بسیاری از تاریخ‌نگاران و تحلیلگران می‌گویند که آمریکا یک امپراطوری در حال افول است. البته این روند چندین سال به طول خواهد انجامید.

گروه بین‌الملل مشرق- خبرنگار بین‌الملل مشرق درباره تشکیل اتحادیه اوراسیا با محوریت مثلث ایران، روسیه و آلمان با "ماتئوس پیسکورسکی" دبیرکل مرکز تحلیل ژئوپلتیک اروپا مصاحبه کرده است. پیسکورسکی در این خصوص معتقد است که سلطه‌طلبی و انحصارطلبی آمریکا و تلاش این کشور برای تبدیل دنیا به یک دنیای تک‌قطبی بزرگ‌ترین مانع بر سر راه تحقق عدالت در نظام حکومتی دنیاست. این کشور حتی به کشورهایی که به ظاهر هم‌تراز با آن هستند هم خیانت کرده و هرگاه فرصتی پیدا کند، آن‌ها را تحت سلطه خود خواهد آورد، همان‌طور که در پی تشکیل نظامی استبدادی است تا در قالب آن کشورهای اروپایی را هم کنترل کند. از سوی دیگر روسیه پیشنهاد تشکیل اتحادیه اوراسیا را مطرح کرده است که در قالب آن کشورهای اروپا و آسیا با همکاری یک‌دیگر فرصت‌های برابر در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ایجاد خواهند کرد.

متن کامل مصاحبه مشرق با این مقام اروپایی به شرح زیر است.

اروپایی‌ها برده‌های سیاسی آمریکا هستند/نسل سوم جنگ‌افزارهای آمریکایی نتیجه بی‌میلی سربازان این کشور به حضور در جنگ است/ایران باید یکی از ستون‌های اتحادیه اوراسیا باشد/پیشگوی فروپاشی شوروی، سقوط آمریکا را پیش‌بینی کرده است

ما دست‌کم با دو مشکل بزرگ در دنیا مواجه هستیم. مشکل اول زیاده‌خواهی و انحصارطلبی آمریکاست که می‌خواهد تنها قطب قدرت در دنیا باشد. مشکل دوم هم گروهک‌هایی هستند که به اسلام ارتباطی ندارند، اما خود را اسلام‌گرا می‌دانند و تعریف می‌کنند. ما باید برای حل این مشکلات بتوانیم ائتلاف‌ها و بلوک‌های قدرت جدید مثل اوراسیا تشکیل بدهیم که بتوانند جایگزینی برای اتحادیه اروپا و امثال آن باشند. اما در راه تشکیل این بلوک‌ها با موانعی مثل داعش و جنگ در سوریه و تا اندازه‌ای حتی جنگ در اوکراین مواجه هستیم. همه این موانع را هم یک موجودیت واحد ایجاد کرده است که تلاش می‌کند کشورها و منطقه ما را بی‌ثبات کند و از گفتگو و همکاری‌های ما جلوگیری کند.

برای بررسی دقیق‌تر این مسئله باید به سال 2012 برگردیم. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیشنهاد داده بود که اتحادیه‌ای به نام اتحادیه اوراسیا تشکیل شود و به موجب آن منطقه‌ای وسیع برای تجارت آزاد تأسیس گردد. این نظریه بر اساس منافع مشترکی بود که در منطقه وسیع بین اقیانوس آتلانتیک تا اقیانوس آرام وجود دارد، یعنی از شرقی‌ترین نقطه روسیه تا لیسبون پرتغال. این منطقه یک سرزمین پهناور و یک تکه است و باید بین کشورهای آن همکاری وجود داشته باشد.

البته باید دید که آیا چین می‌پذیرد به این اتحادیه بپیوندد و یا این‌که راه خود را خواهد رفت و به عنوان یک ابرقدرت مستقل عمل خواهد کرد. کشور چین از آن‌جا که خود را یک تمدن جدا از بقیه دنیا می‌بیند ممکن است نپذیرد که وارد این اتحادیه شود. از سوی دیگر تحلیلگران چینی می‌گویند این کشور تا سال 2040 به سیاست‌های جامعه جهانی خواهد پیوست. بنابراین هنوز مشخص نیست که سرنوشت چین و عضویتش در اتحادیه اوراسیا چه خواهد شد.

در همان سال 2012 اوباما هم پیشنهاد داد که اتحادیه دیگری تشکیل شود که نام آن را هم اتحادیه ماورای‌آتلانتیک گذاشته بود. در واقع مفاد این پیشنهاد این بود که اروپا و اتحادیه اروپا بیاید و در حقیقت به یک مستعمره اقتصادی برای آمریکا تبدیل شود. به خاطر تفاوت‌هایی که بین نظام بانک‌داری در آمریکا و اروپا وجود دارد، نتیجه تشکیل چنین اتحادیه‌ای بسیار واضح بود: آمریکا به طور کامل و صددرصد بر اقتصاد کشورهای اروپا مسلط می‌شد و نهایتاً هم همه زیرساخت‌های صنعت و کشاورزی اروپا را نابود می‌کرد. معنای این اتحادیه، رقابت عادلانه بین اقتصادهای اروپا و آمریکا نبود، بلکه معنایش استعمار اروپا توسط آمریکا بود.

اروپایی‌ها برده‌های سیاسی آمریکا هستند/نسل سوم جنگ‌افزارهای آمریکایی نتیجه بی‌میلی سربازان این کشور به حضور در جنگ است/ایران باید یکی از ستون‌های اتحادیه اوراسیا باشد/پیشگوی فروپاشی شوروی، سقوط آمریکا را پیش‌بینی کرده است

آمریکا در همین سال گفتگوهای غیرواقعی را هم با ایران آغاز کرد. به نظر من این گفتگوها کاملاً غیرواقعی است، چرا که آمریکایی‌ها بعد از انتخابات در ایران تصور می‌کردند که می‌توانند یک شریک جدید به نام ایران پیدا کنند. البته ما امیدواریم این اتفاق نیفتد و ایران همچنان یک قدرت مستقل منطقه‌ای باقی بماند.

بنابراین در شرایط کنونی دو گزینه پیش رو داریم: یکی پیشنهاد آمریکاست که به فرهنگ، سنت‌ها، اعتقادات و مذهب کشورهای ما هیچ توجهی ندارد و فقط می‌خواهد همه فرهنگ‌ها و تمدن‌های ما را با هم یکی کند. این رویکرد یک رویکرد کاملاً استبدادی است. می‌خواهند همه ما یک نظام سیاسی داشته باشیم، می‌خواهند همه ما یکی فرهنگ داشته باشیم و می‌خواهند همه ما کوکاکولا بنوشیم. در یک کلام همه ما تحت کنترل آمریکا باشیم.

پیشنهاد دوم، پیشنهاد اوراسیاست که روسیه آن را مطرح کرده و بر اساس احترام به نظام‌های مختلف سیاسی است که هر کدام از تاریخ و سنت‌های خاص هر کشور نشأت گرفته است. این پیشنهاد یعنی تشکیل اتحادیه‌ای که در آن همه با هم همکاری می‌کنند، اما هیچ کشوری به کشور دیگر تحمیل نمی‌کند که یک نظام سیاسی خاص را داشته باشد، حتی اگر آن نظام سیاسی هیچ سنخیتی با مردم و شیوه حکومتی آن کشور نداشته باشد.

بسیاری از تاریخ‌نگاران و تحلیلگران می‌گویند که آمریکا یک امپراطوری در حال افول است. البته این روند چندین سال به طول خواهد انجامید. این‌گونه نیست که در آینده نزدیک شاهد از بین رفتن قدرت آمریکا باشیم. اما نویسندگان و تحلیلگران زیادی اکنون می‌گویند که آمریکا رو به افول نهاده است. "آمانو تاد" نویسنده و تحلیلگر فرانسوی که 15 سال قبل از فروپاشی شوروی به درستی این اتفاق را پیش‌بینی کرده بود، چند سال پیش کتابی نوشت و در آن پیش کرد که آمریکا نیز به عنوان یک ابرقدرت جهانی، در حال سقوط است.

اقتصاد آمریکا یک اقتصاد پوچ و دروغین است که فقط بر اساس چاپ دلار اداره می‌شود. هر زمان که ابرقدرت‌های دیگر مثل چین و روسیه از پذیرش دلار به عنوان ارز بین‌المللی در تبادلات خود خودداری کنند، قدرت اقتصادی آمریکا هم ناپدید خواهد شد. برای این کار فقط یک تصمیم قاطع از طرف سیاستمداران دنیا نیاز است.

اروپایی‌ها برده‌های سیاسی آمریکا هستند/نسل سوم جنگ‌افزارهای آمریکایی نتیجه بی‌میلی سربازان این کشور به حضور در جنگ است/ایران باید یکی از ستون‌های اتحادیه اوراسیا باشد/پیشگوی فروپاشی شوروی، سقوط آمریکا را پیش‌بینی کرده است

از سوی دیگر، آمریکا مثل هر امپراطوری در حال سقوط دیگری، هیچ اهمیتی به روحیه مردم خود نمی‌دهد. همین باعث می‌شود تا به زودی مردم آمریکا دیگر حاضر نباشند فرزندان خود را برای جنگ به کشورهای دیگر بفرستند. به همین خاطر هم هست که می‌بینیم جنگ‌های آمریکایی وارد نسل سوم خود شده‌اند، نسلی که شامل استفاده از فناوری به جای نیروی انسانی است. مثال واضحی از آن را می‌تواند در خالی کردن ارتش آمریکا از نیروی انسانی و مثلاً استفاده از پهپهادها مشاهده کرد.

یک مورد دیگر هم که آمریکا از فناوری برای نابود کردن کشورها استفاده می‌کند، به کارگیری فناوری‌های جدید مثل اینترنت است. به این ترتیب می‌توانند بدون آن‌که از سلاح یا نیروی نظامی استفاده کنند، فقط هر کجا که یک درگیری یا اختلاف پیش بیاید، آن را با شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی شعله‌ور کنند و در نهایت یک کشور را از بین ببرند. همین اتفاق در سوریه هم افتاد، بین شیعیان و سنی‌ها هم اتفاق می‌افتد و حتی در اوکراین هم از این روش استفاده می‌کنند و بین مردم شرق و غرب این کشور اختلافات ساختگی ایجاد می‌کنند.

طی سال‌‌های اخیر می‌بینیم که آمریکا بخشی از کار خود را بین انگلیس و فرانسه و کشورهای اروپایی تقسیم می‌کند. بخشی از این تقسیم کار به خاطر رو به افول بودن امپراطوری آمریکاست، اما بخش دیگری از این کار هم وجود دارد که باید خیلی رک بیان شود: آمریکا اتحادیه اروپا را کنترل می‌کند و کشورهای اروپایی نه حتی شرکای آمریکا، بلکه برده‌های سیاسی این کشور هستند. این واقعیت در مورد انگلیس و فرانسه به طور مشهود دیده می‌شود. البته برخی کشورهای اروپایی هم هستند که به خاطر اقتصاد قدرتمندی که دارند از نظر ایدئولوژیکی می‌توانند مستقل باشند، اما باز هم تحت نفوذ شدید آمریکا هستند و یا حتی تحت سلطه نظامی واشنگتن هستند.

اگر بخواهم شفاف‌تر بگویم، باید بگویم تنها کشور اتحادیه اروپا که از نظر اقتصادی مستقل است و می‌تواند کالا و فناوری تولید و صادرات کند، آلمان است. اگر به اقتصادهای ضعیف انگلیس و فرانسه نگاه کنید و آن‌ها را با اقتصاد آلمان مقایسه کنید، خواهید دید که عملاً تنها اقتصاد مستقل در اتحادیه اروپا، آلمان است. با این حال، متأسفانه "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان به جای پذیرش و استفاده از این استقلال تصمیم گرفته تا باز هم وابسته به آمریکا باقی بماند. در روند گفتگو بر سر اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه هم این وابستگی را می‌شد دید.

البته ما ناامید هم نیستیم. مطمئن هستیم که به زودی مردم آلمان بیدار خواهند شد و با تشکیل نهادها و گروه‌های مختلف در این کشور، آلمان کم‌کم خود را از سلطه آمریکا نجات می‌دهد و وقتی آلمان به یک کشور مستقل تبدیل شود، کل اتحادیه اروپا این فرصت را پیدا خواهد کرد تا خود را از نفوذ آمریکا نجات دهد.

اروپایی‌ها برده‌های سیاسی آمریکا هستند/نسل سوم جنگ‌افزارهای آمریکایی نتیجه بی‌میلی سربازان این کشور به حضور در جنگ است/ایران باید یکی از ستون‌های اتحادیه اوراسیا باشد/پیشگوی فروپاشی شوروی، سقوط آمریکا را پیش‌بینی کرده است

به نظر شما آیا پتانسیل همکاری بین آلمان با روسیه وجود دارد؟ اگر این اتفاق بیفتد، روابط آمریکا با اروپا به چه صورت درخواهد آمد؟

اتحادیه اوراسیا باید سه ستون داشته باشد. ستون اول بدون شک روسیه است که تنها کشوری است که می‌تواند کشورهای شوروی سابق را دوباره دور هم جمع کند. ستون دوم آلمان است، به عنوان تنها کشوری که می‌تواند کشورهای اروپایی را گرد هم جمع کند. ستون سوم هم ایران است، به عنوان تنها کشوری که می‌تواند کشورهای خاورمیانه و مرکز آسیا را متقاعد کند تا به اتحادیه اوراسیا بپیوندند. بنابراین اگر هر یک از این ستون‌ها وجود نداشته باشد، تشکیل اتحادیه اوراسیا هم ممکن نخواهد بود.

در این مثلث، روابط بین روسیه و آلمان اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شاهد تحریم‌های بیش‌تر علیه روسیه باشیم، اقتصاد آلمان به شدت ضربه خواهد خورد، چون روسیه در حال حاضر شریک اصلی اقتصادی آلمان است و آلمان فناوری خود را تنها به کشورهایی مثل روسیه می‌تواند بفروشد. این در حالی است که آمریکا شریک اقتصادی برای آلمان محسوب نمی‌شود. در عین حال، بسیاری درون آلمان هم این نکته را مدنظر دارند و از سیاست‌های آنگلا مرکل دل خوشی ندارند و همین الآن هم به فکر تغییر مواضع دولت آلمان و اتخاذ رویکردی هستند که به روسیه بیش‌تر از آمریکا روی خوش نشان بدهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    آقای نوسنده محترم! در گفتگوی خودمانی خیلی از کلمات انگلیسی و فرانسه به غلط تلفظ میشوند و ایرادی هم ندارد. ولی در یک رسانه همگانی بسیار زننده است که بنویسیم پلتیک! شما نمیدانی صحیح این واژه پلی تیک است؟ خیلی سخت است درست نوشتن؟ دوست عزیز اگر نمی توانی، فارسی بنویس! مجبور که نیستی!
  • يوز ايران ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    تحليل هاى پوليت برويى شما دل همه كومونيست هاى عالم را ربوده است عزيزانم اورين
  • بیژن ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    متن خوبی بود و باید گفت انگلامرکل کلفت بی جیره و مواجب صهیونیسم بین الملل و سرمایه دارهای غول پیکر آمریکا است و از خودش اختیاری نداره تعجب در اینه که مردم آلمان خواب زده شده اند شاید هم آمریکا این انتخابات آخری آلمان را که به پیروزی این افیوزه منجر شد خریده بوده باشه . انگلا مرکل دختر یک مشروب فروش در برلین شرقی سابق بود که برای مشتریان مرد مشروب سرو می کرد آمریکایی ها این زنک را کشف و بهره برداری کردند و صدراعظمش کردند و شایع کردند که پدرش کشیش بوده !!
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    مصاحبه با یک .... توسط یک سایت مزدور
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    خدا برای احمدی نژاد بخواد که این بازی حذف دلار رو شروع کرد.
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    ببینم , این چین و روسیه همون کشورهایی نیستند که در دوره احمدی نژاد جیز و اخ بودند؟
  • ضیایی ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    تحلیل خوب و عمیقی بود.ممنون
  • ساعد ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    آقای "ماتئوس پیسکورسکی" در این مصاحبه گفته : "اتحادیه اوراسیا باید سه ستون داشته باشد. ستون اول بدون شک روسیه است که تنها کشوری است که می‌تواند کشورهای شوروی سابق را دوباره دور هم جمع کند. ستون دوم آلمان است، به عنوان تنها کشوری که می‌تواند کشورهای اروپایی را گرد هم جمع کند. ستون سوم هم ایران است، " یعنی روسیه ؛ آلمان ؛ و ایران سه ستون اصلی اتحادیه اوراسیا هستند در حالیکه شما در تیتر مطلب قید کردید که : روسیه چین و ایران .. در انتخاب تیتر اشتباه نشده؟
  • ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    چین یا آلمان:)))))
  • سیدعادل میراحمدی بهنمیری ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    سلام. یک چشم برای رسیدن به نقطه هدف امت اسلام ناب حق کافی است. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)
  • جعفر قلي ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    همه اش شر و ور بود
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    تیتر که دیدم یاد این جک افتادم یه روز پلیس آرنولد و راکی دستگیر کرده بود داشت میبرد. یه آبادانی میره خودشو میندازه اون وسط میگه ما سه تارو کجا میبرید !؟ اصلا چین و روسیه تا حالا چه نفعی برای ما داشتن جز سو استفاده از شرایط تحریم . روسیه که کلی از بخش های ایارن جدا کرد با چه رویی میخواد بشه متحد استراتژیک ؟ اگر متحد به این زالو صفت ها میگن ایران به هیچ متحدی نیاز نداره .
  • مازندرانی ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    این سایت جز چاپلوسی و دم تکون دادن کاری بلد نیست
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    برادر من حداقلاین قدرتابلو تو پستاتون سمته روسیه رو نگیرید این روسیه بدتر از آمریکا نباشه بهتر نیست منموندمهدفتوناز حمایتبیش از حد ازروسیه چیه؟؟؟؟ یکم به عقب برگردین ذات روسیه رو هم میتونین راحت بفهمین اینقدر براتون سخته فهمیدنش یا میفهمینوخودتون و به نفهمیدن میزنین
  • محمود ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    اون روز که یک عده باور شون نمیشد امرکیا اقتصاد سوم جهان بشه الان باورشون نمیشه که داره تو دنیا این این اتفاق میفته بعد پیمان بریکس و اوراسیا مطمئن امریکا پایان نزدیک همون طور که تمدن فاسد مثل روم و یونان و ...
  • رحمن ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    آقا این مقام اروپایی کی بود یک.دوم این را بدانید هر انرژی که در حال افول باشد یک انفجار از درون به خارج دارد که تخریبش بسیار زیاد خواهد بود سوم اینکه در خواب و خیال هستید انکه اوراسیا را می سازد اصلا روسیه نمی تواند باشد چون یک اقتصاد خراب و یک تفکر عقب افتاده دارد که اصلا حال پیشروی فکری و عملی ندارد و آلمان هم دیگر تجربه های جنگ جهانی اول و دوم او را به شرق متصل نخواهد کرد.یعنی با غرب نخواهد درافتاد .ایران هم خیلی زرنگ باشد همین حالت فعلی را حفظ کند شاهکار کرده است .بودن بین این دو غول بیفکر ایران را له خواهد کرد.ایران باید خود را کناری بکشد.و خود را با مردم خود و منطقه همگرا شود.والسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس