یک روزنامه وابسته به آل سعود از اظهارات هاشمی رفسنجانی علیه دولت عراق استقبال کرد.

گروه سیاسی مشرق -روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***

استقبال روزنامه وابسته به آل سعود از اظهارات هاشمی

کیهان نوشت: یک روزنامه وابسته به آل سعود از اظهارات هاشمی رفسنجانی علیه دولت عراق استقبال کرد.

آقای هاشمی پیش از این مدعی شده بود دل مردم عراق با دولت عراق نبود وگرنه داعش متوقف شده بود و نمی‌توانست این موفقیت‌ها را کسب کند.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط با استقبال از این سخنان نوشت: تنگنای دولت عراق در حل بحران اخیر فرصتی برای هاشمی رفسنجانی فراهم کرد تا مراکز تصمیم گیرنده درباره عراق و در رأس آنها سپاه پاسداران را هدف قرار دهد. وی در تازه‌ترین اظهاراتش نوری المالکی نخست وزیر عراق را مسئول شکست روند سیاسی در این کشور دانست و او را فردی مطرود مردم توصیف کرد و گفت که دولت او فاقد حمایت مردمی برای ایستادن در برابر داعش است.

الشرق الاوسط نوشت: بحران عراق فرصتی برای افرادی در داخل ایران فراهم کرد تا مراکز تصمیم گیرنده درباره عراق و در رأس آنها سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را هدف قرار دهند و بگویند وی تاکنون در پایان دادن به بحران عراق که خطری واقعی برای امنیت ملی ایران و نفوذ تهران در عراق و منطقه محسوب می‌شود، ناکام بوده است.

حسن فحص ضمن ستایش از آقای هاشمی می‌نویسد: سخنان رفسنجانی در ظاهر خطاب به مالکی، ولی در باطن خطاب به حامیان او در تهران است آن هم در شرایطی که ایران در سطح داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی به علت برنامه هسته‌ای‌اش دوره سختی را می‌گذراند.
روزنامه سعودی که به تبع آل سعود از شکست‌های زنجیره‌ای عربستان درعراق و سوریه و لبنان ناراحت است، افزود: اصرار حامیان دولت عراق در تهران به راه حل نظامی در عراق مانند سوریه در هیچ یک از دو کشور نتیجه بخش نبوده است.

این ادعای الشرق الاوسط در حالی است که برخلاف انتظار سعودی‌ها و آمریکایی‌ها 2 انتخابات مهم در عراق و سوریه با استقبال گسترده دو ملت و پیروزی متحدان جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

انتخابات اخیر عراق و رأی قاطع به اسلامگرایان ضد آمریکا، به روشنی نشان داده که دل ملت عراق با چه کسی است. اشغال موصل و تکریت که نقشه‌ای آمریکایی- سعودی و با پشتوانه آنها بود، با همکاری عناصر نفوذی بعث در استانداری و ارتش صورت گرفت. در مقابل نیز این خود مردم بودند که برای سرکوب داعش بسیج شدند و حرکت آمریکایی- عبری داعش متوقف شد. آیا شیوه ارعاب‌افکنی تروریست‌ها را می‌توان به نفوذ آنها یا عدم مقبولیت دولت نسبت داد؟

آقای هاشمی سال گذشته نیز در بحبوحه حمله تبلیغاتی آمریکا علیه دولت سوریه و در حالی که تروریست‌ها از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده بودند، دولت سوریه را همسو با تبلیغات غرب متهم کرد که شگفتی ناظران رسانه‌ای را برانگیخت و این سؤال را ایجاد کرد که چه کسانی و با چه انگیزه‌ای به آقای هاشمی تحلیل و اطلاعات غلط می‌دهند؟

تقدیر معاون مطبوعاتی ارشاد از دادستان تهران 

آرمان: معاون مطبوعاتي وزير ارشاد از تدبير و سرعت عمل دادستان تهران در رفع فيلتر تابناك قدرداني كرد. حسين انتظامي در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به دستور رفع فيلتر سايت تابناك در زمان كوتاهي از سوي دادستان تهران، از اين «توجه و سرعت عمل» قدرداني كرد. وي گفت: تدبير اين است كه همه نهادهاي مسئولي كه نقش نظارتي بر رسانه‌ها دارند، از ابزار برخورد و توقيف به عنوان نخستين راه‌حل استفاده نكنند. معاون مطبوعاتي وزير ارشاد همچنين به اين نكته اشاره كرد كه نگاه منطقي، تذكر و رفع اشكال است، نه فيلترينگ و برخورد سخت. انتظامي همچنين از رسانه‌ها به ويژه سايت‌هاي خبري خواست در نقل اخبار، انتشار مطالب و همچنين بيان انتقادات، ضمن رعايت اخلاق حرفه‌اي، دقت نظر بيشتري خرج دهند. يادآور مي‌شود سايت تابناك در پي شكايت پليس فضاي تبادل اطلاعات و با دستور سرپرست دادسراي جرايم رايانه‌اي مسدود شد اما پس از چند ساعت و با نظر دادستان تهران رفع فيلتر شد.


خدمات کنسولی برای رهایی جاسوس؟!

وطن امروز در گزارشی نوشت: بعد از اقدامات لابی نئولیبرال‌های نزدیک به کنگره آمریکا برای آزادی جیسون رضاییان، خبرنگار 38 ساله ایرانی- آمریکایی واشنگتن‌پست و 3 نفر از همکاران وی و جوسازی‌های صورت گرفته توسط مدیران نایاک، این‌بار وزارت خارجه آمریکا به صورت رسمی حمایت خود از این خبرنگاران و درخواست آزادی آنها را مطرح کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، این تقاضای دولت آمریکا که از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مطرح شد جدای از چشم‌پوشی از اقدامات صورت گرفته توسط این خبرنگار 38 ساله از جمله مدیریت و کارگردانی کلیپ مساله‌دار «‌هپی»، دخالت در امور ایران نیز محسوب می‌شود، چرا که وی با توجه به اینکه تابعیت ایرانی نیز دارد تبعه ایران محسوب می‌شود و آمریکا نمی‌تواند درباره او اظهارنظر کند. از سوی دیگر همسر وی تبعه ایران است و اخیرا درخواست تابعیت خود را داده و تنها دو نفر دیگری که به همراه جیسون رضاییان و همسرش دستگیر شده‌اند شهروند آمریکایی هستند.

 جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به بازداشت خبرنگارایرانی-آمریکایی واشنگتن پست در تهران و 3 نفر از همکاران وی، گفت: «ما از تمام کانال‌های موجود برای درخواست آزادی بازداشت‌شدگان استفاده می‌کنیم. ما خواهان دسترسی کنسولی از طریق سفارت سوییس، حافظ منافع آمریکا در ایران، شده‌ایم تا خدمات کنسولی لازم را در اختیار بازداشت‌شدگان قرار دهیم». به گزارش تسنیم، وی در ادامه افزود وزارت خارجه آمریکا تمام اقدامات مقدور را انجام می‌دهد.

 نگاهی به سوابق رضاییان و اقدامات وی به خوبی از علت حمایت‌های همه‌جانبه لابی‌های مختلف در آمریکا و ورود مستقیم وزارت خارجه این کشور در این‌باره خبر می‌دهد، موضوعی که «وطن امروز» در شماره روز گذشته خود به شکل مفصل به آن اشاره کرد. در ابتدای امر به‌رغم گذشت بیش از 2 هفته از بازداشت این 4 نفر در ایران هیچ صدایی از جانب آمریکایی‌ها بلند نشد! اما به تدریج لابی نئولیبرال‌های وابسته به کنگره آمریکا، اولین واکنش‌ها و فضاسازی‌های رسانه‌ای پیرامون موضوع را کلید زدند. مدیران نایاک از جمله شخص تریتا پارسی و رضا مرعشی که از عناصر بنیاد فراماسونری برادران راکفلر در آمریکا به شمار می‌روند در این مسیر پیشقدم بوده‌اند و اتفاقا رهبری کل فضاسازی‌های رسانه‌ای حول ماجرای جیسون را به صورت جدی برعهده گرفته‌اند. شاید مروری بر فعالیت‌های رضاییان در ایران کلید درک این واکنش‌ها باشد. جیسون پدری ایرانی و مادری آمریکایی دارد و از سال 2005 در ایران فعالیت می‌کند. جالب اینجاست که وی یک خبرنگار حرفه‌ای به حساب نمی‌آید، چرا که پیش از فوت پدرش به عنوان مدیر خرید فرش‌فروشی‌اش در آمریکا به منطقه خلیج‌فارس سفر می‌کرد و احتمالا حق دلالی خوبی بابت صادرات فرش از ایران به آمریکا به جیب می‌زد اما کم‌کم به عنوان رابط رسمی مجموعه اطلاعاتی- امنیتی نایاک در ایران جاگیر شد. دلیل اصلی این مدعا را می‌توان در کوشش بی‌نظیر نفر دوم مجموعه نایاک، رضا مرعشی، در بزرگ‌ترین رسانه‌های متعلق به لابی نئولیبرال‌ها در آمریکا همچون CNN، هافینگتون‌پست، المانیتور و واشنگتن‌پست جست‌وجو کرد. رضا مرعشی، مدیر سابق شرکت آتیه بهار وابسته به لابی اقتصادی کارگزاران در ایران، دست‌کم 4 سال به صورت رسمی در دفتر ایران وزارت خارجه آمریکا اشتغال داشته و عضو انستیتوی مطالعات استراتژیک ملی آمریکا وابسته به وزارت دفاع این کشور است. وی از تحلیلگران موردعلاقه اسرائیل در برنامه هسته‌ای ایران نیز به شمار می‌رود تا حدی که در سال 2012 در کنفرانس بن‌بست هسته‌ای ایران بر سر میز مشترک با رؤسای سابق و فعلی موساد در تل‌آویو به ارائه راهکار به صهیونیست‌ها پرداخت.

 جیسون رضاییان و تیم همراه وی براساس اسناد و شواهد موجود در فضای مجازی به علت مدیریت و کارگردانی کلیپ مساله‌دار «‌هپی» در ایران بازداشت شده‌اند. رضاییان اولین فردی بود که این کلیپ را حتی پیش از انتشار گسترده در ایران و تماشای مردم به نمایش جهانی گذاشت. با توجه به اینکه دستگیری بازیگران کم‌سن و سال این نمایش ضعیف به علت انتشار تصاویر غیر‌قانونی عمدی‌شان در کشور قطعی بود، کمپین حقوق بشری درباره «حق شادی ایرانیان» با ورژن مورد علاقه آمریکا به سرعت با دعوت رسمی خود رضاییان از سایر نان‌خورهای رسانه‌ای تشکیلات راکفلرها در جهان کلید خورد. مروری بر ردپای رسانه‌ای رضاییان در توئیتر با دنبال کردن «هشتگ‌های هپی»، جست‌وجوکنندگان را به نام قریب به اتفاق اعضای لابی رسانه‌ای نئولیبرال‌ها در بی‌بی‌سی، CNN، هافینگتون پست، واشنگتن پست، المانیتور، نایاک و اصلان مدیا متعلق به رضا اصلان دیگر عضو نایاک می‌رساند. آش به حدی شور شد که واشنگتن‌پست در مقاله‌ای به قلم رضاییان با موضوع حمایت از نوجوانان ایرانی مورد سوءاستفاده واقع شده توسط خبرنگارش در کلیپ هپی، پیام توئیتری تریتا پارسی با مضمون مقایسه «حق شادی ایرانیان به سبک احمق‌های خیابانی آمریکایی با حق مسلم غنی‌سازی هسته‌ای» را به عنوان شاهدی بر مدعای باطل خود منتشر کرد! پس از انتشار این پیام، در صفحه منتسب به حسن روحانی نیز پیامی مشابه با موضوع «شادی حق مسلم ایرانیان» منتشر شد که متاسفانه این حرکت برای هزارمین بار از واقعیت کم‌سوادی برخی مشاوران رسانه‌ای پرده برداشت.

قشقاوی: چیزی به نام دوتابعیتی را قبول نداریم

به منظور بررسی بیشتر این موضوع، بررسی قواعد مطرح شده در کنوانسیون وین و چگونگی ارائه خدمات کنسولی به بازداشت‌شدگان در کشورهای مختلف با حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت امور خارجه گفت‌وگو کردیم. معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال «وطن‌امروز» درباره اظهارات جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر‌ آزادی جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن‌پست و 3 نفر از همکاران وی و همچنین ارائه خدمات کنسولی به آنها اظهار داشت: براساس کنوانسیون وین، همه کشورهای عضو این کنوانسیون اگر هریک از تبعه‌های آن کشور در کشور دیگری بازداشت شود چنانچه درخواستی مبنی بر دسترسی کنسولی ارائه دهد کشور مربوط موظف است خدمات مربوط را ارائه دهد. وی افزود: این موضوع ربطی به مسائل سیاسی ندارد و مطابق قواعد بین‌الملل خواهد بود. معاون کنسولی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دو نفر از خبرنگاران بازداشتی تابعیت ایرانی نیز دارند و در این باره آیا هر کشوری اعم از آمریکا می‌تواند تقاضای آزادی افرادی که دارای 2 تابعیت هستند را داشته باشد؟ پاسخ داد: به طور کلی ما چیزی تحت عنوان دو تابعیتی را قبول نداریم و کسی که با گذرنامه ایرانی وارد خاک ایران می‌شود تبعه ایران محسوب می‌شود و به آمریکا و هیچ کشور دیگری ربطی ندارد. وی افزود: ما به هیچ کشوری اجازه دخالت درباره تبعه‌های ایران را نمی‌دهیم و این ادعا که طرف مقابل بگوید او پاسپورت کشور من را نیز داراست و از این جهت تقاضای خدمات کنسولی و آزادی وی را داشته باشد مورد قبول نیست. قشقاوی درباره تبعه‌های کشور دیگر گفت: اگر فردی تبعه ایران نباشد و به عنوان مثال تبعه آمریکا باشد، آنگاه کشور مذکور حق دارد درباره خدمات کنسولی برای وی اقدام کند.

 وی افزود: البته قاعده در کنوانسیون وین در این رابطه، درخواست فرد زندانی یا بازداشت شده است. به عبارتی اگر خود فرد بازداشت شده اقدامی نکرده و تقاضایی مبنی بر ارائه خدمات کنسولی ندهد حتی خود سفارت کشور وی نیز نمی‌تواند در رابطه با آن اقدامی کند و رضایت تبعه مهم است. قشقاوی گفت: در اولین فرصتی که فرد بازداشتی درخواست خود را ارائه دهد سفارت کشور وی موظف است درخواست او را پیگیری کرده و حمایت‌های کنسولی خود را براساس کنوانسیون وین انجام دهد. قشقاوی همچنین درباره کیفیت و نوع خدمات کنسولی، تصریح کرد: یکی از این خدمات تقاضای دیدار با فرد بازداشتی است و کشور مربوط می‌تواند در این‌باره درخواست خود را براساس کنوانسیون وین ارائه دهد و کشور مقابل نیز بر همین اساس موظف است به این درخواست رسیدگی کند. وی ادامه داد: یکی دیگر از موارد خدمات کنسولی درخواست مترجم یا وکیل برای فرد بازداشتی یا زندانی است. قشقاوی درباره تبادل افراد بازداشتی نیز گفت: این موضوع درباره کشورهایی است که به صورت دوجانبه توافق انتقال محکومین و استرداد مجرمین را امضا کرده باشند. وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران با سوییس چنین توافقی را امضا کرده و بر همین اساس امکان استرداد خبرنگاران بازداشتی وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: ایران با آمریکا و هیچ کشور غربی از جمله سوییس چنین قراردادی امضا نکرده است. معاون کنسولی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر «وطن امروز» مبنی بر اینکه با توجه به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر درخواست آزادی خبرنگاران بازداشتی در ایران آیا تا این لحظه درخواستی در این‌باره به دفتر معاونت کنسولی ارائه شده است یا خیر؟ اظهار داشت: تا این لحظه در حوزه مرتبط با معاون کنسولی نامه‌ای در این‌باره دریافت نشده است اما با توجه به اینکه موضوع درباره خبرنگاران بوده ممکن است این موضوع از طریق حوزه دیپلماسی وزارت خارجه قابل پیگیری باشد و بنده در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارم. قشقاوی در ادامه گفت‌وگوی خود درباره برخی نگرانی‌های موجود مبنی بر اینکه اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌تواند در راستای ایجاد مصونیت برای خبرنگاران بازداشتی مطرح شده باشد، تاکید کرد: قواعد مربوط به کنوانسیون مشخص است و هر کشور عضو باید آن را اجرا کند و طبعا ما نیز طبق چارچوب کنوانسیون‌های بین‌المللی عمل خواهیم کرد. وی ادامه داد: اتفاقا یکی از ایراداتی که ما به غربی‌ها می‌گیریم این است که چرا درباره غزه برخی کنوانسیون‌های موجود مانند یونیسف و زنان را نادیده می‌گیرید. وی با بیان اینکه هیچ اطلاعاتی درباره خبرنگاران مربوط ندارم و هنوز هیچ گزارش و نامه‌ای در این رابطه به من نرسیده است، تاکید کرد: خدمات کنسولی ارائه شده طبق قانون خواهد بود و هیچ مصونیت ویژه‌ای برای کسی ایجاد نمی‌کند چه خبرنگار باشد و چه هر فرد دیگر. وی گفت: تنها درباره دیپلمات‌ها در صورت ارتکاب عمل مجرمانه طبق کنوانسیون امور دیپلماتیک وی از کشور مربوط اخراج می‌شود.

احتمال محاکمه غیابی خاوری

ایران نوشت: رئیس سازمان بازرسی کل کشور از محاکمه رؤسای سه بانک خبر داد. به گزارش ایسنا «ناصر سراج» درباره محاکمه خاوری به رایزنی‌های بین‌المللی صورت گرفته در این باره اشاره کرد و گفت: اگر خاوری برنگردد به صورت غیابی محاکمه می‌شود. به گفته وی محاکمه رؤسای دو بانک دیگر نیز همزمان با محاکمه خاوری برگزار می‌شود.

واگذاري ساختمان 1100 متري به جمهوري آذربايجان با يک شرط

خراسان نوشت: بر اساس مجوز روزهاي اخير هيئت دولت به محمدجواد ظريف، مقرر شده به استناد ماده ۵ آيين نامه استملاک اتباع خارجه، وزارت امور خارجه اقدامات لازم را براي استملاک ساختمان واقع در تهران، خيابان پاسداران به مساحت ۱۱۴۰ متر مربع به عنوان دفتر سفارت جمهوري آذربايجان انجام دهد. در اين ابلاغيه تاکيد شده است که اين اقدام وزارت خارجه بايد به شرط عمل متقابل انجام شود.

آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد

آرمان:
یک عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش، آخرین وضعیت رسیدگی به تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد را تشریح کرد. قاسم احمدی لاشکی گفت: با توجه به ارائه گزارش در کمیسیون تصمیم‌گیری نهایی هنوز اتخاذ نشده و کمیته تحقیق و تفحص آخرین نظرات خود را اعلام خواهد کرد. وی افزود: کمیته تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد کار خود را انجام داده و بررسی‌های لازم صورت گرفته و روسای پیشین و فعلی دانشگاه آزاد پاسخ‌های خود را نیز اعلام کرده‌اند. این عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بنابراین موضوع در حال بررسی است و انتظار می‌رود پس از آغاز به کار مجلس در هفته‌های آینده در کمیسیون مورد رسیدگی نهایی قرار گرفته و تصمیم لازم اتخاذ شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    ازاين روزنامه فتنه گر به خدا پناه مي بريم
  • شناس ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    حاج اکبر چه میکنی کجا میری
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    زنده باد آیت الله هاشمی.بالاخره یکی حرف راست و درستو زد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس