کد خبر 320049
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲

تصاویری که پیش روی شماست عمدتا مربوط به سال 58 می‌باشد و برای اولین بار در فضای مجازی توسط مشرق منتشر می‌شود.

برای دیدن تصاویر در سایز اصلی بر روی آن کلیک کنید

{$sepehr_album_14269}

*زندگی نامه شهید دکتر مصطفی چمران
دکتر مصطفي چمران در هيجدهم اسفند ماه 1311 در يک خانواده مذهبي در تهران چشم به جهان گشود. تحصيلات ابتدايي را در مدرسه انتصاريه و دوره متوسطه را در دبيرستانهاي دارالفنون و البرز به اتمام رساند. از پانزده سالگي در جلسات تفسير قرآن مرحوم طالقاني در مسجد هدايت، و درس فلسفه و منطق استاد شهيد مرتضي مطهري شرکت مي‌کرد و فعاليتهاي سياسي خود را از سال آخر دبيرستان آغاز نمود. مهرماه سال 1332 در رشته الکترومکانيک دانشکده فني دانشگاه تهران پذيرفته شد و چهار سال بعد با احراز رتبه اول فارغ‌التحصيل گرديد و در طول دوران تحصيل همواره زبانزد اساتيد و دانشجويان بود و جزو بهترين شاگردان محسوب مي‌شد. او از اولين اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران بود و در جلسات انجمن فوق حضوري فعال داشت.

پس از کودتاي 28 مرداد 1332 که نهضت مقاومت ملي ايران توسط گروهي از فعالان سياسي تشکيل شد، دکتر چمران به عضويت کميته نهضت مذکور در دانشکده فني درآمد و مسؤليت پخش نشريه راه مصدق ارگان آن نهضت را در دانشگاه تهران برعهده گرفت.

در سال 1337 با استفاده از بورس تحصيلي عازم آمريکا شد و دکتراي خود را در رشته الکترونيک و فيزيک پلاسما با درجه عالي از دانشگاه کاليفرنيا در برکلي دريافت نمود و به همين دليل از سوي مؤسسات بزرگ آموزشي و تحقيقاتي آمريکا پيشنهادهاي متعددي جهت همکاري به وي داده شد، که پيشنهاد مؤسسه بِل در نيوجرسي مورد قبول وي واقع گرديد. چمران در شکل‌گيري تشکلهاي دانشجويي ضد رژيم پهلوي و به خصوص انجمن اسلامي دانشجويان در آمريکا نقش اساسي داشت و مقالات متعددي توسط ايشان در نشريه 16 آذر ارگان سازمان دانشجويان ايراني در آمريکا طي سالهاي 1340-1342 به چاپ رسيده است.

دکتر چمران همچنين يکي از اعضاي نهضت آزادي ايران در خارج از کشور بود که در اواخر سال 1341 پايه‌گذاري گرديد. پس از سرکوب قيام پانزده خرداد 1342 توسط رژيم پهلوي، فعالان نهضت آزادي در خارج از کشور شيوه مبارزه عليه رژيم را تغيير دادند زيرا شيوه‌هاي مبارزه پارلماني مرسوم، ديگر پاسخگوي برخورد جدي با رژيم سراپا مسلح نبود. بدين ترتيب تربيت نيروهاي نظامي مورد نياز نهضت، در کشورهاي الجزاير و مصر مورد بررسي قرار گرفت و پس از مذاکره نمايندگان نهضت آزادي با مقامات اين دو کشور، گروهي از داوطلبان از جمله دکتر چمران در سال 1342 براي طي دوره‌هاي ويژه نظامي راهي مصر شدند و در اولين جلسه آشنايي آنان ــ که عنوان نمايندگان سازمان مخصوص اتحاد و عمل (سماع) را برخود نهاده بودند ـــ موافقتنامه‌اي جهت طي دوره‌هاي چريکي و نظامي توسط اعضاي سماع و ديگر افرادي که اين سازمان معرفي مي‌نمود به امضا رسيد. 

سماع اولين سازمان مخفي ايراني بود که براي انجام مبارزه مسلحانه با رژيم پهلوي در صدد فراگيري شيوه جنگ چريکي برآمد و دکتر چمران با نام مستعار جمال در اين دوره‌ها شرکت نمود. او اوايل سال 1345 به لبنان رفت و پس از مدتي کوتاه به آمريکا بازگشت و مقدمات هجرت بزرگ خود به لبنان را فراهم آورد. در سال 1349 بنا به دعوت امام موسي صدر رهبر شيعيان لبنان براي بار دوم وارد لبنان شد و پس از استقرار در شهر صور مديريت مدرسه فني جبل‌العامل را که در هشت کيلومتري اين شهر قرار داشت بر عهده گرفت. با حضور دکتر چمران در لبنان و در کنار امام موسي صدر فعاليت شيعيان لبنان ابعاد تازه‌اي يافت و مدرسه فني جبل‌العامل به صورت محلي براي آموزش سياسي، ايدئولوژيک و نظامي شيعيان درآمد و به دليل نزديکي شهر صور با اردوگاههاي فلسطيني روابط با آنان گسترش يافت و دکتر چمران به موازات تعميق اين روابط به عنوان يکي از حاميان اصلي مقاومت فلسطين عليه اسرائيل تمام تلاش خود را براي همکاري سازمان آزاديبخش فلسطين به کار گرفت.

شهيد چمران به همراه امام موسي صدر در تشکيل سازمان حرکت المحرومين و سازمان امل (افواج المقاومه اللبنانيه) نقشي محوري ايفا کرد. با شروع جنگ داخلي لبنان در سال 1354 اين دو سازمان نقش مهمي در پاسداري از حقوق شيعيان لبنان بر عهده داشتند. 

دکتر چمران در جنگهاي داخلي لبنان شخصاً در دفاع از منطقه شياح شرکت داشت و در دامور ــ شهرکي در جنوب بيروت ـــ و ساير شهرهاي جنوب لبنان عمليات را هدايت مي‌کرد. ناپديد شدن امام موسي صدر در شهريور 1357، ضربه مهلکي براي دکتر چمران بود. پس از پيروزي انقلاب اسلامي و استقرار دولت موقت، چمران به همراه نمايندگان مجلس اعلاي شيعيان لبنان به تهران آمد و با رهبر انقلاب امام خميني (ره) و مسؤلين دولتي ديدار نمود. او پس از بازگشت به بيروت مجدداٌ به ايران آمد تا دانش و تجربه‌اش را در اختيار انقلاب اسلامي بگذارد. مهندس بازرگان چمران را به سمت معاون نخست‌وزير در امور انقلاب منصوب کرد. او که در اين سمت با آزاد سازي پاوه از اشغال فرصت طلبان و معاندان انقلاب، به موفقيت بزرگي دست يافته بود با توجه به استعداد و تجارب ارزنده‌اش در جنگ به سمت وزارت دفاع در دولت موقت انتخاب گرديد.

شهيد چمران در انتخابات مجلس دوره اول از تهران داوطلب شد و با کسب اکثريت مطلق آراء به مجلس راه يافت و در ارديبهشت سال 1359 توسط امام خميني (ره) به عنوان نماينده و ناظر ايشان در شوراي عالي دفاع منصوب گرديد.

او با شروع جنگ تحميلي به اهواز رفت و ستاد جنگهاي نامنظم را پايه‌گذاري کرد و تمام تجارب ساليان دراز خود در جنگ با اسرائيل را در خدمت دفاع مقدس قرارداد و سرانجام در سي و يکم خرداد 1360 در دهلاويه که نزديکترين نقطه به دشمن بود، هدف ترکش خمپاره نيروهاي عراقي قرار گرفت و پس از سالها مبارزه و مجاهدت در دفاع از ميهن و ارزشهاي متعالي به شهادت رسيد و روح پاکش به ملکوت اعلي پيوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • علي احمدي فراهاني ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    1 0
    دست مريزاد.ناب بود وماندني...
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    1 0
    چرا عنوان «منتشر نشده» را خراب می کنید؟ برخی از این ها منتشر شده اند.
  • محمد زاهدي ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    واقعا لقب منتشر نشده برازنده اين عكس هاست.دست كم بخش اعظم آن براي اولين بار است كه ديده ميشوند...ممنون
  • عليرضا خباز ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    1 0
    چمران ،نماد آزادگي ودرويشي،نماد عرفان وعشق....يادش گرامي باد
  • ناشناس ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    1 0
    چمران دوست صميميِ آقا...همراه ومانوس جبهه وپشت جبهه يِ سيد خراساني
  • عباس ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    1 0
    این پیر سرباز ستاد جنگهای نامنظم شهید چمران در روز شهادتش احساس دوباره یتیم شدن داشتم . روحش شاد و با مولایش امام حسین علیه السلام محشور شود . آمین یا رب العالمین
  • ناشناس ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    وي‍ژگي تصاوير منتشر نشده آن است كه بيننده را با جتبه هايي مغفول از حيات وكار كرد سو‍ژه،آن هم پس از سالها آشنا ميكند.
  • ناشناس ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    1 0
    مشرق عزيز: ناديده هاي بيشتري از تورا در راهم....
  • ناشناس ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    1 0
    عكس هاي آقا با اعضاي دولت موقت جالب بودند
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 1
    4 تا عکس پیدا کردید این همه روشو خط خطی کردید که چی؟!!
  • ناشناس ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    خطاب به دوستي كه ادعا كرده اين عكس ها جايي منتشر شدن: لطفا آدرس بديد كجاي فضاي مجازي منتشر شدن؟ حسادت وخراب كردن كارهاي جالب ديگران،چيزي به انسان اضافه نميكنه!
  • ناشناس ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    من كه تا به حال اين تصاوير رو تو فضاي مجازي نديده بودم.دستتون درد نكنه
  • م-ب ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    1 0
    حضرت امام فرمودند دلم برای چمران تنگ شده است ماهم دلمان برای امام تنگ شده است
  • اسلام ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 3
    چرا از فرزندان شهید چمران حرفی نیست؟ فرزندانی که از ازدواج اول داشتند؟ باید چمران و چمران ها رو بدون تقدس مصنوعی شناخت. شاید چمران در حق فرزندانش کوتاهی کرده باشه
  • رضا ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    آیا امکان دارد تصویری هم از مادر بزرگوار ایشان قرار بدهید. هیچ جا تصویری از بانویی که شهید چمران را پرورانده، ندیدم.
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 1
    he is my hero
  • مرتضیsk ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    چرا داری خودتو اذیت میکنی!! بگو دلت از چیه چمران پره؟؟
  • hooman ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    ممنون . . . یاد باد آن روزگاران . هم دلی ها . هم رنگی ها . یاد باد. . .
  • ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    ممنون، همیشه مشتاق دیدن تصاویر جدید از شهید چمران هستم
  • مالکوم x ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    چرا عکسای به این خوبی رو خراب می کنید آدرس سایتتونو چرا اینجور گذاشتید روش یاد اون کار مسخره ایرنا افتادم وقتی عکسای پلمپ هسته ای رو گذاشته بود گند زده بود روشون یا رونمایی نکنید یا اینجور خط خطیش نکنید.
  • جوادطلوع ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 1
    اولین درس ازشهیدچمران:سربازمطیع ومحض ولایت.....
  • يه بنده خدا ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    دستتون درد نکنه ولي با اون طرح مشرقي که تو عکس انداختيد گند زديد به عکس نکنيد تورو به خدا
  • کمال ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    1 0
    اجرشان باامام حسین باشدتمام تجارب وعمرشریف وتحصیلاتشان رادرراه آسایش وآرامش ماصرف نمودند
  • مجید ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    0 0
    ممنون از انتشار این تصاویر
  • ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    1 0
    سلام علیه یوم ولدت ....
  • محسن نوروزی ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    0 0
    اری چه زیبا گفتند : در مسلخ عشق جز نکو را نکشند...
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    0 0
    چمران مرد بزرگیه و در راه مبارزه با طاغوتیان راضی نبود زن و بچه هاش اذیت بشن و از انها خواست به امریکا بر گردن ولی پنهان کردن قسمتهایی از زندگی این ابرمرد خیانت است.قبل از نمایش فیلم چ خیلی ها نمیدانستند چمران از اعضای اصلی نهضت ازادی بوده.
  • حسین ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    اینکه شما یه سری اطلاعاتو ندارین دلیل بر این نیست که اکثریت مردم هم بی خبرند.و چمران و چمرانها به چیزی که معتقدن عمل کردند اگرم کوتاهی در حق فرزندانشون کرده باشن بین خودشون فرزندانشون و خدایشان است و به من و شما ربطی ندارد.
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    رحمت ورضوان خدای تعالی به روح پاک، پرفتوح وخدایی شهیددکترمصطفی چمران...
  • اسماعیلی از همرزمان شهید دکتر چمران ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    0 0
    ضمن تشکر از کسانی که این عکسها راگذاشته اند میخواستم تقاضا کنم از خانم فاطمه نواب صفوی که میدانم خیلی از عکسهای ستاد جنگهای نامنظم را ایشان به یادگار دارد چنانچه موردیندارد از آن عکسها هم برای بازدیدعلاقه مندان در این سایت به نمایش بگذارند
  • زهرا ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    ممنون از عکس های زیبا
  • حبیب ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    دکتر چمران اسطوره و سنبل عشق به وطن و مردم این سرزمین بود صحصیح نیست بخواهیم با غرض ورزی اجر این عزیزان را کم کنیم در ثانی دکتر چمران و امثال ایشان نیازی به این تعاریف نداشتند و اصلا برای این تعریفها پا به عرصه جنگ و مبارزه نگذاشتند. با تشکر از عکسهای زیبا
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    معنی عشق را این شهیدان باید آموخت.سلام بر سالار شهیدان حضرت امام حسین(عشق)
  • زهرا ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    سلام به شهیدان دوست داریم افتخار ما هستین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس