کد خبر 333876
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰

یک هفته‌نامه مطرح آمریکایی با اشاره به قرارداد نفتی ایران و روسیه، آن‌را در نوع خود جالب و ناکام‌کننده تحریم‌های غرب علیه این دو کشور خواند.

به گزارش مشرق، هفته‌نامه «تایم»  طی مطلبی در زمینه توافق نفتی ایران و روسیه می‌نویسد: توافق اخیر نفتی بین مسکو و تهران بخشی از تلاش «پوتین»، رییس جمهور روسیه برای مقابله مثل به آمریکا و متحدینش است.

بنابر این گزارش، دولت روسیه تاکنون گام‌های تلافی جویانه علیه تحریم‌های غرب را برداشته است و در هفته گذشته این کشور حمله به بخش کشاورزی غرب و آمریکا را به عنوان اقدامی ضد حمله‌ای  شروع کرد، اقدامی که حداقل در برهه کنونی انتظار آن نمی‌رفت.

به گزارش تایم، بیشترین بخش انتقام گیری  از غرب که مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند معامله نفتی روسیه با ایران بود. با امضای این قرارداد در مسکو این امکان به ایران داده می‌شود تا نفت خام خود را به روسیه فروخته  و در برابر ایران از فن‌آوری روسیه در این زمینه استفاده کرده و در اصل راه‌های دور زدن تحریم‌های فلج کنده غرب به ایران اهداغ می‌شود که سال‌ها دیپلماسی غرب در تلاش  جهت انزوای ایران به این کشور ضربه می‌زند.

یک مقام ایرانی که مایل به افشای نامش نبود در گفت‌وگو با تایم اظهار داشت که ایجاد وقفه در مدذاکرات هسته‌ای این کمک را به تهران کرد تا به سوی مسکو گام بردارد.

این مقام ایرانی گفت:« آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران نسبت به تاکتیک‌های غرب در مذاکرات هسته‌ای بدبین بودند و بنابر این دستور حرکت ایران به سمت توافق در حوزه انرژی با روسیه را صادر کردند. ایشان البته اغلب در امور سیاسی دخالت نمی‌کنند اما  در این ماجرا به دلیل تقاضاهای غیر منطقی غرب در وین شخصا نظارت کردند.

«رجب صفرواف»، کارشناس ارشد روسی در امور ایران که به دولت این کشور مشورت می‌دهد نیز در این زمینه گفت: «این معامله چندین ماه بر روی میز بود و در واقع تلاش‌های مسکو برای رقابت با رقبای غرب به حساب می‌آید و در این رتبه کشورهای چین، ونزوئلا، کره شمالی، کوبا و بالاخص ایران به روسیه کمک می‌کنند.»

«کلیپ کاپچان»، کارشناس آمریکایی گروه «اوراسیا» مستقر در نیویورک نیز در این زمینه گفت: «با عقد این قرارداد ایران در مذاکرات آتی هسته‌ای موضع محکم‌تری خواهد داشت و اصولگرایان ایران هم‌اکنون با استدلال مستحکم‌تری می‌توانند بگویند که ایران  حتی در صورت شکست در مذاکرات نیز از لحاظ اقتصادی به حیات خود ادامه خواهد داد.»

این هفته نامه در خاتمه می‌نویسد: روسیه با قرار داد با ایران، این کشور را مجددا وارد بازار جهانی انرژی کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس