شنبه هفته آینده آخرین جلسه نمایندگان با فرجی‌دانا به منظور بررسی روند اقدامات صورت گرفته در وزارت علوم برگزار و بر همین اساس تکلیف نهایی استیضاح فرجی‌دانا نیز مشخص خواهد شد.

گروه سیاسی مشرق -روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***
امکان ندارد روحانی اصلاح‌طلبان را زیر چتر خود بگیرد

«اصلاح‌طلبان جریان جدا از جریان روحانی و اهل همه نوع تنش و درگیری هستند».

کیهان نوشت: این مطلب را احمد نقیب‌زاده استاد دانشگاه تهران گفته است. وی در مصاحبه با روزنامه اعتماد با بیان اینکه روحانی با خاتمی و هاشمی فرق دارد، افزود: نزدیکان آقای روحانی خیلی درگیر پیکارهای سیاسی نبوده‌اند و زمانی که آقای رفسنجانی سرکار بود از قدرت او تغذیه و خودشان را حفظ می‌کردند... من جریان روحانی یا اعتدال از اساس یک جریان جدا از اصلاح‌طلبان و بیشتر نزدیک به هاشمی می‌دانم همان‌‌طور که می‌دانیم جریان اعتدال و هاشمی در گذشته درگیری‌هایی با اصلاح‌طلبان داشتند که در واقع این اصلاح‌طلبان بودند که بی‌خردی کردند و دردوره خاتمی به تضعیف هاشمی پرداختند. همین سابقه نشان دهنده این است که اینها از قبل دو جریان جدا از هم بودند و ویژگی‌هایشان هم در همین افراط و اعتدال برجسته می‌شود و در واقع جریانی که آقای روحانی به آن تعلق دارد معتدل است و خیلی اهل درگیری نیست اما اصلاح‌طلبان اهل همه نوع تنش و درگیری سیاسی هستند.

نقیب‌زاده - که خود در دهه 70 درصدد حذف دروس اسلامی از رشته علوم سیاسی بود- در ادامه می‌گوید: به نظر من اصلاح‌طلبان نمونه جلوی چشم ما هستند که چگونه با جامعه مدنی و خواست‌هایش همسو شدند اصلاح‌طلبان در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب جزو نیروهای تندرو بودند و در اقدامات تندی دست داشتند اما بعداز مدتی به این نتیجه رسیدند که آینده در این راهی که در پیش گرفته‌اند نیست و تغییر مسیر دادند حتی یک مقدار از اینکه جامعه در گذشته نسبت به آنها بی‌اعتماد بود همین گذشته‌شان بود که امروز تا حد زیادی تطهیر شده است. این اتفاق را ناشی از هوش و ذکاوت و همچنین قدرت تجزیه و تحلیل اصلاح‌طلبان می‌دانم از نظر من آنها افرادی زرنگ و همچنین سیاست بازهای خوبی هستند.

او در همین حال گفته است: روحانی و خاتمی در نهایت هر دو متعلق به یک جریان هستند و نمی‌توان آنها را دو جریان جدا از هم دانست، مثل دو رودخانه دوقلو با هم در حرکت هستند ولی اینکه جریان روحانی بیابد و اصلاح‌طلبان را هم زیرچتر خود بگیرد یا آنها را تحت‌الشعاع خود قرار دهد، نه چنین چیزی امکان‌پذیر نیست زیرا ساختار در کشور ما به گونه‌ای است که گرایش‌هایی که هر یک از جریانات و جناح‌ها دارند این اجازه را نمی‌دهد به عبارت صحیح‌تر زمینه اجتماعی چنین چیزی فراهم نیست.

2 راه فرار فرجی‌دانا

وطن امروز نوشت: در حالی که کمتر از یک هفته به مهلت یک‌ماهه مجلس به وزیر علوم برای رفع دغدغه نمایندگان باقی مانده است اما براساس شواهد موجود تغییر چندانی در رویکرد این وزارتخانه مشاهد نشده و نگرانی‌های اصلی در این‌باره همچنان باقی مانده است. به گزارش «وطن‌امروز»، براساس اظهارات سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، شنبه هفته آینده آخرین جلسه نمایندگان با فرجی‌دانا به منظور بررسی روند اقدامات صورت گرفته در وزارت علوم برگزار و بر همین اساس تکلیف نهایی استیضاح فرجی‌دانا نیز مشخص خواهد شد. قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش با بیان اینکه مهلت یک‌ماهه استیضاح‌کنندگان به وزیر علوم برای اصلاح روند این وزارتخانه 16/5/93 به پایان می‌رسد به فارس گفت: به احتمال فراوان هیات 4 نفره برای تعیین تکلیف استیضاح شنبه هفته آینده و قبل از آغاز جلسات علنی خانه ملت با وزیر علوم جلسه‌ای خواهند داشت، پس از برگزاری این جلسه استیضاح‌کنندگان موضوع را بررسی و تعیین تکلیف می‌کنند. وی با اشاره به مهلت یک‌ماهه استیضاح‌کنندگان وزیر علوم برای رفع اشکالات موجود در این وزارتخانه، گفت: طی زمان تعیین شده روند اصلاح امور در این وزارتخانه مورد بررسی قرار گرفته و خواهد گرفت. سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس به هیات 4 نفره بررسی روند استیضاح وزیر علوم به نمایندگی از سایر استیضاح‌کنندگان اشاره کرد و گفت: آقایان زارعی، موسوی لارگانی، آصفری و نبویان اعضای این هیات هستند که به نمایندگی از سایر استیضاح‌کنندگان روند حرکتی وزارت علوم را بررسی و به استیضاح‌کنندگان گزارش می‌کنند. وی با بیان اینکه هدف نمایندگان مجلس اصلاح روند حرکتی این وزارتخانه است، گفت: نمایندگان در صورت اصلاح امور دیگر استیضاح را پیگیری نخواهند کرد. براساس این گزارش، محوری‌ترین انتقادات نمایندگان مجلس به عملکرد وزارت علوم، تبدیل این وزارتخانه به جولانگاه جریانات سیاسی و حضور برخی از فعالان فتنه 88 و افراد مساله‌دار و دارای پرونده‌های امنیتی و اخلاقی در این وزارتخانه است.  نمایندگان مجلس تنها راه‌حل فرار فرجی‌دانا از استیضاح را اخراج افراد مساله‌دار و منتسب به فتنه 88 از محیط‌های علمی و مناصب کلیدی وزارت علوم می‌دانند.

یکی از نمایندگان هیات 4 نفره بررسی روند استیضاح وزیر علوم با اشاره به این مطلب از 2 پیشنهاد استیضاح‌کنندگان برای رهایی فرجی‌دانا از استیضاح خبر داد و گفت: دانشجویان ستاره‌داری که به دانشگاه بازگشته‌اند و افرادی که در فتنه 88 فعال بوده و دستگیر هم شدند و هم‌اکنون در پست‌های کلیدی وزارت علوم سمت دارند باید اخراج شوند. ناصر موسوی لارگانی دراین باره به مهر گفت: دغدغه مهم استیضاح کنندگان درباره بازگشت دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها و حضور مرتبطین با فتنه 88 در پست‌های کلیدی وزارت علوم است. وی درباره فعالیت افرادی که در پست‌های کلیدی وزارت علوم فعالیت می‌کنند، تاکید کرد: افرادی هستند که در فتنه حضور فعال داشتند و دستگیر هم شدند اما هم‌اکنون در پست‌های کلیدی وزارت علوم در حال فعالیت هستند که از وزیر علوم خواسته‌ایم این افراد برکنار شوند. موسوی ادامه داد: هنوز استعلام برخی افراد اعلام نشده و مقرر شده این استعلام‌ها کامل شود و نتیجه نهایی تا شنبه هفته آینده که جلسه دیگری با وزیر علوم خواهیم داشت، اعلام شود. این نماینده مجلس از اخراج دانشجویان ستاره‌داری که به تحصیل بازگشته‌اند به عنوان دومین پیشنهاد برای جلوگیری از استیضاح فرجی‌دانا خبر داد و گفت: این دانشجویان مشکل داشته‌اند و بار دیگر به دانشگاه بازگشتند، اکثر این دانشجویان با استعلام شناسایی شده‌اند و برای یکسری دیگر از این دانشجویان باید استعلام صورت گیرد. این دانشجویان که با برخی گروهک‌ها در ارتباط بودند و حال به دانشگاه بازگشته‌اند باید اخراج شوند. از سوی دیگر سعدالله نصیری‌قیداری، معاون پارلمانی وزارت علوم با اشاره به موضوع استیضاح فرجی‌دانا گفته است: وزارت علوم و استیضاح‌کنندگان تمایل دارند هر چه زودتر تفاهم لازم ایجاد شده و ابهامات موجود برطرف شود. وی ادامه داد: امیدوارم هرچه زودتر این دغدغه‌ها و نگرانی‌های نمایندگان مجلس رفع شود تا وقت وزارتخانه برای حل سایر معضلات و مشکلات صرف شود؛ در عین حال نیز اعتماد متقابل بین وزارت علوم و مجلس هم باقی بماند. معاون پارلمانی وزارت علوم با بیان اینکه همدلی و تفاهم میان وزارتخانه‌ها و مجلس شورای اسلامی ضروری است، ادامه داد: روالی که هم‌اکنون مجلس و وزارت علوم در پیش گرفته‌اند جایی برای وجود ابهاماتی از جمله اینکه وزارت علوم نتوانسته توقعات نمایندگان را برآورده کند، نمی‌گذارد. وی از 2 پیشنهاد نمایندگان به وزارت علوم درباره استیضاح خبر داد و گفت: این دو پیشنهاد به استیضاح مربوط می‌شد که فعلاً نمی‌توان آن را رسانه‌ای کرد.

تحلیل رسانه آلمانی از سیاست ورزی روحانی

روزنامه ایران نوشت: «دویچه وله» در گزارشی به تحلیل سیاست ورزی حسن روحانی پرداخت و او را تنها کسی توصیف کرد که می‌تواند همزمان با اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تعامل کند. به گزارش انتخاب این رسانه آلمانی رئیس جمهوری را «یک سیاستمدار اصولگرا، مترقی، سنتی و مدرن» توصیف کرد و بزرگترین دستاورد روحانی را تغییر روند مذاکرات هسته‌ای خواند.

افراطیون مدعی اصلاحات ترور شخصیت را از سر گرفتند

کیهان نوشت: در حالی که 20 ماه تا انتخابات مجلس زمان باقی است، افراطیون مدعی اصلاحات پروژه ارعاب اصلاح‌طلبان مستقل را کلید زدند. این طیف درصددند با برچسب زدن و ترور شخصیت، اصلاح‌طلبان مستقل از افراطیون را زیر بیرق سران فتنه ببرند.

در همین زمینه محمود میرلوحی معاون  وزیر کشور در دولت اصلاحات و از اعضای حزب منحله مشارکت در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا از واژه «اصلاح‌طلبان بدلی» استفاده کرد؛ تعبیری که اولین بار در زمستان 91 و به هنگام اعلام نامزدی محمدرضا عارف- مستقل از حزب مشارکت- به عنوان برچسبی برای وادار کردن وی به انصراف مطرح شد. آن زمان افراطیون مدعی اصلاحات، عارف را اصلاح‌طلب بدلی، قلابی و تحریک شده نهادهای امنیتی خواندند.

اکنون میرلوحی بدون نام بردن از شخصی خاص می‌گوید کسانی دنبال به صحنه کشاندن اصلاح‌طلبان بدلی هستند تا آنها را صدای اصلاح‌طلبان نشان دهند و به همین دلیل خاتمی از حضور احزاب تابلودار و شناسنامه‌دار در انتخابات و فعالیت‌های سیاسی سخن می‌گوید.
وی با حمایت از شورای مشورتی خاتمی و لزوم رفتن اصلاح‌طلبان زیر این چتر گفت: شورای مشورتی هم از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و هم از دیگر جریان‌های اصلاح‌طلب و افرادی از طیف ناطق نوری و آیت‌الله هاشمی تشکیل می‌شود و در آن نگرش‌های مختلفی وجود دارد.

احمد شیرزاد از اعضای فراکسیون مشارکت در مجلس ششم نیز به ایلنا گفته است: افراد و گروه‌ها در جریان اصلاحات و شورای مشورتی برای خود جای خوبی باز نکنند قطعاً در انتخابات و نهادهای تصمیم‌گیر اصلاح‌طلبان کنار خواهند رفت.

یادآور می‌شود افراطیون با وجود تحقیر محمدرضا عارف و واداشتن وی به انصراف در انتخابات ریاست جمهوری (به خاطر رأی 8 درصدی در نظرسنجی‌ها)، پس از انتخابات مدعی شدند کنار رفتن عارف، ایثار بزرگ اصلاح‌طلبان بوده و دکتر روحانی با رأی اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات شده است.

تعطيلي رسمي طرح تکريم ارباب رجوع در ادارات

خراسان نوشت: بر اساس بررسي هاي يک نهاد مسئول در دولت، علي رغم مصوبات و تاکيدات متعدد دولت هاي سابق در خصوص "تکريم مردم و جلب رضايت ارباب رجوع" متاسفانه مصوبات و دستورالعمل هاي موجود در اين زمينه بعضا متوقف شده و يا به طور کامل اجراي آن پيگيري نشده است که براساس بررسي هاي اين نهاد مسئول اين موضوع بازتاب و بازخوردهايي در افکار عمومي و مراجعان به دستگاههاي دولتي داشته است که بايد هرچه سريعتر اصلاح شود.

آمریکا سلاح های خود را چگونه به دست اسرائیل می‌رساند؟

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آمریکا سلاح‌های خود را از طریق پایگاهی در قطر به رژیم صهیونیستی می‌رساند. یک پایگاه خبری صهیونیستی نوشت: شیخ نشین قطر، به پل ارتباطی آمریکا برای ارسال سلاح به اسرائیل تبدیل شده است. براساس این گزارش، تمام تجهیزات نظامی آمریکا در دو هفته اخیر از طریق پایگاهی به نام "سیلیه" در قطر که آمریکا از آن استفاده نظامی می‌کند به تل آویو منتقل شده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس