کد خبر 334283
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱

ضعف و انحطاط عثمانی‌ها، تئودور هرتزل و دوستانش را به این گستاخی رسانده بود که بخواهند بر سر فلسطین با سلطان عثمانی معامله کنند.

گروه تاریخ مشرق - تاریخ جهان: صهیونیست‌ها از زمان امپراتوری عثمانی، کوشش برای تاسیس کشور یهود را آغاز کردند. یکی از مهم‌ترین اقدامات این گروه، درخواست از سلطان عثمانی برای دراختیار گرفتن سرزمین فلسطین بود. ضعف و انحطاط عثمانی‌ها، تئودور هرتزل و دوستانش را به این گستاخی رسانده بود که بخواهند بر سر فلسطین با سلطان عثمانی معامله کنند. هرتزل برای جلب رضایت سلطان عثمانی، پیشنهاد رشوه سنگینی به او داد؛ پیشنهاد برای اینکه از این پس شاهد «سرزمین فلسطین جدای از خلافت» باشیم. این پیشنهاد 6 ماده داشت:

فلسطین و امپراتوری عثمانی

1. اهدای 120میلیون لیره انگلیسی به اعتبار شخص سلطان.
2. پرداخت همه بدهی‌های دولت عثمانی، بالغ بر (33 میلیون لیره طلایی انگلیسی).
3. ایجاد یک نیروی گارد دریایی برای دولت عثمانی (با هزینه 120 میلیون لیره انگلیسی).
4. اهدای وام بدون بهره به دولت عثمانی (معادل 35 میلیون لیره طلایی) برای احیای اقتصاد دولتی عثمانی).
5. احداث یک دانشگاه عثمانی-اسلامی در فلسطین.
6. آسان‌سازی منازعه (ارمنی-عثمانی) که به وسیله انگلستان و فرانسه برای غلبه بر عثمانی در جنگ جهانی دوم ایجاد شده بود.

با این حال پاسخ سلطان عبدالحمید دوم، خلیفه متعبد عثمانی کوبنده بود. او در پاسخ تئودور هرتزل نوشت:

اگر شما همه طلاهای جهان را هم به من بدهید، این [پیشنهاد] را هرگز نمی‌پذیرم چه رسد به 150 میلیون پوند انگلیسی. من برای بیش از سی سال به ملت اسلام و امت محمد (ص) خدمت کرده‌ام و هرگز صفحات مسلمانان -پدران و اجدادم، سلاطین عثمانی و خلفا- سیاه نمی‌کنم و بنابراین من هرگز آنچه از من خواسته‌اید را نخواهم پذیرفت.

سلطان عبدالحمید دوم، افزون بر این پاسخ قاطع، از خرید زمین در فلسطین از سوی صهیونیست‌ها جلوگیری کرد و از اینکه آن‌ها احتمالا بخواهند جای پایی برای خود در سرزمین‌های امپراتوری به دست آورند اطمینان حاصل کرد. با این حال، با روی کار آمدن ترک‌های جوان این جواز خرید و فروش زمین به آن‌ها داده شد هرچند صهیونیست‌ها هیچگاه آرزوی تشکیل کشور صهیونیستی را فراموش نکردند و برای تحقق آن، فروپاشی عثمانی را یک اولویت دانستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    2 1
    ای کاش پاسخ سلطان عبدالحمید را کامل درج می کردید: به دکتر هرتزل بگویید که در اینباره نقشه‌های جدیدی را طرح ریزی نکند، چرا که من نمی‌توانم حتی از یک وجب خاک فلسطین گذشت کنم. این سرزمین ملک من نیست بلکه ملک امت اسلامی است و این امت در حفظ این سرزمین تلاش بسیاری کرده است و آن را با خونش آبیاری کرده است. پس یهود پولهای میلیونی خود را نگه دارد و اگر روزی دولت خلافت پاره‌پاره گشت می‌توانند فلسطین را بدون هیچ بهایی بدست بیاورند. اما تا زمانی که من زنده هستم اگر بدنم تکه‌تکه شود برای من آسانتر از آن است که ببینم فلسطین از دولت عثمانی جدا گشته است و این امریست که هرگز متحقق نخواهد شد. من هرگز نمی‌توانم راضی شوم که بدن ما در حالی که زنده هستیم تکه‌تکه شود. او هم یکی از افراطی ها بود! بنابراین پس از این پاسخ گرانی و رکود و ناامنی کشورش را فراگرفت و به دلیل بی کفایتی برکنار شد!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس