با توجه به حجیم عظیم اخبار فارسی و انگلیسی تولید شده توسط رسانه‌های جریان اصلی و اسلام‌ستیز غربی، شناخت، تحلیل و ردیابی هدفِ نویسنده خبر برای مخاطبان آن الزامی است. از این رو 20 تاکتیک اصلی از سلاح استراتژیک فریب جمعی را به مرور مورد بررسی قرار می‌دهیم.

گروه جنگ نرم مشرق- در ادبیات سیاسی از عبارت سلاح‌های انهدام جمعی (Mass Destruction Weapons) زیاد استفاده می‌شود و منظور، سلاح‌های اتمی و شیمیایی و بیولوژیك است كه در مدت كوتاهی می‌تواند میلیون‌ها انسان را به قتل برساند. از زمان روی كار آمدن نومحافظه‌كاران و دولت بوش در آمریكا و اتكای بسیار زیاد این گروه جنگ‌طلب و مستعمره‌چی به دروغ و همراهی انواع رسانه‌ها در پخش و رواج دروغ‌ها اصطلاح سلاح‌های فریب جمعی(Mass Deception Weapons) نیز رایج شده است.

این سلاح به عنوان یک سلاح استراتژیک دارای بیست تاکتیک اصلی است که سعی می‌شود هر کدام به صورت مجزا مورد بررسی و تدقیق علمی به همراه ذکر مثال‌های متعدد قرار بگیرد.

برچسب‌زنی- تلطیف و تنویر انتقال- تصدیق- شایعه- کلی‌گویی- دروغ بزرگ- پاره‌حقیقت‌گویی- انسانیت‌زدایی و اهریمن‌سازی- پیشگویی‌های فاجعه‌آمیز- قطره چکانی- سانسور- جاذبه‌های جنسی- ایجاد تفرقه و تضاد- ترور شخصیت- تکرار- ماساژ پیام- ارعاب- مبالغه- مغالطه

1. برچسب‌زنی:

برچسب‌زنی یا اسم‌گذاری (برچسب زدن به یک فکر و یا عقیده) برای تحریک به رد فکری و اندیشه‌ای بدون بررسی شواهد مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس این تاکتیک، رسانهها، واژه‌های مختلف را به صفات مثبت و منفی تبدیل کرده و آنها را به آحاد یا نهادهای مختلف نسبت می‌دهند. هدف از این عملکرد، آن است که ایده، فکر یا گروهی محکوم شوند، برای آنکه استدلالی در محکومیت آنها آورده شود یا قداست پیدا کنند، برای آنکه استدلالی در حمایت آنان آورده شود.

به عنوان مثال، رسانه‌های کشورهای غربی با چسباندن عبارات منفي به مفهوم بنیادگرایی Fundamentalism و اطلاق آن به کشورهای اسلامی، سعی دارند چهره منفی‌ای از این کشورها در اذهان عموم مخاطبین خود القاء و ایجاد کنند.

یا به مقاومت مشروع مردم مظلوم فلسطین و لبنان، برچسب تروریسم می‌زنند و حمایت ایران از این مبارزین را حمایت از تروریسم می‌نامند.

نمونه دیگر آن را می‌توان چسباندن عبارت «سلاح اتمی» به «برنامه هسته‌ای» کشورمان دانست. , نمونه‌های دیگري كه در زیر مشاهده می‌فرمایید:

تسخیر مغزها و قلب‌ها با برچسب‌زنی رسانه‌ای + تصاویر

تسخیر مغزها و قلب‌ها با برچسب‌زنی رسانه‌ای + تصاویر

تسخیر مغزها و قلب‌ها با برچسب‌زنی رسانه‌ای + تصاویر

تسخیر مغزها و قلب‌ها با برچسب‌زنی رسانه‌ای + تصاویر

تسخیر مغزها و قلب‌ها با برچسب‌زنی رسانه‌ای + تصاویر

تسخیر مغزها و قلب‌ها با برچسب‌زنی رسانه‌ای + تصاویر

تسخیر مغزها و قلب‌ها با برچسب‌زنی رسانه‌ای + تصاویر

ادامه دارد...

وحید درمنکی فراهانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    شما احمقهای واشنگتنی خیال کنید سردار عزیز ما اشتباه محاسباتی داشته فعلا بهتره به فکر پاک کردن گند کاری اسراییل باشید که با خفت از مقاومت شکست خورد و شروط مقاومت رو پذیرفت این پاسخ حاج قاسم به شماست منتظر بعدی باشید احمقها.
  • یارغریب ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    رزمندگان اسلام ناب آمریکایی
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    هم شما دروغ مگید هم اونا
  • ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    مشرق خیلی خوب بازم ادامه بده
  • گلپور ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    باور کردیم که اسراییل همیشه شکست خورده!! و سرداران ایرانی همیشه پیروزن
  • hdvhk ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    فرقش اینه که اونا یاد دارن چجوری دروغ بگن اینا نه
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    کاملن موافقم
  • ایرانی ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    شما جزو اون کسانی هستی که حقیقت را دیدی ولی به خاطر لجاجت و غرور اون را نخواستی باور بکنی
  • حسن ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    باز خوبه غیر مستقیم کار میکنند رسانه های خودی براحتی یک رئیس جمهور قانونی کشور را رمال دروغ گو و منحرف و سحر شده معرفی کردند. مشرق جان شما از این کارهای بد اصلا نکرده اید.!!!!! آنها کافرند و رسانه شیطان رسانه های اصولگرا چرا جا پای آنها میگذارند. اگر قبول نداری مستند آدرس بدم از رسانه های خودی که خیلی بهتر از رسانه های صهیونیستی حقیقت را قلب کرده اند.
  • بصیرت ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    بدون اغراق می توان گفت که تمام رسانه های آمریکایی و اروپایی از فیلترینگ صهیونیست ها عبور می کند و تمام افکار عمومی دنیا نا خواسته مورد هجوم رسانه هایی میشوند که دروغ گویی و تسخیر افکار عمومی جامعه به وسیله این رسانه ها صورت میگیرد. و اگر فردی بخواهد واقعیت را دریابد با هجوم بی سابقه به حاشیه کشیده می شود.
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    خیلی تشکر که این نکات را آموزش می دهید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس