید نام زیبای آذربایجان و مردم شریفی که با همه وجود به اسلام، ایران و انقلاب تعلق دارند و چهره‌های برخواسته از میان آنها مانند مدیران ارشد نظام را نام ببریم. وزیر ارشاد به طور جدی کسانی که در این خطای فاحش دست داشتند را مورد بررسی قرار دهد و بنده از وزارت اطلاعات نیز می‌خواهم که موضوع را بررسی کند و اگر چنانچه عواملی در این مساله دخالت داشتند شناسایی، معرفی و برخورد شوند.

**رسایی: عملکرد دوگانه شورای عالی امنیت ملی در موضوع سران فتنه و پرونده بین‌المللی نفتی

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در اخطار و تذکری به استناد بند 11 ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس و اصل 176 قانون اساسی گفت: همانطور که مستحضر هستید مدتی قبل چند نفر از همکاران مجلس تذکری به صورت رسمی و براساس اصول قانون اساسی در خصوص یکی از مصوبات شورای عالی امنیت ملی که توسط وزارت ارشاد ابلاغ شده بود، به برخی وزرا دادند.

وی ادامه داد: با توجه به نقشی که سران فتنه از جمله آقایان خاتمی، کروبی و موسوی در کودتای 5 سال قبل داشتند، شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای داشت که با توجه به عملکرد این افراد، مواضع‌شان نباید در رسانه‌ها بازتاب داده شود، چرا که در راستای اهداف دشمن و براندازان نظام است و وزارت ارشاد نامه‌ای در همین راستا به رسانه‌ها ارسال کرد اما رسانه‌های فتنه‌گر چنان جوسازی علیه این تذکر نمایندگان انجام دادند که حد و حصر ندارد. ولی متاسفانه شورای عالی امنیت ملی و یا وزارت ارشاد هیچ تذکری نداد .

رسایی ادامه داد: در چند روز گذشته وزارت ارشاد نامه دیگری به رسانه‌ها اعلام کرده که مانند نامه قبل است، اما محتوای آن مربوط به یک پرونده نفتی بین‌المللی است و گفته‌اند با توجه به اینکه قرار است حکم آن صادر شود تا رسانه‌ها هیچ حرفی در مورد آن نزنند و هرچه واحد حقوقی ریاست جمهوری می‌گوید همان را منعکس کنند. اما بنده می‌گویم این دو مورد هر دو مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده پس چرا در این مورد رسانه‌ها را ملزم به اجرا می‌کنند، اما در مورد قبلی الزامی در کار نیست.

نماینده مردم تهران خطاب به علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: حرمت امامزاده را متولی آن باید نگه دارد، بنده نمی‌گویم که در این موضوع هرکسی حرف بزند و هر دوی این موارد مربوط به شورای عالی امنیت ملی است و وزارت ارشاد آن را ابلاغ کرده و هر دو یک قانون است که باید به آنها عمل شود و اصل 176 قانون اساسی آنها را قانون می‌داند، اما چرا به تذکر نمایندگان حمله شد.

وی با بیان اینکه بارها گفته‌ام مجلس باید واحد حقوقی داشته باشد، اظهار داشت: وقتی به کلیت مجلس حمله می‌شود، واحد حقوقی مجلس مانند واحد حقوقی ریاست جمهوری باید پیگیری قضایی کند، چرا که نمایندگان چنین اقدامی را نمی‌توانند انجام دهند و آنها به وظیفه خود عمل کرده‌اند.

رسایی تصریح کرد: وقتی هر دو مورد مصوبه شورای عالی امنیت ملی است و هر دوی آنها ابلاغ شده، در مورد یکی نه تنها سکوت بلکه حمله می‌کنند، اما در مورد دیگری الزام می‌کنند و حرف بنده این است اگر به مورد قبلی عمل نشود طبیعتا در مورد این قرارداد نیز رسانه‌ها با توجه به عملکرد غلط وزیر نفت، اعتراض می‌کنند.

نماینده مردم تهران در تذکر دیگری با اشاره به تجمع پذیرفته شدگان آزمون استخدامی وزارت نفت مقابل مجلس گفت: عده‌ای درباره آزمون استخدامی وزارت نفت که یک آزمون قانونی و در روند قانونی برگزار شده و مصاحبه‌ها در زمان وزیر نفت فعلی صورت گرفته، مقابل مجلس در اعتراض به عدم اعلام نتایج تجمع کردند.

وی ادامه داد: بنده همین موضوع را از وزیر نفت سوال کردم که به صحن مجلس ارجاع شده، اما هنوز زمان آن نرسیده است. تکلیف 4 هزار نفر در کارتابل وزیر نفت در حصر و زندان است، آقایانی که نگران حصر هستند، این 4 هزار نفر را از حصر در بیاورند، نه آن 2 نفری که به دلیل کودتا در حصر هستند.

**حاجی‌دلیگانی: انتقاد از وزیر نیرو به‌خاطر تعطیلی یک پروژه آب‌رسانی در استان اصفهان

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، در اخطاری به استناد اصل 89 قانون اساسی و تذکری به استناد ماده 223 آیین‌نامه داخی مجلس گفت: 23 فروردین امسال یعنی حدود 5 ماه پیش طرح استیضاح وزیر نیرو را تحویل هیئت رئیسه دادیم اما هنوز اعلام وصول نشده و تا به حال به تقاضای هیئت رئیسه چندین جلسه برگزار کردیم که در آخرین جلسه نیز که 30 تیرماه در حضور رئیس مجلس بود، مطالبی مطرح شد که آقای چیت‌چیان آنها را قبول و به آنها اذعان کرد اما همان مطالب اکنون زیر سوال رفته است.

وی ادامه داد: یکی از همان موارد رفع مشکل آب شرب استان اصفهان است یعنی همان مطلبی که استان‌های خوزستان و چهارمحال و سراسر کشور و رئیس‌جمهور می‌گویند اما روز پنجشنبه 16 مرداد وزیر نیرو در یک عمل تعجب‌برانگیز به تحریک تعدادی از افراد یک هلیکوپتر اختصاصی می‌گیرد و بدون اجازه استاندار از یک استان همجوار وارد استان اصفهان می‌شود و یک پروژه آبرسانی مردم اصفهان را تعطیل می‌کند.

حاجی دلیگانی ادامه داد: 5 میلیون جمعیت استان اصفهان در تابستان چندین شبانه‌روز پشت سر هم آب نداشتند و اکنون در بسیاری از شهرستان‌ها نیز آب شرب نیست؛ انصاف به خرج دهید مگر آب شرب حق مردم نیست پس چرا جلوی یک پروژه که کمبود آب شرب استان اصفهان را جبران می‌کند، تعطیل می‌کند.

نماینده مردم شاهین‌شهر تصریح کرد: آقای وزیر نیرو مگر شما مسئول تامین آب شرب نیستید، پس چرا با مردم اصفهان این طور برخورد می‌کنید، درست است که دریاچه ارومیه و کارون باید احیا شوند و حتما باید این اتفاق بیفتد اما چرا نباید رودخانه زاینده‌رود احیا شود و چرا چندین ماه است که زاینده‌رود مرده و صدای کسی درنمی‌آید و چرا پروژه‌ای که ابتدا و انتهای آن داخل استان اصفهان و برای آب شرب است، استان‌های دیگر دخالت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: به رئیس کمیسیون امنیت ملی می‌گویم اگر به شکایت بنده در مورد مطالب خلاف قومیتی که وزیر نیرو در تلویزیون مطرح کرد که برهم زننده امنیت ملی بود را رسیدگی کرده بودید، این اتفاق مجددا رخ نمی‌داد. شما را به خدا به داد مردم اصفهان برسید؛ کسی که اطلاع ندارد، پروژه گلاب 2، آب شرب است و یا آب دیگر، چطور اظهارنظر می‌کند و چرا به نمایندگان توهین می‌کند.

محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول مجلس در پاسخ به حاجی‌دلیگانی گفت: دغدغه شما و همکاران ما در استان اصفهان، دغدغه همه نمایندگان است و واقعا بحث تامین آب شرب مردم اصفهان که در همه عرصه‌ها خصوصا در دفاع مقدس پرچم‌دار حضور و ایثار بودند، بر همه ما لازم است و انشاءالله در همین راستا قدم‌های اصولی را برخواهیم داشت.

**حسینی صدر: طرح افزایش جمعیت بدون ارائه مشوق‌های مناسب ناکام خواهد ماند

کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در اخطار قانون اساسی ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: به خبرنگاری که جسارت کرد تا به آذری‌زبانان و نژاد برتر ایرانی آذری جسارت کند، نقد می‌کنم.

وی اظهار داشت: حکومت ایران جمهوری اسلامی است و از اینکه هیئت رئیسه به جمهوریت نظام و چند صدایی بها می‌دهد کمال امتنان را دارم.

عضو  هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست به استناد اصل 50 قانون اساسی گفت: آلودگی محیط زیست و تخریب غیرقابل جبران آن  طبق قانون ممنوع است، اما متاسفانه ما کشور افراط و تفریط هستیم و در شهر جدید پردیس و در طرح مسکن مهر که برای 200 هزار جمعیت ساخته شده و 800 نفر جمعیت را بدون احداث تصفیه‌خانه فاضلاب می‌خواهند در آنجا اسکان دهند، در حالی که احداث تصفیه‌خانه فاضلاب ضروری است.

پیرموذن تصریح کرد: وزارت نیرو یا وزارت راه و شهرسازی به داد آب شرب شهر تهران برسد و اگر این فاضلاب به سفره‌های زیرزمینی تهران نشت کند، فاجعه‌ای انسانی در پیش است.

محمدحسن ابوترابی‌فرد پس از اخطار نماینده اردبیل گفت: انشاءالله موضوع تصفیه‌خانه فاضلاب مورد توجه قرار می‌گیرد و انشاءالله منظور آقای پیرموذن این بود که همه برابرند و همه ما یک ملت هستیم.

در ادامه نیز موید حسینی صدر نماینده مردم خوی ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان حادثه هواپیمای مسافربری گفت: سریعا از وزارت راه می‌خواهیم که عوامل این سقوط را اعلام کند تا بلایی که بر سر وزیر دولت قبل آمد و استیضاح شد، برای وزیر راه جدید پیش نیاید.

وی با اشاره به تصویب ماده 2 طرح افزایش نرخ باروری که امروز تصویب شد، تصریح کرد: بدترین کاری که با یک مفهوم خوب می‌توان انجام داد، خفیف کردن آن است. با طرحی که امروز در مجلس تصویب شد یک نفر هم به جمعیت کشور اضافه نمی‌شود و اگر واقعا اراده‌ای هست که جمعیت کشور افزایش پیدا کند، باید مشوق‌های خوبی در نظر گرفته شود .

حسینی صدر ادامه داد: مثلا گفته شود افرادی که در خانواده‌های پرجمعیت هستند در اولویت اشتغال قرار گیرند و نه فرزندان افراد صاحبان قدرت و مقام تا هنوز به مقام نرسیده‌اند فرزندان خود را به پستی منصوب می‌کنند و یا مثلا می‌توانند در واگذاری زمین خانواده‌های پرجمعیت را در اولویت قرار دهند و یا مشوق‌های دیگر. اما طرحی که امروز در مجلس تصویب شد متاسفانه خیری برای افزایش جمعیت نخواهد داشت.

نماینده مردم خوی اظهار داشت: ماده 2 طرح افزایش نرخ باروری می‌گوید که هر گونه تبلیغ در خصوص پیشگیری از بارداری ممنوع و مجرمانه است در حالی که اصل 24 قانون اساسی می‌گوید نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزاد هستند، مگر آنکه مخل مبانی اسلام و یا حقوق عمومی باشد. بنده امیدوارم مجلس ناخواسته قانونی تصویب نکند که هر کس یک خرده حسابی داشت، به بهانه نقد این طرح با وی برخورد شود و جلوی نقد و حرف زدن گرفته شود.

وی تصریح کرد: اگر واقعا می‌خواهیم از افزایش جمعیت کشور حمایت کنیم باید یک طرح صحیح و مشوق گنجانده شود و با این همه بگیر و ببند بی‌نتیجه نمی‌توان به زور جمعیت کشور را افزایش داد، مگر اینکه مشوق‌هایی در نظر گرفته شود و اجازه نقد و ارائه راهکارهای عملی مطرح شود.

حسینی صدر خاطرنشان کرد: تفرقه‌افکنی بین مسلمانان کار صهیونیست‌هاست و در داخل کشور نیز عوامل رژیم جعلی اسرائیل هستند که تفرقه‌افکنی می‌کنند.

نماینده مردم خوی اضافه کرد: واقعا تاسف‌آور است که یک ایرانی به یک قومیت دیگر ایرانی اهانت کند در حالی که تمام ایرانی‌ها اعضای یکپارچه و اعضای یک پیکرند و امیدوارم وزیر ارشاد برخورد قاطعانه‌ای با این فرد و گروه خاطی انجام دهد.

**احمدی لاشکی: مسئولان علت فوت عضو تیم ملی کشتی فرنگی را پیگیری کنند

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم چالوس در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت درگذشت حسین خواجه‌وندی عضو تیم ملی کشتی فرنگی کشور، گفـت: درگذشت نابهنگام این عضو تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان جای تأسف دارد.

وی افزود: از دولت و مسئولان می‌خواهم تا اقدامات لازم را برای پیگیری علت درگذشت وی انجام دهد.

**جوکار: رسانه‌های مدعی استفاده نمایندگان از بورس می‌خواهند استیضاح وزیر علوم را زیر سوال ببرند

حلیمه عالی نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با اشاره به فوت جمعی از هموطنان در حادثه سقوط هواپیما، اظهار داشت: با توجه به شرایط سخت زندگی در سیستان و طوفان بیش از 100 کیلومتر در ساعت، قطع آب و برق و هزینه بالای آن مشکلات را دو چندان کرده است.

وی با طرح این پرسش که چرا سیستان همانند مناطق خوش آب و هوا دیده‌اید، گفت: از وزیر نیرو درخواست می‌کنم به این موضوع رسیدگی کند و خواستار اجرای مصوبه سفر به این استان هستم.

محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی ضمن درخواست رسیدگی فوری به سانحه هواپیمای، گفت: تذکر من در مورد جایگاه و منزلت مجلس و نمایندگان است. هرچه مجلس از نمایندگان وزین، مومن و معتقدی برخوردار باشد، جایگاه آن بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: برخی جریان‌ها به دنبال تخریب مجلس هستند و گاهی خلاف یک نماینده را به پای همه نمایندگان می‌گذارند. امروز استیضاح وزیر علوم مطرح است و در برخی روزنامه‌ها به آن پرداخته شده و آنها اعلام کردند که عده‌ای از نمایندگان از بورس استفاده کرده‌اند و اگر استیضاح وزیر علوم از سرگرفته شود اسامی آنان در این مطبوعات اعلام می‌شود.

نماینده مردم یزد در مجلس با بیان اینکه این یک تهدید محسوب می‌شود، افزود: این مسائل باعث زیر سوال رفتن اصل استیضاح وزیر علوم می‌شود. اگر کسی بورس گرفته چرا اسم آن را اعلام نمی‌کنند و کلی‌گویی می‌کنند و حتی در حوزه‌های انتخابیه هم از ما می‌پرسند که آیا شما بورس گرفته‌اید.

جوکار خاطرنشان کرد: اگر کسی در این زمینه تخلف کرده هیئت نظارت مجلس باید آن را بررسی کند. روزنامه‌های زنجیره‌ای برخی مصوبات مجلس را تمسخر می‌کنند که این اقدام درستی نیست.

وی در خصوص گران شدن قیمت خودرو افزود: دولت مسئول تنظیم بازار و قیمت‌ها است. سخنگوی دولت می‌گوید ما موافق افزایش قیمت‌ها نیستیم و کمیسیون اصل90 و رئیس تیم تحقیق و تفحص نیز می‌گوید افزایش قیمت خودرو خلاف است. پس چه قدرتی تصمیم به افزایش قیمت را می‌گیرد که مجلس و دولت نمی‌توانند آن را کنترل کنند.

در ادامه علی‌محمد احمدی نماینده مردم دهلران در مجلس در تذکری به رئیس‌جمهور، گفت: تحرک بخشی به وضعیت اقتصادی، معیشت و اشتغال جوانان یکی از موضوعات مهم است. رئیس‌جمهور باید با تأکید بر استانداران و مدیران استانی یادآوری کند که دغدغه آنها اشتغال جوانان است.

وی در تذکری به وزیر آموزش و پرورش افزود: فرهنگ اساس استقلال کشور است و فرهنگیان ستون اصلی تحول و توسعه هستند، اما شاهد تحول در عرصه فرهنگیان نیستیم؛ بیمه طلایی در حد شعار بود و حق مرزی معلمان در مناطق دورافتاده پرداخت نشده است. لذا از وزیر اموزش و پرورش درخواست داریم به وعده‌هایی که پشت تریون داد، عمل کند.

عباس فلاحی باباجان نماینده مردم اهر و هریس با اشاره به اهانت یک تئاتر به آذربایجانی‌ها، گفت: شاهد اهانت تعدادی از افراد در قالب نمایشنامه نمایشی به آذربایجانی‌ها بودیم؛ وزیر ارشاد زمانی که دولت تدبیر و امید به دنبال تکریم قومیت‌هاست، چرا اجازه می‌دهد این بی‌حرمتی‌ها صورت گیرد. آقای وزیر با برخورد شدید به این حرمتی‌ها پاسخ دهد.

احمد حیدری نماینده مردم طبس در مجلس در تذکر به وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سانحه سقوط هوایپما، گفت: از وزیر راه درخواست می‌کنم که در اسرع وقت علل این حادثه را بررسی و اعلام کند. لازم است مسئولان با توجه به سوانح هوایی تدبیری بیاندیشند که بعد از این شاهد چنین حوادثی نباشیم.

حیدری طیب نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در تذکر شفاهی با اشاره به کاهش قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی، یادآور شد: در این ایام گوجه و سیب زمینی به مقدار زیاد در کشور موجود است و مرز عراق بسته شده و قیمت این محصولات افت کرده و این باعث بحران در کشور شده است؛ از دولت درخواست دارم در این زمینه تدبیری بیاندیشد.

وی خواستار فراهم کردن تمهیدی از سوی دولت برای صادرات گوجه فرنگی و سیب زمینی به روسیه شد.

**سؤال زاکانی از وزیر اطلاعات اعلام وصول شد

پیش از پایان جلسه علنی امروز مجلس، ضرغام صادقی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز، موارد اعلام وصول سؤال ملی نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ارائه ضعیف خدمات اپراتور همراه اول و عدم تعیین تکلیف کارگزاران مخابرات روستایی را قرائت کرد.

همچنین سؤال ملی روح‌الله عباسپور نماینده بوئین‌زهرا از وزیر آموزش و پرورش درباره عدم اجرای بیمه طلایی فرهنگیان، عدم توجه به مدارس شبانه‌روزی، عدم توجه به امور تربیتی و پرورشی دانش آموزان نیز اعلام وصول شد.

همچنین سؤال ملی حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علت بیان اظهارات اخیر وزیر درباره موضوعات فرهنگی و نیز سؤال ملی علیرضا زاکانی نماینده تهران،‌ ری، شمیرانات و اسلامشهر از وزیر اطلاعات درباره علت عدم وجود سیستم امنیتی، حفاظتی کارآمد در تأسیسات هسته‌ای نیز اعلام وصول شد.

**پایان جلسه علنی مجلس/ جلسه بعدی سه‌شنبه

جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با اعلام حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس به پایان رسید و وی اعلام کرد که نشست علنی بعدی در روز سه‌شنبه 21 مرداد، از ساعت 8 صبح برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    0 0
    تحدید نسل یا تهدید نسل؟
  • علی ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    این چه رسمیه که باب شده غلط املایی بگیرن؟ گیریم یکی اشتباه نوشته باشه؛ این کارا یعنی چی که اشتباه دیگران رو با تمسخر نشونشون بدیم؟ تحدید: محدود کردن. «پیش‌گیری از تحدید نسل»: جلوگیری از محدود کردن زایمان (با استفاده از قرص و ...)
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    غلط املایی نیست تحدید نسله یعنی محدود کردن نسل.تهدید نسل معنا ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس